פציעות ספורט: מניעה, טיפול ושיקום עם יובל דוד

מור שלז

New member
אירוח בפורום: פציעות ספורט עם יובל דויד

אני שמחה ומתרגשת לבשר לכן שיובל דויד, פיזיותרפיסט ספורט מהמובילים בארץ, ואחד התומכים הותיקים של טריאתלון נשים יתארח אצלנו בפורום ביום רביעי הקרוב 2.5.2012 בשעה 20:30.
האירוח יתמקד בנושא פציעות ספורט: מניעה, טיפול ושיקום. ניתן להשאיר שאלות ליובל דויד בשרשור זה החל מעכשיו.

ורקע קצר על יובל דויד:
פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לפגיעות ספורט. בוגר תואר ראשון (אוניברסיטת תל-אביב, 1991), והתמחות בטפול בפגיעות ספורט (פרת`, אוסטרליה 1994). משמש כפיזיותרפיסט לנבחרת ישראל בכדורסל גברים.
עיקר עניינו של יובל בשיקום פגיעות ספורט ומניעתן, טיפול בטראומות ולאחר ניתוחים אורטופדיים כמו גם אבחון וטיפול בכאבים שמקורם בעומס פעילות או טכניקה לקויה.

יובל עובד בקליניקת ספורט אנד ספיין פיזיותרפיה ברמת גן מאז 1995. המכון הינו מכון פיזיותרפיה פרטי, מוביל בתחומו, העוסק בטפול בבעיות אורטופדיות, פגיעות ספורט ומחול וכאבים שמקורם במערכת שלד – שריר.
המרכז מתמקד בטפול פרטני, המבוסס על שילוב בין טיפול מנואלי, טייפינג ותרגילים המותאמים לכול מטופל על פי הערכה קלינית המתבצעת במרכז. המרכז עובד בהתאם לסטנדרטים בין לאומיים ובשיתוף פעולה צמוד עם רופאים אורטופדים בכירים ומאמנים.
בנוסף לטיפולים מתבצעת במרכז הערכה תנועתית לספורטאים באמצעות וידיאו בעזרתה מותאמת תוכנית מניעתית או שיקומית אישית וספציפית לרצים וטריאתלטים.

בנוסף לטיפול, יובל עוסק בהוראה של פיזיותרפיסטים ורופאים במסגרת לימודי המשך להתמחות ברפואת ספורט באוניברסיטת תל אביב, ובמסגרות פרטיות. ניסיונו כולל את ריכוז תחום הטפולים אורטופדיים ופגיעות הספורט במחלקה לפיזיותרפיה במרכז האוניברסיטאי אריאל.
יובל הינו מורה בינלאומי מוסמך בגישת מאליגן, גישת טיפול שמקורה בניו זילנד המתאימה לטיפול במגוון בעיות אורטופדיות, וייחודה בכך שהטיפול נעשה בשילוב של טכניקה מנואלית הנעשית על ידי הפיזיותרפיסט בזמן שהספורטאי מבצע את התנועה הבעייתית שלו. הגישה נחקרה ונמצאה יעילה במגוון של בעיות קרסול, ברך, כתף מרפק ועמוד שידרה. יובל מלמד את השיטה בישראל כמו גם במדינות נוספות באירופה.
בנוסף הוסמך יובל כמורה בינלאומי לטייפ אלסטי (צבעוני) אותה הוא מלמד לפיזיותרפיסטים בישראל.

הקשר של יובל לספורט החל בילדותו כחבר בנבחרות הצעירות בהתעמלות מכשירים וקרקע, והמשיך באומנויות לחימה בהן הוא עוסק גם כיום. כמו כן יובל חובב סקי וריצה.
 
אני הסיפתח??
, נו טוב.....

השאלה שלי קשורה לשיברי מאמץ ושין ספלינט....

בטירונות (היתה לפני 15 שנה בערך...) "זכיתי" להגיע למצב של שברי מאמץ. בשנים שלא עסקתי באף ספורט (אלא התהלכתי בנעלי צבא גבוהות) הן חזרו בעוצמה נמוכה ובדר"כ גררו אישור לנעלים רגילות.
מאז אני כבר בלי נעליים גבוהות, אבל כן עוסקת בספורט ושברי המאמץ לא מפסיקים להופיע. בשנה האחרונה כמעט ולא עסקתי בשום ספורט בגלל שברי מאמץ ושין ספלינט חוזרים ונשנים.

נכון להיום חזרתי לספורט (בעיקר רכיבה), אבל כטריאתלטית אני מניחה שלא ניתן לוותר על ריצה
.

אז יש איזו דרך להפטר מהם אחת ולתמיד??
 

Sportinj

New member
שברי מאמץ ו Shin Splint

שלום רב טרולי,
שברי מאמץ ו shin splint הם שתי דיאגנוזות באותו נושא שנקרא stress related injuries או תגובות עומס. בתסמונות אלו הרקמה, במקרה זה העצם, מגיבות לעומס מוגבר נקודתי. כול עוד לא נשנה את העומס נמשיך לסבול מהתסמונת.
מאחר והעומס הוא שילוב בין פעילות, מבנה ותפקוד צריך להתייחס לשלושתם בטיפול.
פעילות - מנוחה אקטיבית. היינו כול עוד תמשיכו לבצע את הפעילות שיוצרת את הכאב בזמן הפעילות או לאחריה יהיה קשה לטפל בבעיה בצורה אפקטיבית. מצד שני מנוחה מוחלטת אומנם תוריד את הכאב, אך סביר שברגע שתחזרו לפעילות גם הכאב יחזור.
מבנה - לא ניתן לשנות את המבנה אך הנעלה נכונה ומדרסים הם חלק מההתמודדות עם בעיות אלו. למי רלוונטי? למי שבבדיקה נראה שמקור הבעיה בחלקו לפחות נובע מכף הרגל. בדיקת כף הרגל משלבת בין הסתכלות על מנח כף הרגל ותגובתה לעומסים שונים בעמידה, בדיקת התנועתיות הבין מפרקית והתפקוד השרירי. בנוסף ניתן להניח טייפ שיידמה את תפקוד המדרס ובכך להעריך האם המדרס יועיל.
תפקוד- בפיזיותרפיה אנו בודקים את היציבה הדינמית או איך המערכת של השלד שריר נעה בעומסים שונים. בshin splint שכיח מאוד לראות קריסה של השלד באזור האגן כלומר צניחה של הירך פנימה. תופעה זו נפוצה יותר אצל נשים מאשר גברים מאחר ויש לכן מבנה עצם אגן רחבה יותר.
בנוסף לכך, בנשים לאחר הריון והכנת הגוף ללידה האגן עובר תהליך של הכנה ללידה שבו מופרשים בגוף הורמונים המגבירים את התנועתיות בין מפרקי האגן לאחר הלידה המצב לא חוזר לקדמותו ושכיח לראות בנשים אחרי לידה ליקויים ביכולת העברת עומס דרך האגן. מה הקשר? ליקויי זה מחייב עבודה מוגברת של המערכת השרירית לשמירה על מנח אופטימאלי. לכן בריצה ממושכת כשהשרירים מתעייפים אנו מאבדים את היכולת לשמור על מנח זה ומעמיסים על הגידים והשלד.
חיזוק שרירי האגן והירך ובחלק מהמתאמנים שרירי הליבה מהווים בדרך כלל חלק משמעותי בשיקום מ shin splint חשוב להדגיש שאימון פונקציונלי מכין את המערכת השרירית טוב יותר מאימון משקולות ולכן עדיף להתמקד בו.
מקווה שזו ההתחלה לריצה טובה....
 

Cafe Latte

New member
תודה רבה-רבה על התגובה

בהמשך השרשור, ועל התגובה המפורטת פה.
אפשר לשאול למה אתה מתכוון כשאתה אומר אימון פונקציונלי, בניגוד למשקולות?
אני עושה, בין היתר, פילאטיס מכשירים, האם זה יכול לעזור?
 
שברי מאמץ

יובל שלום,
שירתתי כלוחמת וסבלתי משברי מאמץ בכפות הרגליים בדרגה 3
כיום, לאחר אימון ארוך, או לאחר עמידה ממושכת, כפות הרגליים מתחילות לכאוב לי..
תהיתי האם שברי מאמץ עוברים אי פעם, ואם לא האם יש משהו שניתן לעשות עם הכאבים ברגליים?
תודה מראש...
 

mica35

New member
העלאת מרחקים אחרי שין ספליט

לא הרבה אחרי שהתחלתי לרוץ קיבלתי שין ספליט.
הצלחתי להתגבר עליו ולחזור לרוץ חמישה קילומטר כמו לפני, ועכשיו אני רוצה להתחיל להעלות את המרחקים.
איך יודעים מתי "משופשפים" מספיק בשביל להתחיל להעלות,
ואיך הכי חכם לעשות את העליה בלי לחטוף עוד פעם שין ספלינט
ואם מתחילים שוב כאבים, מיד להפסיק לרוץ או שאפשר "להתקבע" על מרחק מסויים ולהמשיך לרוץ בלי להגביר עד שהכאבים חולפים, או בקיצור האם כל שין ספליט מחייב ישר מנוחה או שאפשר לרוץ על זה?
וגם טיפים למניעה חוזרת יתקבלו בברכה.
תודה
 

mica35

New member
גרבי קומפרשיין ושין ספליט

גרבי/שרוולי קומפרשיין מומלצים בכל מיני מקומות ברשת לשין ספלינט, ושרוול בודד אפילו נמכר בשם שרוול שין ספליט

אשמח להוראות הפעלה לאיך, מתי (בזמן הריצה או אחריה) כמה ולמה לשהתמש בגרבי שין ספליט בהקשר של התמודדות ומניעה של שין ספליט
 

Sportinj

New member
גרבי קומפרסיה

גרבי קומפרסיה נמצאו יעילים כמקלים על כאב במטופלים עם Shin Spilt כאשר מנגנון הפעולה הוא פיזור הלחץ על מכסימום רקמה ומתן פידבק תחושתי היוצר מנגנון מדכא כאב.
יש ללבוש את הגרב בזמן אימון או בזמן ביצוע פעולות שבדרך כלל מכאיבות.
בדיוק כמו השימוש בטייפינג!
 

Sportinj

New member
העלאת מרחקים

היי מיקה,
אין מתכון לעליה הדרגתית בעומס וכמובן שכול שינוי יש בו סיכון. על מנת להגביר עומס בצורה בטוחה מומלץ לשמור על מספר עקרונות
1. בסווהילית אומרים ״פולה פולה״ לאט-לאט, לא לעשות שינויים של מעל 10%. בכול עליה בעומס.
2. לשמור על אימוני ריצה - יום כן יום לא. התאוששות היא מילת המפתח.
3. אם עשית אימון טוב, תחזרי עליו שוב ורק אם פעמיים ברצף היה נטול כאב להגביר.
4. גיוון באימונים. לשחק בין הגברת מהירות וזמן.
5. עבודה עם מאמן שנותן פידבק, מאזן ומהווה עוד יד על הדופק.
יובל
 

hartzitzit

New member
דלקות חוזרות באיזור הקשת (כף הרגל)

שלום יובל
עקב מבנה עמוד השידרה (ישר במקום בצורת S), כף הרגל שלי עומדת בזווית .
התוצאה היא דלקות חוזרות באיזור הקשת.
הטיפול שניתן לי הוא מדרסים שתומכים בקשת ובאמת פותרים את הבעיה. לאחרונה הכאב חזר בגלל שלא החלפתי את המדרסים בזמן (לא הרגשתי שהם כבר לא מספקים תמיכה מספיקה)

השאלה שלי היא האם יש משהו נוסף שאפשר לעשות - תרגילים, טיפולים או כל דבר אחר שיכול לעזור במקרה והכאב מופיע (מלבד ארקוקסיה...) או אפילו יכול לחזק את האיזור ולמנוע דלקות?
 

hartzitzit

New member
תוספת לשאלות

כשאני מרימה את העקב (עומדת על האצבעות), כף הרגל חוזרת פחות או יותר למקום נכון ואני פחות מרגישה את הכאב (כשיש כזה).
לכן אני מאוד משתדלת לנחות על החלק הקדמי של כף הרגל בריצה.
חשבתי על ריצה "יחפה" או "מינימליסטית" . מה יקרה אז? האם זה יכול לעזור?
 

Sportinj

New member
ריצה יחפה וPlantar Faceitis

לא פשוטה השאלה שלך. את בעצם אומרת כי בעומס נמוך נוח לך לעלות על כרית כף הרגל, אך אין זה אומר שהדבר יקרה גם בעומס גבוה.
על מנת לרוץ Forefoot running יש להכין את כף הרגל והגפה כולה לעומס הנוצר מהגדלת המנוף ברגע המגע הראשוני. זהו תהליך שצריך לעבור לפני שמשחררים את הרסן.
 

Sportinj

New member
טיפול בפלנטר פצאיטיס

כאבים בכף הרגל היא תלונה נפוצה בקרב רצות כאשר השכיחה שבינהן היא דלקת ברקמת החיבור הפלנטרית (השיטחית). Plantar Faceitis. הסיבות לה דומות לshin splint רק שכאן הכשל הרקמתי הוא בכף הרגל. נשמע שהפתרון אצלך בטווח הקצר הוא כמובן החלפת המדרס. במידה וזה לא מספיק מציע לשלב בין חיזוקים מקומיים של כף הרגל עם חיזוק מייצבי אגן/ירך עם מתיחות של הסולאוס. על מדרגה, עקב לרצפה עם ברך כפופה.
בנוסף במקרים רבים מאוד יעיל שילוב בין מןוביליזציות של המפרקים בכף הרגל עם טייפינג קשיח
שמח שהעלת את נושא הארקוקסיה. חשוב לציין כי בתרופות האנטי דלקתיות בנוסף למרכיב האנטי דלקתי גם מרכיב נגד כאבים. לכן לא רצוי לקחתם ללא הוראת רופא המאבחן כי אכן הטיפול רלוונטי. במרבית המצבים כמו שלך למעשה אין תאי דלקת ברקמה לכן הטיפול הארקוקסיה מיותר.
כמו כן לא מומלץ לרוץ על ארקוקסיה או כל משכך אחר.
אל תשכחו שלכל תרופה תופעות לוואי ואנו לא רוצים להצליח בספורט על חשבון הרס הגוף
 

אלה D

New member
כאבים בברך לאחר ריצה ארוכה

לאחר ריצה של כשעה וחצי מופיעים לי כאבים בברך רגל ימין שגורמים לי לצלוע מעט וקשיים בעליה וירידה במדרגות. אני שמה גרב אלסטית על הברך שמקלה עלי את הכאבים ואז אחרי כיומיים בערך זה עובר כמעט לגמרי. עשיתי MRI , לא נמצא משהו ספציפי והרופא אמר שהוא רואה סימן קטן למיניסקוס. הוא הוסיף ואמר שרק אם ארגיש כאבים חזקים יותר ותהיה נפיחות בברך אחזור אליו.
תודה
 

Sportinj

New member
כאב בריצה ממושכת

היי אלה,
עקרונית הרופא צודק, עד שלא תופיע נפיחות אחרי פעילות, נעילות והגבלה בטווחי תנועה אין מקום להתערבותו. אך בואי ננסה להשאירו מובטל (שיהיה לו זמן לרוץ)...
אם הכאב מופיע רק אחרי 90 דק׳ הרי זה מרמז שרק כאשר השרירים מתעייפים העומס עובר לאיזור הפגוע.
שתי אפשרויות: להוריד עומס היינו לרוץ בגבולות הכאב. בתחום זה ניתן לשלב ריצות שייחזקו אותך, אינטרוולים וכד׳
השניה, לשנות סוג אימון אופניים-אליפטי הם ללא אימפקט ולכן העומס בהם נמוך יותר. במקביל חיזוק שרירים פונקציונלי. סקוואטים, לאנג׳ים עבודה על רגל אחת ודומיהם. וחשוב! כמויות ומהירות.... למי שרץ שעה וחצי 5 סטים של 50-60 סקווטים עם משקל גוף זה אימון חביב...
יובל
 
עודף משקל וריצות ארוכות

האם לדעתך יש מגבלה של אחוזי שומן/עודף משקל למי שרוצה לרוץ ריצות ארוכות? (מחצי מרתון וצפונה). האם משקל עודף עלול לגרום ליותר פציעות?
 

mica35

New member
הרחבת שאלת עודף המשקל

מה מוגדר עודף משקל/אחוזי שומן גבוהים בהקשר של ריצה? האם עודף משקל יכול להיות בעייתי גם בריצות קצרות יותר של 5-25 ק"מ?
 

Sportinj

New member
BMI

עקרונית BMI תקין לנשים הוא בין 18-25 אך מציע לפנות בשאלה זו לדיאטנית
 
למעלה