הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה

מצב
הנושא נעול.

sleeplessTLV

New member
הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה

הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה
היום במפגש הורים למחוננים בתל אביב אמרו לנו שהילדים - גם אם ילכו לכיתת מחוננים עכשיו, יצטרכו לעבור מבחן נוסף במעבר לחטיבת הביניים.
בתור מי שהיה במסגרת הזאת וגם בצבא בקורס רב שנתי עם נשירה למי שלא עמד בדרישות לימודיות נוקשות, אני חושב שזה הרסני לילדים צעירים. בעצם יהיה מצב שילד שכבר "עשה את הקפיצה" ונקלט 4 שנים במסגרת מחוננים ויצר קשרים חברתיים, עלול למצוא את עצמו פתאום בחטיבת ביניים (סביבה לא קלה בפני עצמה) בלי אף חבר, ועם תוית (שכולם ידעו עליה) של אחד ש"נפל" ממסלול מחוננים. מי שהיה במסלול מחוננים יודע כמה גם כך יש לעיתים קנאה והצקות למחוננים - אז תארו לעצמכם מה יקרה לילד/ה כזה/ו.
גרוע מכך - כבר שנה לפני יתחילו להתבדח "X לא ממשיך איתנו הוא בטח לא יעבור את הבחינה" וכו'.
באותה מידה יכלו גם להגדיר שיש מבחן כל שנה - תעבור או ש"עפת". זה משאיר צלקות בגברים בני 20 שעפו ממסלולים בצבא, מה זה יעשה לילדים בני 12-13?
 

tomi32

New member
באמת לא פשוט

הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה
היום במפגש הורים למחוננים בתל אביב אמרו לנו שהילדים - גם אם ילכו לכיתת מחוננים עכשיו, יצטרכו לעבור מבחן נוסף במעבר לחטיבת הביניים.
בתור מי שהיה במסגרת הזאת וגם בצבא בקורס רב שנתי עם נשירה למי שלא עמד בדרישות לימודיות נוקשות, אני חושב שזה הרסני לילדים צעירים. בעצם יהיה מצב שילד שכבר "עשה את הקפיצה" ונקלט 4 שנים במסגרת מחוננים ויצר קשרים חברתיים, עלול למצוא את עצמו פתאום בחטיבת ביניים (סביבה לא קלה בפני עצמה) בלי אף חבר, ועם תוית (שכולם ידעו עליה) של אחד ש"נפל" ממסלול מחוננים. מי שהיה במסלול מחוננים יודע כמה גם כך יש לעיתים קנאה והצקות למחוננים - אז תארו לעצמכם מה יקרה לילד/ה כזה/ו.
גרוע מכך - כבר שנה לפני יתחילו להתבדח "X לא ממשיך איתנו הוא בטח לא יעבור את הבחינה" וכו'.
באותה מידה יכלו גם להגדיר שיש מבחן כל שנה - תעבור או ש"עפת". זה משאיר צלקות בגברים בני 20 שעפו ממסלולים בצבא, מה זה יעשה לילדים בני 12-13?
באמת לא פשוט
יש גם צד שני, של אלו שלא עברו בכיתה ב' וכן עברו בכיתה ו' (לפי הכתבות מדובר בעשות אחוזים מהמאובחנים בכיתה ו') ואז בעצם אם הכיתות נשארות אותו הדבר מכיתה ג' ועד כיתה יב', הם לא יוכלו ללמוד אף פעם בכיתת מחוננים.
אבל אכן להוציא ילד מכיתה שטוב לו בה רק בגלל שלא עבר מבחן אחד זה פוגע ובעייתי.
אגב, נדמה לי שהבעיה קיימת גם בכיתות ייחודיות אחרות (שאינן רבות) במעבר מחטיבה לתיכון.
 
נושא רגיש ולא פשוט

באמת לא פשוט
יש גם צד שני, של אלו שלא עברו בכיתה ב' וכן עברו בכיתה ו' (לפי הכתבות מדובר בעשות אחוזים מהמאובחנים בכיתה ו') ואז בעצם אם הכיתות נשארות אותו הדבר מכיתה ג' ועד כיתה יב', הם לא יוכלו ללמוד אף פעם בכיתת מחוננים.
אבל אכן להוציא ילד מכיתה שטוב לו בה רק בגלל שלא עבר מבחן אחד זה פוגע ובעייתי.
אגב, נדמה לי שהבעיה קיימת גם בכיתות ייחודיות אחרות (שאינן רבות) במעבר מחטיבה לתיכון.
נושא רגיש ולא פשוט
לפני כמה ימים היה כאן דיון ארוך בנושא. מצד אחד הקושי באפשרות של בהנשרה עתידית ומצד שני אחוזים גדולים של מפוספסים צעירים בכיתה ב שזכאים לא פחות לתכנית מתאימה.
מאחר ווכיתות חטיבה רבות ממשיכות לתיכון , שווה לשקול טוב טוב את היתרונות והחסרונות של שילוב מגיל צעיר בתכניות הללו. מרבית הילדים שלא היו זכאים באיזור שלנו כמו שכבר ציינתי( והיו רבים כאילו)
מצאו מענה בכיתות עם תכנית לימודים לא פחות מעניינת( והיו אכן חלק שמבחירה או מאילוץ שובצו לכיתה רגילה)
ובכל מקרה היתה עוגמת נפש לא קטנה. לפעמים אולי שווה פשוט לוותר בגילאים הצעירים ולנסות להעשיר בכלים אחרים ולנסות להשתלב רק כשתוכנית הלימודים כבר שונה משמעותית וגם הילדים בוגרים יותר ויודעים טוב יותר מה הם מעדיפים ורוצים ולא רק אנחנו ההורים מחליטים עבורם
 
אולי זו פשוט שיטה ״גאונית״

הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה
היום במפגש הורים למחוננים בתל אביב אמרו לנו שהילדים - גם אם ילכו לכיתת מחוננים עכשיו, יצטרכו לעבור מבחן נוסף במעבר לחטיבת הביניים.
בתור מי שהיה במסגרת הזאת וגם בצבא בקורס רב שנתי עם נשירה למי שלא עמד בדרישות לימודיות נוקשות, אני חושב שזה הרסני לילדים צעירים. בעצם יהיה מצב שילד שכבר "עשה את הקפיצה" ונקלט 4 שנים במסגרת מחוננים ויצר קשרים חברתיים, עלול למצוא את עצמו פתאום בחטיבת ביניים (סביבה לא קלה בפני עצמה) בלי אף חבר, ועם תוית (שכולם ידעו עליה) של אחד ש"נפל" ממסלול מחוננים. מי שהיה במסלול מחוננים יודע כמה גם כך יש לעיתים קנאה והצקות למחוננים - אז תארו לעצמכם מה יקרה לילד/ה כזה/ו.
גרוע מכך - כבר שנה לפני יתחילו להתבדח "X לא ממשיך איתנו הוא בטח לא יעבור את הבחינה" וכו'.
באותה מידה יכלו גם להגדיר שיש מבחן כל שנה - תעבור או ש"עפת". זה משאיר צלקות בגברים בני 20 שעפו ממסלולים בצבא, מה זה יעשה לילדים בני 12-13?
אולי זו פשוט שיטה ״גאונית״
לסגור את כיתות המחוננים ביסודי.
 
הלכת קצת רחוק..

אולי זו פשוט שיטה ״גאונית״
לסגור את כיתות המחוננים ביסודי.
הלכת קצת רחוק..
אכן, הרבה ילדים מוכשרים יש בארץ- תקציבים לצערנו פחות. ישנן ערים שבהם יסודי ממשיך עד כיתה ח
ואז אולי יותר פשוט משום שבתיכון כל אחד בוחר מגמה לפי נטיית ליבו. בערים עם חטיבת ביניים, שווה לזכור
שכל הילדים המסיימים יסודי רגיל נפרדים מהחברים המוכרים וממשיכים עם אשכול חברים קטן הלאה לחטיבה.
כל שבעצם זו מידה דומה לכולם, יסודי זה פרק אחד והחטיבה היא הפרק הבא. אם מתווכים את המצב נכון לילד ולא
מסתירים אני בטוחה שלמרות הקושי הם יצליחו להתמודד גם עם השינוי( מחונן זה לא מי שהם - רק תכונה אחת מתוך
הרבה אחרות)
 
בתור מי שהייתה במסגרות דומות

הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה
היום במפגש הורים למחוננים בתל אביב אמרו לנו שהילדים - גם אם ילכו לכיתת מחוננים עכשיו, יצטרכו לעבור מבחן נוסף במעבר לחטיבת הביניים.
בתור מי שהיה במסגרת הזאת וגם בצבא בקורס רב שנתי עם נשירה למי שלא עמד בדרישות לימודיות נוקשות, אני חושב שזה הרסני לילדים צעירים. בעצם יהיה מצב שילד שכבר "עשה את הקפיצה" ונקלט 4 שנים במסגרת מחוננים ויצר קשרים חברתיים, עלול למצוא את עצמו פתאום בחטיבת ביניים (סביבה לא קלה בפני עצמה) בלי אף חבר, ועם תוית (שכולם ידעו עליה) של אחד ש"נפל" ממסלול מחוננים. מי שהיה במסלול מחוננים יודע כמה גם כך יש לעיתים קנאה והצקות למחוננים - אז תארו לעצמכם מה יקרה לילד/ה כזה/ו.
גרוע מכך - כבר שנה לפני יתחילו להתבדח "X לא ממשיך איתנו הוא בטח לא יעבור את הבחינה" וכו'.
באותה מידה יכלו גם להגדיר שיש מבחן כל שנה - תעבור או ש"עפת". זה משאיר צלקות בגברים בני 20 שעפו ממסלולים בצבא, מה זה יעשה לילדים בני 12-13?
בתור מי שהייתה במסגרות דומות
חושבת דברים דומים (וגם כתבתי על כך פה בעבר), אם כי האמת שאני לא יודעת מה עובר על המודחים מהמסלול הצבאי כי לא שמרתי איתם על קשר, וגם יש הבדל מהותי בין הדחה ממסלול כי לא עומדים בדרישות המסלול לבין הדחה ממסלול כי עוברים שוב מבחני איתור בלי קשר לביצועים (מה שלא קורה).
לדעתי מי שחושב שלא בעייתי להוציא ילד מכיתת מחוננים בגלל מבחן מחוננים חוזר, לא מבין בנושא, וכנראה לא עבר בעצמו מסלול שכזה. עבור ילדים בכיתת מחוננים העובדה שהם בכיתת מחוננים הופכת להיות חלק חשוב מהזהות שלהם. אפשר בהחלט להדיח ילדים מהמסלול אם הם לא עומדים בדרישות הלימודים וכו' - ואת זה עשו תמיד, וילד מבין שאם הוא לא עומד בדרישות אפשר להדיח אותו, וזה לא אומר שהוא לא מחונן או משהו בסגנוןש. אבל להדיח אותם אחרי מבחני איתור חוזרים, כשאין להם בעיות מיוחדות, זו ממש התעללות ובלתי נתפס מבחינתי. אפילו המחשבה על הלחץ העצום של ילד כזה בבחינה החוזרת מזעזעת. לא מבינה מה עבר בראשם של מקבלי ההחלטות בנושא.
 
את לגמרי צודקת , זה משבר קשה ,אבל עושים עם כל מי שפוספס ?

בתור מי שהייתה במסגרות דומות
חושבת דברים דומים (וגם כתבתי על כך פה בעבר), אם כי האמת שאני לא יודעת מה עובר על המודחים מהמסלול הצבאי כי לא שמרתי איתם על קשר, וגם יש הבדל מהותי בין הדחה ממסלול כי לא עומדים בדרישות המסלול לבין הדחה ממסלול כי עוברים שוב מבחני איתור בלי קשר לביצועים (מה שלא קורה).
לדעתי מי שחושב שלא בעייתי להוציא ילד מכיתת מחוננים בגלל מבחן מחוננים חוזר, לא מבין בנושא, וכנראה לא עבר בעצמו מסלול שכזה. עבור ילדים בכיתת מחוננים העובדה שהם בכיתת מחוננים הופכת להיות חלק חשוב מהזהות שלהם. אפשר בהחלט להדיח ילדים מהמסלול אם הם לא עומדים בדרישות הלימודים וכו' - ואת זה עשו תמיד, וילד מבין שאם הוא לא עומד בדרישות אפשר להדיח אותו, וזה לא אומר שהוא לא מחונן או משהו בסגנוןש. אבל להדיח אותם אחרי מבחני איתור חוזרים, כשאין להם בעיות מיוחדות, זו ממש התעללות ובלתי נתפס מבחינתי. אפילו המחשבה על הלחץ העצום של ילד כזה בבחינה החוזרת מזעזעת. לא מבינה מה עבר בראשם של מקבלי ההחלטות בנושא.
את לגמרי צודקת , זה משבר קשה ,אבל עושים עם כל מי שפוספס ?
הנתונים הרי מראים שאחוז מאד גדול מתפספס בגיל הצעיר, גם להם מגיעה הרי הזדמנות .
כבר לא ברור מה עדיף לשלוח ילד לתכניות עם כל הבעייתיות בהמשך , או לוותר.
לנו בבית לפחות ברור, אולי שביישוב שלנו יש רק יום שליפה ולא בית ספר יסודי, שהצעיר כבר לא יגש למבחנים בכיתה ב , אם ירצה , כשיגדל, יוכל לגשת למבחנים לחטיבה
 

tomi32

New member
למה לוותר?

את לגמרי צודקת , זה משבר קשה ,אבל עושים עם כל מי שפוספס ?
הנתונים הרי מראים שאחוז מאד גדול מתפספס בגיל הצעיר, גם להם מגיעה הרי הזדמנות .
כבר לא ברור מה עדיף לשלוח ילד לתכניות עם כל הבעייתיות בהמשך , או לוותר.
לנו בבית לפחות ברור, אולי שביישוב שלנו יש רק יום שליפה ולא בית ספר יסודי, שהצעיר כבר לא יגש למבחנים בכיתה ב , אם ירצה , כשיגדל, יוכל לגשת למבחנים לחטיבה
למה לוותר?
נשמע כמו לשפוך את התינוק עם המים.
(אני לא מדבר על הבן שלך כמובן שאיני מכיר) יש ילדים שיום השליפה ביסודי הוא הצלה בשבילם. מעבר לכך שזה צ'ופר אדיר, לכל ילד (לא רק מחונן) וקצת חבל לוותר על דבר כל כך מוצלח. אין עוד דברים ברמה כזו במערכת של בית הספר היסודי.
בניגוד לכיתת מחוננים שיש בעד ונגד, ביום שליפה יש ממש מעט נגד.
 
מדוע ״להסליל״ את ילדי כיתות המחוננים לחטיבה ללא מבחן?

הרעיון ה"גאוני" של בחינת מחוננים חוזרת במעבר לחטיבה
היום במפגש הורים למחוננים בתל אביב אמרו לנו שהילדים - גם אם ילכו לכיתת מחוננים עכשיו, יצטרכו לעבור מבחן נוסף במעבר לחטיבת הביניים.
בתור מי שהיה במסגרת הזאת וגם בצבא בקורס רב שנתי עם נשירה למי שלא עמד בדרישות לימודיות נוקשות, אני חושב שזה הרסני לילדים צעירים. בעצם יהיה מצב שילד שכבר "עשה את הקפיצה" ונקלט 4 שנים במסגרת מחוננים ויצר קשרים חברתיים, עלול למצוא את עצמו פתאום בחטיבת ביניים (סביבה לא קלה בפני עצמה) בלי אף חבר, ועם תוית (שכולם ידעו עליה) של אחד ש"נפל" ממסלול מחוננים. מי שהיה במסלול מחוננים יודע כמה גם כך יש לעיתים קנאה והצקות למחוננים - אז תארו לעצמכם מה יקרה לילד/ה כזה/ו.
גרוע מכך - כבר שנה לפני יתחילו להתבדח "X לא ממשיך איתנו הוא בטח לא יעבור את הבחינה" וכו'.
באותה מידה יכלו גם להגדיר שיש מבחן כל שנה - תעבור או ש"עפת". זה משאיר צלקות בגברים בני 20 שעפו ממסלולים בצבא, מה זה יעשה לילדים בני 12-13?
מדוע ״להסליל״ את ילדי כיתות המחוננים לחטיבה ללא מבחן?
בתי (עולה לכיתה ג) עברה את מבחני המחוננים, אלא שבעירנו , כמו ביתר ערי ישראל אין כיתת מחוננים ועל כן היא תסתפק ביום שליפה בלבד. למותר לציין כי יום שליפה זה אינו נותן מענה, אפילו לא חלקי לכלל צרכיה.
אילו הייתה בעירנו כיתת מחוננים , ללא כל ספק שהיינו בוחרים בכיתה עבור בתי.
בתי, תאלץ עד כיתה ו׳ להסתפק ביום שליפה דל תקציב וחסר מענה לצרכיה ותאלץ לעבור מבחן נוסף בכיתה ו יחד עם כל ילדי ישראל.
הרעיון של ״להסליל״ את תלמידי כיתת מחוננים לחטיבה ולדרוש שילדי כיתת מחוננים (שהם מיעוט שבמיעוט מכלל המחוננים הזהים להם בציון וברמה בארץ) לא יעברו מבחן לפני החטיבה, הוא איוולת מקפחת וחסרת תום לב.
בתי מקופחת ונותרה ללא מענה מקיף לצרכיה, הלכה למעשה ועד כיתה ו׳, שהלא אין כיתת מחוננים בעירנו, (ויש הורים המעיזים לדרוש ״הסללה״ של ילדם לחטיבה ולהיבנות מן הנימוק הטכני שילדם לומד בכיתת מחוננים, דבר שכאמור נמנע באלימות מהבת שלי).
 
מי אמר שהבת שלך לא תוכל ללכת לכיתת מחוננים?

מדוע ״להסליל״ את ילדי כיתות המחוננים לחטיבה ללא מבחן?
בתי (עולה לכיתה ג) עברה את מבחני המחוננים, אלא שבעירנו , כמו ביתר ערי ישראל אין כיתת מחוננים ועל כן היא תסתפק ביום שליפה בלבד. למותר לציין כי יום שליפה זה אינו נותן מענה, אפילו לא חלקי לכלל צרכיה.
אילו הייתה בעירנו כיתת מחוננים , ללא כל ספק שהיינו בוחרים בכיתה עבור בתי.
בתי, תאלץ עד כיתה ו׳ להסתפק ביום שליפה דל תקציב וחסר מענה לצרכיה ותאלץ לעבור מבחן נוסף בכיתה ו יחד עם כל ילדי ישראל.
הרעיון של ״להסליל״ את תלמידי כיתת מחוננים לחטיבה ולדרוש שילדי כיתת מחוננים (שהם מיעוט שבמיעוט מכלל המחוננים הזהים להם בציון וברמה בארץ) לא יעברו מבחן לפני החטיבה, הוא איוולת מקפחת וחסרת תום לב.
בתי מקופחת ונותרה ללא מענה מקיף לצרכיה, הלכה למעשה ועד כיתה ו׳, שהלא אין כיתת מחוננים בעירנו, (ויש הורים המעיזים לדרוש ״הסללה״ של ילדם לחטיבה ולהיבנות מן הנימוק הטכני שילדם לומד בכיתת מחוננים, דבר שכאמור נמנע באלימות מהבת שלי).
מי אמר שהבת שלך לא תוכל ללכת לכיתת מחוננים?
כל מה שאומרים הוא שאי אפשר להוציא ילדים מכיתת מחוננים בגלל מבחן בכיתה ו'. אף אחד לא אומר שאי אפשר להכניס ילדים חדשים. בתור מי שלמדה בכיתת מחוננים ביסודי (ועד סוף התיכון, עם שלוש שנות הפסקה באמצע), בהחלט נכנסו ילדים נוספים כל השנים, כולל במעבר לחטיבה ולתיכון, והכיתה לא הייתה בתפוסה מלאה אחרי השנה הראשונה, בין היתר כי כיתות כאלה מתאפיינות בכך שמשפחות לא מעטות עוזבות לחו"ל למספר שנים (שליחות, לימודים, שבתון, וכו') או לעיר אחרת, ואז הילדים לא תמיד חוזרים לאותה עיר או כיתה.
כמו כן, ילדים שנכנסו לכיתה לאו דווקא מסיימים את המסלול כי יש גם נשירה - שזה בדיוק ההבדל בין יום שליפה לכיתת מחוננים. ילד שנמצא בכיתת מחוננים מעבר לשנה הראשונה זה לא אומר רק שהוא התקבל לכיתה, אלא שהוא גם עמד בדרישות של הכיתה - וזו מסננת לא פחות טובה ממבחן חוזר, אבל פחות אכזרית.
נדמה לי שמבין 30 הילדים שנכנסו ביסודי הגיעו לסוף המסלול כ-20 (בין 16 ל-20), ועוד רבים אחרים נכנסו ויצאו במהלך השנים.
 
אין כיתות מחוננים ביסודי למעט ב-6 ערים ולכן

מי אמר שהבת שלך לא תוכל ללכת לכיתת מחוננים?
כל מה שאומרים הוא שאי אפשר להוציא ילדים מכיתת מחוננים בגלל מבחן בכיתה ו'. אף אחד לא אומר שאי אפשר להכניס ילדים חדשים. בתור מי שלמדה בכיתת מחוננים ביסודי (ועד סוף התיכון, עם שלוש שנות הפסקה באמצע), בהחלט נכנסו ילדים נוספים כל השנים, כולל במעבר לחטיבה ולתיכון, והכיתה לא הייתה בתפוסה מלאה אחרי השנה הראשונה, בין היתר כי כיתות כאלה מתאפיינות בכך שמשפחות לא מעטות עוזבות לחו"ל למספר שנים (שליחות, לימודים, שבתון, וכו') או לעיר אחרת, ואז הילדים לא תמיד חוזרים לאותה עיר או כיתה.
כמו כן, ילדים שנכנסו לכיתה לאו דווקא מסיימים את המסלול כי יש גם נשירה - שזה בדיוק ההבדל בין יום שליפה לכיתת מחוננים. ילד שנמצא בכיתת מחוננים מעבר לשנה הראשונה זה לא אומר רק שהוא התקבל לכיתה, אלא שהוא גם עמד בדרישות של הכיתה - וזו מסננת לא פחות טובה ממבחן חוזר, אבל פחות אכזרית.
נדמה לי שמבין 30 הילדים שנכנסו ביסודי הגיעו לסוף המסלול כ-20 (בין 16 ל-20), ועוד רבים אחרים נכנסו ויצאו במהלך השנים.
אין כיתות מחוננים ביסודי למעט ב-6 ערים ולכן
מבתי (עולה לג׳) נמנע המענה לו היא זקוקה.
המצב החמור הוא, שאין כיתות מחוננים ביסודי (חוץ מ-6 ערים) בעיר בה אנו גרים (מרכזית בשרון)ובמרבית ערי המדינה, ולכן עד החטיבה (בחטיבה ובתיכון יש) בתי וחבריה המחוננים, נותרים ללא מענה הולם ומלא לצרכיהם.
אינני מבינה את הטענה ״שניתן להכניס ילדים חדשים״. לא אי אפשר- אין כיתות!!! וילדים לא יכולים להיכנס למה שאין!
אינני בטוחה כלל שהעדר מענה הולם ביסודי אינו בלתי הפיך .
כשמתבכיינים על הזכות של מחוננים ביסודי, שגורלם שפר ובעירם יש כיתה (פריבלגיה של 6 ערים) שלא להיבחן בכיתה ו- מדברים למעשה, על הסללתם מכח האינרציה של ילד שכבר נמצא בכיתת המחוננים ואת הטיעון המביך והמפלה הזה יש לדחות על הסף.
 
אם יש בעיר שלכם כיתת מחוננים בחטיבה

אין כיתות מחוננים ביסודי למעט ב-6 ערים ולכן
מבתי (עולה לג׳) נמנע המענה לו היא זקוקה.
המצב החמור הוא, שאין כיתות מחוננים ביסודי (חוץ מ-6 ערים) בעיר בה אנו גרים (מרכזית בשרון)ובמרבית ערי המדינה, ולכן עד החטיבה (בחטיבה ובתיכון יש) בתי וחבריה המחוננים, נותרים ללא מענה הולם ומלא לצרכיהם.
אינני מבינה את הטענה ״שניתן להכניס ילדים חדשים״. לא אי אפשר- אין כיתות!!! וילדים לא יכולים להיכנס למה שאין!
אינני בטוחה כלל שהעדר מענה הולם ביסודי אינו בלתי הפיך .
כשמתבכיינים על הזכות של מחוננים ביסודי, שגורלם שפר ובעירם יש כיתה (פריבלגיה של 6 ערים) שלא להיבחן בכיתה ו- מדברים למעשה, על הסללתם מכח האינרציה של ילד שכבר נמצא בכיתת המחוננים ואת הטיעון המביך והמפלה הזה יש לדחות על הסף.
אם יש בעיר שלכם כיתת מחוננים בחטיבה
ואין ביסודי, אז איך זה רלבנטי לכם שבערים שבהן יש כיתת מחוננים ביסודי הילדים בכיתה ממשיכים לכיתת מחוננים גם בחטיבה (וכמו שתיארתי - ממילא גם שם עדיין יש מקום לתלמידים נוספים שייכנסו, כי ילדים רבים עוזבים את הכיתה)?
אם החשש הוא שילדים מכיתת מחוננים ביסודי בעיר אחרת יעברו לכיתת מחוננים בחטיבה בעירכם, כמה ילדים כבר מגיעים לחטיבה בעיר שלכם מאחת מאותן 6 ערים? בכל אופן, הכוונה כשמדברים על הוצאת הילדים מהמסגרת היא לכיתות מחוננים בעיר נתונה שממשיכות מהיסודי לחטיבה ואז לתיכון באותה עיר (כלומר, זה פשוט המשך של המסלול רק בבית ספר אחר - כמו שהיה בעיר שלי - כשמצטרפים ילדים חדשים לכיתה כל הזמן, כולל במעבר לחטיבה ולתיכון. לא מדובר באפשרות תיאורטית שיצטרפו - בפועל זה מה שקורה כל הזמן, כמו שקורה גם כל הזמן שילדים עוזבים). אני לא רואה בעייתיות מיוחדת במבחן חוזר בכיתה ו' למי שעובר עיר במעבר מיסודי (גם אם היה בעיר המוצא שלו בכיתת מחוננים) לחטיבה, נניח - כי אז זה לא כאילו הוציאו אותו מהמסגרת שבו הוא היה כי זו ממילא מסגרת אחרת לגמרי בעיר אחרת.
 
מאד מצער, אבל מה הקשר?

אין כיתות מחוננים ביסודי למעט ב-6 ערים ולכן
מבתי (עולה לג׳) נמנע המענה לו היא זקוקה.
המצב החמור הוא, שאין כיתות מחוננים ביסודי (חוץ מ-6 ערים) בעיר בה אנו גרים (מרכזית בשרון)ובמרבית ערי המדינה, ולכן עד החטיבה (בחטיבה ובתיכון יש) בתי וחבריה המחוננים, נותרים ללא מענה הולם ומלא לצרכיהם.
אינני מבינה את הטענה ״שניתן להכניס ילדים חדשים״. לא אי אפשר- אין כיתות!!! וילדים לא יכולים להיכנס למה שאין!
אינני בטוחה כלל שהעדר מענה הולם ביסודי אינו בלתי הפיך .
כשמתבכיינים על הזכות של מחוננים ביסודי, שגורלם שפר ובעירם יש כיתה (פריבלגיה של 6 ערים) שלא להיבחן בכיתה ו- מדברים למעשה, על הסללתם מכח האינרציה של ילד שכבר נמצא בכיתת המחוננים ואת הטיעון המביך והמפלה הזה יש לדחות על הסף.
מאד מצער, אבל מה הקשר?
אני מבינה שמצער אותך שאין אצלכם כיתת מחוננים

אבל זה אומר שהדיון על האם נבחנים מחדש או לא בסוף היסודי - לא רלבנטי עבורכם. זה לא שאיזה ילד פריבילגי יתפוס את המקום של בתך. היא תגיע לכיתה ו, והיא תיבחן. ביחד עם עוד הרבה ילדים.
ולא יהיה שם אך אחד שיגיע "מכוח האנרציה", כי אין אצלכם כיתת מחוננים ביסודי
 
ומה עם אילו שלא עברו בכיתה ב, לא מגיעה להם ההזדמנות להבחן?

מאד מצער, אבל מה הקשר?
אני מבינה שמצער אותך שאין אצלכם כיתת מחוננים

אבל זה אומר שהדיון על האם נבחנים מחדש או לא בסוף היסודי - לא רלבנטי עבורכם. זה לא שאיזה ילד פריבילגי יתפוס את המקום של בתך. היא תגיע לכיתה ו, והיא תיבחן. ביחד עם עוד הרבה ילדים.
ולא יהיה שם אך אחד שיגיע "מכוח האנרציה", כי אין אצלכם כיתת מחוננים ביסודי
ומה עם אילו שלא עברו בכיתה ב, לא מגיעה להם ההזדמנות להבחן?
ואם עברו, להיכן יכנסו הרי המקומות מלאים בילדים שנמצאים שם החל מכיתה ג
ונכון, להיות מסונן אחרי שכבר אותרת זה משבר, גם לא לעבור כשמגיע לך זה משבר, גם לעבור כששאר החברים לא עברו ופתאום צריך להחליט אם לעזוב איתם או להמשיך לבד בגלל העיניין בתוכנית זה משבר, וגם להגיע לחטיבה
בלי אף חבר זה משבר לא פשוט..
חבל .לכן כבר כתבתי, משום שעל יום שליפה שהוא רק העשרה שיש באיזור נוותר מראש, נעשיר בדרכינו
וכשתגיע העת לחטיבה נשקול ויחד מה עדיף.
 
המקומות לא מלאים, כמו שתיארתי.

ומה עם אילו שלא עברו בכיתה ב, לא מגיעה להם ההזדמנות להבחן?
ואם עברו, להיכן יכנסו הרי המקומות מלאים בילדים שנמצאים שם החל מכיתה ג
ונכון, להיות מסונן אחרי שכבר אותרת זה משבר, גם לא לעבור כשמגיע לך זה משבר, גם לעבור כששאר החברים לא עברו ופתאום צריך להחליט אם לעזוב איתם או להמשיך לבד בגלל העיניין בתוכנית זה משבר, וגם להגיע לחטיבה
בלי אף חבר זה משבר לא פשוט..
חבל .לכן כבר כתבתי, משום שעל יום שליפה שהוא רק העשרה שיש באיזור נוותר מראש, נעשיר בדרכינו
וכשתגיע העת לחטיבה נשקול ויחד מה עדיף.
המקומות לא מלאים, כמו שתיארתי.
במיוחד במעבר לחטיבת ביניים ולתיכון, ילדים רבים (מעבר לאלה שעוזבים לחו"ל או לעיר אחרת) עוזבים את כיתת המחוננים (כלומר, ככל הנראה, מונשרים בדרך כזאת או אחרת). רק שלא עושים את זה באמצעות מבחן חוזר, אלא על סמך הביצועים שלהם בכיתה - וכך גם מתפנה מקום, וגם אף ילד לא זוכה לחוויה המזעזעת של "בעצם אתה לא מחונן", אלא פשוט "אתה לא עומד בדרישות הכיתה" - ועם זה קל יותר להתמודד.
 
נראה שלא אליי התכוונת לשרשר

ומה עם אילו שלא עברו בכיתה ב, לא מגיעה להם ההזדמנות להבחן?
ואם עברו, להיכן יכנסו הרי המקומות מלאים בילדים שנמצאים שם החל מכיתה ג
ונכון, להיות מסונן אחרי שכבר אותרת זה משבר, גם לא לעבור כשמגיע לך זה משבר, גם לעבור כששאר החברים לא עברו ופתאום צריך להחליט אם לעזוב איתם או להמשיך לבד בגלל העיניין בתוכנית זה משבר, וגם להגיע לחטיבה
בלי אף חבר זה משבר לא פשוט..
חבל .לכן כבר כתבתי, משום שעל יום שליפה שהוא רק העשרה שיש באיזור נוותר מראש, נעשיר בדרכינו
וכשתגיע העת לחטיבה נשקול ויחד מה עדיף.
נראה שלא אליי התכוונת לשרשר
לא אמרתי למי מגיעה הזדמנות להיבחן ולמי לא.
 
אולי פשוט תשלחי את בנך/בתך ליום שליפה במקום כיתת מחוננים?

מי אמר שהבת שלך לא תוכל ללכת לכיתת מחוננים?
כל מה שאומרים הוא שאי אפשר להוציא ילדים מכיתת מחוננים בגלל מבחן בכיתה ו'. אף אחד לא אומר שאי אפשר להכניס ילדים חדשים. בתור מי שלמדה בכיתת מחוננים ביסודי (ועד סוף התיכון, עם שלוש שנות הפסקה באמצע), בהחלט נכנסו ילדים נוספים כל השנים, כולל במעבר לחטיבה ולתיכון, והכיתה לא הייתה בתפוסה מלאה אחרי השנה הראשונה, בין היתר כי כיתות כאלה מתאפיינות בכך שמשפחות לא מעטות עוזבות לחו"ל למספר שנים (שליחות, לימודים, שבתון, וכו') או לעיר אחרת, ואז הילדים לא תמיד חוזרים לאותה עיר או כיתה.
כמו כן, ילדים שנכנסו לכיתה לאו דווקא מסיימים את המסלול כי יש גם נשירה - שזה בדיוק ההבדל בין יום שליפה לכיתת מחוננים. ילד שנמצא בכיתת מחוננים מעבר לשנה הראשונה זה לא אומר רק שהוא התקבל לכיתה, אלא שהוא גם עמד בדרישות של הכיתה - וזו מסננת לא פחות טובה ממבחן חוזר, אבל פחות אכזרית.
נדמה לי שמבין 30 הילדים שנכנסו ביסודי הגיעו לסוף המסלול כ-20 (בין 16 ל-20), ועוד רבים אחרים נכנסו ויצאו במהלך השנים.
אולי פשוט תשלחי את בנך/בתך ליום שליפה במקום כיתת מחוננים?
במקום האיוולת שבעריכת מבחן לילדי יום שליפה בלבד תוך הסללת ילדי כיתת מחוננים הפריבלגים, היישר לחטיבה ולתיכון, מה דעתך פשוט לשלוח את ילדך/ילדתך ליום שליפה ולא לכיתת מחוננים? שהלא כך תחסכי מהם את חוסר הוודאות ואת הסיטאציה ״הנוראית״ שכלל ילדי ישראל מצויים בה (מחוננים ולא מחוננים כאחד) מבחן בכיתה ו׳.
המבחן בכיתה ו׳ צריך להיערך (או לא) באופן שיוויני לכלל התלמידים ואין ״פטורים״ או ״חסינויות״ ממנו.

אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא לא יערך לכולם.
אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא יערך לכולם.

דרך אגב, לי ברור שלא תסתפקי במענה שיום השליפה נותן, פתאום יום שליפה נשמע נורא נכון? נכון, הוא באמת לא מספק.
הורי מחוננים, כל ההורים כאחד, צריכים לקחת בחשבון את קיומו של מבחן בכיתה ו׳.
 
אצלנו בעיר יש רק יום שליפה ביסודי.

אולי פשוט תשלחי את בנך/בתך ליום שליפה במקום כיתת מחוננים?
במקום האיוולת שבעריכת מבחן לילדי יום שליפה בלבד תוך הסללת ילדי כיתת מחוננים הפריבלגים, היישר לחטיבה ולתיכון, מה דעתך פשוט לשלוח את ילדך/ילדתך ליום שליפה ולא לכיתת מחוננים? שהלא כך תחסכי מהם את חוסר הוודאות ואת הסיטאציה ״הנוראית״ שכלל ילדי ישראל מצויים בה (מחוננים ולא מחוננים כאחד) מבחן בכיתה ו׳.
המבחן בכיתה ו׳ צריך להיערך (או לא) באופן שיוויני לכלל התלמידים ואין ״פטורים״ או ״חסינויות״ ממנו.

אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא לא יערך לכולם.
אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא יערך לכולם.

דרך אגב, לי ברור שלא תסתפקי במענה שיום השליפה נותן, פתאום יום שליפה נשמע נורא נכון? נכון, הוא באמת לא מספק.
הורי מחוננים, כל ההורים כאחד, צריכים לקחת בחשבון את קיומו של מבחן בכיתה ו׳.
אצלנו בעיר יש רק יום שליפה ביסודי.
הבת הרלוונטית שלי (זאת שכבר בחטיבה) אכן עשתה קרני ב-ו' ועברה.
אני לא מדברת על הילדות שלי (שעבורן העניין לא רלבנטי, כי אין אצלנו כיתת מחוננים ביסודי), אלא מדברת מניסיוני כמי שלמדה בכיתת מחוננים, כמו שעשה פותח השרשור.
(אני לא גרה היום בעיר שבה גרתי כילדה. גם בעלי היה בכיתת מחוננים החל מהיסודי כילד, גם הוא בעיר שונה מזו שבה אנחנו גרים עכשיו, וגם שונה מזו שבה גרתי אני).
 
אגב, אם תוכלי להסביר

אולי פשוט תשלחי את בנך/בתך ליום שליפה במקום כיתת מחוננים?
במקום האיוולת שבעריכת מבחן לילדי יום שליפה בלבד תוך הסללת ילדי כיתת מחוננים הפריבלגים, היישר לחטיבה ולתיכון, מה דעתך פשוט לשלוח את ילדך/ילדתך ליום שליפה ולא לכיתת מחוננים? שהלא כך תחסכי מהם את חוסר הוודאות ואת הסיטאציה ״הנוראית״ שכלל ילדי ישראל מצויים בה (מחוננים ולא מחוננים כאחד) מבחן בכיתה ו׳.
המבחן בכיתה ו׳ צריך להיערך (או לא) באופן שיוויני לכלל התלמידים ואין ״פטורים״ או ״חסינויות״ ממנו.

אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא לא יערך לכולם.
אם הוא נערך, אזי ראוי שהוא יערך לכולם.

דרך אגב, לי ברור שלא תסתפקי במענה שיום השליפה נותן, פתאום יום שליפה נשמע נורא נכון? נכון, הוא באמת לא מספק.
הורי מחוננים, כל ההורים כאחד, צריכים לקחת בחשבון את קיומו של מבחן בכיתה ו׳.
אגב, אם תוכלי להסביר
למה אכפת לך מה קורה בערים שיש בהן כיתת מחוננים ביסודי, זה אולי יקדם קצת את הדיון, כי כרגע זה פשוט לא ברור.
את חושבת שעדיף שתהיה כיתת מחוננים ביסודי גם בעירך? סבבה. אז למה את ממקדת את המחאה שלך במה שקורה בחטיבה בערים שיש בהן כיתות מחוננים ביסודי במקום למקד אותה בכך שאין כיתת מחוננים בעירך?
אני פשוט לא מבינה מה זה משנה לך אם ילדים שהיו בכיתת מחוננים ביסודי ימשיכו לכיתת המחוננים בחטיבה או לא.
אם את אומרת שאת חושבת שילדים שהיו ביום שליפה ביסודי צריכים להתקבל אוטומטית לכיתת מחוננים בחטיבה - את צריכה להסביר למה. כשיש כיתת מחוננים ביסודי הסיבה ברורה. כשיש יום שליפה (א) הסיבה ברורה פחות (כי הילדים לא עוזבים את הכיתה שבה היו) ו-(ב) אם הבנתי נכון (או לפחות כך אמרו בעבר) - גם אחוז הילדים שמאובחנים כמחוננים ביסודי בערים שבהן יש יום שליפה גדול יותר מאשר אחוז הילדים שמאובחנים כמחוננים ביסודי בערים שבהן יש כיתת מחוננים (כשיש כיתת מחוננים לוקחים את אלה שב-1 אחוז העליון, ואילו בערים שבהן יש יום שליפה לוקחים בתור סף את האחוזון ה-1.5 או משהו כזה). מה שזה אומר זה שאם רוצים להשוות את התנאים בערים עם ובלי יום שליפה - אולי יורידו את אחוז הילדים שמתקבלים ליום שליפה, מה שאומר שאולי ילדים כמו הבת שלך לא רק שלא יקבלו כיתת מחוננים - הם לא יקבלו כלום, וגם לא יאובחנו כלל כמחוננים. תכלס זו לא החלטה סבירה לעשות כזה דבר, כי למה למנוע העשרה מילדים נוספים כשיש אפשרות לתת להם אותה, רק כדי שבחטיבה מי שירצה יוכל להיכנס לכיתת מחוננים?
 
צדק חלוקתי, טעמים של שיוויון ומתן הזדמנות נוספת

אגב, אם תוכלי להסביר
למה אכפת לך מה קורה בערים שיש בהן כיתת מחוננים ביסודי, זה אולי יקדם קצת את הדיון, כי כרגע זה פשוט לא ברור.
את חושבת שעדיף שתהיה כיתת מחוננים ביסודי גם בעירך? סבבה. אז למה את ממקדת את המחאה שלך במה שקורה בחטיבה בערים שיש בהן כיתות מחוננים ביסודי במקום למקד אותה בכך שאין כיתת מחוננים בעירך?
אני פשוט לא מבינה מה זה משנה לך אם ילדים שהיו בכיתת מחוננים ביסודי ימשיכו לכיתת המחוננים בחטיבה או לא.
אם את אומרת שאת חושבת שילדים שהיו ביום שליפה ביסודי צריכים להתקבל אוטומטית לכיתת מחוננים בחטיבה - את צריכה להסביר למה. כשיש כיתת מחוננים ביסודי הסיבה ברורה. כשיש יום שליפה (א) הסיבה ברורה פחות (כי הילדים לא עוזבים את הכיתה שבה היו) ו-(ב) אם הבנתי נכון (או לפחות כך אמרו בעבר) - גם אחוז הילדים שמאובחנים כמחוננים ביסודי בערים שבהן יש יום שליפה גדול יותר מאשר אחוז הילדים שמאובחנים כמחוננים ביסודי בערים שבהן יש כיתת מחוננים (כשיש כיתת מחוננים לוקחים את אלה שב-1 אחוז העליון, ואילו בערים שבהן יש יום שליפה לוקחים בתור סף את האחוזון ה-1.5 או משהו כזה). מה שזה אומר זה שאם רוצים להשוות את התנאים בערים עם ובלי יום שליפה - אולי יורידו את אחוז הילדים שמתקבלים ליום שליפה, מה שאומר שאולי ילדים כמו הבת שלך לא רק שלא יקבלו כיתת מחוננים - הם לא יקבלו כלום, וגם לא יאובחנו כלל כמחוננים. תכלס זו לא החלטה סבירה לעשות כזה דבר, כי למה למנוע העשרה מילדים נוספים כשיש אפשרות לתת להם אותה, רק כדי שבחטיבה מי שירצה יוכל להיכנס לכיתת מחוננים?
צדק חלוקתי, טעמים של שיוויון ומתן הזדמנות נוספת
לכולם, מחייבים התייחסות זהה לכולם. אם נבחנים בכיתה ו׳ אז כולם נבחנים כולל אלה שלא עברו בכיתה ב׳ והכל תוך מתן הזדמנות זהה ושווה לכלל הילדים במדינה.אין שום רלוונטיות לשאלה באיזה מסלול אתה.
אם לא עברת בכיתה ו׳ את מבחן המחונני, זה אומר שלא התקבלת לתכנית כשם שאם לא עברת בכיתה ב׳ המשמעות היא שלא התקבלת לתכנית. לסבך את זה עם הסללה לכיתות מחוננים ןמעבר אוטומאטי פוגע בשיוויון ובנראות פני הצדק.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה