לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר

לא מנוהל - רוצה לנהל את הפורום? לחץ כאן.
אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
שלום לכל המבקרים

הפורום נסגר מחוסר פעילות. אם בעתיד, נחליט לחדש את הסדנא, הפורום יחזור לפעילותו הסדירה. בינתיים ניתן להיכנס לארכיון, ולקרוא חומרים מעניינים ומלמדים (דיונים, נתוח שירים ועוד).


קסנדרה

מהי מטאפורה ודוגמאות - 30.11.2003

מאת: קסנדרה*
30/11/03 12:03

מהי מטאפורה            

מטאפורה, הינה סוג של דימוי, השאלה משני עולמות שאנו מצליחים להכניס משמעות ממנה משתמעת משמעות שלישית.במטאפורה אנו לוקחים שני "ציורים" מחברים אותם ויוצרים זהות אחרת שמשתמעת (השאלה מתחום אחד לתחום שני) או, משאילים תכונה מתחום אחד ומעבירים לתחום אחר ללא כף הדימוי {כף הדימוי הינה האות כ´(כמו, כפי, כך)}.

דוגמאות למטאפורה              

"טרק את דלתו בפניי" - אין המשמעות שאכן טרק את דלתו, אלא חסם את את עצמו בפניי.
"יד הגורל" - מטאפורה.

דוגמאות מעולם הספרות:

"מרוץ גזרתך מפונק ומהיר.." - אלתרמן
"גרזן הפחד האילם.." - שלונסקי


 
תגיות:
מהי מטאפורה ודוגמאות - 30.11.2003
<< ההודעה הנוכחית
30/11/03 12:03
4799צפיות

מהי מטאפורה            

מטאפורה, הינה סוג של דימוי, השאלה משני עולמות שאנו מצליחים להכניס משמעות ממנה משתמעת משמעות שלישית.במטאפורה אנו לוקחים שני "ציורים" מחברים אותם ויוצרים זהות אחרת שמשתמעת (השאלה מתחום אחד לתחום שני) או, משאילים תכונה מתחום אחד ומעבירים לתחום אחר ללא כף הדימוי {כף הדימוי הינה האות כ´(כמו, כפי, כך)}.

דוגמאות למטאפורה              

"טרק את דלתו בפניי" - אין המשמעות שאכן טרק את דלתו, אלא חסם את את עצמו בפניי.
"יד הגורל" - מטאפורה.

דוגמאות מעולם הספרות:

"מרוץ גזרתך מפונק ומהיר.." - אלתרמן
"גרזן הפחד האילם.." - שלונסקי


היצירה לדיון - ארון הספרים שלי
30/11/03 12:04
99צפיות

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי אֵינוֹ
עָשׂוּי מְעֵץ כָּבֵד,
וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת
אֵינָן אוֹצְרוֹת תַּחַת כַּנְפֵיהֶן
רֵיחוֹת שָׁרָשִׁים וּמִלִּים שֶׁל
שְׁכִינָה.

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי עָמוּס
לַעַיֵּפָה בִּסְפָרִים שֶׁכְּרִיכַתָם
רַכָּה, שֶׁאֵין מְעַיְּנִים בָּהֶם
פַּעַם שְׁנִיָּה.

מִלּוֹתַּי פּוֹרְחוֹת לָרוּחַ
וְאֲחַרִיתָּן כַּחֹמֶּר.
לִכְשֶׁאֱסְתַּלֵק מִכָּאן,
לֹא אוֹתִּיר אַחֲרַי
דָּבָר

דוגמאות להגשמה ביצירה:
30/11/03 12:07
114צפיות

וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת
אֵינָן אוֹצְרוֹת תַּחַת כַּנְפֵיהֶן - הגשמה - הדלתות (אינן) אוצרות

מִלּוֹתַּי פּוֹרְחוֹת לָרוּחַ -הגשמה - המלים פורחות

מהי הגשמה - הפיכתו של המופשט לגשמי.

כדוגמא: "הצער שוב מקיש בדלת". - הצער מקיש

אני בעבודה... עד מאד מאוחר...
30/11/03 20:20
51צפיות
מתלותי כשק אבנים כבד
כובלות אותי לכסאי,
והוא בשימחה לאיד
אוחז ולא מרפה
ואין מרפא למחלתי זו...

Sorry, Work Work Work

מר (ע)בד.
º
חבל
30/11/03 20:27
20צפיות
קאיה בשרשור הקודם - האם כל השיר
30/11/03 20:28
29צפיות

הוא מטאפורה ?

זו שאלה בשם קאיה.
º
יש משהו בבית?
30/11/03 20:32
25צפיות
º
אני פה
30/11/03 20:34
19צפיות
º
גמ'ני פה (הנני כאן, כמו צמח השדה..)
30/11/03 20:35
20צפיות
אני כאן..
30/11/03 20:33
18צפיות
ומצפה לשמוע את התשובה... לדעתי השיר כולו הוא מטאפורה... ארון הםפרים הוא מטפורה לדוברת...
העניין הוא שארון הספרים הוא עולם
30/11/03 20:35
22צפיות
אחד ואיפה העולם השני ? ואיך נוצר לנו ביטוי חדש השאול משני עולמות?
קצת לא מסתדר לי כמטאפורה
º
סנדרלין כי זו לא מטאפורה !!!!!!!!!!
30/11/03 20:54
20צפיות
לא קאיה, השיר כולו אינו יכול להיות
30/11/03 20:35
16צפיות

מטאפורה. קראי בתחילת השרשור מהי מטאפורה ותעני לנו את, למה היצירה הזו אינה שיר ולמה אינה כולה מטאפורה.
אז האם הוא דימוי? היא מדמה עצמה
30/11/03 20:37
17צפיות
לארון? כך נראה לי בכל אופן
אין פה את כּ' הדימוי אז זה לא דימוי
30/11/03 20:40
15צפיות

יש רעיון ביצירה. אנו מנתחים ומנסים להבין את "כוונת המשורר" את הלך רוחו בתקופה שכתה. נכון שבעיני רוחו הוא מדמה את עצמו אבל אין זה הדימוי המובהק מהבחינה הספרותית.
º
אז מה זה כן?
30/11/03 20:41
6צפיות
סנדרלין ענתה לפני...
30/11/03 20:38
11צפיות
אין חיבור בין שני עולמות... ארון הספרים הוא אולי משל לדוברת אבל זו אינה מטאפורה...
30/11/03 20:31
3צפיות
נר בד
ובל(בד) שלא ע(בד) כי ימלוך.
תחזיק מע(ב)מד
º
אני כאן , תתחילו
30/11/03 20:34
11צפיות
º
ערב טוב. אני פה
30/11/03 20:37
13צפיות
חבל מאד
30/11/03 20:34
10צפיות
תחזיק מעמד...
הכבדות, העמוס לעייפה העץ והזכוכית
30/11/03 20:38
17צפיות

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי אֵינוֹ
עָשׂוּי מְעֵץ כָּבֵד,

האם ארון הספרים שלי עשוי עץ כבד מסמל את משהו ? כן.

וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת
אֵינָן אוֹצְרוֹת תַּחַת כַּנְפֵיהֶן
רֵיחוֹת שָׁרָשִׁים וּמִלִּים שֶׁל
שְׁכִינָה.

ויש שקיפות לארון הזה, דלתות זכוכית הנותנות לנו את האפשרות להציץ פנימה.

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי עָמוּס - וכאן שוב הוא עמוס לעייפה , חזרה על הכבד והעמוס, הרגשה מאד כבדה.

לַעַיֵּפָה בִּסְפָרִים שֶׁכְּרִיכַתָם
רַכָּה, שֶׁאֵין מְעַיְּנִים בָּהֶם
פַּעַם שְׁנִיָּה.

מִלּוֹתַּי פּוֹרְחוֹת לָרוּחַ
וְאֲחַרִיתָּן כַּחֹמֶּר.
לִכְשֶׁאֱסְתַּלֵק מִכָּאן,
לֹא אוֹתִּיר אַחֲרַי
דָּבָר

עכשיו אני בטוחה כי
30/11/03 20:40
8צפיות
זה דימוי
אני משתדלת לשמור על איפוק
30/11/03 20:40
8צפיות
האם כדאי להתערב כמי שקוראת יצירה של מישהו אחר?
º
רצוי פרח את הרי יכולה לשפוך אור
30/11/03 20:41
10צפיות
אני מסתכלת על עצמי מהצד, אוקיי?
30/11/03 20:44
5צפיות
אני חושבת שיש פה מטאפורה בכל זאת -
יש את "ארון הספרים היהודי" - על כל מה שהביטוי הזה אומר,
והדוברת מתארת את העולם התרבותי/רוחני שלה כמו ארון ספרים -
שיש בו ספרים עם כריכה רכה ושאין מעיינים בהם פעם שנייה.
האין זו מטאפורה?
º
אולי זה משל...?
30/11/03 20:46
5צפיות
º
מה זה אם כן, משל?
30/11/03 20:48
5צפיות
טוב עכשיו זה כבר עניין של סמנטיקה
30/11/03 20:56
5צפיות

ההשאלה היא מהעולם הדמיוני או מהעולם התרבותי - אבל מטאפורה היא יותר מדוייקת ולא כיצירה שלמה, יותר ממוקדת.
º
פרח תתחילי להסביר את ההשאלה שלך
30/11/03 20:42
3צפיות
ארון הספרים אינו..
30/11/03 20:40
7צפיות
עשוי עץ כבד...
נכון קאיה אוף טעיתי
30/11/03 20:44
3צפיות

ובכל זאת גם אם אינו עשוי עץ כבד עדיין יש בו את העמוס לעייפה. ואולי דווקא זה נותן את התחושה שהכותבת חושבת שהארון שלה לוקה בחוסר "מכובדות" פחות רוחניות כיאה לארונות העמוסים בספרי קודש ולא בספרים עם כריכה רכה.
זאת אומרת
30/11/03 20:45
1צפיות
שהיא מתארת את עולמה התרבותי במלים ששאולות מעולם אחר (ספריות, נגרים, ספרים)
º
זה גם יכול להיות שאול מעולמה הדמיונ
30/11/03 20:47
2צפיות
נראה לי
30/11/03 20:47
1צפיות
שכל השיר חוץ מהבית האחרון הוא מטפורה לעולם הרוחני של הדוברת.


תכלת
מסכימה עם תכלת
30/11/03 20:50
ואולי זו מטאפורה על מטאפורה
תרבות -> ארון ספרים יהודי
ארון ספרים -> העולם התרבותי של הדוברת
כלומר אם הבנתי נכון
30/11/03 20:48
1צפיות
לא צריך ביטוי חדש אלא מספיק רעיון חדש לפי מה שפרח מסבירה היא לקחה שני עולמות עולמה הרוחני ועולם ההעץ הספרים על כל צורותיו
ושילבה בינהם רעיון חדש אך מה הוא הרעיון הכולל החדש? פרח את יכולה להגיד לי אותו בכמה מילים?
ככה אני הגבתי בפורום בזמנו ופרח
30/11/03 20:51
3צפיות

אישרה


התאורים מעניינים ובעלי משמעות  אני מקווה שאני אצליח להסביר את שהבנתי, אם הבנתי את כוונתך נכון.

נדמה לי שהלך רוח נכאים היה בך עת כתבת וזה מורגש ביצירה.
ארון הספרים שלך מתואר כמו אינו מכיל בחובו אלא מן המעט, לא ריחות שורשים ומלים של שכינה (כגון ספרי קודש) אלא רק ספרים בכריכה רכה שאין מעיינים בהם פעם שנייה (תאור יפהפה לכשעצמו).
ובעניין הסֵיפָא - כשתסתלקי לא תותירי אחרייך דבר כי מילותייך פרחו לרוח ואחריתן כחומר - כאן אני כבר מצאתי את ההשאלה לגבייך. החשש שמא לא הספקנו ומה נותיר אחרינו, זה הספק המנקר בנו ובכל אחת מהתחנות בדרך.
ואיך מצאתי זאת קשור לארון הספרים ?
אנחנו יודעים שספרים היא אחת מנכסי צאן הברזל, המורשת היותר נחשבת של אנשי הרוח - ואת מוצאת את ארון הספרים שלך "ריק" ממאותה מורשת ואז מה ייותר ? רק החומר.


יצירה משובחת לדעתי ומכילה הרגשת פספוס, עצב וכאב מודחק.


אז מה שאת אומרת זה שאין שם
30/11/03 20:53
2צפיות
מטאפורה אלא השאלה?
ההגדרות האלה...
30/11/03 20:57
מתקשה לסייג את ההגדרות:
מטאפורה / השאלה / (ואפילו מישהי הציעה משל)
º
משל, אלגוריה זה כבא ענין אחר
30/11/03 20:58
כן, נראה לי שזו השאלה
30/11/03 20:58
1צפיות
השאלה = העברה

הכותבת "משאילה" את העולם הרוחני לעולמה...


משהו כזה
º
יפההההההההה פו נכון ונכון
30/11/03 20:59
2צפיות
º
30/11/03 21:00
אני מנסה...
30/11/03 20:52
2צפיות
לקחתי "תרבות יהודית"
+ "ארון ספרים"
=> העולם התרבותי שלי.
האם זה נחשב?
º
העולם התרבותי אינו רעיון חדש
30/11/03 20:53
2צפיות
חוזרת שוב לרעיון של...
30/11/03 20:54
1צפיות
מטאפורה על מטאפורה:
"ארון הספרים היהודי" הוא בעצמו מטאפורה.
ארון ספרים "רגיל" הוא עולם 2.
והדוברת חיברה את שניהם כדי לתאר את העולם התרבותי שלה.
אז חיברת רעיון משני עולמות שלך
30/11/03 21:00
1צפיות

האחד רוחני והשני חומרי וראי מה קיבלנו ?
º
את אומרת שקיבלנו השאלה
30/11/03 21:04
1צפיות
ואו- ארון הספרים!
30/11/03 21:01
4צפיות
יש לנו בבית כמה
אביב יש לכם ספרי קודש או ספרים
30/11/03 21:03
2צפיות

בכריכה רכה ?
גם וגם
30/11/03 21:06
1צפיות
אני שומר כמה ספרים נדירים
יש לי הגדת פסח של ארגון ההגנה ערב קום המדינה
יש לי אטלס מערב מלחמת העולם השנייה עם מפות של הסכמי מינכן 38...

יש ספרים שקוראים פעם אחת ולא קוראים יותר (ספרי קריאה) ויש ספרי עיון שתמיד שמישים כמו ספרי טבע ומילונים ולקסיקונים.

מכל המתנות שהביאו לי לבר מצווה -המזכרות היחידות שנשארו היו הספרים.
תפוח ליבך הנמסך בדבש
30/11/03 20:57
8צפיות
תופי לבי הרועמים בהדהוד גבורה
º
ברוך בואך, אביב
30/11/03 21:00
2צפיות
המועדון פתוח לרווחה ,אני רואה...
30/11/03 21:02
4צפיות
יש בירה?
הנה מטאפורה
30/11/03 21:00
20צפיות
תפוח= עולם הפירות
ליבך= גוף האדם
הנמסך בדבש
כל המשפט מראה רעיון חדש
של רגשות אהבה עזים
º
חחחח סינדרלין, אין כמוך
30/11/03 21:01
3צפיות
ועוד אחד
30/11/03 21:03
4צפיות
עת בירה נמזגת כמים
ניגרת אל הגרון הצמא
אפצח פי בשירה
ברון פלגי זמרה
עלי שיכר ברוח
לא מבינה!
30/11/03 21:01
10צפיות
אני מקשה:
אם "גרזן הפחד האילם" הוא מטאפורה,
מדוע "ארון הספרים שלי" - לא?
אנסה להסביר
30/11/03 21:03
7צפיות
גרזן = עולם החומר
פחד עולם הרגשות
ביחד עם המילה אילם נותן רעיון חדש
כמו קיפאון מתוך חרדה
סנדרלין, לבורים כמוני...
30/11/03 21:07
2צפיות
האם תוכלי לתת דוגמא עם ארון הספרים שלי?
מה היה הופך את השימוש ברעיון הזה, בהקשר של השיר,
למטאפורה?
בורים? נו פרח באמת
30/11/03 21:10
2צפיות
הלואי עלי בורות כזו
אני מנסה רגע חושבת......
זה יקח קצת זמן אבל אני ממש אשתדל
וארון ימיי יספר
30/11/03 21:19
2צפיות
מקווה שלא עשיתי בושות
אורן =עולם העץ
ימיי = מניין חייהה
יספר הרי הארון לא יכול לספר
אבל כל הסיפור מתגלה לנו כרעיון חדש מתוך הארון שלה. נו מקווה
סנדרליןןןןןןןןןןןןןןן
30/11/03 21:27
2צפיות

ארון הספרים שלי
מניין ימיי יספר

וחשבי על זה
הנה לך דוגמא פרח.....
30/11/03 21:10
7צפיות

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי אֵינוֹ
אלא השקט העומד בפינת חדרי,
וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת


וזו סתם דוגמא שלא השקעתי בה יותר מידי מחשבה....

אבל הארון מתואר כשקט....
אוקיי..
30/11/03 21:13
1צפיות
האם, למשל:

ארון הספרים שלי ניצב,
מבויש, בפינת חדרי

זה מטאפורה?
פרח בואי ננתח ביחד
30/11/03 21:05
7צפיות

גרזן הפחד האילם - האם את מכירה גרזן אילם ?

הפחד מתואר כגרזן והפחד גם אילם.

ארון הספרים שלך מתואר כארון שאינו עשוי עץ כבד ויש לו דלתות זכוכית וכן הלאה ואז מתחיל רעיון שלכאורה הפשט אומר - תאור של ארון ומהי תכולתו ואז מהשורות שבאות אחרי אנחנו מבינים שאת מנסה להעביר לנו משהו......
בעצם מטאפורה היא דימוי ללא כ' הדימו
30/11/03 21:07
5צפיות

ולך אין דימוי בארון הספרים.
º
אוקיי, אני עדיין איתך...
30/11/03 21:08
2צפיות
ושוב - שאלה
30/11/03 21:11
1צפיות
מה היה הופך את השימוש ברעיון שבשיר, למטאפורה?
רעיון אינו צריך להפוך למטאפורה אסבי
30/11/03 21:16
5צפיות

מטאפורה היא כלי שבא לעזרתנו כמו גם הדימוי.

כי בשירה אנחנו (אמנם למדנו מהיוצרים הקודמים מתקופת ימי הבינים והלאה) יודעים שאין די להשתמש בשפה, תהא עשירה ככל שתהו והדימויים והמטאפורות, הן אלו שהעלו אותה לרמה של יצירה ספרותית ולר רק ולא כתנאי יחידי.

הרי יש שירים שפשטותם כה נוגעת וכה עמוקה, חודרת כל שריון.

כמו:

אלי
אלי
שלא יגמר לעולם
החול והים
שכשוך של המים
ברק השמים
תפילת האדם

יש יפה מזה ?
באמת יפה,
30/11/03 21:18
אבל כבר ענית - פשוט בקשתי דוגמא קונקרטית לשימוש בארון הספרים כמטאפורה
מטאפורה לארון הספרים
30/11/03 21:13
5צפיות

ארון הספרים שלי אינו אלא
ארון קבורה לכל כתבי חולין
וכנפי הזכוכית יגנו עליהם
כמלאכים.....


שוב סתם שרבוט ובלבד שנעלה מטאפורה.
אני חושבת שאני מתחילה...
30/11/03 21:14
3צפיות
להבין!
(בורים ועמי ארצות, סנדרלין)
º
אסור לאכול בורים אלו דגי בריכה
30/11/03 21:17
1צפיות
º
קאיה את כאן ??????????????
30/11/03 21:18
º
מי נמצא כאן עדיין ??????????
30/11/03 21:20
º
אני
30/11/03 21:21
º
פו חביבתי והיתר התייאשו??????????
30/11/03 21:23
º
תראי גם פרח וסינדרלין פה
30/11/03 21:26
1צפיות
º
ישששששש נעבור ליצירה של קאיה
30/11/03 21:28
1צפיות
אני עוד פה..
30/11/03 21:24
פשוט המחשב נתקע מדי פעם...
º
קאיה תעלי את שירך כהודעה חדשה
30/11/03 21:26
1צפיות
º
ומה בקשר לעמי ארצות?
30/11/03 21:22
º
חחחחחחחחח עמי מאיזה ארץ בא?
30/11/03 21:25
האם אפשר לומר ש...
30/11/03 21:20
4צפיות
ותסלחו שאני חוזרת לעולם של לוגיקה אנלוגיות וכו,
שאלה:
השאלה זה לקחת מעולם אחד לעולם אחר.
מטאפורה זה כמו השאלה כפולה...?
נראה שכך פרח
30/11/03 21:23
1צפיות
שני עולמות ההופכים לעולם שלישי...
מטאפורה היא יותר מוגבלת לביטוי, שור
30/11/03 21:23
3צפיות

שורה. השאלה היא העברה וניתן להעביר רעיון שלם. זו "כוונת המשורר"

כמו שביאליק כתב שיריאהבה למולדת וכתב כמו לאהובה.
קסנדרה הביטי בביטוי שכתבתי
30/11/03 21:25
5צפיות
האם הוא מטאפורה? בעדינות
למעלה
קסנדרה הביטי בביטוי שכתבתי
30/11/03 21:25
1צפיות
האם הוא מטאפורה? בעדינות
למעלה
הבנתי ושוב שאלת תם
30/11/03 21:27
2צפיות
שאלת תם:
האם יש סולם ערכי של: השאלה זה יותר מדימוי אבל מטאפורה שווה משניהם?
סתם, כי כך נדמה היה לי..
פרח ותשובת שאינה יודעת לענות
30/11/03 21:30
1צפיות

איני יודעת אם יש סולם כזה אבל האמת ?????

אני חושבת שערך היצירה ניחן או נבחן באיכויות הכלליות המועברות ויש שילב של כמה וכמה והם:

עושר השפה, תחביר נכון,עימוד נכון , סיום מעניין,  שילוב של דימוי/מטאפורה - לא בהכרח בסדר הזה.
את השאלה הזו אהבתי
30/11/03 21:31
1צפיות
כמה רואים שאת אישה שכלתנית חחחחחח
לוגית שכמוך יאלה בואו נעשה חשבון...  חביבה לי נראה כי כל הקישוטים נאים
אך הכי קשה להרכיב מטאפורה
משהו
30/11/03 21:30
3צפיות
שהצעתי קודם:
"ארון הספרים שלי ניצב מבויש בפינת חדרי"
זה מטאפורה (לכל השדים והרוחות)?
º
זה נראה לי האנשה...
30/11/03 21:31
2צפיות
ארון אינו מבויש אז זו גם האנשה
30/11/03 21:32
2צפיות

הקניית תכונה אנושית לארון - ביישנות
לא!!!
30/11/03 21:35
3צפיות
אבל זה לא הארון,
זה "ארון הספרים שלי", אם נחזור לרגע ליצירה שדיברנו בה.
נניח,
ארון הספרים שלי ניצב מבויש,
(ליד ארון הספרים היהודי)
בתוך היצירה זו האנשה
30/11/03 21:38
4צפיות
כשכל השיר הוא השאלה...
נו אז מה אם הארון הוא שלך ?
30/11/03 21:38
4צפיות

האנשה היא הקניית תכונה אנושית לצומח, דומם , בעל חיים או אפילו להבדיל לאלוהים .
פרח יש לך גם הגשמה ביצירה
30/11/03 21:40
6צפיות

וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת
אֵינָן אוֹצְרוֹת תַּחַת כַּנְפֵיהֶן - הגשמה - הדלתות (אינן) אוצרות

מִלּוֹתַּי פּוֹרְחוֹת לָרוּחַ -הגשמה - המלים פורחות

מהי הגשמה - הפיכתו של המופשט לגשמי.

כדוגמא: "הצער שוב מקיש בדלת". - הצער מקיש

º
תגובות? מישהו??
30/11/03 21:23
Flix

האזור שלי בפורום
לעמוד הפורום