|
|

רשות המסים תדרוש מעצמאים ובעלי עסקים להתקין דלקנים

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

רשות המסים פועלת למניעת הונאות- עצמאים ובעלי עסקים יחויבו להתקין ברכביהם התקן תדלוק בכדי לקבל ניכוי במס על הוצאות הדלק.

עצמאים וחברות מקבלים ממס הכנסה, בכפוף לתנאים שונים ואופי השימוש ברכב,  ניכוי הוצאות עבור הדלק, מתוך ההכנסה החייבת במס. כעת, על מנת לצמצם את הפרצות בתקנות אלו, מחייבת רשות המיסים להגיש את הדרישה להוצאה מוכרת זו באמצעות חשבונית שהונפקה ממערכת ראשית ולאחר שהתדלוק נעשה ברכב שהוגדר מראש כרכב של העסק/עוסק בלבד.

התקנה של התקן תדלוק עשויה להיות הליך לא זול: היא עולה מאות שקלים (המחיר משתנה בין חברות הדלק) ובנוסף לכך על המנוי לשלם דמי מנוי חודשיים בגובה עשרות שקלים, כאשר מחיר דמי המנוי החודשיים הוא בדרך כלל נמוך מ-40 שקלים.

לפי פרסומי רשות המסים, כדי לקבל את ניכוי המס יצטרך בעל הרכב להיות מחובר למערכת חשבונות ממוחשבת "המאפשרת הפקת קבצים המכילים פרטים לגבי מספר הרישוי של הרכב המתודלק, תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך, תאריך ושעת התדלוק ומספר הקילומטרים שנסע הרכב, ובתנאי שהתדלוק בוצע באמצעות התקן תדלוק אוטומטי והעוסק מחזיק עבור אותו חודש דוח ריכוז חודשי".
המשמעות במקרה כזה היא שמאות אלפי עצמאים אשר נוסעים בכבישי ישראל ומקבלים הכרה במס על הוצאות הדלק שלהם, יחויבו עד ה-1 בנובמבר השנה הם להתקין ברכב התקן תדלוק או לוותר על ההכרה במס. כיום עצמאים אלה מסתפקים כאמור בהגשת חשבוניות עבור הדלק, מה שלפי רשות המסים מייצר "הגדלה פיקטיבית של הוצאות לצרכי מס הכנסה, מס ערך מוסף ובלו, והדבר מביא לפגיעה קשה בהכנסות המדינה ממסים".
לפי פרסומי רשות המסים חיוב התקנת התקן התדלוק יחול לא רק על מכוניות ורכבים מסחריים, אלא גם על אופנועים וקטנועים. לפי רשות המסים תוספת הכנסות המדינה כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 280 מיליון שקל בשנת 2022 ועל 400 מיליון שקל בשנה משנת 2023 ואילך.
תיקון חקיקה נוסף שהוגש על ידי רשות המסים ומיועד לאישור עשוי לייקר את עלויות הטיפול ברכב במוסכים לכל ישראלי. מדובר בתיקון אשר מטיל בלו על שמני סיכה, כלומר שמנים אשר משמשים בין היתר בטיפולים תקופתיים לרכב. לפי רשות המסים, שמנים וחומרים מסיסים אחרים משמשים בין היתר למהילת דלקים ויוצרים נזק סביבתי, והדבר הוביל להחלטה להטיל את הבלו. צעד זה היה אמור להיכנס לתוקף עוד בשנת 2019 אך בוטל אז. הוא צפוי להעלות את מחירו של מיכל שמן מנוע, לפי הערכת גורמים בתחום, בעשרות שקלים. לפי רשות המסים, תוספת הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצעד זה צפויה לעמוד על 510 מיליון שקל בשנת 2022 ועל 550 מיליון שקל בשנה מ-2023 ואילך.