הצד האפל של כיתת המחוננים

מצב
הנושא נעול.

יורה נחושתן

Member
מנהל
הצד האפל. . .

הצד האפל של כיתת המחוננים
ההמלצה הכמעט גורפת כאן לילדים מחוננים היא מעבר לכיתת מחוננים כמענה לצרכים האינטלקטואליים והרגשיים שלהם. גם אני האמנתי בכך בלב שלם .
לצערי שיניתי את דעתי וחשוב לי לשתף בחוויה האישית שלנו.
נראה כי הקריטריון העיקרי והכמעט גורף לקבלה לכיתה הוא אינטלקטואלי כשניפויים יש רק במקרי שוליים קיצוניים. בתי נערה עדינה ורגישה והציפייה היתה שהכיתה תהווה עבורה חממה. בפועל היא עוברת התעללות קשה על ידי כמה מילדי הכיתה, אשר משתמשים בחכמתם על מנת לבצע כן באופן מניפולטיבי ונבזי.
הצוות נקט בפעולות שונות שלא הועילו ונמנע מלנקוט ביד קשה נגד המעורבים.
בכיתות המחוננים קיימת האצה משמעותית לקראת הקדמת בגרויות במתמטיקה, אנגלית ומקצועות נוספים, כשלילדים לא ניתנת הבחירה. לא לכל תלמיד האצה מתאימה, גם אם הנו בעל יכולות אינטלקטואליות גבוהות. כיוון שממילא יסיימו את לימודיהם בי"ב לא מובנים הדחיפות והלחץ.
מניחה שיש שונות בין בתי ספר שונים וכיתות מחוננים שונות ולחלקכם יש חוויות שונות. היה לי חשוב ליידע שלא הכל תמיד נוצץ ויכול להיות גם כך.
הצד האפל. . .
אכן, מצער לקרוא כשילד חווה התנהגות שכזו מצד חבריו בכיתה ולעיתים יש לנקוט ביד תקיפה וקשה עם הגורמים לכך וכשזה לא קורה, זה מהווה איתות לאותם גורמים להמשיך בפעילות שלילית זו, חבל ועצוב שזה קורה. יתכן שכדאי לפנות לגורמים בכירים יותר, הנהלת בית הספר, הפיקוח.
בנוגע להאצת הלמידה לבגרויות. באופן כללי בתי הספר משקיעים ומייעדים את התלמידים להתכונן לבגרויות וככל שהרמה גבוהה יותר, כך טוב יותר. אין ספק שזו "רעה חולה" של המערכת שמתייחסת להכנה לבגרויות כנושא החשוב ביותר ולכן, חובה לדחוף את התלמידים לבצע זאת על הצד הטוב ביותר (אחרי הכל, אחוז גבוה של תלמידים העוברים את הבגרויות בהצלחה מוסיף קרדיטים לבית הספר) וזאת כאשר היה ראוי יותר לפתח את הסקרנות אצל התלמידים (כלל התלמידים ולא רק אצל המחוננים), לעניין אותם בתחומים שונים (במסגרת נושאי הלמידה בקבועים ולא) ולפתח בהם מימונויות למידה וחשיבה שהיום לא עושים זאת, חבל וההפסד בסופו של דבר, הוא של כולנו. ישנם בתי ספר בודדים בארץ הרואים את הבגרויות כחובה שיש לעבור אותה ולא כמטרה עיקרית, אולם אלו בודדים ונספרים על אצבעות יד אחת.
 
יש לי הרבה שאלות....

הצד האפל של כיתת המחוננים
ההמלצה הכמעט גורפת כאן לילדים מחוננים היא מעבר לכיתת מחוננים כמענה לצרכים האינטלקטואליים והרגשיים שלהם. גם אני האמנתי בכך בלב שלם .
לצערי שיניתי את דעתי וחשוב לי לשתף בחוויה האישית שלנו.
נראה כי הקריטריון העיקרי והכמעט גורף לקבלה לכיתה הוא אינטלקטואלי כשניפויים יש רק במקרי שוליים קיצוניים. בתי נערה עדינה ורגישה והציפייה היתה שהכיתה תהווה עבורה חממה. בפועל היא עוברת התעללות קשה על ידי כמה מילדי הכיתה, אשר משתמשים בחכמתם על מנת לבצע כן באופן מניפולטיבי ונבזי.
הצוות נקט בפעולות שונות שלא הועילו ונמנע מלנקוט ביד קשה נגד המעורבים.
בכיתות המחוננים קיימת האצה משמעותית לקראת הקדמת בגרויות במתמטיקה, אנגלית ומקצועות נוספים, כשלילדים לא ניתנת הבחירה. לא לכל תלמיד האצה מתאימה, גם אם הנו בעל יכולות אינטלקטואליות גבוהות. כיוון שממילא יסיימו את לימודיהם בי"ב לא מובנים הדחיפות והלחץ.
מניחה שיש שונות בין בתי ספר שונים וכיתות מחוננים שונות ולחלקכם יש חוויות שונות. היה לי חשוב ליידע שלא הכל תמיד נוצץ ויכול להיות גם כך.
יש לי הרבה שאלות....
דבר ראשון, ליבי עם הילדה.
קשה מאוד להבין מדברייך איפה הקושי. האם מדובר בילדה חרדה באופן כללי למרות ( ואולי בגלל... ) יכולותיה הגבוהות? ילדים יודעים להיות אכזריים עם כל מנת משכל ועלולים לזהות חולשה ולתקוף. אני הייתי מחזקת מבחוץ עם טיפול רגשי ודורשת חד משמעית מהצוות החינוכי למנוע אינטראקציה בין הצדדים. זאת עד שהילדה תתחזק, תרגע, תכיר ביכולותיה ותוכל להמשיך הלאה.
האם מחייבים להאיץ?
יש לי כל מיני תהיות לגבי הענין. אם ההאצה לא דורשת השקעה מטורפת מצד הילדים - אלא רק מעבר חפוז יותר על החומר - מה הבעיה עם זה? אם הילדים נדרשים לשבת בבית וללמוד שעות רבות על מנת לעבור על החומר וזאת במקום תחביבים/ פנאי זה לא נשמע טוב. אבל אם האלטרנטיבה הראשונה היא הנכונה - ועל אותו מספר שעות עוברים על החומר בקצב מהיר ויכולים בכיתות הגבוהות לעסוק במשהו שמעניין אותם?....
האם כמה ילדים שרוצים להאיץ מכתיבים את הקצב לכולם? נשמע לא נכון.
מה עוד שיש הרבה ילדים שמחזיקים תחביבים של כאן ועכשיו ויצטרכו להפרד מהם אם נדרשת מהם השקעה בבית מעבר לסביר.
אם בית הספר שלכם מחזיק בדיעה שהאצה היא מדד לחוכמה - תקנו אותם...
 
ההאצה היא לצורך הקדמת בגרויות

יש לי הרבה שאלות....
דבר ראשון, ליבי עם הילדה.
קשה מאוד להבין מדברייך איפה הקושי. האם מדובר בילדה חרדה באופן כללי למרות ( ואולי בגלל... ) יכולותיה הגבוהות? ילדים יודעים להיות אכזריים עם כל מנת משכל ועלולים לזהות חולשה ולתקוף. אני הייתי מחזקת מבחוץ עם טיפול רגשי ודורשת חד משמעית מהצוות החינוכי למנוע אינטראקציה בין הצדדים. זאת עד שהילדה תתחזק, תרגע, תכיר ביכולותיה ותוכל להמשיך הלאה.
האם מחייבים להאיץ?
יש לי כל מיני תהיות לגבי הענין. אם ההאצה לא דורשת השקעה מטורפת מצד הילדים - אלא רק מעבר חפוז יותר על החומר - מה הבעיה עם זה? אם הילדים נדרשים לשבת בבית וללמוד שעות רבות על מנת לעבור על החומר וזאת במקום תחביבים/ פנאי זה לא נשמע טוב. אבל אם האלטרנטיבה הראשונה היא הנכונה - ועל אותו מספר שעות עוברים על החומר בקצב מהיר ויכולים בכיתות הגבוהות לעסוק במשהו שמעניין אותם?....
האם כמה ילדים שרוצים להאיץ מכתיבים את הקצב לכולם? נשמע לא נכון.
מה עוד שיש הרבה ילדים שמחזיקים תחביבים של כאן ועכשיו ויצטרכו להפרד מהם אם נדרשת מהם השקעה בבית מעבר לסביר.
אם בית הספר שלכם מחזיק בדיעה שהאצה היא מדד לחוכמה - תקנו אותם...
ההאצה היא לצורך הקדמת בגרויות
זה אכן מאוד מעמיס ולא ניתן לבחירה.
לא מדובר בילדה עם חרדות והיא בהחלט מודעת ליכולותיה.
אני לא מעוניינת להרחיב בפרטים על המקרה מעבר לכך מסיבותי שלי.
הצוות מעורב, אך לדעתנו אינו פועל באופן תקיף, עקבי ונחוש דיו ועל כן, בדיוק כפי
שציין יורה, הילדים הללו ממשיכים במעשיהם.
כהורים אנחנו עם אצבע על הדופק ועושים הכל על מנת להקל על בתנו ולמנוע פגיעה בה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה