|
|

המתיחות בין ארה"ב לסין גוברת: יו"רית בית הנבחרים האמריקאי בדרך לטייוואן

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

יו"רית בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי בדרכה לביקור בטייוואן, והסינים לא מתכוונים לעבור על זה בשתיקה.

למעשה, השלטונות בסין אף איימו בנקיטת פעולה צבאית, אם הביקור המתוכנן ייצא לפועל.

האי, המונה כ-24 מיליון איש, שוכן במרחק של 180 ק"מ בלבד מזרחית לדרום-מזרח סין היבשתית. המתיחות הגוברת נעוצה בכך שסין אינה מכירה בעצמאותה של טייוואן, אלא רואה בה כחלק משטחה. במהלך השנים, עקב לחץ מצד סין ניתקו מדינות רבות את היחסים הדיפלומטיים איתה, וכיום רק 15 מדינות מקיימות יחסים דיפלומטיים מלאים עם טייוואן.

הביקור של פלוסי הוא חלק ממסע דילוגים שלה במזרח, כאשר אל טייוואן היא אמורה להגיע ממלזיה, וממנה תמשיך לדרום קוריאה ויפן. פלוסי אמורה להיפגש עם פוליטיקאים טייוואניים ואף עם הנשיאה צאי אינג-וון.

ביקורה של פלוסי – הפעם הראשונה ב-25 שנה שאישיות בכירה בממשל האמריקאי מבקרת בטייוואן – עלול להגביר עוד את המתיחות שכבר שוררת בין ארה"ב לסין. נשיא סין שי ג'ינגפינג אמר בשיחת טלפון לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעבר, כי "הוא יגן בכל תוקף על ריבונותה הלאומית של סין ועל שלמותה הטריטוריאלית", וכי "מי שמשחק באש, עתיד להישרף". ביידן מצדו אמר לשי כי "הקונגרס הוא ענף עצמאי של הממשל וכי היו"רית פלוסי מקבלת את החלטותיה בעצמה".

בנאום שנשא באו"ם אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי אם "סין מנסה ליצור סוג של משבסר או להסלים את המתיחות, זה לחלוטין באחריותה. אנחנו לא יודעים מה בכוונתה של היו"רית פלוסי לעשות. זאת לגמרי החלטה שלה, ואנחנו מכבדים אותה כך או אחרת".

עם התקרבות מועד הביקור שלחו שלטונות סין מספר מטוסים לאזור הגבול הימי עם טייוואן, וגם ספינות קרב עשו את דרכן לאזור, אך חזרו על עקבותיהן.