|
|

מחירי הדירות עולים, אבל יעקב קוינט, מנכ"ל רמ"י טוען – "הקבלנים האינטרסנטים טוענים שיש משבר. אבל אין משבר בשוק הדיור"

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

02/06/2021

מחירי הדירות עלו בשנה שעברה ב-4% והשנה הם צפויים לעלות לפחות 5% – כך מעריכים בבנק ישראל, באוצר וכלכלנים של הבנקים ובתי ההשקעות המקומיים (הרחבה – מחירי הדירות לאן?). מדובר בעלייה חריגה שמוכיחה שוב ושוב – התוכניות של הממשלה לא באמת פתרו עד כה את הבעיה.

למעשה, התוכניות דווקא החריפו את הבעיה – הם גרמו להמוני אנשים להמתין על הגדר ולא לרכוש דירה במטרה לחכות להשפעה של התוכנית ולירידת מחירים. אבל ככל שהם חיכו יותר התברר להם שהם מחכים לשווא. המחירים המשיכו לעלות. ואז נוצר משבר אימון, הציבור לא האמין שהתוכנית תעזור ונוצר פיק של ביקושים. פיק של ביקושים הוא הגרוע מכל – הוא יוצר ביקוש גדול שמזניק את המחירים. ביקוש שמווסת על פני השנה באופן ליניארי מעלה מחירים אבל במתינות, בעוד שביקוש גדול בתקופה אפילו קצרה יותר עליות חדות.

כך גם היה בתוכנית מחיר למשתכן, ובתוכניות קודמות. תוכנית מחיר למשתכן אומנם הצליחה לגרום לרבבות רבות של זוגות צעירים לרכוש דירה, אבל היא לא שינתה את המגמה במאקרו – מחירי הדירות המשיכו לעלות.

הבעיה הגדולה בשוק הדירות היא שהביקוש גדול מההיצע. אבל, בכנס לשכת עורכי הדין אמר יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) – "אין משבר דיור".

אני חושב שאין משבר דיור, אנחנו כן עלולים להגיע אליו", אמר קוינט, "יש מי שמנסה לצייר את זה כמשבר, זה נוח לגורמים אינטרסנטים, זה נוח לקבלנים, זה נוח לאחרים. המצב לא מושלם והוא קשה מהרבה סיבות אבל הוא בר תיקון וכל משרדי הממשלה עובדים יחד כדי לתת פתרונות. אנחנו נתקלים בקשיים בגלל היעדר הממשלה, קושי בתיקוני חקיקה, חוק הותמ״ל שפקע ועוד. גם ראשי רשויות, שהם אחרי משבר הדיור, מסרבים להגיע איתנו להסכמות, אנחנו נתקלים בקושי לשווק ברשויות אלו, אפילו כאלו שעשו איתנו הסכמי גג״.

 קוינט גם התבטא על תכנית מחיר למשתכן – ״אני חסיד גדול של תכנית מחיר למשתכן ואני חושב שצריך להרחיב אותה. אני חושב שהיא תוכנית טובה שנתנה מענה לעשרות אלפי צעירים. דיור הוא מוצר ציבורי וניתן לייחד אותו לזוגות צעירים, לחסרי דיור, למשפרי דיור. אומרים שזו בעיה ש 90% מהקרקעות הם בידי המדינה, אבל הניהול היחיד הזה של המדינה מאפשר את התוכניות האלו – רק במדינת ישראל אפשר לייצר מחיר למשתכן ולהעתיק בסיסי צהל״.

קוינט חריג בדעותיו, וצריך לזכור שהוא מגיע עם אג'נדה. רמ"י היא הגוף שאמור לספק היצע של דירות ולכן הטענות כלפיה, וההתגוננות הטובה ביותר היא ההתקפה – להגיד משהו בסגנון – "מה אתם רוצים, אין בכלל משבר". כנראה שהאמת איפשהו באמצע – יש משבר, אולי הוא לא גדול כפי שהקבלנים מציגים אותו – כן, להם יש כמובן אינטרס ברור להציג משבר ולגרום לאנשים לרוץ ולקנות דירות.

וברקע – חשוב להזכיר – הריבית האפסית. רייבת אפסית היא הסיבה העיקרית לעלייה במחייר הדירות – לאנשים קל לקחת מימון, הם יכולים לקחת מימון ממשעותי והמימון הזה זול.