מה עדיף?

מצב
הנושא נעול.

tomi32

New member
תלוי בהרבה גורמים

מה עדיף?
להיות ראש לשועלים או זנב לאריות?
תלוי בהרבה גורמים
ספציפית לנושא הפורום, הייתי שולח ילד מוכשר מאד למסגרת מחוננים חד שבועית או לחוג גם אם יהיה בהם זנב לאריות, אבל לא לכיתת מחוננים. [בהנחה שיש לו מוטיבציה ועניין במסגרות האלו].
אני זוכר את אלו שהרגישו "אחרונים" בכיתת המחוננים שלי בתיכון וזה לא עשה להם טוב. בכיתה אחרת הם היו מהמובילים.
אנקדוטה: הילדה שהגיעה הכי רחוק אקדמית (פרופ' עם קביעות באחת מ-5 האונ' הטובות בארה"ב) החליפה אולי 5 מילים במשך 3 שנות התיכון עם כל ילדי הכיתה יחד, מלבד שניים איתם היתה בקשר רופף מאד.
 

wile e coyote1

New member
והיא מאושרת? היא במערכת יחסים?

תלוי בהרבה גורמים
ספציפית לנושא הפורום, הייתי שולח ילד מוכשר מאד למסגרת מחוננים חד שבועית או לחוג גם אם יהיה בהם זנב לאריות, אבל לא לכיתת מחוננים. [בהנחה שיש לו מוטיבציה ועניין במסגרות האלו].
אני זוכר את אלו שהרגישו "אחרונים" בכיתת המחוננים שלי בתיכון וזה לא עשה להם טוב. בכיתה אחרת הם היו מהמובילים.
אנקדוטה: הילדה שהגיעה הכי רחוק אקדמית (פרופ' עם קביעות באחת מ-5 האונ' הטובות בארה"ב) החליפה אולי 5 מילים במשך 3 שנות התיכון עם כל ילדי הכיתה יחד, מלבד שניים איתם היתה בקשר רופף מאד.
והיא מאושרת? היא במערכת יחסים?
 
לא הבנתי את הקשר לאנקדוטה.

תלוי בהרבה גורמים
ספציפית לנושא הפורום, הייתי שולח ילד מוכשר מאד למסגרת מחוננים חד שבועית או לחוג גם אם יהיה בהם זנב לאריות, אבל לא לכיתת מחוננים. [בהנחה שיש לו מוטיבציה ועניין במסגרות האלו].
אני זוכר את אלו שהרגישו "אחרונים" בכיתת המחוננים שלי בתיכון וזה לא עשה להם טוב. בכיתה אחרת הם היו מהמובילים.
אנקדוטה: הילדה שהגיעה הכי רחוק אקדמית (פרופ' עם קביעות באחת מ-5 האונ' הטובות בארה"ב) החליפה אולי 5 מילים במשך 3 שנות התיכון עם כל ילדי הכיתה יחד, מלבד שניים איתם היתה בקשר רופף מאד.
לא הבנתי את הקשר לאנקדוטה.
מה הקשר בין הקשרים החברתיים של הילדה בכיתה לשאלה אם היא הייתה ראש לשועלים או זנב לאריות?
 

tomi32

New member
קשר אסוציטיבי

לא הבנתי את הקשר לאנקדוטה.
מה הקשר בין הקשרים החברתיים של הילדה בכיתה לשאלה אם היא הייתה ראש לשועלים או זנב לאריות?
קשר אסוציטיבי
נזכרתי בראש לאריות (שהתברר בדיעבד כי בזמן אמת היא לא בלטה באופן מיוחד גם לימודית) שגם לה החוויה במסגרת מחוננים לא היתה טובה (אבל אולי יותר טובה מאשר בכיתה אחרת)
 
אה, לא הבנתי שהגדרת אותה ראש לאריות,

קשר אסוציטיבי
נזכרתי בראש לאריות (שהתברר בדיעבד כי בזמן אמת היא לא בלטה באופן מיוחד גם לימודית) שגם לה החוויה במסגרת מחוננים לא היתה טובה (אבל אולי יותר טובה מאשר בכיתה אחרת)
אה, לא הבנתי שהגדרת אותה ראש לאריות,
ובלי מידע נוסף גם לא ברור לי שזה נכון - העובדה שהיא הגיעה הכי רחוק לפי ההגדרה שלך, לא אומרת שהיא הייתה הכי חכמה בכיתה.
 

tomi32

New member
לא יודע אם הכי חכמה בכיתה

אה, לא הבנתי שהגדרת אותה ראש לאריות,
ובלי מידע נוסף גם לא ברור לי שזה נכון - העובדה שהיא הגיעה הכי רחוק לפי ההגדרה שלך, לא אומרת שהיא הייתה הכי חכמה בכיתה.
לא יודע אם הכי חכמה בכיתה
כאמור, האינטרקציה איתה היתה מינימלית והיא גם לא השתתפה הרבה.
עם זאת, אני מניח שמישהי שעשתה דוקטורט בהארווארד והיום חברת סגל במוסד באותה ליגה, היתה מהמובילים בכיתת מחוננים סטנדרטית בישראל.
 
ה"מובילים" מבחינת חכמה?

לא יודע אם הכי חכמה בכיתה
כאמור, האינטרקציה איתה היתה מינימלית והיא גם לא השתתפה הרבה.
עם זאת, אני מניח שמישהי שעשתה דוקטורט בהארווארד והיום חברת סגל במוסד באותה ליגה, היתה מהמובילים בכיתת מחוננים סטנדרטית בישראל.
ה"מובילים" מבחינת חכמה?
שוב, לאו דווקא. התקדמות, גם באקדמיה, לא נקבעת רק על ידי חכמה. זה גם עניין של מזל, למשל - של להיות במקום הנכון בזמן הנכון, עם הקשרים הנכונים, וכו' (ולא כי כלכלת את צעדיך בתבונה, אלא כי ככה יצא במקרה). מה גם שאני לא יודעת באיזה תחום היא, אבל יש תחומים שבהם הרווארד על הפנים (תחומים מסוימים בפסיכולוגיה, למשל. תכלס, כמה טובה יכולה להיות מחלקה שסטיבן פינקר נמצא בה?).
 

tomi32

New member
מסכים בעקרון

ה"מובילים" מבחינת חכמה?
שוב, לאו דווקא. התקדמות, גם באקדמיה, לא נקבעת רק על ידי חכמה. זה גם עניין של מזל, למשל - של להיות במקום הנכון בזמן הנכון, עם הקשרים הנכונים, וכו' (ולא כי כלכלת את צעדיך בתבונה, אלא כי ככה יצא במקרה). מה גם שאני לא יודעת באיזה תחום היא, אבל יש תחומים שבהם הרווארד על הפנים (תחומים מסוימים בפסיכולוגיה, למשל. תכלס, כמה טובה יכולה להיות מחלקה שסטיבן פינקר נמצא בה?).
מסכים בעקרון
אני רחוק מלראות בכל פרופ' אדם מאד חכם.
במקרה הנכון, הבחורה סיימה בהצטיינות יתרה תואר שני במתמטיקה באונ' בארץ ואחר כך דוקטורט בהרווארד ומשרה באונ' אחרת, שתיהן בטופ 5 בתחום. מאחר שכתבתי דברים לא מחמיאים על הבחורה, לא אפרט יותר מחשש לזיהוי והכרות.
כשקבוצת הייחוס היא כיתת מחוננים סטנדרטית, נראה לי שמדובר במישהי מובילה מבחינת חוכמה, גם אם לא יוצאת דופן ואולי לא "הכי" חכמה (מה זה?).
 
אממ...

מסכים בעקרון
אני רחוק מלראות בכל פרופ' אדם מאד חכם.
במקרה הנכון, הבחורה סיימה בהצטיינות יתרה תואר שני במתמטיקה באונ' בארץ ואחר כך דוקטורט בהרווארד ומשרה באונ' אחרת, שתיהן בטופ 5 בתחום. מאחר שכתבתי דברים לא מחמיאים על הבחורה, לא אפרט יותר מחשש לזיהוי והכרות.
כשקבוצת הייחוס היא כיתת מחוננים סטנדרטית, נראה לי שמדובר במישהי מובילה מבחינת חוכמה, גם אם לא יוצאת דופן ואולי לא "הכי" חכמה (מה זה?).
אממ...
אני סיימתי בהצטיינות יתרה תואר שני במתמטיקה באונ' בארץ, כך שזה לא מאוד מרשים אותי
. אחר כך עברתי תחום, ואת האוניברסיטה לדוקטורט הייתי צריכה לבחור בתאום עם הפוסט של בעלי (כלומר היה צורך ששנינו נתקבל לאותה אוניברסיטה), כך ששם דרכינו (שלי ושלה) התפצלו
(בעצם דרכינו התלכדו רק בתואר השני...).
אבל טוב, אני מניחה שאם היא סיימה תואר במתמטיקה היא לפחות סמי-אינטליגנטית. לא יודעת אם זה אומר שהיא מובילה מבחינת חוכמה בכיתת מחוננים סטנדרטית, אבל סביר שהיא בחצי העליון, ולפחות כנראה לא טעות באיתור...
 
ואני לא הגעתי לא לזה ולא לזה

אממ...
אני סיימתי בהצטיינות יתרה תואר שני במתמטיקה באונ' בארץ, כך שזה לא מאוד מרשים אותי
. אחר כך עברתי תחום, ואת האוניברסיטה לדוקטורט הייתי צריכה לבחור בתאום עם הפוסט של בעלי (כלומר היה צורך ששנינו נתקבל לאותה אוניברסיטה), כך ששם דרכינו (שלי ושלה) התפצלו
(בעצם דרכינו התלכדו רק בתואר השני...).
אבל טוב, אני מניחה שאם היא סיימה תואר במתמטיקה היא לפחות סמי-אינטליגנטית. לא יודעת אם זה אומר שהיא מובילה מבחינת חוכמה בכיתת מחוננים סטנדרטית, אבל סביר שהיא בחצי העליון, ולפחות כנראה לא טעות באיתור...
ואני לא הגעתי לא לזה ולא לזה
גם לא הייתי בכיתת מחוננים אלא בכיתת תקשורת ולמרבה הפלא ובלי שום הכנה מראש גילו כישרון אצלי במתמטיקה אחרי שפתרתי תרגלים בהרף עין והצעו שאלמד בחופשת הקיץ 5 יחידות מתמטיקה ואגש לתואר ראשון אחרי שעבור את המבחנים בהצלחה , והמורה שלי שכה האמינה בי הייתה מאוכזבת לגלות שתלמיד שפותר אינפי בעל פה ובמהירות

כמעת ופרש מהבית ספר בכיתה יב ולא סיים עם בגרות מלאה אלא חלקית בלבד , ואחר כך שהייתי בן 18 במקרה עברתי מבחן מנת משכל כי דווקא רצו לבחון עד כמה אני בעייתי מבחינה זו ויצא לי מעל 160 נקודות ושוב מדבר איתכם אדם

שרוב שנות הלימודים לא למד ולא השקיע ואף רכש את היכולת לקרוא ולכתוב בגיל יחסית מבוגר שאובחן בילדות עם עיכוב התפחותי חמור ועם חשד לאוטיזם עמוק וגם היום מתקשר בעיקר בהקלדה ועל הרצף האוטסטי בתפקוד לא גבוה

אז כן החיים מפתעים ואלו שנראים הכי נוצצים לא בהכרח יצלחו והרבה כאלו שלא יתגלו כגאוני הדור שוב לא כל מתקשה הוא גאון אבל כל גאון שהכרתי יש לו קשים והוא שונה לעומת הסביבה , אגב אני מכיר עוד אוטיסט גם עם סיפור דומה לשלי

שגם הוא למד מתמטיקה ופיזיקה רק שהגיע הרבה יותר רחוק ממני והיום הוא לומד לדוקטורט והוא כולה נער בן 19 ולמד אינפי כבר בגיל שמונה עילוי אמיתי גאון אנליטי לפחות בעיני ובעיני הסביבה ,

דווקא יצא לי להכיר מקרים של אנשים לכאורה לא מוצלחים או חולים שהצלחו
למרות הכל ( ראו למשל את האחוזים של היכולות המיוחדות בקרב אנשים על הרצף האוטסטי בערך 30 אחוז מהם כאלו ולא רק הם גם מתמודדי נפש מגלים יכולות יפות לעומת האכלוסיה לא תמיד אבל יותר מהממוצע לפי ידעתי ),וחוץ מזה יש לי חיבה עזה לביוגרפיות של אנשי יודעי שם בכל התחומים וזה נראה רווח לא אוהב רומנטיזיצה אבל בהחלט יש קשר מסוים בין יצרתיות לשוני אם כי לא תמיד זה חופף , זהו זו דעתי כאדם שלא הצליח בכלום באופן ממוסד ואובחן כמחונן ..
 
אולי בנוגע למתמטיקה הייתה

ואני לא הגעתי לא לזה ולא לזה
גם לא הייתי בכיתת מחוננים אלא בכיתת תקשורת ולמרבה הפלא ובלי שום הכנה מראש גילו כישרון אצלי במתמטיקה אחרי שפתרתי תרגלים בהרף עין והצעו שאלמד בחופשת הקיץ 5 יחידות מתמטיקה ואגש לתואר ראשון אחרי שעבור את המבחנים בהצלחה , והמורה שלי שכה האמינה בי הייתה מאוכזבת לגלות שתלמיד שפותר אינפי בעל פה ובמהירות

כמעת ופרש מהבית ספר בכיתה יב ולא סיים עם בגרות מלאה אלא חלקית בלבד , ואחר כך שהייתי בן 18 במקרה עברתי מבחן מנת משכל כי דווקא רצו לבחון עד כמה אני בעייתי מבחינה זו ויצא לי מעל 160 נקודות ושוב מדבר איתכם אדם

שרוב שנות הלימודים לא למד ולא השקיע ואף רכש את היכולת לקרוא ולכתוב בגיל יחסית מבוגר שאובחן בילדות עם עיכוב התפחותי חמור ועם חשד לאוטיזם עמוק וגם היום מתקשר בעיקר בהקלדה ועל הרצף האוטסטי בתפקוד לא גבוה

אז כן החיים מפתעים ואלו שנראים הכי נוצצים לא בהכרח יצלחו והרבה כאלו שלא יתגלו כגאוני הדור שוב לא כל מתקשה הוא גאון אבל כל גאון שהכרתי יש לו קשים והוא שונה לעומת הסביבה , אגב אני מכיר עוד אוטיסט גם עם סיפור דומה לשלי

שגם הוא למד מתמטיקה ופיזיקה רק שהגיע הרבה יותר רחוק ממני והיום הוא לומד לדוקטורט והוא כולה נער בן 19 ולמד אינפי כבר בגיל שמונה עילוי אמיתי גאון אנליטי לפחות בעיני ובעיני הסביבה ,

דווקא יצא לי להכיר מקרים של אנשים לכאורה לא מוצלחים או חולים שהצלחו
למרות הכל ( ראו למשל את האחוזים של היכולות המיוחדות בקרב אנשים על הרצף האוטסטי בערך 30 אחוז מהם כאלו ולא רק הם גם מתמודדי נפש מגלים יכולות יפות לעומת האכלוסיה לא תמיד אבל יותר מהממוצע לפי ידעתי ),וחוץ מזה יש לי חיבה עזה לביוגרפיות של אנשי יודעי שם בכל התחומים וזה נראה רווח לא אוהב רומנטיזיצה אבל בהחלט יש קשר מסוים בין יצרתיות לשוני אם כי לא תמיד זה חופף , זהו זו דעתי כאדם שלא הצליח בכלום באופן ממוסד ואובחן כמחונן ..
אולי בנוגע למתמטיקה הייתה
כי אמנם לא דברתי עד גיל יחסית מבוגר אבל ידעתי לוח הכפל לבד כבר בגיל ארבע ופתרתי כמו מחשבון גם חישוב שטחים אותו דבר בציור שגם רצו לשלוח את ציורי לתחרות ארצית ושאף אקבל מלגת לימודים מבצלאל כבר שהייתי ילד כמובן לא הסכמתי ואני שמח מאוד בכך תחרות לא מתאימה לאנשים רגישים בוודאי לא לאוטסטים ...
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
ישנם יתרונות וחסרונות לשתי האפשרויות

תלוי בהרבה גורמים
ספציפית לנושא הפורום, הייתי שולח ילד מוכשר מאד למסגרת מחוננים חד שבועית או לחוג גם אם יהיה בהם זנב לאריות, אבל לא לכיתת מחוננים. [בהנחה שיש לו מוטיבציה ועניין במסגרות האלו].
אני זוכר את אלו שהרגישו "אחרונים" בכיתת המחוננים שלי בתיכון וזה לא עשה להם טוב. בכיתה אחרת הם היו מהמובילים.
אנקדוטה: הילדה שהגיעה הכי רחוק אקדמית (פרופ' עם קביעות באחת מ-5 האונ' הטובות בארה"ב) החליפה אולי 5 מילים במשך 3 שנות התיכון עם כל ילדי הכיתה יחד, מלבד שניים איתם היתה בקשר רופף מאד.
ישנם יתרונות וחסרונות לשתי האפשרויות
כיתת מחוננים קבועה יכולה להיות פתרון מוצלח מאוד לתלמידים מחוננים אולם, הבעיה היא בדרך כלל, צוות ההוראה לאותה כיתה. בתי ספר רבים המכילים כיתת מחוננים שכבתית מייעדים מורים מצוות המורים כשלא תמיד קיימת התאמה בין המורים הנבחרים לבין הוראת מחוננים. גם אם אותם מורים עברו את ההשתלמות האקדמים בת 220 שעות (שנתיים של למידה באוניברסיטה) אין זה הופך אותם למורים טובים למחוננים. כשהשתתפתי בהשתלמות זו ניתקלתי במורים שאמנם היו מאוד נחמדים ואפילו, מוכשרים. אולם לא הייתי נותן להם ללמד קבוצת מחוננים. לזה דרוש משהו נוסף שלא ניתן ללמוד זאת, משהו באדם עצמו.
בימי שליפה לעומת זאת, מלמדים בדרך כלל מורים המגוייסים באופן פרטי למערכת (הגם שהם יכולים להופיע במצבת כ"א של משרד החינוך) כשהם בדרך כלל מורים ייחודיים כאנשי הוראה ויש לרובם את ההתאמה הטבעית ללמד מחוננים. הבעיה היא שיום שליפה הוא יום אחד בשבוע. אם אפשר היה להפוך את מרכזי המחוננים לבתי ספר למחוננים כשהילדים ילמדו שם כל ימות השבוע, זה בהחלט יכול היה לפתור את הבעיה. המחסום העיקרי לדעתי, זו שאלת תקציבים.
 

בוטן199

New member
זה מזכיר לי, שיום אחד ראיתי

העדיפות מבחינתי היא תמיד, ראש לאריות.
זה מזכיר לי, שיום אחד ראיתי
משפט כזה שמופיע תלוי על לוח באחת הכיתות:"
עדיף להיות ראש לאריות מאשר זנב לשועלים".
אז קראתי לחבורת ילדים חכמים שהיו אז בכיתה ח', כדי
שיראו את הכתוב הטיפשי הזה, והם מיד הבינו ומיד
צחקו.
ואחד מהם אמר:"זה כמו, מה עדיף להיות:' עשיר או עני,
בריא או חולה'".
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
אם אתה מתכוון להעדפת הבינוניות, אתה כנראה צודק.

זה מזכיר לי, שיום אחד ראיתי
משפט כזה שמופיע תלוי על לוח באחת הכיתות:"
עדיף להיות ראש לאריות מאשר זנב לשועלים".
אז קראתי לחבורת ילדים חכמים שהיו אז בכיתה ח', כדי
שיראו את הכתוב הטיפשי הזה, והם מיד הבינו ומיד
צחקו.
ואחד מהם אמר:"זה כמו, מה עדיף להיות:' עשיר או עני,
בריא או חולה'".
אם אתה מתכוון להעדפת הבינוניות, אתה כנראה צודק.
וזה בערך מה שקיים במערכת החינוך, "אינטגרציה" מכנים זאת. וזו כפי הנראה, הסיבה למיקומה של ישראל בכל מבחני המתמטיקה כדוגמת "טימז" ו"פיז"ה". מהחמישייה הראשונה בעולם בשנות ה- 50 עד ה- אמצע שנות ה- 70 הגענו למקומות ה- 40+ ומערכת החינוך מנסה לייבא תכניות לימודים ממדינות שנמצאות במקומות הראשונים ואגב, איראן לא במקרה הגיעה לפיתוח טכנולוגי מרשים ב-20 השנים האחרונות כשכבר משנות ה- 90 הם נמצאים בעשירייה הראשונה בעולם בכל המבחנים הנ"ל. אז הם החליטו להיות ראש לאריות. כנראה שזה בכל זאת עושה משהו.
 
לא, כי ישראל ממש גרועה בטכנולוגיה. והכל בגלל

אם אתה מתכוון להעדפת הבינוניות, אתה כנראה צודק.
וזה בערך מה שקיים במערכת החינוך, "אינטגרציה" מכנים זאת. וזו כפי הנראה, הסיבה למיקומה של ישראל בכל מבחני המתמטיקה כדוגמת "טימז" ו"פיז"ה". מהחמישייה הראשונה בעולם בשנות ה- 50 עד ה- אמצע שנות ה- 70 הגענו למקומות ה- 40+ ומערכת החינוך מנסה לייבא תכניות לימודים ממדינות שנמצאות במקומות הראשונים ואגב, איראן לא במקרה הגיעה לפיתוח טכנולוגי מרשים ב-20 השנים האחרונות כשכבר משנות ה- 90 הם נמצאים בעשירייה הראשונה בעולם בכל המבחנים הנ"ל. אז הם החליטו להיות ראש לאריות. כנראה שזה בכל זאת עושה משהו.
לא, כי ישראל ממש גרועה בטכנולוגיה. והכל בגלל
הכשלון של מערכת החינוך במתמטיקה. תזכיר לי, אגב, מה ההכשרה שלך בתחום המתמטיקה?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
כנראה שלא קראת את מה שכתבתי!

לא, כי ישראל ממש גרועה בטכנולוגיה. והכל בגלל
הכשלון של מערכת החינוך במתמטיקה. תזכיר לי, אגב, מה ההכשרה שלך בתחום המתמטיקה?
כנראה שלא קראת את מה שכתבתי!
זה לעיתים מתקיים בתגובותייך, את מה שאני טענתי את טוענת אך במילים אחרות. והכשרתי לא פחותה מהכשרתך וכדאי מאוד שלא נכנס לתגובות מסוג זה, אין זה מוסיף לדיון כלל וכלל.
 
אני חושב שאין דבר יותר מסרס מתחרותיות

מה עדיף?
להיות ראש לשועלים או זנב לאריות?
אני חושב שאין דבר יותר מסרס מתחרותיות
גם את הנפש וגם את החברה בעיני אדם שיש לו נטיה חזקה לתחום מסיום צריך לגלות את עצמו ובכך לתרום לחברה וגם לעצמו , אבל אם אדם בא בגישה כזו שהוא רוצה רק להצטיין ולהיות הכי טוב בעיני דווקא זה זה ראש לשועלים וזנב לאריות ,

אדם כנה ואמיתי ילך בעקבות נטיתו ואהבתו לתחום ללא רצון להרשים או להיות הכי טוב ולנצח את השאר , אני חושב שדווקא אלו שבאמת תרמו לעולם ולא סתם כל מיני אנשים שאותרו " כילדי פלא " והוריהם דחפו אותם ודווקא סרסו את הכישרון הטבעי שלהם ודכאו את היצרתיות והרצון ליצור לשם המצלחנות בלבד

ודווקא הם לא יצלחו ולא הצליחו ויש לא מעט מקרים כאלו שרואים שהילד שנראה בילדות הכי גאון שיש לא תרם באמת דבר בעל ערך רב לעולם, לכן לא אני לא רואה ערך בלהיות ראשון תמיד אלא לחוות את כשרונך באופן לא תועלתני אלא תורם באמת לאוהב את תחום הידע כחלק מעצמך ומאהבתך לתחום.

למשל אחד הגאונים היותר גדולים בהיסטוריה לאונרדו דה וינצ"י אמר " שכל מה שלומדים ללא תשוקה נאבד ונשכח מהזיכרון " מה שהוא כזה בעיני הוא צודק ויודע את זה גם על עצמי ,

שאני מאלץ את עצמי ללמוד או אלצתי בעבר כדאי שיקבלו אותי יערכו אותי ישר זייפתי גם אם הייתי מצליח לכאורה לכן לא למדתי באופן ממוסד אפילו שיכולתי ואמרו שאצליח ואני מעדיף ללמוד לבד ולא להתחרות או להרשים וזה קשה

כי החברה עדין בנויה על זה על התן וקח ואני נאבק בזה בתוכי ובעיני השינוי הזה הוא שיוביל לצבירת ידע ושימשו באופן טוב יותר ויצרתי יותר זו דעתי .
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה