משמעות ההשתתפות בתוכנית מצטיינים

יורה נחושתן

Member
מנהל
בגרות בכיתה י'

למיטב ידיעתי חל איסור להגיש לבגרות בכיתה י', זהו חידוש של השנים האחרונות ומופיע בחוזר מנכ"ל בעניין. המבחן של בר אילן הוא במתמטיקה בלבד ונכון שהוא פוטר את התלמיד מבחינת בגרות במתמטיקה במסגרת ביה"ס אולם כאן מדובר על אפשרות שהיא יוצאת דופן במפורש. המבחנים בכיתה ב' אינם מוכיחים דבר לגבי ההמשך. ישנם מקרים רבים שתלמידים עברו את מבחן סאלד בכיתה ב' בסף הגבוה ואילו את מבחני קרני בכיתה ו' הם כשלו. גם זה קורה ולא מעט.
 
הבעייה היא שאפשר לעבור את מבחני קרני,

ועדיין לא להיכנס למסגרת של מצטיינים או מחוננים, כי יש שלב נוסף של ראיונות וכו', שאליו נכנסת גם השאלה לגבי מסגרות הצטיינות קודמות - וכאן השאלה אם היית או לא היית בתכנית מצטיינים ביסודי משפיעה על אם כן או לא תיכנס למסגרת בחטיבה, גם אם עברת את קרני ואובחנת כמחונן.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
השפעת תכניות מצטיינים על כניסה למסגרת מחוננים

היו לי לא מעט תלמידים שעברו את מבחני סאלד כמחוננים וכמצטיינים ולמדו במרכזי המחוננים. כשניגשו למבחן קרני, נכשלו ולמרות הראיונות, לא התקבלו להמשך למידה במסגרות מחוננים ו/או מצטיינים. הראיונות המתקיימים בחטה"ב למועמדים לכיתות מחוננים, משפיעים הרבה פחות על קבלה לכיתת המחוננים משנדמה.
 
שוב, אני מדברת על המקרה ההפוך.

על ילדים שמצליחים בקרני אבל לא עוברים את שלב הראיונות, ואולי כן היו עוברים את שלב הראיון לו היו במסגרות מצטיינים ביסודי.
ממה שאני מכירה מי שנכשל ממש בקרני לרוב לא יזומן בכלל לשלב הראיונות - לפי מה שאתה כותב באזור שלכם זה אחרת, וכן מקבלים ראיון.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
ראיונות לאחר מבחן קרני

גם הבת שלי וגם תלמידים שלי מזה שנים נכנסו לכיתת מחוננים בחטה"ב לאחר הצלחה במבחן קרני כשהראיון שלהם היה יותר ראיון לצורך הכרת התלמיד כשהשאלות עסקו בתחביבים, תחומי עניין, קשרים חברתיים כשהשאלות לגבי עברם בלימודים נגעו בלימודים ביסודי ואם היו בחוגים שונים. חלק לא מבוטל מתלמידי שהוגדרו כמחוננים לא ראו צורך ללמוד במסגרת ימי השליפה במרכז המחוננים, הם התייחסו למרכז המחוננים כאל מרכז חוגים על כל המשתמע מכך. חלקם למדו בבתי ספר שנתנו לתלמידים לא פחות משאפשר היה לקבל במרכז המחוננים וחלקם, שכן למדו במרכז המחוננים עזבו את המרכז לאחר שנה או שנתיים.
 
יש מקומות שבהם מבחן קרני

הוא רק השלב הראשון, ומשתמשים בנתונים נוספים לסינון - כולל הראיון, תעודות, ובין היתר - שואלים גם אם הילד היה בתכנית מצטיינים. אגב, לא שואלים אם הוא עבר את מבחן סאלד או אובחן כמחונן, אלא אם הוא היה בתכנית עצמה. זה לא אומר שאי אפשר להתקבל בלי ללכת לתכנית המצטיינים, אבל זה כן אומר שזה נכנס איכשהו למערכת השיקולים (ולא ברור איך וכמה לכל בית ספר ספציפי). יכול להיות שאם הוא היה בתכנית המצטיינים זה משפיע גם לפעמים על מהלך הראיון. בכל מקרה, ככל הנראה זה נותן איזשהו יתרון - לא ברור כמה קל - בקבלה לכיתות מחוננים/מצטיינים מסוימות בחטיבה.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מקומות שבהם מבחן קרני. . .

אפ זה כך הרי שמדובר ביוזמה מקומית ולאו דווקא באיזו שהיא הנחייה מלמעלה שהרי לא יתכן שבחלק מהמקומות זה יתבצע ובחלק, לא. לכן, כדאי לבדוק זאת מקומית וכך להתייחס לנקודה זו.
 
גם אצלנו שאלו בקבלה לחטיבה

אם הילד/ה משתתפ/ת בתכנית מצטיינים - כך שזה מהווה שיקול בקבלה לחטיבות מיוחדות (אם כי, כמו שציינו פה - צריך לעשות גם מבחן בכל מקרה), וגם אם אין השפעה ישירה על הגיוס לצה"ל, אם יש השפעה על קבלה לחטיבה או על קבלה לתכניות מיוחדות, ולאלה יש השפעה על הגיוס לצה"ל, אז יש השפעה עקיפה.
אם כי לרבות מהתכניות המיוחדות בצבא (אם לא לכולן), כמו בעניין של הקבלה לחטיבה, יש מבחנים משלהן, כך שמאוד יכול להיות שההשפעה של המקום בו למדת או התכניות המיוחדות שבהן השתתפת על הקבלה עצמה, אחרי שכבר זומנת למבחנים, היא זניחה - אבל אולי קל יותר, למשל, להגיע למיונים ליחידה מסוימת (או לערער על כך שלא זימנו אותך למיונים) אם יש לך רקע שמעיד על פוטנציאל התאמה (כמו לימודים בכיתת מחוננים בתיכון או וכו').
 
גם יתר התשובות היו לעניין. אולי

הן מצאו פחות חן בעיניך, אבל אין סיבה להתייחס בביטול לתגובות של אנשים שבסך הכל מנסים לסייע לך למצוא את התשובה לשאלתך.
מה גם שהתשובה שלי לא במיוחד שונה - בסך הכל אמרתי שיכולה להיות השפעה עקיפה, שתוארה גם בתגובות קודמות - ורק הוספתי את המידע שאכן גם במוסד שאני מכירה הייתה כנראה השפעה של השתתפות בתכנית מצטיינים ביסודי על הקבלה לחטיבה של מצטיינים (כשבמקרה שלנו מדובר בבית ספר שממשיכים בו מהחטיבה לתיכון), כך שיש איזשהו יסוד לשער שאולי גם בעיר שלכם להשתתפות תהייה השפעה על קבלה לחטיבה או לתכניות מיוחדות בחטיבה ודרכה אותה השפעה עקיפה על הגיוס לצה"ל.
 
תודה. אני אכן חשה צורך להתנצל על שתשובתי לא היתה לעניין

נימוס זה דבר חמקמק...
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
לגבי תכנית בר אילן

עם סיום הלימוד בתכנית בר אילן לגבי המשך לימודי מתמטיקה (או כל תחום אפשרי אחר) באוניברסיטת בר אילן וכך, הלומד יוצר לעצמו מאגר של שעות מוכרות בכל מוסד אקדמי אחר (אם כמובן הנושאים חופפים) וגם לרזומה שלו, אם הוא מסיים את תכנית בר אילן בהצלחה, הרי שיכולה להיות לעובדה זו השפעה מסויימת בראיונות שונים למקומות שונים ובמיוחד, בקרבת זמן לסיום הלימוד בתכנית.
 
למעלה