לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
הסתרת שרשור מעל 
פורום תרבות מרוקו
אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

אודות הפורום תרבות מרוקו

אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו. כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר עלההוואי המרוקאי המופלא והקסום.נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינההמסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה. נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול. כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-ארץ הקודש.בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו. בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....עלמה ושרונהה

מישהו יודע
29/03/2009 | 10:03
1
2
איפה מוצאים פלייבק מחרוזת במרוקאית + מילים ?????????תודה.
השלום לך
29/03/2009 | 18:27
1

באתר " קוסקוס " ישנו אדם מוכשר ביותר בשם ז'וז'ו אשר כתב מלים לכמה מאות שירים בערבית, ושם תוכל למצוא גם מנגינות ו/ או את השירים עצמם.

עליך להרשם לאתר, ואז תוכל להנות מהשירשור הנפלא הזה שמושקע בעמל רב.

בברכה

אלי פילו
טרפש
29/03/2009 | 09:51
3
940
שלום לכולם
אמא שלי מאוד רוצה טרפש (אני לא זוכר את הטעם כנראה אכלתי אותם כילד)
למישהו יש מוסג איפה קונים אותם
לפני כחצי שנה יצא לי להיות בשוק באשדוד והיה שם יבואן של מוצרים ממרוקו
שטען שהוא מביא טרפש בין יתר הדברים
קניתי ממנו סרדינים ועל הפחית היה את הטלפוון שלו
לצערי לא שמרתי את הפחית והלך לי הדרך ליצור איתו קשר
יש למישהוא מוסג איך להשיג את הבנדם
אלפי תודות
תרפאס - כמהין - פטריות.
29/03/2009 | 10:24
2
304

  בוקר טוב מרקו!
  עוררת אותי, לכתוב סיפור או אגדה על "הכמהין" בלבד. כמהין, היינו תרפאס, היינו סוג של פטריות.
ניתן להשיג אותן בשתי דרכים. הדרך הראשונה, בבאר שבע, בשוק. (שם הכי זולים בארץ, כדאי לנסוע לשם, מנסיוני האישי) הדרך השניה, ניתן לרכוש אותן, בחנויות של כל מיני, דליקטסים ותבלינים. כך, לפחות בירושלים. לדעתי, מחירם בארץ, הולך ועולה לקראת חג הפסח, בלי כל הצדקה. ניתן לרכוש אותן, טריים או בשימורים. אם תמתין, אחרי חג הפסח, תרכוש אותן בחצי מחיר. שוה, להתאפק.



תודה רבה'לק
29/03/2009 | 13:31
199
אגב מצאתי יבואן קוראים לו רפי 0503711138
הבעיה שהוא מוכר בכמויות גדולות כך שצריך לגיס את כל המשפחה
למדתי שיש 2 סוגים
עיישה   שגם יקר יותר
נורה
וגם למדתי שאפשר למצוא את זה (בקופסאות שימורים) באשדוד בשוק רובע ב
יום רביעי אני שם
יודע לכם אם הצלחתי
ואיך מבשלים אותן ?!.. כלומר יש מתכון ?
01/04/2009 | 17:35
175
הבנתי שיש בהם חול שצריך איכשהוא להיפטר ממנו..
שיר הצדיקים
27/03/2009 | 15:21
8
122
שלום לכל משתתפי הפורום,

ראשית ברכות על עבודת הקודש אשר אתם עושים,כל אחד ולו אם הוסיף מילה ואות על תרבות מרוקו המפוארת אשר לצערנו הולכת ונעלמת למרות שלאחרונה הולכת ושבה לתפארתה.

בקשה לי אליכם הם יש בידכם את השיר צדיקים אלעזאז בגירסתו הארוכה והמלאה?

שבת שלום ומבורכת!
האם תוכל לפרט קצת יותר
27/03/2009 | 18:13
1
16

שבת שלום

אלי פילו
בתקווה לעזרה...
29/03/2009 | 19:45
8
מדובר על שיר שנכתב על נדמה לי 13 מצדיקי מרוקו אשר לרוב מושר בהילולות,השיר מתחיל במספר שורות עם חרוזים על הצדיק ופועלו ומסתיים באמירת שמו.
ניסיתי לצרף קובץ אבל זה לא הולך... בכל מקרה אני יודע שיש גירסה יותר ארוכה הכוללת את כל הצדיקים
בתקווה שתוכלו לעזור לי...
תודה מראש
לדוד שלומות
29/03/2009 | 21:20
3
16

אנא ממך, נסה קצת להתמקד, יש ברשותי הרבה ספרות של השירה היהודית במרוקו,ואיני יודע היכן לחפש.

האם ידוע לך מי חיבר את השיר ?, האם בערבית יהודית או בעברית ?

יהודי מרוקו נהגו ונוהגים עד היום הזה לשיר בשבחם של צדיקים, כל אחד לפי סגנונו הוא. אני באמת רוצה לעזור לך, אך אנא ממך, מקד אותי קצת יותר.

רבי דוד בוזגלו זצ"ל חיבר שירים רבים לשבחם של צדיקי מרוקו, כמו כן גם רבי דוד בן אהרן חסין, אך אלו שירים ממוקדים לצדיק זה או אחר. יתכן הדבר ששמעת בהילולא אחת חיבור ארעי שכלל הרבה צדיקים. זה מה שאני יכול לומר לך כעת, אמשיך לחפש ואם אמצא, מבטיחך שאביא זאת לכתב.

ערב נעים לך.

אלי פילו
אין כמוך
30/03/2009 | 01:01
2
7
השיר הינו במרוקאית יהודית
איני יודע מי חיבר אותו אך ידוע לי כי מייק קרוצי שר אותו בין היתר,יש לי אותו במחשב אך משום מה איני מצליח לצרופו.
אשמח להעביר לך אותו ישירות למייל...
ושוב תודה על העזרה
זהו שאמרתי קודם
30/03/2009 | 18:02
1
9

לבטח זהו אילתור של מייק קארוצי, מכל מיני קטעים שנכתבו על ידי סורפים אחרים ידועיםם או אלמונים, הויו הרבה כאלו בארץ מארוקו.

אשמח לקבלו במייל שלי

epilo@012.net.il

אם אמצא סימוכין בכתובים שברשותי,אשכתב אותם עבורך.

ערב נעים לך

אלי פילו
השיר נשלח אלייך למייל
30/03/2009 | 19:29
9
השלום לך דוד
30/03/2009 | 19:38
1
11

אכן קיבלתי את השיר והאזנתי לו פעמיים, הצלחתי לזהות מתוך חמשת הצדיקים שהוזכרו בו רק ארבעה והם

הבאבא סאלי
רבי יחייא אלכדאר
רבי חיים פינטו
רבי עמרם בן דיוואן

זכותם תגן על כל עם ישראל

וזהו שאמרתי, שה אילתור של מייק קארוצי לשבחם של הצדיקים הללו שאת החמישי קשה לי לזהות.

אם מעוניין אתה בפרטים אודות הצדיקים הללו, אזי באינטרנט יש למכביר, במידה ולא תמצא, אזי יש הרבה בכתובים עליהם.

ערב נעים לך

אלי פילו
תודה
30/03/2009 | 19:45
5
הצדיק החמישי הינו ר' רפאל אנקווה זכותו תגן על כל עם ישראל,אמן!
השיר בערבית - תחת ליסמינה פליל
27/03/2009 | 08:37
16
בבקשה למי יש את השיר בערבית - תחת ליסמינה פליל
השיר - אנתא עומרי
27/03/2009 | 08:33
8
למי יש את הקישור לשיר בערבית - אנתא עומרי
ויקרא - סיפור מההפרה, "למען תצדק".
27/03/2009 | 07:34
7
3

  
  בוקר טוב ושבת שלום!

"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד. דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם" (ויקרא א' 1-2). הפטרת השבת, מספר ישעיה מ"ג-מ"ד. "עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו...לא הבאת לי שה עולותיך וזבחך לא כבדתני, לא העבדתיך במנחה ולא הוגעתיך בלבונה....העבדתני בחטאתיך הוגעתני בעונותיך....הזכירני נשפטה יחד ספר אתה למען תצדק". (ישעיה מ"ג 21-26).

בשעה טובה ומוצלחת מתחילים השבת, בספר "ויקרא", אשר רובו ככולו, עוסק בהקרבת קרבנות, כסיפור "מההפטרה". (מי שאינו חושב, כי הקרבנות שהוקרבו בזמנו מהבהמות, היו מיותרים, שיקום!!. איזו המצאה גאונית, הקרבנות הוחלפו בתפילות, ביהדות. עד אשר יבוא משיח צדקנו, ויוריד לנו מקדש על מכונו מלמעלה. לאף אחד מאתנו, לא יזיק להאמין. אולי רק אז, נבין היטב את מהותם ותכליתם של הקרבנות). עדיין, תשובתו של הרמב"ם, כי הקרבנות ניתנו לעם ישראל, כדי שלא יקריבו לאלילים, כדוגמת שבעת "העממים", היא הטענה החזקה ביותר. (אין טעם להרחיב בנושא, כי אני אסתבך).
המשכן הוקם, בספר "שמות", קדימה לעבודה ולפולחנים, בספר "ויקרא" (בארמית, עבודה = פולחן. גם איכר, בארמית "פלאח"). התורה, ניתנה בגמילות חסדים שהיו מעשי ניסים, עכשיו לעבודה. כפי שנאמר בפרקי אבות: "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים". הפרשנים מפרשים, כי "העבודה", הכוונה עבודת הקרבנות. מאידך, קלי קלות, ניתן לפרש גם, "העבודה" לצורך פרנסה, כפי שאמרו, בפרקי אבות: "אם אין קמח אין תורה". אין לי כל ספק כי "תורה" צריך, אך עיקרה וקיומה היא, "העבודה". (אם אין קמח אין תורה, הוכח. עובדה – החרדים, מבקשים כל הזמן רק "קמח", מאלה המייצרים קמח, כדי לקיים את תורתם. "אם אין תורה אין קמח" – זה, עוד לא ראינו. בטוחני, כי לעולם לא נראה, על אף כל הסופרלטיבים והגדלות, אשר מדביקים לרבנים גאוני עולם, בעלי הניסים. אם אין "עבודת כפיים", אין תורה. מאידך, טובה היא "העבודה" אשר יש עמה "תורה").
אני מחובר, לאותם אנשים פשוטים, אשר באים לבתי הכנסת, או למתנ"סים, והפעם, בלי "להבדיל", אחרי יום של "עמל ועבודה" אפילו עם בגדי עבודתם, לשמוע דברי תורה. (דברי תורה בעיני, הוא כל נושא רוחני, לעשות נחת רוח לאדם, וריח הניחוח, אחרי יום של עמל. "כי לא על הלחם לבדו". מוסר, מוסיקה, ציור, ספרות וכיו"ב). שם, שם, באמת "אדם כי יקריב מכם קרבן לה'", אחרי שעות העבודה. בידוע, כי בהיסטורית עם ישראל הארוכה, הקרבנות התקיימו שנים מעטות בלבד, יחסית. וטוב שכך.
  פרשת ויקרא הפותחת את החומש היא הפרשה הראשונה אותה לומדים ילדי ישראל, וזאת כדי ש"יבואו טהורים ויתעסקו בטהרות". כלומר, העיקר בקרבנות, הן "הטהרות", כמו הילדים אשר טהורים הם, מטבע בריאתם. רוב הקרבנות לסוגיהם, המפורטים בפרשה, באו לכפר על "חטאים" בשוגג. (כי, מי שחוטא במזיד, אפילו אלהים לא יכול לעזור לו. אם כי, ניתן להתווכח על המילה "במזיד", לגבי החטאים. בודאי ניתן להתווכח בחטאים שבין אדם למקום, כי זה עיקרם של הקרבנות).
*האמת שלי, אני פוחד נורא, מספר "ויקרא", זו שריטה אישית שלי, מהילדות. כי כאשר למדתי את ספר ויקרא, למדתי אותו מפיו של אחד המורים עוד בארץ מרוק, אשר היה קשה וקשוח אתנו הילדים. אבל, לעולם לא אשכח מה שלמדתי ממנו, אפילו אם אני הולך ומזדקן, כדרך כל בשר*.
מתחילת הפרשה, ברור לנו כאן, כי אלהים מעדיף קרבנות "בהמה". ראו קרבנותיהם של "קין והבל", ראו את "נח" כאשר יצא מהתיבה. בגלל הניחוח העולה לשמים "מהבהמות". בגלל אותו "ניחוח", אלהים לא הוסיף לקלל עוד את האדמה. "וירח ה' את ריח הניחוח ויאמר ה' אל לבו לא אוסיף לקלל עוד את האדמה" (בראשית ח' 21). נראה לי, כי גם בגלל ריח הניחוח של הבל שהביא מהבהמות, ה' העדיף את מנחתו, על פני מנחתו של קין. (אם כי, הסיפור שם, יותר מורכב. אך, יש לו הקשר, לפרשות הקרבנות, לפחות בתחילת ספר ויקרא).
אף פרשתינו, מקפידה להדגיש, "ריח ניחוח לה'". (המשפט, חוזר ונשנה ארבע פעמים, בפרשה. שלוש פעמים מהריח הניחוח מעשן הבשר החי, והרביעית מהעננים העולים משריפת הצומח, לחסרי יכולת). כן, מנחת "סולת" לחסרי היכולת. רבותינו, שיבחו את מנחתו של "העני", יותר מקרבנו של "העשיר". לצורך העניין, אין הבדל בין קרבן למנחה.
*כאן, אני משחיל "ליגאנדה" (אגדה) מרוקנית, אישית ביותר. כאשר אמי, הייתה עושה לנו על "האש", בארץ מרוק, מהבשרים הנדירים, (הבשר, היה נדיר למשפחתינו בארץ מרוק, משום העניות. לא כמו בימינו, שמוצרי הבשר, זולים ממוצרי החלב, מה שלא היה כך, בארץ מרוק) תמיד אמי הקפידה לפתוח החלונות בבית. כדי שהעשן יצא לו לדרכו, ואנחנו לא נשאף אותו אל ריאותינו. אך, כאשר הייתה אופה בתוך הבית, לחם או לחמניות, ריחם היה כמו "ריח הניחוח", והיינו אוצרים את הריח בריאותינו, כמו "הענן" שהיה במשכן. ריח מתוק ביותר, כנראה בגלל "השמרים" (אלח'מירה), לא הקפידה לפתוח חלונות. לו, אמי, הייתה בזמנים בהם היו מקריבים קרבנות ומנחות, אין לי כל ספק, כי היא הייתה האופה האולטימטיבית את "לחם הפנים", לבית המקדש. יומרני מדאי?? לא נורא. מותר לי להרעיף על אמי "תשבחות", אפילו אם הן מוגזמות. אך, כל מי שטעם את לחמה ואת לחמניותיה, ביקש עוד ועוד. חבל, שלא הצליחה להעביר לנו את "הסוד". נראה לי, כי הסוד שלה, טמון הוא "בהפרשת החלה", זכר למקדש*.  
לפרשה ולהפטרה-  הנביא ישעיה, אשר בא אחרי שנים רבות בהן היו במות ובית המקדש, והוקרבו קרבנות בלי סוף, אומר לנו: "לא הבאת לי שה עולותיך וזבחך לא כיבדתני, לא העבדתיך במנחה ולא הוגעתיך בלבונה... העבדתני בחטאותיך הוגעתני בעוונותיך...הזכירני נשפטה יחד ספר אתה למען תצדק". מילים חזקות ביותר, אשר רואים בהן, מעין "ענווה" של האלוהים, בניגוד ליהירות אשר מביא לנו כותב ספר תהילים, במזמור נ"א: "בבוא אליו נתן הנביא (לדויד), כאשר בא אל בת שבע" (הביאה, הכפולה במזמור, משמעותית, די לחכימה). שם, אומר לנו כותב "התהלים" כך: "...לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדבריך תזכה בשופטיך" (שם, שם, 6). דויד החוטא, אומר לשופט, כי חטא, כדי שהאלהים, יצדק במשפט. איזו "יהירות" של כותב ספר התהילים, אשר יוצא מגדרו, כדי להגן על דויד המלך. בניגוד לענוותו של הקב"ה, הנותן "פתח" לטענותיהם של בני האדם, בהפטרתינו.  כאמרתו של רבי לוי יצחק מברדיטשב, ישראל באשר הם ישראל, מסכימים או מתנגדים לאלהים, אך, אי אפשר להם בלעדיו. (אימרה עמוקה, אשר יש בה הכל בכל, מכל כל).
האם אנחנו צריכים לעשות או לא לעשות, "למען יצדק"?? ... שאלה ריטורית.  בכל מקרה, הרי, תמיד הוא יצדק. יחד עם זאת, אותו כותב ספר תהילים גם אומר: "צדקתך כהררי אל, משפטיך תהום רבה, אדם ובהמה תושיע ה'". (תהילים ל"ו). התפילה, היא, היא החלופה לקרבנות, בעצם מלכתחילה.

הקרבנות, החטאים והצדק.  שלושת המושגים האלה – הם, ים ומלואו, אשר בעצם מהווים את חיינו על כל צעד ושעל. מי מאתנו אינו מקריב קרבן?? מי מאתנו אינו חוטא??? מי מאתנו אינו מחפש את הצדק??? לדעתי, ההפטרה נותנת לנו תשובה, לתכליתם של הקרבנות, יותר מאשר רוב הפרשנים המסורתיים, נתנו לנו.
שבת שלום!

אהייא רבי נסים
27/03/2009 | 17:38
6
1

פשוט מאלף, לקרוא, להתעמק ולנסות להבין ( מדבר בשמי בלבד )

הסיפור על אמך שתחיה, מזכיר בדיוק את סיפורה של אמי שתחיה גם.

בשאלת הקרבנות דהיום, לטעמי אינם דומים לקורבנות דאז, בימים ההם, הקריבו בתמימות גדולה ובתקווה רבה שהדבר יועיל, אך הקורבנות דהיום, לעתים רחוקות מביאים המה תוצאות.

יתכן מאוד שאנו לא משכילים מספיק, מתי להקריב דבר או מתי לשא להקריב, ואז אנו יוצאים כאילו " מרומים " ונשבעים יותר לא לחזור על המעשה, יש ואנו טועים ויש שאיננו יודעים מתי יבוא הגמול לקורבנות דהיום ובעיקר באיזו צורה.
חשובה לי דעתך בנושא.

ועוד שאלה שמסקרנת אותי במיוחד, ומאוד מבקש ממך תשובה, וסליחה על הטרחה, האם חכמי פרובנס ופסיקותיהם, נחשבים המה לאשכנזים או לספרדים.
ועוד שאלה אחת ( הרי פסח מתקרב )

כאמרתו של רבי לוי יצחק מברדיטשב, ישראל באשר הם ישראל, מסכימים או מתנגדים לאלהים, אך, אי אפשר להם בלעדיו. (אימרה עמוקה, אשר יש בה הכל בכל, מכל כל).

האם תוכל להרחיב קצת על הנושא הזה.

רבי נסים, אלה לא שיעורי בית חלילה ולא בדיקת ידיעותיך, הדבר מוכח מעל לכל ספק, אך אשמח מאוד אם תענה כפי שהזמן מתיר לך.

תודה לך

שבת שלום ומבורך.

לייהו
בוקר טוב ושבת שלום סידנא "לייהו".
28/03/2009 | 07:15
5
2

    תודה על המחמאות החוזרות ונשנות, שאתה מרעיף עלי, לא תמיד מוצדקות. אבל, אני מקבל אותן.

    לגבי ענין הקרבנות, אז והיום - אין, תשובה החלטית בידי. דבר אחד אני בטוח, עם ישראל הסתדר היטב בלי "הפולחנים" למיניהם. אני אעז ואומר, כי "שני בתי המקדש" והקרבנות, עם כל תפארתם המהוללה בכתבים ובכתובים, הפכו להיות מעין "טאבו", שאין מרבים לעסוק בהם.
   כדי להוכיח, אין לנו כמו "השלחן ערוך", אשר המחבר (רבי יוסף קארו הספרדי), כלל בספר זה רק הלכות מעשיות לימינו אלו, שבהם אין בית המקדש קיים. מסיבה זו, הלכות רבות כמו הלכות טומאה וטהרה, קורבנות, וחלק מהמצוות התלויות בארץ לא מופיעות בספר. זאת בניגוד לספרו של הרמב"ם, "משנה תורה", שמקיף את התורה כולה וכולל את כל תרי"ג המצוות, גם אלה שאינן רלוונטיות לימינו.

   לשאלתך השניה, הנגזרת מהראשונה. בדיעבד, ורק בדיעבד, חכמי "פרובנס" וסביבותיה (במאה העשירית, עד המאה ה-13 לערך), נחשבים בימינו, לאשכנזים. אך, רק בדיעבד. משום שבמאות האלה, לא היו הבדלים בין הספרדים לאשכנזים. רוב פסיקותיהם, נסמכות על בסיס "חכמי ספרד" אפילו רש"י הגדול, נסמך על רבינו סעדיה גאון, ורב האי גאון. בכלל, תקופת "הגאונים", שהיא תקופת הביניים בין התלמוד, לפוסקים "ראשונים", רובה ככולה היתה בבבל. (האמת, צריך לעבור קורס מיוחד, כדי להבחין בין "הגאונים", הראשונים והאחרונים. על פניו, בבדיקה מאוד שטחית, "הראשונים" היו רובם ספרדים, "האחרונים" היו רובם אשכנזים. אבל, זו הרגשתי האישית בלבד, יתכן ואני טועה).
  מתי חלה ההפרדה הטוטאלית?? רק אחרי פרסומו של "השלחן ערוך", שהוא אבן יסוד, בפסיקה ההלכתית מאז ומעולם. אז, רבי משה איסרליש (הרמ"א), כתב את השגותיו אשר התקבלו בפני עדות אשכנז. מאז ועד היום, המחלוקות, ההבדלים בין ספרדים לאשכנזים, רק הולכים וגדלים, עד כדי שני עמים שונים. צר לי לומר, אך זו האמת המרה. (אני לא מאמין לרבנים האשכנזים, אשר אומרים שזה אינו נכון. בעובדות ובשטח, קיימת הפרדה טוטאלית, אשר הולכת ומתרחבת, בחוצפה אשכנזית חרדית, שאין דוגמתה בעולם. עד כדי אבסורד, כאשר מוקם בנין מגורים בעדה החרדית, האשכנזים קונים דירות, בתנאי שלא יהיו ספרדים באותו בנין, או יהיו כמה שפחות). אני מחוייב לציין, כי התופעות אשר הזכרתי לעיל, קייחמות בעיקר בפלג המוכנה "ליטאי". אצל "החסידים" המחיצות בין ספרדים לאשכנזים הולכות ונופלות.

*כדי שלא אשמע פסימי ומקטר, אין בלבי ספק, כי גם מחיצות אחרות יפלו בסופו של דבר, זה רק ענין של זמן בלבד. זה מה שעשתה לנו הגלות הארורה, רק ענין של זמן בלבד. 60 שנותיה של מדינת ישראל, אפס קצהו בהיסטוריה שלנו כעם*.

לגבי שאלתך השלישית - אני חסיד גדול של רבי לוי יצחק מברדיטשב (שנינו לוויים). מתוך מצוקתו הרבה כאשר ראה את הצרות שפקדו את עם ישראל, צמחו מתוכו כל מיני אמרות ואמיתות, אשר רובן ככולן, מעין "התרסה" כלפי מעלה, אבל מעודנות. אחת מאבני היסוד באמרותיו ובמעשיו, ללמד סניגוריה על "ישראל". דתיים או פחות דתיים. אפיקורסים או אחרים. אהבת עם ישראל לכל גווניו, היתה טבועה בדמו. אפילו על מחללי שבת, לימד זכות. מספרים:
  יצא לרחוב בשבת, וראה יהודי מעשן. אמר לו: שמא, יהודי אינו יודע כי היום שבת?? ענה לו: אני יודע כי היום שבת. אמר לו: שמא יהודי יקר, אינו יודע כי אסור לעשן בשבת? אמר לו: אני יודע כי אסור לעשן בשבת. רבי לוי, הרים עיניו כלפי מעלה, ואמר: רבונו של עולם, ראה עד כמה ישראל עמך, צדיקים. הוא יודע כי היום שבת, הוא יודע כי אסור לעשן בשבת, והוא לא "משקר". העיקר לא עבר על הלאו החמור: "לא תענה ברעך עד שקר".

יותר מזה, אין זה הזמן והמקום להוסיף.

בברכה!.








שוב הינך מאיר את עיניי
28/03/2009 | 08:26
2
2

בתשובתך המנומקת היטב, למדתי הרבה, ומטבעי אני, אין לי מנוח על דבר שאני קורא ולא מבין, ואזי איני מתבייש לשאול ידען בנושא שמסקרן אותי.

אין לי אלא להודות לך על זה שאתה מקדיש מזמנך להבנת הדברים.

מרבי לוי יצחק מברדיטשב, שאודה ולא אבוש התוודעתי אליו רק ורק דרך כתיבתך זוכר אני את תפילתו לפרנסה, ומאז, כבר עניינתי הרבה אנשים כמוני שלא ידעו על קיומו, והתגובות רבות הן. אודה לך באם תכוון אותי לספר אחד שלו, שאוכל להבינו יותר.

אגב באתר קוסוקסדבריך זוכים הם להתעניינות.

שבת שלום רבי נסים לעזיז.

לייהו
מרבי לוי יצחק מברדיטשב, לרבי אלייהו פילו.
29/03/2009 | 08:03
1
2

בוקר טוב, ידידי!
אני אפנה אותך אך ורק לספר אחד בלבד. ספר ידוע ומפורסם, והוא: "אור הגנוז" למרטין בובר. אני, בגלל דודי היקר, הרב יונתן לוי שיחיה,  שהיה "חסיד חב"ד", עוד מארץ מרוק, התוודעתי לסיפורים החסידיים.

כאן בארץ, השלמתי את הפער. סיפורים קסומים ביותר. לא בכדי, מרטין בובר ז"ל, קרא לספרו, אשר ההקדמה לספר, חשובה יותר מהסיפורים עצמם "אור הגנוז". (יש לי את התובנות שלי, אשר לא המקום ולא הזמן, כי החסידות בכללה, קרובה יותר לספרדים, מאשר לאשכנזים "הליטאים", בעלי הגאווה, שאינה מובנת לי).

בכל מקרה, מספיק שתרכוש את הספר שהזכרתי.  ספר אשר יש בו, "האור הגנוז" של גדולי החסידות. (במקרה, הנכדה של מרטין בובר, שרתה אתי בצבא, כך היו לנו שיחות אודות מרטין בובר..זה לא קשור לענין...אך, אף את בתו של מרטין בובר, זכיתי להכיר, דרך הבת שלה...ירושלמים...גם אינו קשור לענין) .

דרך אגב, האר"י ז"ל, הבעש"ט, רבי לוי יצחק מברדיטשב, ועוד רבים וטובים, לא הותירו לנו כתבים "אישיים" משלהם, אלא אחרים כתבו וסיפרו אודותם.  

מספיק לך ולי, הספר שהזכרתי.


אעשה כמצוותך, ידידי הטוב
29/03/2009 | 18:19
1

תודה לך מקרב לב, לבטח כבר בימים הקרובים הספר יהיה ברשותי.

מעניין מה שכתבת אודות חוסר הכתובים לגבי האנשים הדגולים הללו, אודה שרק לגבי האר"י ז"ל ידעתי את הטעם הזה, וחבל שהשאר לא השאירו לנו.

שוב תודה לך רבי נסים לעזיז

לייהו
שאלה לבן תרבות
29/03/2009 | 06:13
1
1
1. האם הרי"ף היה בין דורו ותגובתו של הרב סעדיה גאון

2. מה במפעלם של בעלי התוספות יצר את המחלוקת בין ספרדים לאשכנזים מלבד העובדה שהספרדים לא קיבלו את חרם דרבנו גרשום

3. האם למרות המחלוקת עם הרמבם הרא"ש רבנו אשר בין יחיאל הושפע ממנהגי אשכנז או ממנהג המקום.
תשובה לאהרון תמוז.
29/03/2009 | 08:09
3

  בוקר ושבוע טובים!

  אין כוונתי להפוך את הפורום, עוד פורום בנושאי "יהדות". אין אני הכתובת, לשאלותיך, פשוט משום שאיני יודע. את המעט שאני יודע, אני משלב, בסיפורים או בפרשות השבוע.
צר לי, לא אענה לך, משום שאין זה הפורום ההולם לשלושת שאלותיך, הנכבדות.
אתך, הסליחה.
מישהו יכול למצוא חומרים על חביבה מסיקה באתר
26/03/2009 | 17:15
9
איך היה הפרק השני בסדרה "לחיות מחדש " ?
26/03/2009 | 14:43
2
הורדתי אותו מאתר IBA
בתור עיראקי מעניין אותי
25/03/2009 | 23:53
3
22
יש רשימת מפורסמים מרוקאים ?
למה הכוונה?
26/03/2009 | 00:29
2
8
הרי"פ
26/03/2009 | 00:52
1
8
רבי יצחק פאסי
חיים דוד אזולאי

היו בשיעור קומתו של הרב סעדיה גאון
החסידות האשכנזית מבוססת על מסורת יהודי מרוקו
אתה מוזמן לויקיפדיה לחפש
הכוונה היא
26/03/2009 | 15:34
8
אני חושב שהוא התכוון רשימת מפורסמים יהודים מרוקאים כמו נדב אבוקסיס שלום אסייג
חרשוף
25/03/2009 | 17:48
2
9
שלום רב לכם,

האם מישהו ניסה להקפיא חרשוף,
כאשר הוא עתה טרי וללא סיבים,
כדי שיהיה גם לאחר העונה

יש לכם טיפים כיצד לבצע זאת

אודה לתשובתכם,
ויוי.
ח'רשף - ח'רשוף. בהחלט.
26/03/2009 | 05:38
1
8

בוקר טוב ויוי.
בהחלט ניתן. בשתי דרכים: כמובן להסיר את העלים. 1 - להשרות אותם במלח ומיץ לימון. הדרך השניה: להביא לידי רתיחה קלה ומהירה, עם מלח ולימון (הלימון, כדי שלא ישחירו). מנסיון, כאשר תצטרכי אותם, יוצאים טעימים יותר משל סנפרוסט. לא להגזים במלח ובלימון.
בהצלחה בהקפאה...
רבה בן תרבות יקר
27/03/2009 | 09:20
1
שבת שלום ומבורכת
שלום
23/03/2009 | 20:34
8
3
אולי מישהו יכול לעזור לי,
אני מחפשת ספרים/מאמרים שכתוב בהם על נישואי בני דודים.
אני יודעת שזה לא כל כך קשור לפורום אולי אבל אני גם יודעת שיש הרבה מרוקאים-ספרדים שנשואים לבני דודים.
אם מישהו יכול לעזור לי בנושא אני מאוד אשמח כי אני דיי תקועה עם העבודה הזו:)
תודה וערב טוב
חיפשתי בשבילך בגוגל
23/03/2009 | 21:17
2
1
ומצאתי את המאמרים האלה:

נישואי קרובים
השפעת נישואי קרובים על שכיחות מומים מולדים.

בעיקרון, חתונה בין בני דודים מותרת על פי ההלכה היהודית.

בטוחה שתקבלי מהגולשים המלצות נוספות.

בהצלחה.
הקישור השני לא עבר
23/03/2009 | 21:19
1
1
תודה !!
23/03/2009 | 21:39
1
אבי ז"ל ואמי שתחיה בני דודים.
24/03/2009 | 05:09
2
4

בוקר טוב!
כאמור, אבי ואמי בני דודים. ויש לנו במשפחה הרחבה, עוד נישואים בתוך המשפחה. בידוע, כי "היהדות" (העתיקה בודאי), רואה בחיוב, נישואים בתוך המשפחה. לא רק בקהילות ספרדיות, אלא, אף בקהילות אשכנזיות.
צר לי, איני מכיר מאמרים בנושא, קראתי מה שהביאה לך "שרונה". אך, אשמח מאוד כי לאחר שתסיימי את עבודתך, להעביר לנו חלקים ממנה. (אני אמשיך להתענין בנושא, לפחות מהבחינה היהודית ולא הכללית, אם אגלה משהוא חדש, אעביר לך).
בהצלחה!!!
אין לי, אלא להסכים עם בן תרבות
24/03/2009 | 18:07
1
1

אכן כך היה במרוקו, וזאת על מנת להמנע שעלמה צעירה תשאר רווקה, ולכן מיהרו יהודי מרוקו להשיאה גם לבני דודים, שגוי אסלאמי בעיקר לא יתן את עינו בה.

אחותה של אשתי נשואה היא לבן דודה מדרגה ראשונה, ולפי סיפורי אמא שלי, היו הרבה מקרים כאלו גם במשפחתנו.

בהצלחה עם העבודה שלך.

אלי פילו
תודה אלי!!
25/03/2009 | 07:41
נכון.
25/03/2009 | 05:20
1
נכון שזה לא בדיוק קשור לפורום. באותה מידה היית יכולה לפנות לפורום "תרבות גרמניה" ולשאול אותה שאלה בדיוק שהרי גם יוהאן סבסטיאן באך וגם אלברט איינשטיין היו נשואים לבנות דודיהם.

אלברט איינשטיין היה נשוי לאלזה, שהיתה בת-דודתו גם מצד אמו וגם מצד אביו...

רשימה מפורטת יותר של מפורסמים ומפורסמות שהיו נשואים במה שנקרא באנגלית coupled cousins תוכלי למצוא כאן.

ולסיום, מתוך המאמר על נישואי בני-דודים בויקיפדיה:

The report estimated the increased risk for first cousins at 1.7 - 2.8 % over the base risk of about 3%, or about the same as that of any woman over age 40, or of a still younger man (see paternal age). Put differently, first-cousin marriages entail roughly the same increased risk of birth defects as a woman faces when she gives birth at age 41 (roughly 6%) rather than at 30 (roughly 3%). Critics argue that banning first-cousin marriages would make as much sense as trying to ban childbearing by older women. These numbers were reported only for first instances of cousin mating; repeated generations of cousin coupling are thought to increase the risk substantially.




ותודה גם לך אמרוקאי !!
25/03/2009 | 07:42
1
"וודו" במרוקו האפריקאית? ((בית-קלקא))....
23/03/2009 | 06:48
2
2
האם במרוקו נפוצים טקסי "וודו" אפריקאים? האם ב"טוניס" נפוצים טקסי "וודו" אפריקאים? האם ב"אלג"יריה" נפוצים טקסי "וודו" אפריקאים? האם ב"לוב" נפוצים טקסי "וודו" אפריקאים?...... "טקסי הוודו" אופייניים לא רק לאפריקה - אלא גם ל"האיטי""הוואי".....- וספציפית - רציתי לברר את דעתם של משתתפי הפורום לגבי - תושבי "קלקיליה" בכלא בישראל..... האם הם מגינים בגופם על ה"קארמה הטובה" של "בית קלקא"? האם מותו של החייל יוסי "בן-מזל" מ"יהוד" ב- 2002  - קשור אף הוא ל"מזימה של בית קלקא"?
על מה את/ה מדבר/ת?
23/03/2009 | 10:53
1
מה זה ה"מזימה של בית קלקא"??
המזימה של "בית קלקא" = פרשנות....
23/03/2009 | 22:35
"בית קלקא" הוא מבנה משרדים ברחוב בגין (( דרך פ"ת לשעבר)) סמוך ל"עזריאלי" ((שנמצא בפינת גבעת התחמושת)). מי היה "קלקא" אינני יודעת ולכן לא אתייחס לזה. אני מתייחסת אך ורק לצליל השם "קלקא" ולא לשום אספקט אחר.   התיאוריה של " כת הוודו " ((מקומבה- כת הכפילים וקורבנות האדם))   מבוצעת בעזרת "מילים נרדפות" "שמות נרדפים" ו"תרגום של שמות". לפי זה =  מוות בקלקיליה משרת את "בית קלקא" או את "קולק" - או כל שם דומה - ומהווה "טיהור קארמתי" למניעת אנרגיה שלילית. אני יודעת שבאפריקה ה"וודו" נפוץ. אבל - השאלה שלי היא האם ב"צפון אפריקה" גם כן  ה"וודו" נפוץ - והשאלה שלי היא לגבי "קהילות של מהגרים לישראל" האם הביאו איתם את הידע והנוהג הזה - מארצות צפון אפריקה -  האם הביאו מצפון אפריקה לצרפת  את הדת הזאת - ומה קורה ב"מצרים" לגבי הכת הזאת?
ערב חגיגה מרוקאית עם חיים לוק וליאור אלמליח
22/03/2009 | 11:02
98
חיים לוק
תרבחו ותסעדו

מופע ייחודי ליוצאי מרוקו

גדול הזמר המרוקאי בעולם: חיים לוק

הפייטן ליאור אלמליח

הבדרן מוריס לוסקי

במיוחד לאתר קוסקוס מחיר מיוחד: 65 ש"ח בלבד!!

לא כדאי לפספס!!!!!!

ב 16/04/09 יום חמישי בהיכל התרבות העירוני בלוד רח' קפלן 2

להזמנת כרטיסים: 089153343 (בחול המועד:0546661522,0543313350)
שאלה בנושא אוכל מרוקאי ( בגולה)
20/03/2009 | 22:58
2
הי לכולם, שמחה למצוא את הפורום הזה

אני שפית שגרה בחו"ל , מכירה את האוכל המרוקאי מקרוב ואוהבת מאוד מאוד, יש לי שאלה בנוגע לסיגרים ופסטלים ( אם מישהו יודע) איזה בצק יעבוד להחליף את הבצק המקורי שיש להשיג בישראל, אני חושבת על בצק לאגרול או וון טון של הסינים, וגם מצאתי משהו תורכי בצורת משולש פיצה, לא ניסיתי אבל מעניין אם יש למישהו מושג??


תודה תודה
אין לי מושג מה קורה בגולה
20/03/2009 | 23:14
1
אבל הכי טוב שתכיני את הבצק בעצמך.

הנה קישור למתכון סיגרים
תודה,נראה פשוט למדי
21/03/2009 | 14:00
ננסה ונראה, לא?
שיח תנינים ישראלים
20/03/2009 | 22:20
2
שיח תנינים ישראליים

סמי שלום שטרית

2009-03-21

אחרי שהצבא הטיל איפול תקשורתי

על זוועות היהודים בעזה,

אחרי שהרב הצבאי הראשי עטה אדרת נביא

והורה לחיילים להתאכזר ("עת להיות אכזריים"),

אחרי שהחיילים קיבלו פסקי הלכה דמוקרטית

לפוצץ בתים על יושביהם קטנים כגדולים,

("הזהרנו את האזרחים לצאת מהבתים"),

אחרי כל זה, יושבים עכשיו התנינים לבכות:

"אתן לכם סיפור מאפיין: אחד הקצינים שלנו,

מפקד של פלוגה, ראה מישהי, זקנה, עוברת על איזה ציר,

טווח די רחוק, אבל מספיק כדי שתספיק להוריד

את מי שאתה מזהה שם. אם היא חשודה, לא חשודה,

לא מכיר את הסיפור שלה... מה שהוא עשה בסוף

זה להעלות אנשים לגג וביחד עם קלעים להוריד אותה.

אני הרגשתי מהתיאור הזה פשוט רצח בדם קר".

(סיפורו של מפקד כיתה),

אחרי כל הנהי הקרוקודילי הזה, מה הצבא אומר?

מה דבר גנרליו ורבניו של צבא השם?

"קצין חינוך ראשי בצה"ל, קיבל את החומר והבטיח לבדוק".

חינוך?! עלטה לגויים. קצין חינוך פאקינג ראשי הבטיח לבדוק.

בסוף יגלו לנו שהכל בא מהבית, כי מן המפורסמות היא

שהחינוך מתחיל מהבית ונגמר בבית.

יח'רבּ בּיתכּום, בואו תודו על האמת השחורה:

שום דבר בעדויות החיילים לא הפתיע אתכם,

קציני החינוך וקציני הדת, שני אוקסימורונים מטונפים,

הם ידעו הכל בזמן אמת ולא עשו דבר,

הן תפקידם לא לעשות דבר, זהו תפקידם המדוייק:

לחזק את רוחם ולעודד נפש את ההורגים במלאכה,

את היוצקים עופרת לתוך גופי ילדים ונשים וזקנה אחת

שאיש לא יודע את סיפורה. שמע סיפור:

היו לה בנים ובנות, היה לה פעם בית והוא נהרס, בן זוגה מת מצער,

יש לה נכדים, אחד מהם ממש בגילך, רוצה לחיות כמוך,

אם רק תסיר את מגף העור השחור מעל צווארו

(ונאצים יש רק לך בראש).

באים עוזרי ההוראה של השטן

להביא בפני הקצבים פסוקים, שירים ופילפולים למלאכת השחיטה,

מוסיקת רקע שיש בה תוים מוכרים: שיטה פורחת ושמש זורחת.

אם יש גהינום הוא הוא הארץ המובטחת שלכם,

השלמה והמושלמת שטרם הגעתם עדיה –

כאן אין זאת אלא אתחלתא דחורבנה, שהבאתם עלינו.

והחיילים מסכנים שכאלה בסך הכל,

הרי ביקשו מהם להפסיק לחשוב (הפקודה הראשונה),

ואולי, כך אני חושד זמן רב, אין להם מוח של ממש

אלא איזה צ'יפ מחשב קטן יעיל ומינימליסטי

שהותקנו בו עשרת האנטי-דיברות.

אה, הם אומרים, הדיבר השישי לא משהו.

וישנו גם המין הגאביאלי, הבכייני ביותר,

הרוחץ את ידיו ומטיל רפשו באחרים,

כמו שיניו לא טרפו את הילד הזה:

"ואז אני מנסה להסביר לבחור

שלא גדל בחינוך של הבנה של דברים כאלה

שלא כל מי שנמצא שם הוא מחבל,

ואחרי שהוא יהרוג איזה שלושה ילדים וארבע אמהות

ונמשיך לקומה למעלה ונהרוג עוד איזה 20 איש,

בסוף זה מצטבר לשמונה קומות כפול חמש דירות בקומה,

מינימום 40-50 משפחות שאתה רוצח."

(אותו מפקד כיתה עושה חשבון).

יעני: אתה הרוצח, לא אני,לא אני. אני יש לי חינוך מבית טוב,

אותי לימדו לבכות אחרי שאני יורה ולועס. אני לימדו אותי חשבון.

מאיזה ביוב יצאת? צועק בסרטו אבי מוגרבי על קצין מרושע,

ונזכרתי עכשיו בצעקה הזאת כי זוהי אולי השאלה הכי חשובה

לשאול עכשיו מול הרוצחים היהודים שצמחו כאן לתפארת.

אומנים של ממש, שההרג עצמו לא סיפק להם, אז

הם מכריזים על כך בכתב ידם על קירות בית קורבנם.

מאיזה ביב שופכין יצאתם? מאיזו ביצת תנינים זחלתם?

הם חותמים על יצירת המופת שלהם:

"מוות לערבים" (עם שם הפלוגה והתאריך),

ומי שלא מת עדיין יכול גם לראות את החיוך על פניהם הזחוחים,

ומי שכבר עצם עיניו יכול לשמוע את צחוקם המרושע מהדהד בכתלים.

מה חסרון להם פסיכולוג יקר?

אהבה? אהבה?!? באמת, אהבה?

אבל מה אני מאשים אתכם, סליחה, באמת סליחה,

פושעים קטנים ועלובים,

הן אפילו מחנכיכם, רבניכם ומפקדיכם—מורי דרך עיוורים—

עוד לא הבחינו בכך שעם כל ערבי שהם הורגים

הם הורגים יחד איתו את היהודי,

את מה שהיה יהודי ואיננו עוד.

ואולי רק בראשי היה?

כוסאמק, אולי ישוע צדק אחרי הכל, עם של חשמנים חנפים,

נחשים בני צפעונים, איך תמלטו מאש גהינום? לא תישאר פה

אבן על אבן אשר לא תופל ארצה. אמן אומר אני לכם.

ואולי הנבּיא צדק: קללת אללה עליהם

והם כקופים כחזירים וכעובדי אלילים …"

לא יכול יותר לשמוע את צרימת קולם של מאריכי הציציות,

מרחיבי התפילות הקוראים "מוות ליהודים" מבלי שיחושו בכך,

כאילו בחיסורם של עוד ועוד ערבים, כך יוסיפו ליהודים וליהדות.

זאת הראייה כי גם השכל נסתתם ליהודים במדינת הציונים, לא רק נאטם הלב.

אני מודה בפני קהל ועדה: מצוקה נפשית ורוחנית אחזתני.

אין עוד יהדות שאני יכול להכיל בתוכי, שתוכל להכיל אותי בתוכה.

האם כבר מתה היהדות ומתו איתה כל היהודים,

והמה רק עוד לא שמעו על כך?

היהדות לא מתה... אתה מת....
20/03/2009 | 23:05
עיניים לך ולא יראו את המפגעים המרצחים בליל הסדר במלון פארק בנתניה, בדולפינריום, במסעדת מצה בחיפה, במסעדת מקסים בחיפה, באוטובוסים המתפוצצים, את הקאסמים, הסקאדים והגראדים הנופלים עלינו ועוד ועוד..

אזניים לך ולא ישמעו קול בכיים של הורים שכולים, ילדים יתומים ותינוקות יהודיים. אזניים לך ולא ישמעו קריאות "איטבח אל יהוד" מפי המרצחים הנתעבים.. אזניים לך ולא ישמעו את קול בכיו החלוש של החטוף גלעד שליט החבוי במרתפי החמאס...

פה לך ולא ידבר אהבה, ולא ידבר שלום.

תסתכל על עצמך. אתה מת מהלך. ללא זהות. ללא כיוון. ללא דרך. אתה במצוקה נפשית ורוחנית כי איבדת את עצמך לדעת. כי הצטרפת אל בני עמלק.

צר לי עליך אחי סמי שלום שטרית.

בזה הרגע איבדת את טיפת האור האחרונה של נשמתך.

חבל על דאבדין ומשתכחין.

החלף משקפיים, אולי הם יחיוך...

אולי תראה דרכם שאתה מצדד במרצחים, הצמאים אל דם יהודי... שרוצים לכלות, להרוס ולהרוג כל יהודי באשר הוא יהודי...

או אז, אולי יש תקווה לאחריתך...

סמי שטרית, דומני שאתה זקוק לטיפול
21/03/2009 | 07:06

ראשית מדוע מגיע לנו עונש בבוקרו של יום שבת קודשששש, לקרוא את אלו הההבלים שאתה כותב. ראה עצמך פטור מן העולם הזה, לכתוב בפורום הזה, גם אם איני קובע בכלל.

אמרתי עולם הזה, הרי שלבטח לעולם הבא לא תגיע, לא ידעו שם היכן לקטלג אותך, איש הזוי שכמותך, אם אתה מהלל ומשבח, את הפסוקים מן הקוראן, שלבטח, לא התעמקת בו בכלל, אשר משווה את היהודים לקופים וחזירים, ועוד אתה קורה לו נביא, לך להתאסלם, החיזבאללאה יקבל אותך בזרועות פתוחות.

מי שמך בכלל לקבוע על מהות היהדות האם היא חיה ומתה, בזכות היהדות הזאת אתה כותב כאן, אחרת הייתה נשאר בתקופה הבערות המוסלמית שאותה אתה משבח.אין לי ספק שאתה הולך ישר לתקופה הזו ששם מקומך.

רחמנות עליך, אני כאן בז לך ולדעותיך, השאר במקום שאתה נמצא בו, ועשה טובה לעם ישראל, העם הנבחר, אל תחזור אליו.

בברכה

אלי פילו
חיפוש שיר
20/03/2009 | 07:52
5
33
מישהו יכול לתת לי קישור בבקשה לשיר למוני לי של סלים הללי
תודה בכל אופן
באדיבות אתר " קוסקוס "
20/03/2009 | 08:50
2

להלן מילות השיר עםם תרגום השיר.

סלים הלאלי

                       לַאמוּנִי לִּי 'גַארוּ מְנִּי



לַאמוּנִי לִּי 'גַארוּ מְנִּי  גַּאלוּלִי ווּאַשׁ עְגְ'בְכּ פִיהָא

הוֹכִיחוּנִי  שֶׁקִינְּאו    מִנִּי   אָמְרוּ לִי   מַה   אָהָבְתָ   בָּהּ

גַ'אווּבְת אְלִּי גַ'אהְּלוּ פְנִּי   כוּדוּ  עִינִי   שׁוּפוּ בִּיהָא

עָנִיתִי לַמְשַׁגְּעִים   רְצוֹנִי          קְחוּ אֶת  עֵינִי  וּרְאוּ    בַעֲדָהּ

אְטְּפְלָה לִּי 'גַארוּ מְנְּהָא  כִּיף תְחְבוּנִי בַאשׁ נְנְסַאהָא

הַיַּלְדָה    שֶׁקִנְּאוּ       מֶנָּה    אֵיךְ   תִרְצוּ      כִּי    אֶשְׁכָחֵנָּהּ
מַא נְלְזְמְשׁ נְעִישׁ בְלַאהָא ווּהִייָּא כִּיחוּתַה פִי מַאהָא

לֹא נִיתָּן   לִחְיוֹת     בִּלְעָדָהּ    וְהִיא      כְּדָגָה      בְּמֵימֵיהָ

מְ'גְרוּם וּמְעְשׁוּק פְבְּהַאהָא  סַאחְרְתְנִי כְזְדְת עִינִיהָא

מְאוֹהָב   וְחוֹשֶׁק     בְּחִנָּהּ           כִּשְּׁפָנִי       מַבָּט עֵינֶיהָ



אַנָא פִי עִינִיהָא אַדַאם ווּהִייָּא פִי עִינִייָּא חַאווּאָ
אֲנִי        בְּעֵינֶיהָ    אָדָם     וְהִיא     בְּעֵינָי         חַוָּה

נַאס גַּאלוּ עְלַאשׁ תְעְשְׁק כַאדְם  גּוּלְתוּ לַהוּם אְזִּין מְתַּאווָּה

אַנָשִׁים אָמְרוּ מַה תֹאהַב     אָמָה       אָמָרְתִי לָהָם     הַיּוֹפִי לוֹ שׁוּמָה
סְמְרָה ווּבִידָה ווְּעְלִיהָא לְעַארְם  ווְּלְעַאלַאם כּוּלּוּ שַׁאהִיהָא

שְׁחוּמָּה    וּלְבָנָה   וּמְלֵאַת אוֹמֶץ          וְהָעוֹלָם       כּוּלּוֹ   יִתְאַו  לָהּ  



גַּאלוּלִי בְעְעְד ווְּנְסַאהָא  גּוּלְתוּ לַהוּם אַשׁ יְגּוּל פְמִּי

אָמְרוּ      הַרְחֵק וְתִשְׁכָחֵנָּהּ    אָמָרְתִי    אֶת  שֶׁיֹאמַר     פִּי
מַא נְקְדְרשׁ נְעִישׁ בְּלַאהָא  הִייָּא עְשְׁקִי ווּהִייָּא פְנִּי

לֹא אוּכַל לִחְיוֹת       בִּלְעָדֶיהָ   הִיא תְשוּקָתִי וּמַאֲוָיִי

כַאלִּיווְּנִי ווְּנְעִישׁ מְעַאהָע  מַא תְבְעְעְדוּהָא שִׁי מְנִּי

הַנִּיחוּנִי     וְאֶחְיֶה     עִמָּהּ       אַל   תַרְחִיקוּהָ        מִמֶּנִּי

שבת שלום אלי פילו


להלן הקישור של השיר בעברית
20/03/2009 | 09:06
1
4

מלבד זה, תוכל לחפש במדיה פייר או ביו טיוב, שם תוכל למצוא הרבה גרסאות של השיר.

שבת שלום

אלי פילו
כתובות אינטרנט מצורפות:
תודה
21/03/2009 | 08:47
1
תודה רבה לך
יש מצב שאתה מוצא לי את השיר בערבית ?
אני מחפש אותו הרבה מאוד זמן ולא מצליח למצוא אותו
תודה
הרי לך קישור אחד מיני רבים
21/03/2009 | 10:47
1
2
כתובות אינטרנט מצורפות:
תודה רבה רבה לך אתה תותח
21/03/2009 | 11:40
1
תפוז אנשים עושה סדר באי סדר
19/03/2009 | 18:25
1
למה ללמוד תקשורת וניהול? האם לבחור במכללה או באוניברסיטה? איך בוחרים קורסים? כל מה שרציתם לדעת בנושא תוכלו לשאול בפורום לימודי תקשורת וניהול
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

מתעניינים בצמחונות, תרבות נגד ופוליטיקה מהצד הלא ממסדי? פורום חדש דנדש, פורום סלון מזל ינסה לעשות לכם קצת סדר במקום בו האנרכיה שולטת
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumPage.aspx?f...

בפורום בריאות ואיכות חיים תוכלו לקבל תמיכה וסיוע מרופאים, דיאטניות, מומחים לפעילות גופנית, בעלי מקצוע בתחום הרפואה המשלימה שיסייעו לכם לשפר את איכות חייכם:
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ForumPage.aspx?F...


תפוז אנשים מחפש מנהלים

חי בפייסבוק? נושם רשתות חברתיות? בוא לנהל את פורום פייסבוק ורשתות חברתיות
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?For...

חורשים על הפורומים? מכורים לפליקס? מכירים את כל האייקונים בעל פה? פורום תמיכה בתפוז מחפש אתכם!
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?For...

גרים בחדרה? מעל גיל 16? פורום חדרה מחפש מנהל!
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?For...

שמחים על חזרתה של הבורר ? בואו לנהל את פורום הבורר
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?For...
דחוף על אנית המעפילים יהודה הלוי שהגיעה ממרוק
18/03/2009 | 20:44
2
2
היום בערוץ הראשון 21:45

http://www.iba.org.il/spokesman/?type=yedia&entity...
תודה על העדכון
18/03/2009 | 21:18
1
1
מעניין יהיה לצפות בסידרה
למי שפספס
19/03/2009 | 12:39
1
מה משותף למרדכי אנילביץ ולז'וזה אבולקר?
18/03/2009 | 13:44
8
2
"...תשובה: שניהם עמדו בראש מחתרות יהודיות במלחמת העולם השנייה. אז איך זה שאחד מוכר לכל בוגרי מערכת החינוך הישראלית, וגם הונצח כמעט בכל עיר בישראל, והשני מוכר רק ליחידי סגולה? ..."

אפשר להגביר עוד יותר את התמיהה, בציון העובדה שהמחתרת שבראשה עמד אנילביץ', המחתרת היהודית בגטו ורשה, ניהלה בלי ספק קרב גבורה הרואי, אבל כזה שכישלונו היה ברור מראש ולא נועד אלא לספק כמה שורות של כבוד בספרי ההיסטוריה.

ואילו המחתרת שבראשה עמד אבולקר, שפעלה באלג'יריה, איפשרה את אחת התפניות המשמעותיות ביותר במהלך המלחמה - פלישת כוחות בעלות הברית לעיר אלג'יר; פלישה שמנעה את השתלטות גרמניה על צפון אפריקה; איפשרה את איגוף כוחותיו של הגנרל הגרמני ארווין רומל מאחור (הפלישה התקיימה שבועיים לאחר פתיחת הקרב המכריע של רומל מול הבריטים  באל-עלמיין, ויצרה נגדו חזית כפולה), ותקעה טריז בין הגרמנים למשתפי הפעולה הצרפתים שלהם..."

המחתרת היהודית הנשכחת

כמובן, זו מחתרת של יוצאי צפון אפריקה. אלא מה?

  

מדינת ישראל כמנהה, נוהגת
18/03/2009 | 19:45
1

ואין חדש תחת השמש.

אלי פילו
כתבה מרתקת
19/03/2009 | 20:43
2
1
תודה שרונהה על הבאת הכתבה לתשומת לבנו.

עמדתי לשאול מדוע רק עכשיו עולה הנושא, אבל אז שמתי לב שהכתבה משנת 2007. היא מסתיימת במשפט "עכשיו מעניין כיצד תכריע בסוגייה מערכת החינוך הישראלית."

האם השתנה משהו (בנושא) במערכת החינוך מאז פרסום הכתבה?

שום כלום לא השתנה
19/03/2009 | 21:11
1
1
מערכת החינוך אפילו הידרדרה לתהומות.

כפי שאמר רבי אלי פילו, לצערנו אין חדש תחת השמש.
אגב "אין חדש תחת השמש"
20/03/2009 | 15:38
1
נתקלתי במאמר מאת יוסף אליהו שלוש.

המאמר נכתב בשנת 1931 ועוסק בסוגיית "הציוניות והסוכנות".

http://readingmachine.co.il/home/articles/11378403...

אהבתי את הביטוי "ספינות רוח שוטות בים" (פואטיקה נחבאת?)  

כנס עמותת " זהר "
19/03/2009 | 21:58
3
1

ידידיי הטובים

היום נכחתיבכנס השלישי של זמותת " זהר " עמודה מיסודו של אריק דלויה, איש מדהים כשלעצמו, אשר החליט שהגיע הזמן שתפוצת מורשת יהדות מרוקו,תקבל ביטוי וגושפנקא רצינית והוא אכן פועל ומצליח בתחום זה.

רבים וטובים נכחו שמה, כולל סופרים, עורכי דין, ראשי ערים, חוקרים, ועוד הרבה אנשים מוכשרים ( לא כולל אותי )

ובאמת אחת הטענות שהועלתה שמה, מה הוא משקלה של מורשת יהדות מרוקו במערכת החינוך הכללית של מדינת ישראל דהיום, התוצאה ידועה מראש, והיא פשוט אפס אחד גדול.

ואני שואל את עצמי, עש מתי זה ימשך, עד מתי ההתעלמות הזו ממורשת כל כך מפוארה, שהצמיחה רבים וטובים, בכל התחומים, ואכן יש לה במה להתגאות.

הרי, שאיפתה הקדומה של מדינת שיראל ליצור יהודי חדש, כמובן לפי תפיסתם של ראשיה, איך לא, מעדות אשכנז, נכשלה כישלון טוטאלי, ועל זה אין ויכוח, שידןע הדבר, שחזרה לשורשים היום הינה קבוצה שגדלה כל יום, בצניעות רבה אומר שרבותץ הפניות אלי במייל שלי, ליידע, צימאון רב שורר אצל הדור השני וגם השלישי של עולי מרוקו, ואין מידע.

את הספרים הנדירים והיקרים העוסקים במחקר זה, הרי שניתן למצוא אותם רק בספריות או בחנויות יד שנייה, וגם לזה צריך, מזל, זמן, השקעה כספית והרבה מאוד סבלונות, ואין מושיע.

לטעמי חלק מהאשמה הזו נופלת עלינו, ולא נצעק חמס, על דבר שבמו ידינו יצרנו אותו.

הדוגמא הבולטת ביותר, הינה של רבי חיים בן עטר, בעל " אורח חיים " הנערץ דווקא על ידי האשכנזים, מכל הדרשות שאותן שמעתי מפי רבנים יוצא מרוקו, לא נזכר רבי חיים, אלא ציטטות של רבני מעדות אשכנז, שחלילה איני מקל אש בידע שלהם.

הנהירה, אחר הניסיום ( והמוצלח ) אחר מנהגי יהדות אשכז, והרצון העז להדמות להם, הינו בלתי ניתן להבנה, ואני אישית בז לאנשים הללו.

יסלחו לי החברים שנסחפתי קצת, אך יכול אני כל הלילה, גם אחרי רקריאת שמע של שחרית להמשיך לכתוב, בלי תכנון להמשיך לכתוב על זה, ואסתפק במועט אשר מהווה את כל תפיסת עולמי.

לעולם לא נגיע כאן בארץ להכרה מלאה של מורשתנו המהוללה.

במיוחד בשבת זו של " הקהל ", איני רואה את " ההקהל ", במדינת ישראל, נהפוך הוא.

שבת שלום.

אלי פילו
רבי חיים בן עטאר - ומרדכי אנילביץ'.
23/03/2009 | 06:16
2
3

בוקר טוב ומבורך.
קראתי את הכתבה, ונרגשתי. אך, חסרונה של הכתבה, שעושה השוואה בין לוחם המחתרת מאלג'יר "ז'וזה אבולקיר", לבין "מרדכי אנילביץ'". לדעתי, אין בזה טעם טוב. יש בודאי, להתלונן ולהתריע, אך לא בהשוואה בין "קדוש" זה או אחר, מלוחמי או ניצולי השואה. כל אחד, כבודו במקומו מונח, והיה עדיף ואפילו הכתבה היתה מקבלת תהודה יתרה, בלי כל השוואה. הכתובת צריכה להיות מערכת החינוך בארצינו, ולא מרדכי אנילביץ'. אסור לנו לעשות כל השוואה בין איש זה לאיש אחר, בנושא השואה הנוראה.

לגבי רבי חיים בן עטאר ז"ל. באותה קטיגוריה אני גם מוסיף גם את רבי אברהם אבן עזרא ז"ל. היום, כשאני בוגר ומתקרב לגיל ה-60 בצעדי ענק, מצער על כי שני פרשנים אלה, "פנומנלים" ספרדים, הועלמו מאתנו, גם בארץ מרוק בנערותינו. כאן בארץ, זכיתי ללמוד את שניהם. שני הפרשנים, הודפסו רק "במקראות גדולות" בלבד. כאן בארץ, זכה רבי חיים בן עטאר, שהודפסו חמשת חומשי תורה, עם פרשנותו המיוחדת במינה.

את אבן העזרא, למדתי בכוחות עצמי בלבד. לדעתי, אבן העזרא, במידה רבה ביותר, הוא הוא "הרטום-קסוטו". הרמב"ם הענק שבענקים, ציווה לבנו "רבי אברהם", כי אם הוא רוצה להבין את פשטו של מקרא, ילמד אך ורק את רבי אברהם אבן עזרא. זאת ועוד, רבי אברהם אבן עזרא, היה "הדקדקן" (מלשון דקדוק), אשר הביא לצרפת, את שורשי המילים בעברית שהן בעלות שלוש אותיות, כמו בערבית, ולא כפי שחשבו "דקדקני" אשכנז, שהשורשים, הם בעלי שתי אותיות. (אני מעריץ גדול, של הראב"ע, ואני מביא לפעמים את פירושיו בפרשות השבוע. כמובן, את אלה שאני עצמי, מבין).

לגבי רבי חיים בן עטאר, זכיתי זכות גדולה ביותר, ללמוד אותו מפיו של "רבי מסעוד בן חמו" ז"ל. פעמיים בשבוע, היה רבי מסעוד בן חמו, איש צנוע ביותר, אשר לא זכה להכרה בארץ, ועבד כפקיד זוטר ברבנות, מקיים שיעור בבית הכנסת, לסתם אנשים פשוטים כמוני, אשר אחרי יום עמל, היו באים ללמוד. (חשוב לי לציין, כי הייתי בצבא הקבע ולא הייתי מקיים תרי"ג מצוות בלשון המעטה, אבל אהבתי לבוא לשמוע מפיו. גם הוא אהב אותי מאוד מאוד. על אף שידע שאני לא כל כך דתי). דרך אגב, למדתי ממנו, גם סודות "תורת הניקוד". תורה, אשר בזמנו רוב רובם של נבחני בחינות "בגרות" של הימים ההם, היו נכשלים בה. בזכותו, הייתי תלמיד מורה, למורה שלי בארץ. היא היתה משתגעת, איך אני מתקן אותה.
עוד סיפור לגבי רבי חיים בן עטאר ז"ל. סיפור אישי ביותר.
ידוע ומפורסם שאין אני מחזיק הרבה מקברי "צדיקים". לא פעם ולא פעמיים, התבטאתי בלשון חריפה ביותר, כעבודת אלילים. לצערי הרב, אשתי (פרודתי) נזקקה "להשתלת כבד". היינו בהמתנה לתורם כבד. יום שלישי אחד, מזעיקים אותנו לבית חולים הדסה, כי יש תורם. באנו בדחילו ורחימו. אבל, מסיבה זו או אחרת, אותו כבד "יקר", ניתן לאחר ולא לאשתי, מכל מיני סיבות של אי התאמה. היא היתה כל כך חלשה, שאמרו לה, תשארי בבית חולים, עוד כמה ימים. בין אותם הימים, אשתי ואחותי החרדית, התעקשו ללכת לבקר בקברו של רבי חיים בן עטאר הקבור, בתחתיתו של "הר הזיתים" שבירושלים. (אפילו בבית הקברות של הר הזיתים, קיפחו את הספרדים קברו אותם למטה). במאמץ רב ביותר, הבאתי שת שתיהן לקברו של רבי חיים בן עטאר. אשתי, שוחררה מבית החולים ביום ששי, של אותו השבוע. עוד לא הספקנו להגיע לבית, והנה מקבלים טלפון גואל, כי יש לה כבד. הדברים הלכו קלי קלות, שאין כמותה. כך סיפרו לנו המנתחים לאחר מכן.
אכן, כפי שאמר רבי לייהו פילו "האשכנזים" החסידים, מחזיקים מרבי חיים בן עטאר, יותר מהספרדים. בגלל אגדה, האומרת: אם הבעל שם טוב, ורבי חיים בן עטאר היו נפגשים ביניהם, שניהם היו מביאים גאולה לעולם. הבעל שם טוב, באמצע דרכו לארץ, חזר ולא הגיע להיפגש עם רבי חיים בן עטאר, מכל מיני סיבות.






אהייא רבי נסים לעזיז
23/03/2009 | 18:30
1
1

מענייןאותח לדעת, לאחר נסיון טוב שהיה לך בהקשר לרברי צדיקים, האם שינית את דעתך בנושא הזה, שכידוע, חכמי מרוקו לדורתיהם, הסתייגו מהמנהג הזה, אך כפי שכותב רבי יוסף מאש זצ"ל, שמצוטט על ידי פרוספור אליעזר בשן, מורי ורבי הנערץ, רבי יוסף, אומר, אין אני יכול לשנות את המנהגים הללו, והרים ידיים, למרות פסיקה ברורה שלו בנושא זה וגם אודות מנהגים אחרים, אם זכרוני אינו מטעיה אותי, שפיכת מים בימי חג השבועות ועוד מנהגים.

אגב, את כל המאמר הנפלא הזה, פרי עטו של פרופסור אליעזר בשן, הבאתי אותו כאן, בפורום הזה, באתר "קוסקוס " ואפילו באתר " עמית " האתר התוניסאי, וזכה לביקורות טובות, לא לי, כי אני רק השליח.

בעניין שורש הפועל אם בין שתי אותיות הוא או שלוש, דומני אם איני טועה, שכבר דונש בן לברט, הקדים את אבן עזרא בנושא הזה, אני כוב זאת בהסתייגות, עמך הסליחה אם טעיתי.

שותפו היה אם איני טועה, רבי נג'אח, לא זוכר כעת את שמו הפרטי, ואכן הוכיחו הם שהשןרש הינו בין שלוש אותיות ולא שתיים כפי שהייתה הסברה עד אז.

אמצא את המאמר אודות הנושא ואביאו לכאן במדויק.

לגבי מערכת החינוך, ובכן גם ד"ר אוחנה שהיה סמנכ"ל משרד התרבות בנושא יהדות המזרח, הצליח בקושי להכניס שאלה אחת בלבד לבגרויות, וגם זו נעלמה, התנדפה לה עם הזמן.

ועוד מה, מה לנו כי נלין אם " התכחשות " זו באה מצידנו, ואיננו מרפים מנהירה אחר מנהגים ופסקי הלכה שאין מעניינם עם מנהגינו מנהגי אבותינו.

יישר כוח רבי נסים.

לייהו
בוקר טוב רבי לייהו
24/03/2009 | 04:55
1

דעתי לא השתנת, לגבי "קברי צדיקים". לגבי "דונש בן לברט" - ברור, שהוא הקדים את איבן עזרא. אך, אבן עזרא, הביא לחכמי "אשכנז" של אותם הימים (אשר התרכזו בצרפת, רש"י ובעלי התוספות, ועוד), את השורש הנכון של שפת הקודש. כך, אין זה סותר, מה שכתבתי.

בברכה!
הרופא בעל כורחו
18/03/2009 | 20:09
4
הרופא בעל כורחו
שלום חברי תפוז היקרים
ההצגות הבאות של הרופא בעל כורחו

מתנ"ס נתיבות - 28/3 מתנ"ם שדרות - 16/4 מימונה הצגה חגיגית במעמד נבחרי העדה

(הכינו כרטיסים מרא מחיר מיוחד לחברי הפורום דרך משה 0504496205)
חם בפורומים של תפוז
לא מצליחה לתמוך בו
לא מצליחה לתמוך בו
מפחיד אותי שיהיה קשה למצוא עבודה, שנחיה בתת תנאים....
לא מצליחה לתמוך בו
לא מצליחה לתמוך בו
מפחיד אותי שיהיה קשה למצוא עבודה, שנחיה בתת תנאים....
מעצבים את מטבח חלומותיכם?
מעצבים את מטבח חלומותיכם?
עכשיו בפורום מטבחים, על מה פשוט אסור לכם לוותר?
מעצבים את מטבח חלומותיכם?
מעצבים את מטבח חלומותיכם?
עכשיו בפורום מטבחים, על מה פשוט אסור לכם לוותר?
אוהבים את תפוז?
אוהבים את תפוז?
עשיתם לייק לדף הפייסבוק שלנו? בואו לקבל את
אוהבים את תפוז?
אוהבים את תפוז?
עשיתם לייק לדף הפייסבוק שלנו? בואו לקבל את
Flix וידאו
קומונות
קומונה לרוכבי אופני-הרים.קומונת AM כשמה כן היא - All Mounta...
כאן תקבלו מבזקי-חדשות בזמן אמת ודיווחים ראשוניים מסביב לשעו...
עדכונים שוטפים
15:39 | 17.10.12 אורחים בפורום
11:49 | 03.09.12 אורחים בפורום
15:21 | 17.06.12 אורחים בפורום
15:26 | 12.06.12 אורחים בפורום
16:41 | 08.06.12 אורחים בפורום
13:40 | 03.06.12 אורחים בפורום
12:29 | 16.05.12 אורחים בפורום
15:17 | 05.05.12 אורחים בפורום
18:32 | 31.01.12 charlyknfon
12:47 | 10.12.09 בן תרבות
17:03 | 09.12.09 אלי פילו
20:23 | 07.12.09 אלי פילו
מקרא סימנים
בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ