|
|

ארה"ב חוזרת אחורה: ביהמ"ש העליון ביטל הזכות להפלות

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל פסיקה היסטורית שקיבל בשנת 1973 לחייב את המדינות השונות לאפשר ביצוע הפלות. ביטול הפסיקה צפוי להביא לאיסור על ביצוע הפלות בחצי מהמדינות בארה"ב.

הפסיקה ההיא הידועה בשם רו נגד ווייד, עוררה מחלוקת פוליטית שהמשיכה להתקיים עד היום, כאשר נוצרים שמרנים ונבחרי ציבור רפובליקנים מנסים כל העת לבטלה לאורך השנים.

הרכב בית המשפט העליון העדכני הוא שאיפשר את ביטול ההחלטה, כמעט 50 שנה אחרי שהתקבלה, שכן כיום קיים בו רוב לשופטים שמרנים, שמונו בידי נשיאים רפובליקניים. שלושה מהשופטים מונו במהלך כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ההחלטה האמורה התקבלה ברוב של שישה שופטים נגד שלושה השלושה הם ליברלים שמונו על ידי נשיאים דמוקרטיים.

באופן חסר תקדים, הודלפה לאחרונה טיוטת ההחלטה לתקשורת לפני פרסומה והדבר גרר מחאות קולניות. אבל על אף שהכתובת היתה על הקיר כחודש לפני קבלת ההחלטה בפועל, גרם פרסומה הרשמי לסערה גדולה בארה"ב ואף בעולם כולו, והחלו נשמעים דיבורים על פירוקה של הפדרציה, שבין רבות ממדינותיה אין כל מכנה משותף מלבד היותן חולקות את אותו שטח גיאוגרפי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי מדובר ב"יום עצוב לבית המשפט ולארה"ב, שבו נלקחה מנשים זכות בסיסית". ביידן הוסיף: "אעשה כל מה שאני יכול כדי להגן על הזכות של נשים במדינות שבהן הן יתמודדו עם השלכות ההחלטה הזו".

חברות מסחריות, ביניהן אמזון ודיסני, הודיעו כי הן מתנגדות לביטול ההחלטה וכי יציעו לעובדות שיבקשו, סיוע לצורך מימון ביצוע הפלה חוקית בנסיבות החדשות שנוצרו.