|
|

אירופה מתבצרת: סגר על הלא מחוסנים באוסטריה וההגבלות בהולנד

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
בעקבות ההתגברות המשמעותית של הקורונה באירופה וההתמודדות עם גלי תחלואה קשים , המדינות באירופה נוקטות בצעדי התגוננות. באוסטריה הטילו סגר על הלא מחוסנים ויורשו לצאת רק למטרות הכרחיות. מה מתכננות שאר המדינות? 

הצעד החסר תקדים ננקט על ידי הממשלה בעקבות התגברות משמעותית של מגפת הקורונה במדינה. שיעור התחלואה באוסטריה זינק בשבועות האחרונים לקרוב ל-11 אלף מקרים חדשים ליום בשבוע האחרון, בדומה לזה שנרשם בישראל במהלך ההתפרצות בקיץ האחרון.

אוסטריה החליטה בצעד חסר תקדים להכניס לסגר מיליוני אזרחים שאינם מחוסנים במלואם נגד נגיף הקורונה בשל שיא במספר הנדבקים – שיעור התחלואה באוסטריה זינק בשבועות האחרונית לקרוב ל-11 אלף הדבקות חדשות ביום. רק כ-62% מאוכלוסיית אוסטריה מחוסנת במלואה נגד הווירוס, אחד השיעורים הנמוכים ביותר במערב אירופה. אוסטרים רבים נותרו סקפטיים לגבי חיסונים, דעה שאותה מעודדת מפלגת החירות הימנית הקיצונית, השלישית בגודלה בפרלמנט.

אירופה הפכה שוב למוקד העולמי של מגיפת הקורונה, מה שגרם לכמה מדינות לשקול להטיל מחדש סגרים לא פופולריים. בעוד שהולנד מתמודדת עם הזינוק בתחלואה בהטלת סגר חלקי על כל האזרחים, ממשלת אוסטריה, בהנהגת השמרנים הדגישה שהיא רוצה להימנע מהטלת הגבלות נוספות על מחוסנים. במסגרת הסגר, שיימשך לפחות עשרה ימים, לא מחוסנים יוכלו לצאת מבתיהם רק בכמה מקרים בודדים, כמו עבודה או קניות מצרכים חיוניים.

"אנחנו חייבים להעלות את שיעור החיסונים. הוא נמוך באופן מביש", אמר הקנצלר במסיבת עיתונאים שבו הכריז על המהלך החדש לאחר שיחת וידאו עם מושלי תשעת המחוזות של אוסטריה. "אנחנו אומרים לשליש מהאזרחים: אתם לא תעזבו יותר את הבית שלכם פרט למקרים מסוימים. זאת הפחתה מאסיבית של המגע בין המחוסנים ללא מחוסנים".

בכירים רבים באוסטריה, כולל בתוך מפלגת השלטון ובמשטרה, הביעו ספק לגבי הצלחת אכיפת הסגר מאחר שהוא תקף רק לגבי חלק מהאוכלוסייה. עם זאת, הקנצלר ושר הפנים, קרל נייהאמר, אמרו כי יהיו בדיקות קפדניות של המשטרה. בני 12 ומטה יוחרגו מהסגר, משום שהם עוד לא זכאים להתחסן.

שיעור המחוסנים באופן מלא באוסטריה עומד על 62% בלבד, לעומת 67% בגרמניה השכנה, 68% בצרפת ו-76% בדנמרק.

כיצד פועלות מדינות נוספות-

בהולנד חזרו לסגר חלקי , אחרי שהממשלה הורתה על סגירה מוקדמת של מסעדות וחנויות, וביטלה השתתפות של קהל באירועי ספורט גדולים. ראש הממשלה מארק רוטה אמר שההגבלות, שאזרחי הולנד חשבו שהסתיימו לעד, יוטלו מחדש למשך שלושה שבועות.

גם סופרמרקטים וחנויות לא חיוניות ייסגרו מוקדם יותר לצד הטלת צעדים לריחוק חברתי. הממשלה ממליצה לאזרחים שלא לקבל יותר מארבעה אורחים בבתיהם, ובתי קפה ומועדוני לילה ייסגרו בשעה 20:00. "הלילה אנחנו מביאים הודעה מאוד לא נעימה, עם צעדים מאוד לא נעימים ומרחיקים לכת", אמר רוטה בנאום לאומה. "הנגיף נמצא בכל מקום וצריך להילחם בו בכל מקום".

בגרמניה, אחת המדינות שסובלות מהתפרצות קשה, הממשלה הפדרלית ומנהיגי 16 מדינות המחוזות ייפגשו השבוע כדי לדון בהידוק ההגבלות. גרמניה כבר הגדירה את אוסטריה שכנתה כאזור בעל סיכון גבוה, כך שמי שמגיע ממנה נדרש להיכנס לבידוד בצעד המהווה מכה עבור תעשיית תיירות החורף של אוסטריה.

רוסיה, בינתיים, מתכננת להנפיק תווים ירוקים עבור גישה למקומות ציבוריים, מסעדות, רכבות בין-עירוניות ומטוסים, בשינוי כיוון דרסטי שנועד להגביר את שיעורי ההתחסנות במדינה. ביממה האחרונה מתו במדינה 1,219 איש וקרוב ל-39 אלף נוספים אובחנו חיוביים לנגיף. לראשונה מאז פרוץ המגיפה לפני כשנתיים, רוסיה היא המדינה עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר חרף הזמינות הרבה לחיסונים. היצרן המקומי של חיסון ספוטניק 5 קורא לרשויות להחייב את האזרחים להתחסן.

בסנט פטרסבורג קבעו ביום חמישי כי כל בני ה-60 ומעלה, וכן בעלי מחלות כרוניות, יהיו מחויבים להתחסן נגד קורונה.

לאחרונה הוטלו אמצעים ממוקדים נגד לא מחוסנים גם באוסטרליה, שבה 83% מהאזרחים בני 16 ומעלה חוסנו במלואם. מדינות מסוימות באוסטרליה חייבו עובדי מגזרים מסוימים להתחסן ואסרו על בלתי מחוסנים פעילויות מסוימות, כמו אכילה במסעדות, מה שהוביל להפגנות.

בסינגפור, שבה 85% מהאוכלוסייה חוסנה במלואה, לא מחוסנים מבחירה יצטרכו לשלם את החשבונות הרפואיים שלהם החל מהחודש הבא.