לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר

לא מנוהל - רוצה לנהל את הפורום? לחץ כאן.
אופן הצפייה:
הסתרת שרשור מעל   תגובות
עץ הודעות:
אהלן וסאהלן וברוך הבא ביקום, לפורום תרבות מרוקו.

כאן המקום המאפשר לנו להתחבר לשורשים הנפלאים ולדבר על
ההוואי המרוקאי המופלא והקסום.

נדבר כאן על התרבות והמסורת העשירה והנפלאה של יהדות מרוקו, על בית אבא ואמא, על פולקלור מרוקאי, על מנהגים ואמונות, על "תרופות סבתא", נספר סיפורים ומעשיות ששמענו, נחליף מתכונים, על המוסיקה האותנטית והמיוחדת, על טקס החינה
המסורתי, המחמם והמשמח כל לב אנוש מכל עדה.

נדבר גם על מרוקו, נופיה ואנשיה. כל מי שנולד או טייל בה, מוזמן לספר במילים ותמונות. כל מי שמתעתד לטייל, מוזמן לשאול.
כאן המקום לפגוש אנשים, לשוחח על שורשי האהבה, כילידי דור שני ונכדים, להורים, לסבים וסבתות ילידי מרוקו.
על ההורים שלנו שדרכם הציונית הביאה אותם לארץ ישראל-
ארץ הקודש.

בני כל העדות מוזמנים לרב שיח איתנו, לשמוע ולהישמע.

וכמובן באהבה ובניחוחות ובחמימות האופיינית לתרבות מרוקו.

בלמחבא ובסלאמא ובל-פרחא או בל-סחא....

עלמה ושרונהה




ת'רבחו ותסעדו מימונה
25/04/08 18:41
5צפיות
מאחל לכל חברי הפורום הנפלא הזה ברכת ת'רבחו ותסעדו...
הדליקו רמקולים... אתם לבטח תזהו את התמונות
תרבח ותסעד ידידי הטוב
25/04/08 19:09

לקובי שלומות.

זמן רב מאזר הופעת בפורום הזה.

חג שמח לך ולכל בני משפחתך.

תרבח ותסעד.

משולה ואלי פילו
תרבח ותסעד קובי היקר וכל גולשי הפורום
25/04/08 19:30
תרבח ותסעד קובי היקר וכל גולשי הפורום
איזה יופי של פליקס הכנת לנו

תודה על הפליקס עם המוזיקה והתמונות עם המלכה המופלטה והטעימים הנוספים.
אין עליך קובי אתה פשוט מקסיםםםםםםם

מאחלת לכולם ניסים גדולים
כמו נס קריעת ים סוף
שכל משאלות ליבכם תתגשמנה לטובה ולשמחה

תרבחו ותסעדו

והנה קישור למתכוני מימונה
25/04/08 20:21
1צפיות
משנים קודמות, באדיבותה של wan

מתכונים ותמונות המימונה
מצגת עליזה וחביבה, בבקשה...
25/04/08 21:37
קובי גמ'ני קפצתי לברך
26/04/08 14:27

המון זמן שלא הייתי כאן, בד"כ אני משתרשרת אחרי קובי אבל אחרים הקדימו אותי..

אז קדימה בכפיים, להזיז את המותניים..

הלילה מימונה..

תרבחו ותסעדו..

º
תרבחו ותסעדו . תהנו ותחגגו
26/04/08 23:42
תרבחו או תסעדו , תרבות מרוקו לעזאז
27/04/08 00:36
ללה מימונה

מאחל לכל חברי הפורום הנפלא הזה ברכת " ת'רבחו ותסעדו"

ושנת עשייה פוריה ומעניינת !!!!!

בברכת - אורך ימים שנות חיים ושלום כפי שנהוג אצלנו ב-sefrou

בברכה!!!!!

בנט בלאד ספרו- yaffa banouz
חג שמח - שאלה..?מימונה
27/04/08 01:32
הערב הוזמנתי לראשונה למימונה.
ויש לי מספר שאלות מתוך סקרנות.
למה המנהג לאכול את המופלטה.? ולמה בדיוק בצאת החג.? מה מקור השם ופרושו...?
שאלה בקשר למימונה
26/04/08 17:03
תרבחו ותסעדו.

אצל חמותי בדימונה, היה נהוג שאת הקמח והשמרים למופלטה קונים במכולת בצאת החג.
גם באשדוד, שם היא גרה היום, יש מכולות שנפתחות במיוחד בצאת החג.

באזור שלנו אין מכולות כאלו, ובשנה שעברה בצאת החג כבר לא היה קמח בסופר הקרוב אלינו.

האם מותר להשתמש בקמח שהוסתר בארון של החמץ?

מראש.

º
אם עשית מכירת חמץ מותר,ואם לא אסור.
28/04/08 01:19
ברשותך, אעתיק את שני הלינקים ....
25/04/08 09:34

לכמה אתרים של יהדות מרוקו.

בתודה .

תרבחו ותסעדו.

שולה ואלי פילו
º
25/04/08 11:17
עם אחד שיר אחד
25/04/08 15:39
1צפיות
עם אחד שיר אחד
עם אחד שיר אחד  

ביצוע: אומני ישראל
מילים: אלון אבידר
לחן: דוד קריבושי



היום השיר שלנו יוצא מתוך הלב
כמו דמעה יתומה מליבי הכואב
ילד מצא קרן אור לחייו
שעוטפת אותו ושומרת עליו

ברגעים כאלה הניגון עוד נמשך
אך המילים שלו הן רחוקות כל כך
כמו הגל שברח מן האופק בים
אל חוף מבטחים שאיננו קיים

עם אחד עם שיר אחד
המנגינה לעולם תישאר
עם אחד עם שיר אחד
נשיר לכם כי אתם לא לבד
כולנו ביחד למען כולם
בתקווה שנגיע וישמע העולם
עם אחד עם שיר אחד

ובימים יפים יתגשמו החלומות
עם המילים שאמרנו נוכל לשנות
ילד כזה שחיכה לתקווה
בחיקו של השיר עוד ימצא אהבה

אז בוא עכשיו ספר לי את כל המילים
וביחד נלך עוד באלפי שבילים
אולי נגיע רחוק, נראה את האור
ניסחף עם הזרם מבלי לחזור

עם אחד עם שיר אחד...

בכוחו של הזמר להאיר את חייו
של הילד אשר בתוכו נעצב
ליבי מתפעם ורוצה עוד לתת
בי נשבעתי היום בקולי הרוטט

בוא אלי ילדי כן אני לצידך
מלאכים בשמיים ישמעו תפילתך
שזועקת היום מתוך הדממה
עולה ויוצאת מעמקי נשמה

עם אחד עם שיר אחד...

והנה השיר שהעלתי לרשת לפני שנה בערך
25/04/08 17:26
"עם אחד, שיר אחד" - אמני ישראל

צפייה מהנה וחג שמח לכם
º
"ברח" לי הקישור בהודעתי
25/04/08 17:28
תודה לכולכםםםםםםם
25/04/08 18:07
נהדר
כך לשלהיי הפסח הכנתי מצה-בריי (פרווה)
25/04/08 22:29
כך לשלהיי הפסח הכנתי מצה-בריי (פרווה)
9 מצות
6 ביצים
כוס מים מהברז
כפית מלח
קורט פלפל שחור

לערבב את המסה... להשהות כ- 1/4 שעה.

ליצוק למחבת בקוטר 24 עם דופן גבוהה עם שמן חם... דקה שתיים על להבה גבוהה ואז ללהבה נמוכה מ כ ו ס ה.

לאחר ההזהבה יפה (לא כהה) להניח צלחת בקוטר המתאים, להפוך ולהחזיר למחבת...


זה הכל; היות וזו גרסה פרווה ניתן להגיש גם כתוספת למנה בשרית - נהדר עם רוטב.

אני מאוד אוהבת את זה כקינוח.... ע"י פיזור סוכר (כמו על לביבה)... נהדר עם כוס תה.
זקוק לעזרה באיתור ספר
24/04/08 22:29
שלום לכולם,

אני מעוניין לאתר ספר מרוקאי עממי בשם "מלך הסיף" (מליכּ סיף) – הכתוב בערבית באותיות עבריות. מדובר בספר מפורסם מתחילת המאה ה-20 שהייתי מעוניין להשיג.

אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי בנושא...
תתקשר אל איתמר לוי 04-6399749 הוא המומחה מספר
25/04/08 01:16
אחד לאיתור ומציאת ספרים נדירים.

לעיתים הדבר לוקח זמן רב... ותגמול שווה את ההמתנה

ולעיתים... אין הצלחה...

בכל מקרה, איתמר לוי עטור בתואר "מאתר ספרים" ולפי האגדה מסוגל למצוא עבורך ספר אפילו אם אתה לא זוכר איך קוראים לו או את שם המחבר. את הספרים שלו הוא מקבל מספריות שנסגרות, עזבונות של אנשים וכיוב'.

בהצלחה.
תודה על המידע
25/04/08 07:27

כמו כן ניתן לנסות בחנויות לשספרים משומשים, באתר findabook בשירשוא  חיפוש ספרים נדירים.

על פי ניסיוני, אני השגתי שם לא מעט ספרים, שכבר לא מודפסים יותר, ומיותר לציין, שזה בנושא יהדות מרוקו.

בהצלחה.

חג שמח.

אלי פילו
רעיון נהדר
25/04/08 12:52
ומתנצלת שבלבלתי בין הניקים.

ברוכה את clcl

בוקר טוב
25/04/08 08:38
מה שם מחברו של ספר זה?
בדקתי בכל ספריות האוניברסיטאות בארץ ולא מצאתי....
אולי אם אדע את שם מחברו זה יקל על מלאכת החיפוש...
מועדים לשמחה והמשך חג פסח כשר ושמח לכל בית ישראל ולכל חברי פורום יקר זה ובפרט לידידי ורעי ר' אלי פילו
תזכו לשניפ רבות נעימות וטובות אמן
מא תעאדאס, רבי כהן
25/04/08 08:54
1צפיות

אנו כל הזמן בחיפוש אחר ספר זה או אחר, ושמחה גדולה כאשר נופל בחלקי " אוצר " שחיפשתי מזמן.

כעת אני במירוץ על שני ספרים.

" חכמי פאס " לרבי דוד עובדיה, ה' ישלח לו רפואה שלמה.

" משפט וצדקה ביעקב " לרבי יעקב אבן צור

אשמח מאוד כאיש העוסק במחקר, לכוון אותנו לספרים חשובים בכל נושא, ונכון ניחשת, יהדות מרוקו בלבד.

חג שמח.

תרבח ותסעד.

בהוקרה, אלי פילו
ר' אלי היקר
25/04/08 09:06
שני הספרים מצויים בספרייתינו באוניברסיטה. חכמי פאס - שני כרכים נמצאים על המדף. משפט וצדקה ביעקב - גם כן מצוי ואף ניתן הוא להשאלה.
אנא ידיד ורעי סורא נא אל הספרייה המרכזית בבר אילן ואסייע לך בזאת
כה לחי לעד
אף הספר פס וחכמיה
25/04/08 09:07
ניתן להשאלה...
לרבי כהן היקר
25/04/08 09:38

אני יודע מפיו של ד"ר משה עמאר, שהספרים נמצאים בספריית בר אילן.

אך כקנאי חולני, מעדיף אני שהספרים הללו, ישכנו בספרייתי.

ביקרתי במכון של ד"ר עמאר, רכשתי שם כמה ספרים, וכבוד הרב, הבטיח הוא לי, לעשות מאמצים להשיג את שני הספרים הללו ועוד......

אני מודה לך על עזרתך ורצונך הטוב.

אלי פילו
מבקשים את עזרתכם
24/04/08 11:29
1צפיות
הטרדת יהודי ג'רבה על ידי מיליטנטית איסלמית מקומית נמשכת. האתר שלנו ממשיך לקבל אותות מצוקה מיהודי האי שחוששים להזדהות ומעבירים מסרים באמצעות ידידים מוסלמים. האתר יזם החתמה על עצומה הקוראת למשרד החוץ להתערב ולפעול למען יהודי האי. מאידך, גולשים באתר ממליצים להודיע על חרם תיירים לתוניסיה ולג'רבה ובמיוחד לקראת העליה להילולה שבאל-גריבה...


אנחנו פונים אליכם כיהודים אחים שתסייעו בחתימה על העצומה ובהפצת הכתבה ככל שניתן.

לא נעמוד מנגד כשהמשרדים הממשלתיים שלנו אינם נוקפים אצבע.
אני נרשמתי, מא איתכם, חברים
24/04/08 11:46

אפרסם זאת מיד באתר קוסקוס.

אלי פילו
ההודעה הודבקה גם ב MSN בפורום המורקאי
24/04/08 13:00

כמו כן יש כבר נרשמים מאתר קוסוקוס.

לאייל, ממליץ לך לפרסם זאת גם באתרים בצרפתית, DAFINA' DARNA ו MAROC AMITIEE

מועדים לשמחה ובהצלחה.

אלי פילו
אלי תודה
24/04/08 13:11
אני הכנסתי את הכתבה גם בצרפתית באתר שלנו

אם לא יקשה עליך אודה לך אם תדביק את הכתבה בצרפתית באתרים הללו כי אני אישית לא יודע כיצד להכנס אליהם

תודה וחג שמח
º
הודבק ב DAFINA לידיעתך
24/04/08 14:42
מאדמאן חתמתי על העצומה
24/04/08 14:50
הצופים והגולשים מתבקשים להצטרף ולחתום על העצומה
למען הצלת אחינו היהודים בג'רבה
כל הכבוד !
24/04/08 19:33
תודה לכם !!


ביחד נעשה ונצליח !!
להקת שפתיים
23/04/08 22:05
שלום,אנחנו עושים השנה מימונה אצלנו בבית ואנחנו רוצים את השירים של להקת שפתיים ושפוט אני לא מוצא שירים להורדה שלהם.
מישהו יכול להביא לי?

תודה רבה.
וחג שמח
תכנס לגוגל ותבצע חיפוש: להקת שפתיים MP3
25/04/08 01:07
תכנס לגוגל ותבצע חיפוש: להקת שפתיים MP3
ב
ה
צ
ל
ח
ה

תרבחו ותסעדו
חג שמח...לכולכם באשר אתם...
23/04/08 09:40
חג שמח.
קשה החג הזה
עם כל האוכל והשקט שלקחנו על עצמנו..
חם בחוץאז לא יוצאים..
אבל אוכלים אוכלים אוכלים
גם אתם?
חג שמח
מאקי
חג שמח גם לך מאקי
23/04/08 13:19
כן, כן, גם אנחנו אוכלים ואוכלים
ויש הרבהההההההה

אני באמת לא מבינה למה עמישרואל מתלונן בפסח על שאין מה לאכול.

יש. והרבהההההההה מכל טוב
שביעי של פסח - ח'אלוטה.
23/04/08 08:28
19צפיות

   שביעי של פסח - ח'אלוטה.
  ================
שביעי של פסח בארץ מרוק, זכור לי משום הפיוט: "מלכי מקדם אלהים, מלכותו בכל משלה". (לרבי דויד חסין ז"ל, וזכה לאין ספור לחנים). המסורת אומרת: כי בשביעי של פסח, "נקרע ים סוף" ובני ישראל עברו בתוכו בחרבה (יבשה). אכן, פזמונו החוזר של הפיוט הנ"ל, מצביע על כך. "מרכבות פרעה וחילו, בתוך הים ירה ירה". יחד עם זה, ואפילו רב יותר מזה, זכור לי שביעי (או שמיני, משום הגולה, שהוסיפו לנו עוד יום, עונשה של הגלות הארורה) של פסח, משום "ח'אלוטה".
מאי ח'אלוטה? אמר רבי אבא בר בי רב: בלשון הקודש, ח'אלוטה היינו "ערבוביא". שהיו, ערב רב של דרדקיות העיר, מבשלות לעצמן, בשביעי של פסח, בכלים קטנים, אשר הוכנו מבעוד מועד, וכך נוצרה עירבובייא של דרדקים ומאכלים. וזאת על שום מה?? משום "והגדת לבתך", וכך היו הנשים מלמדות את הדרדקיות לבשל. אלא מאי? אכן היתה לנו "ח'אלוטה", כמרק של שאריות, שלא הלמו שימוש אחר.  נשות העיר ספרו, היו ידועות בחסכנותן הרבה, וניצול את המצוי, עד תום.

  בשביעי של פסח,  קצה נפשנו "במצות", התחלנו להתגעגע ללחם הנימוח והחם, אשר היה נאפה דבר יום ביומו, עד שהיינו מקטרים, כבני ישראל במדבר, באומרינו: "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים" (במדבר, י"א 5). חבורות, חבורות דרדקים, היו מתאספים, וכל דרדק ודרדקית, מביא משהו מהמשהו, שנותר בבית, ומזה היו "הילדות" מכינות מטעמים, אשר לא היה בהם לא טעם ולא ריח. כך נוצרו הרבה "ח'אלוטות".  אל יהי קל הדבר בעיניכם, משום שהאמהות עמלו וטרחו, לקנות סירים וצלחות "בזעיר אנפין", והיו אמהות אשר התאימו את הכלים, לתנורים. כן, כגודל הכלים, כך היו "התנורים" (אל-נאפך, עשוי מחימר מעורב בקש). הדרדקיות, לקחו את התפקיד, ברצינות רבה, עד שהיו מזמינות אותנו "הדרדקים" הזכרים, לטעום ממעשה ידיהן. אנחנו הזכרים, היינו מביאים אתנו את "הקינוח", מן המוכן של האמהות, מה שבטוח בטוח. יתכן והעשיה הילדותית, ענתה לנו על הגעגועים ללחם. כך זכור לי, שביעי של פסח.


**אני יודע ומודע, שהחסרתי בפרטים. אך, אלו מגבלות האינטרנט, לקרוא את המעט המכיל את המרובה, ולהעלות זכרונות ומסורות. את היתר, אתם תשלימו**

בברכת מועדים לשמחה.

מזכיר נשכחות רבי נסים
23/04/08 09:46
2צפיות

בקאזה, קראנו לזה " מינדרה " ועד עצם היום הזה, זהו ביטוי לדברים קטנים בפי בידאוויא.
אמת היו כלים מתאימים, אגב כך, מאז שראיתי את שולה אישתי, מבשלת, במינדרות, יעו כי גדלנו יחד באותו בית עוד בארץ מארוק, כבר אז אמרתי, " הנא תאח אריאל " ומאז לא נפרדנו תודה לאל.

לכבודל אני מביא כאן את הפיוט " מלכי מקדם " לרבי דוד בן אהרן חסין, פייטנה של מרוקו.

       מלכי מקדם.

כפי שנאמר זהו אחד השירים הראשונים של רבי דו חסין, פיוט זה נכתב לכבוד שביעי של פסח.

   מלכי מקדם אלהים / מלכותו בכל משלה.

   גבוה על כל גבוהים / מביט בנפש שפלה.  ( בכל זאת שם לב לאדם )

   פדה בנים משוביהם / ברון בחדוה ובגילה.

   כספם וזהבם שללו / וירדפום חיש מהרה.

   מרכבות פרעה וחילו / בתוך הים ירה ירה.

   זה הים גדול עת נברא / צור עולמים התנה עמו.

   תנאי כדת וכשורה / להיות נקרע לפני עמו

   הקדים רפואה לצרה / אל עליון בתעצומו

ובעת קרב ובא יומו / עברו בו עדה טהורה.                                                              משה בן עמרם בעמדו / ויט מטהו על ימה.

   התחיל להתריס כנגדו / בטענת דין קדימה.

   עד נתן ידו על ידו / ה' איש מלחמה.

   ימין ה' רוממה / כי בה נתן לנו תורה              מרכבות...........

   ובשוב הים לאיתנו / מצרים לקראתו נסו.

   צור המשביח שאונו / רמה בו רוכב וסוסו.

   גם פרעה שבר גאונו / והעם אשר בארצו.

   כולם בתוכו נרמסו / כמגיס בתוך קדרה ( כבוחש ומערבב בתוך קדרה ) מרכבות...

   ראתה שפחה על הים / כרטות משה איש נאמן.

   כבוד האל חי וקים / וכל נסתר וכל נטמן.

   כאיש בחור נגלה בים / ובסיני כזקן רחמן.

   בתוך מרכבתו ארגמן / אין לו שנוי גם תמורה.      מרכבות.......

   לגוזר ים סוף לגזרים / שירה שבחו גאולים.

   בנפול במים אדירים / שרים רבים כחוללים.

   לנוגנים קדמו שרים / נצחו מצוקים אראלים.

   כי עליהם הם מעולים / לשם לתהילה ולתפארה.       מרכבות.......

   דחקו מלאכי מעלה / לומר שירים לאלהנו.

   אחר עדה הכלולה / בינינו ובין נשינו.

   השתיק אותם צור נעלה / עלילות אליו נתכנו ( כל מעשי אדם נמנין לפניו )

   וישירו וירונו / לאחרי כולם שירה.            מרכבות...........

   וגם מרים הנביאה / את התוף בידה לקחה.

   ענתה ברעדה ויראה / נשי עמי שיר ושבחה.

   שירו לה' כי גאה / על כל אשר דעתו זחה.

   עבדו ה' בשמחה / המוציאי מכל צרה.          מרכבות.......

   דוד ואהוב דגול בכל / נעימות חסין בשמות.

   עושה שלום בורא הכל / אליו נגלו תעלומות.

   תולה עולם כמו אשכול / יבנה ערים הנשמות ( השוממות בציון )

   אז נשמת כל חי באימות / תהלל שמו בזמרה         אז..........

מועדים לשמחה, וכמובן וברשותך, כתיבה זו תועתק מיד בפורומים אחרים, כפי שאני נוהג לעשות זאת.

מאחלים שולה ואלי פילו
אתם מזכירים לי נשכחות. גם אני שיחקתי במינדרה
23/04/08 13:14
2צפיות
בילדותי.

אני זוכרת את הכלים הקטנים, המעוצבים להפליא. אלה היו כלים יפהפיים אבל אפילו לא חשבנו על היופי שבהם, אלא רק שיחקנו והשתמשנו בכל הכלים.

בשלב ראשון ניקינו ורחצנו את הכלים הקטנים ואחר כך הכנו בהם "מטעמים" והזמנו את כל ילדי השכונה לטעום.
היינו כל כך גאות במעשה ידנו כשקיבלנו המון תשבוחות....

חחחחחחחחחחחחחחח.... בן תרבות, אז זה לא היה בדיוק טעים
מינדרה - כך קראתם לזה??
24/04/08 06:17
3צפיות

מועדים לשמחה!

למדתי עוד מילה "מינדרה", ואנחנו בני העיר "ספרו", קראנו לזה "ח'אלוטה". שרונה - אני מקווה כי מאז עד היום למדת לבשל... חחחחחח

רבי לייהו: יפה, שנפל לך האסימון "טאחלק אלריאל". )))). נראה לי, כי יש עוד שמות לאותו "משחק" של ילדים קטנים, באבא ואמא..
כל ק"ק ד-מרוק, ושמותיה.
עכשיו שהזקנו והזדקנו, ניתן לחזור לשחק במשחקים האלה. אין  הרבה הבדל, בין זקן לילד. מענין, למה דוווקא בפסח??? כל השנה, היה אפשר "לשחק".

מימונא, בן תרבות
24/04/08 11:43
2צפיות
ברכת האילנות והמימונאו              בן תרבות







  ברכת האילנות, והמימונא  (ומא עוואיידנאש.

  בני ישראל באשר הם, נהגו ועדיין נוהגים לברך "ברכת האילנות" בחודש ניסן. לפי מיטב זכרוני של נער, דומני כי בעיר "צפרו" ברכת האילנות היתה נהוגה באיסרו חג דפסח, שהוא כמובן "יום המימונא". אין יום קבוע לברכת האילנות אלא בכל חודש ניסן, בזאת אני בטוח, על אף שאני לא "דתי" כלל וכלל.


הרי, אין כמו חג הפסח בו יש שילוב של "הטבע" עם בוראו, עד כדי מיזוג של אלה העוסקים בגימטריאות, שמצאו כי  "אלהים" בגימטריא = הטבע. (אינו חשוב כי אלה עשו עוול לאלהים, אשר הוא למעלה מהטבע). הנה לנו עוד תוכן, אשר ניתן להכניס ליום המימונא, אף בארץ.


מסורת נחמדה ביותר בארץ "חמדת אבות", ויש טעם לדבר, להחזיר מעט מהעטרה ליושנה, על באמת, ולא רק על דרך "המופלטה" שתחיה לנו ל-"אורך ימים ושנות חיים" וגו'. (בדקתי בגוגל, ולא מצאתי חיבור בין ברכת האילנות ליום המימונא. אם אכן יש חיבור שכזה, אז מן הסתם כיוונתי לדעת גדולים ממני. ואם לאו, הרי כדאי לתת את הדעת על כך - הטבע והמימונא.

בראשון של פסח, מחליפים את "משיב הרוח ומוריד הגשם" ב-"מוריד הטל", כחילופי עונות השנה של "הטבע". פושטים את "הגשם" ולובשים את "הטל" עם השירה וההלל בתפילת שחרית, ואומרים: "לך לשלום גשם ובוא בשלום הטל". "


בטללי אורה, תאיר אדמה" – וכן "יחיו מתיך נבלתי יקומון הקיצו ורננו שוכני עפר כי טל אורות טלך" (ישעיהו כ"ו 19). ויש לנו את "שיר השירים" הנהוג בליל הסדר, מלא תיאורים מהטבע - "שראשי נמלא טל קווצותי רסיסי לילה" (שיה"ש ה, 2). ועוד ועוד, כגון: "אל גנת אגוז"... "הנצו הרימונים פתח הסמדר" המוביל אותנו אל "ברכת האילנות", שאינה נהוגה בט"ו בשבט שהוא חג האילנות כביכול, אלא בחודש ניסן. וכמובן, "זקני" הקהילות בכלל ושל העיר "ספרו" בפרט, עיגנו את ברכת האילנות עם סודות ורזין מהזוהר ומקבלת "פרחי" האר"י ז"ל.


ואין מברכין אלא, עד שיראה שני אילנות שפיתחו את הסמדר, וניתן להבחין כי יצמחו מהם פירות. ויתן בלבו את כוונתו "בברכה" לתקן את הנשמות שנתגלגלו בעצים ובצמחים. ואפשר כי באותם עצים, נמצאות נשמות קרוביו ושכניו, המייחלים לחסדו שיתקנם.  הברכה היא: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום, וברא בריות טובות ואילנות טובות להנות בהם בני אדם".


וקיימא לן שאין מברכים אלא דוקא בניסן וכן "עמא דבר" (כך נוהגים האנשים). הברכה היא בכל חודש ניסן. (את דיני ברכת האילנות לקחתי מהספר "כוס אליהו", פירוש להגדה של פסח, אשר היה בכל בית בעיר ספרו, וזאת משום שנכתב ע"י הרב "אליהו בן הרוש" מספרו זצ"ל. והוצא לאור ע"י כמה נדיבים מהעיר ספרו אחרי מותו, בראשם עמד הדיין הידוע "רבי דוד מ' עובדיה" הי"ו, נכדו של המחבר בשנת תפרי"ח, והודפס בדפוס המפורסם בג'רבה אשר בתוניס.)

יהודי העיר ספרו, נהגו באיסרו חג, לצאת מהמלאח דרך חומות העיר, בעיקר דרך השער המכונה בפי העם: "באב אלמקאם", שם נתגלו  העצים והפריחות, במלוא הדרם ושם נהגו לעשות "תיקון האילנות". אנחנו הילדים, סברנו כי הם עושים "לויה" לחג הפסח (כא-יסאפדו אלעיד, בלא באס), כי משם גם יצאו הלוויות למנוחת עולמים לא עליכם ועלינו אכי"ר. כלומר – החג, הוא כאורח חשוב הבא לבקר, ומלווים אותו בצאתו אחר כבוד רב. והיינו מתלווים אליהם, כי אף ההורים צריכים לוויה של כבוד, בלכתם ובשובם.

במימונא "שלנו", לא היינו מאלה "החוגגים" עם המופלטה (ובלשונינו השונה – אל-זרדא'ה), כי "מא עוואיידנאש (אין אנו נוהגים) לאכול חמץ, במוצאי החג, אלא ביום המחורת, אחרי ברכת האילנות, ברוב תיאבון, ובברכת שהחיינו לאכול "לחם" טרי ומריח ריחות של "אלח'מירה" (שמרים) המטפיחה את השאור שבעיסה עד כדי טפח.


עד כדי כך הקפדנו, שפעם אבי ז"ל הפליג בסטירה לאחי הבכור, לאחר שנתפס בקלקלתו, והוא בולס אלזרדא'ה מאחד השכנים. זה מה שנאמר במרוקנית: "ג'ראת עליה אלכרס" (הבטן רצה אחריו...בד"כ אומרים על אחד, שבני מעיו מציקים לו, ונאלץ לרוץ להתפנות במהרה...).


בכלל, אצל יהודי ארץ מרוק צמד המילים "מא עוואיידנאש", ולהבדיל "מא כא-נח'לטוש (לא מערבים...הכוונה בעיקר, אין אוכלים זה בביתו של זה,  בביתם של האבלים) עומד מאחריהן סיפור כל שהוא. במשפחה, אנו אומרים על דרך ההלצה "מא עוואיידנאש" על משהוא שאין אנחנו אוהבים לאכול.  


על כל פנים, ברגע שאמרת צמד המילים: "מא עוואיידנאש", או מא כ-נח'לטוש", מפסיקים להפציר בך לאכול. עוד אחד ממנהגי "התרבות" אשר באנו אתו מהגולה, וגרם לנו (לי לפחות) מבוכות ונבוכות. אני, תמיד צפיתי שיפצירו בי, בטרם כיבדו אותי בביתו של חבר. לא הבנתי בהתחלה, כי כשאתה אומר "לא", זה באמת "לא", וכך נותרתי רעב... בחיוך רב, מזכיר לי את השיר: "כשאת אומרת לא למה את מתכוונת, האם הלא הוא באמת לא", או שמא ה-לא הוא כדי להזמין עוד הפצרות, כהרגלנו. בעצם, הלא שלנו, הוא נתינת אפשרות נסיגה של כבוד, לזה המציע "כיבוד", שמא חלילה אין לו ואינו מציע אלא לצאת ידי חובה בלבד.

כמובן, חגגנו בברכות ובשמחה הנהוגות במימונא, ולא היינו יוצאים מהכלל. בעיר ספרו, הכהנים היו מעטים, ובערב המימונא, היו מבוקשים כדי לברך את העם, מעבר לברכת "אורך ימים", אלא בברכת הכהנים הנאמרת גם בהבדלות של מוצ"שים ומוצ"חים (מוצאי חגים).


"וידבר ה'....כה תברכו". זכר, לברכת הכהנים שהיתה נהוגה בבית המקדש בירושלים עליה, בין היתר נאמר: "סובו ציון והקיפוה ספרו מגדליה". (להבדיל אלף אלפי הבדלות, הנה קשרנו את העיר "ספרו" עם העיר ירושלים, ועוד מהכתובים).

תרבחו ותסעדו, באשר אתם שם, עם כל הנוהגים והמנהגים, וירבו שמחות בישראל.


כתב נסים לוי, הביא לכתב אלי פילו.


תרבחו ותסעדו, כל עם ישראל באשר הוא.


אלי פילו
º
חזק וברוך
24/04/08 14:44
1צפיות
אל אליהו פילו - תרבח ותסעד!
25/04/08 08:49
1צפיות

אני לא יודע איך להגיב לך, בזה שאתה מפרסם מה שאני כותב. לייהו, אתה איש משכמו ומעלה. רק הבוקר, נודעתי, איך אתה מפרסם את "תרבות ארץ יהודי מרוק", בכל אתר ואתר, אין לי אלא להתפעל לתפארת היהדות לכל גווניה. בדרך המקרה, חיפשתי בגוגל, נושא מסוים, ונקלעתי למה שאני כתבתי, בזכותך. מעין: "יפוצו מעיינותיך החוצה".
הערה - אני ניסים הלוי. כן, כך כתבנו, עוד בארץ מרוק. וכך, עלינו לתורה, כאשר קראו לנו לעלות לשני מתוך שבעת העולים לתורה. בארץ, עגנתי את זה במשרד הפנים, הוספתי ה' ללוי.
  תרבח ותסעד.


מעתה אמור, נסים הלוי, ולא נסים לוי
25/04/08 09:00
1צפיות

אני שמח לקרוא, שאתה מרוצה ממה שאני כותב, וכמובן גם את כתיבתך המופלה, בבחינת, האם רק לנו גולשי הפורום הזה, מגיע להתענג על כתיבתך, ולכן באיושרך נסים הלוי, משתדל אני להביא את כל הכתיבה, גם את אלו שכבר שכחת מהם
והרי אמרתי כבר, הכל שמור אצלי.

והנה, מצאתי את אשר כתבת במימונה שנה שעברה, וכתיבה שלא נס ליחה, ראויה היא, לעוד עיון ועוד ועוד....

תרבס ותסעד ידידי הטוב, רבי נסים הלוי.

בהוקרה

אלי פילו
ריהוט מרוקאי
21/04/08 13:44
1צפיות
היי,
מעוניין למכור מבחר רהיטים בסגנון מרוקאי מיוחדים ביופים
כל המעוניין מוזמן להכנס לאימייל שלי
kfir-KFIR@HOTMAIL.COM
או בפלאפון 0506898598 חיים


תודה
ואני מעוניינת לקנות
21/04/08 13:59
את הכלי שעושים בו מופלטה.

למי יש? איפה אפשר לקנות אותו?
º
יש תמונות?
21/04/08 14:16
2צפיות
יש תמונות
05/05/08 19:41
1צפיות
יש מספר קטן של תמונות באתר:
http://www.yoram-hakak.com/
במידה ויש עניין נא ליצור קשר בנייד:
0506898598 חיים
רדנה טטואני הפסלת ילידת -sefrou בית פתוח המשך
50תגובות
21/04/08 01:02
37צפיות

שרונה יקרה !!!!! חג שמח !!!!!

ברשותך אני ממשיכה פה להביא רשמים על - הבית הפתוח אשר לבני משפחת טטואני מאשדוד !!!!!
הואיל והנושא האחר לא עולה ,

שרונה יקרה , במחילה אעיז ואבקש אם תוכלי להעתיק בהמשך שירשור זה את קיצור הדרך של השירשור הקודם ,
זאת הואיל ואיני מצליחה לעשות זאת ,
...

(המשך...)
רדנה טטואני הפסלת ילידת -sefrou בית פתוח המשך

שרונה יקרה !!!!! חג שמח !!!!!

ברשותך אני ממשיכה פה להביא רשמים על - הבית הפתוח אשר לבני משפחת טטואני מאשדוד !!!!!
הואיל והנושא האחר לא עולה ,

שרונה יקרה , במחילה אעיז ואבקש אם תוכלי להעתיק בהמשך שירשור זה את קיצור הדרך של השירשור הקודם ,
זאת הואיל ואיני מצליחה לעשות זאת ,
בתודה מראש אישה יקרה !!!!!

חברים יקרים בהמשך לשירשור הקודם -

• בית פתוח בפסח אצל הפסלת רדנה טטואני מ-sefrou

כתובת:- הר נבו 18 - אשדוד (ראה תמונה מצורפת)


ממחר בע"ה ביתם של משפחת טטואני באשדוד ,יהיה פתוח לכלל עם ישראל- רדנה טטואני הפסלת ,ילידת העיר ספרו שבמרוקו מציגה את יצירות האומנות שעשתה במו ידיה לקהל הרחב !!!!!

כאמור אומנותה מקיפה כמה נושאים , בניהם נגיעות רבות בתרבות מרוקו , וכמוכן יעידו על כך תמונות אחדות שאביא ,מאוסף עתיק ואפילו נדיר של כלים ואביזרים מרוקאים .  

ממליצה להגיע , יהיו גם הפתעות !!!!!

בברכת מועדים לשמחה !!!!!
בנט בלאד ספרו- yaffa banouz
לכל הגולשים!!!!!!!
20/04/08 11:25
אני חייבת לדעת דחוף. איך אומרים במרוקאית אני אוהבת אותך???
º
אנא ת'נחבק
20/04/08 11:59
קראתם ב"הארץ" על סמי אלמוגרבי הזמר ?
20/04/08 09:39
8צפיות
היכן ניתן לשמוע את שיריו באינטרנט ?
אני זוכרת את כל השירים מבית הורי.
הלומי יין ופגועי מצות! - ומיני נס קטן.
20/04/08 07:05

חג שמח!!

מעט מהגיגי לבי, אחרי ליל הסדר.

אומרים: כי שלוחי מצווה אינם ניזוקים, אך מה לעשות? כמעט ואין אחד שלא התעורר, אחרי "ליל הסדר", הלום ייין ופגוע מצות. כל כך הרבה "כזית", מחוייבים לאכול, כדי לצאת ידי חובה. אמנם, די בכזית אחד, אך, אנחנו מחמירים בני מחמירים. אמנם, די בארבע כוסות "מיץ ענבים" אבל אנחנו מקפידים בני מקפידים, לשתות "ארבע כוסות" של יין "אלמטבוח'", תוצרת בית למהדרין, משום שיש בינינו "חרדים", שאינם סומכים על היינות הקנויים.
על הבוקר, התבוננתי בכוסו של סידנא "אליהו הנביא", ואני נשבע בירך של השכנה "חנה", כי אליהו הנביא ביקר אותנו בלילה, ולגם מלוא לוגמיו, מכוסו.

כל המתח של לפני החג "הקשה" הזה, כל העייפות מהעבודה הקשה, "באלטין ובאלאזור" (בחומר ובלבנים, כולמר מלט ולבנים), של ימינו אנו, פגים להם לקראת בוקרו של חג "האביב". לאחר גמר "החובות והמצוות" זה הזמן להנות מאוירת החג המופלא הזה, במיוחד בהרגשה של "אחרי". זוכר אני בארץ מרוק, כאשר היינו עוברים ליד "מוכרי הלחמים", היינו עוצמים את העיניים, כדי להקפיד על "בל יראה ובל ימצא".  משום מה, המצות היו חביבות על הערבים, יותר מאשר חביבות עלינו. והיינו עושים החלפות, סוחרים במצות, תמורת כל מיני סחורות אחרות.

  משום מה, קיימת הרגשה, כי אנחנו הזוכרים את החג המיוחד הזה, עם המסורות המיוחדות, אותן ינקנו בגולה, הולכות ופוחתות, אולי זו דרכו של עולם? יתכן!! על כל פנים, ונראה לי כי מתרחש איזה מיני "נס". כי דווקא "הנכדים" מתענינים במסורות, יותר מאשר הילדים, חוקרים ושואלים. תופעה ראויה לשבח, יתכן בגלל אומץ ליבם של "הנכדים" שאינם מתביישים במסורות, כפי שקרה לנו ולבנינו, בהיותנו להוטים להיטמע בארץ ישראל, ולהדמות לדמותו של "הצבר" המיתולוגי. בכל אופן, הקפדנו על "חד גדיא" "ואחד מי יודע" בעברית ובמרוקנית. על פי דרישת הנכדים היקרים. "ואם הבנים", שהיא אמי הורתי, היתה גאה בנכדיה ובניניה, כפל כפליים. לקיים מה שכתוב: "אם הבנים שמחה - הללויה". (אום אלאוולאד פרחאנה, שקרו אללה).

מי יתן, ותמיד תשרה השמחה בארצנו ובמעונינו, אמן כן יהי רצון.


אני כל כך אוהבת את כתיבתך. פשוט נהנית לקרוא
20/04/08 11:58
כל מילה שאתה כותב.

גם אצלנו היה ליל סדר כהילכתו ומשום מה נדמה לי שכל שנה ה"כזית" נהיה יותר ויותר. זה באמת קשה עד בלתי אפשרי לאכול "כזית" על קיבה כמעט ריקה שמתכוננת לסעודה הגדולה עם מטעמי החג הנהדרים ומליון הסלטים.

מעניין מה שאתה אומר על העובדה שבארץ מרוק, משום מה, המצות היו חביבות על הערבים יותר מאשר חביבות עלינו, ושאפילו עשיתם החלפות וסוחרים במצות תמורת סחורה אחרת. חשבתי שרק הערבים שבארץ אוהבים מצות. מסתבר שכאן כמו שם. ראיתי אותם בסופר כשהעגלות שלהם עמוסות בכמה חבילות של מצות. הם קונים בשבוע הזה מצות שיספיקו להם לכל השנה.

בוקר חג. תחילתו של שבוע ויש אומרים כי תחילתה של שנה, שהרי חודש ניסן נחשב כ"חודש ראשון".

מאחלת לכולם שבוע טוב, שנה טובה, חירות אמיתית, שפע ושלווה.
השלום לך הלום היין
20/04/08 17:30

ברשותך לחלק ספציפי שקלעת בול למטרה, והוא עניין ההתעניינות של הדור הצעיר בחידוש המסורת, או בחזרה לשורשים.

אנו כשנה שלא כהרגלנו, החלטנו כל האחים והאחיות מצד אישתי, לשמח את האמא הלא כל כך צעירה, ולעשות כוללנו חג אצלה.

החלטתי השנה, להצטייד בין היתר עם הגדה בתרגום מרוקאי, וכמובן שעשיתי כמה חזרות, יען כי, כעורך הסדר, חייב אני להקפיד על קלה כבחמורה.

בניגוד לכל השנים, ולאור " איומיי "כולם התאפקו, אם כזית או כביצה, איש לא זירז אותנו, " נו כבר דלג דלג ".

כאשר קראתי את הפרק הראשון בערבית, רובם כמובן לא הבינו, ובסבלנות, הסברתי, וגם היו חילוקי דעות עם חמותי על פירוש זה או אחר.

לאחר סיום ההגדה, שהשנה, אני מודה, ארכה יותר מבשנים קודמות, כולם הודו שזו להם השנה הראשונה, שנהיהו מאוד מקריאת ההגדה, ורוצים כולם לקראת השנה הבאה להצטייד בהגדה בערבית יהודית.

אותה תופעה של חידוש ההתעניינות של הדור השני והשלישי, קיימת גם, במופעים של האנדלוסית, בימי העיון בנושא יהדות מרוקו, וגם התנועה שלהם בספריות המיוחדות בנושא יהדות מרוקו, זוכות המה לעדנה מחודשת.

נאמר לי גם באחת הספריות, שיש התעניינות מצד בתי ספר, אשר קונים כמה עותקים מאותו ספר.

בעניין מצות לערבים, זכורה גם זכורה לי התופעה הזו, אלא מאי, זוכר גם שהחנוונים הערבים, היו מצניעים בכוונה את הלחם בתקופה הזו, שלא לפגוע ברגשות היהודים הנאמנים להם כל השנה. ואכן סבלנות וסובלנות היו מסימני ההיכר של היחסים בין היהודים למוסלמים, כאשר אלו ירדו מגדולתם עם בוא הצרפתים, וגם לאחר קבלת העצמאות, לא הרימו את ראשם מדי על המידה.

כמובן, כפי שאתה מציין, ארבע כוסות, לא היו, יען כי אחרי השישית או השביעית הפסקתי לספור.

חג פסח כשר ושמח לך ידידי הטוב ולכל הגולשים בפורום זה.

אלי פילו
הכל טוב ויפה רק תגידו לי חברים יקרים כמה
20/04/08 22:41
מוח בפרוסות בשר בטיבול שומים ופלפלים

כן כמה מתסכל לאכול מעדנים מעין זה
עם מצה ?

וכשבליל הסדר מאכלים אלה מוגשים בכלים מעוטרים ומצופים זהב אמיתי !!!!!


בברכת מועדים לששון ולשמחה !!!!!
ושנה טובה ופוריה לכל החברים היקרים!!!!!

בנט בלאד ספרו
º
יאמי יאמי... באמת מתסכל
21/04/08 09:35
שאלה בקשר ליהדות מרוקו
19/04/08 05:11
האם רוב יהודי מרוקו מקורם ביהודי ספרד או יהודים שחיו שם עוד מהעת העתיקה ?
שאלה רחבה מאוד....
19/04/08 07:20

חלק מיהודי מרוקו, אכם מקורם מגירוש ספרד, אך מאות בשנים, לפני הגירוש, ישנןן עגויות שבכל צפון אפריקה, היו יישובים יהודיים ממזרח ועד לקצה המערב.

ביניהם, אנו מונים גם השבטים הברברים המתייהדים, שאודות נושא זה נכתב הרבה.

לא נשכח את ההגירה, גם מאירופה וגם מפורטוגל.

הגירוש, אמנם הביא לפריחה תרבותית משמעותית למרוקו, רובם של המגורשים התיישבו בצפון, אך, גם התפזרו בכל רחבי מרוקו.

ספרים רבים הוקדשו לנושא הזה, והיסטוריונים לא מעטים חלוקים בדעתם, על מוצאם של יהודי מרוקו.

שבת שלום וחג שמח.

לסיכום השאלה שלך, אומר רק , גם וגם.

אלי פילו

תודה
22/04/08 04:03
וכמה מיהודי מרוקו הם ברברים ? שמעתי שרק 6%, בעיקר היהודים מהרי האטלס.
פרופסור הירשברג
22/04/08 12:19

כתב מאמר מאוד מאלף בספרו " תולדות היהודים באפריקה הצפונית " כרך ב', על הברברים המתייהדים.

הבאתי לכתב קצת מן המאמר הזה, באתר " קוסקוס "

אמת הדבר שאיני כיול לנקוב במספר מסויים, גם לא ראיתי שאף חוקר נהג כך, אך בעיה זו ידועה, ויש הרבה דוגמאות בהיסטורית יהודי מרוקו, ואגב, התייהודתם של שבטים שלמים, לא הוגבלה רק למרוקו, אלא אף דרומה לה.

מועדים לשמחה.

אלי פילו
הודעה זו מיועדת לאספנים בלבד!
18/04/08 19:30
1צפיות
שבת שלום וחג פסח שמח וכשר.

אני מייצג משפחה בישראל אשר מחזיקה בפריט לאספנים מיוחד ונדיר, יחיד מסוגו בעולם.
מדובר במחברת שירי מזמור ופיוטים אנדלוסיים אשר ניתנה למשפחה הנ"ל על ידי פייטן מאוד ידוע ומכובד. המחברת במצב משומר להפליא.
רצונה של המשפחה הוא למכור את המחברת לאספנים אשר מעריכים יצירות אנדלוסיות עתיקות יומין.

אנשים המעוניינים בפרטים מוזמנים לשלוח לי הודעה לפרטים עם ציון מייל ואני אחזור אליהם עם שני דפים סרוקים מהמחברת לצורך התרשמות וכמובן, עוד פרטים.

שיהיה חג שמח לכל בית ישראל.
השלום לך....
19/04/08 07:22
2צפיות

אשמח מאוד לראות במה המדובר.

המייל שלי, הינו.

epilo@012.net.il

בתודה וחג שמח וכשר
אלי פילו
שבת שלום וחג פסח כשר ושמייח
18/04/08 10:05
שבת שלום וחג פסח כשר ושמייח
לכל הגולשים והצופים,
מאחלת חג מלא שמחה, אור ואהבה
º
חג שמח לך ולכל חברי הפורום~
18/04/08 12:25
שבת שלווה וחג שמח
18/04/08 12:31

לכל החברים הטובים באפורום זה.

מאחלים שולה ואלי פילו
חג פסח כשר ושמח
18/04/08 10:09
חג פסח כשר ושמח
שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא...

אביב שמח ומלבלב לכל החברים ולשרונה היקרה

מאחלת לכם מכל ה - מוניקה(:
בחזרה לפורום
האזור שלי בפורום