משמעות ההשתתפות בתוכנית מצטיינים

Gulibar1

New member
משמעות ההשתתפות בתוכנית מצטיינים

שלום. ברצוני לדעת האם מעבר להעשרת הידע יש משמעות וערך נוסף להשתתפות בתוכנית מצטיינים? נאמר לי מהורים אחרים שנתוני הילדים המשתתפים נשמרים במאגרי מידע של משרד החינוך ויש השפעה לעתיד על תוכניות מיוחדות ואפילו על הגיוס לצה"ל.
האם זה באמת נכון?
תודה לעונים ��
 
משפיע באופן קטן מאד.

בכל מיני מיונים - לבתי ספר מצטיינים או לתפקידים בצה״ל - יש שאלות על ״ההיסטוריה״ של המועמד. ככה שבטופס לקבלה לתיכון יש שאלה ״האם השתתפת בחוגים למצטיינים?״.

אבל במיונים לצבא לא שואלים מה הנער עשה ביסודי, אלא רק על תוכניות של תיכוניסטים (אלפא, לימודים באוניברסיטה, אולימפיאדה לפיסיקה,....)

אני חושבת (מקווה) שלפחות לגבי היסודי - מידת ההשפעה של ההשתתפות בחוגים קטנה ביותר.
 

יו2יו

New member
אפס משמעות

אני אהיה יותר בוטה מהתגובה הקודמת ואומר בצער שאין שום משמעות.
לצבא יש את המיונים שלו,וצריך להצטיין בהם. גם למחוננים שסיימו את המסלול ה-10 שנתי לא מובטח כלום (חצי מהחברים לכיתת המחוננים בה למד הבן שלי הגיעו לשיריון, תותחנים, נ"מ וכדומה, רובם לא מבחירה).
בקבלה לתיכון מסתכלים בעיקר על הציונים בסיום החטיבה ועל גליון ההתנהגות.
אפילו בקבלה לחטיבה, לכיתות מופת או מדעיות למשל, הילד או הילדה צריכים לעבור בהצלחה את מבחן הקבלה (ובציונים טובים מאחרים אם מספר המקומות מוגבל) גם אם אותרו קודם כמצטיינים או מחוננים.
 

tomi32

New member
תלוי

לא רואה היגיון שהצבא שיש לו מערכת איבחון ונתוני בגרות עדכניים יסתמך על מבחן מגיל שש וחצי.
בריאיון לחטיבה נראה לי שהיתה לזה משמעות, כי נעשה בסמוך יותר ולילדים בגיל עם "קורות חיים" די דלים, בדרך כלל.
 

Gulibar1

New member
הבהרה

הכוונה היתה האם הצבא לוקח בחשבון את ההשתתפות בתוכנית שהיא עד חטיבת ביניים- כולל. לא התכוונתי למבחן איתור (שנעשה אגב בגיל 8 ולא 6.5)
 
נתוני בגרות? המיונים בצבא מתרחשים לרוב

לפני שמקבלים את ציוני הבגרות של י"ב, ובכלל באיזו שנה עושים איזו בגרות זה לא משהו שבהכרח קבוע על פני בתי ספר ותכניות, כך שקשה לי להאמין שנתוני הבגרות מהווים חלק נכבד בשיקולים של הצבא (אם הם בכלל נכנסים לשיקולים).
 

tomi32

New member
דעתי שונה

לא כתבתי על משקל או על ציונים.
אני עדיין סבור שהנתון של מסלול הבגרות (לא רק ציונים) יותר רלוונטי בהרבה מאשר חוגי מצטיינים מכיתה ג'.
 
אה, מגמה זה עניין אחר.

תחומי לימוד אכן משפיעים על הזימונים, למשל - אבל אי אפשר לקרוא לזה "נתוני בגרות" כשעדיין לא הייתה בכלל הבחינה הרלבנטית ואתה יכול בסופו של דבר לא לגשת לבחינה ואפילו לסיים בלי בגרות. יש מסלולים בצבא שאחרי הקבלה צריך לסיים עם בגרות מלאה אחרת אי אפשר ללכת למסלול בפועל, אבל, שוב, הקבלה קורית לפני כן והיא לא "מתבססת על נתוני בגרות" שיקרו בעתיד.
יכול להיות שיש מסלולים שגם נתוני הבגרות (כלומר, המבחנים שכבר נעשו, והציונים) מהווים בהם שיקול למיון ו/או קבלה, אבל, שוב, הנתונים האלה מוגבלים כי הם לא כוללים חלק לא קטן מהבחינות, ואילו בחינות הם כוללים זה משהו שמשתנה לפי בית הספר וכו'.
בכל מקרה, אם חוזרים לעניין ההשפעה העקיפה של תכניות המצוינות, אם ההשתתפות בהן עוזרת לקבלה לבתי ספר טובים, תכניות מיוחדות, וכו' - הרי גם בית הספר הספציפי שאתה לומד בו משפיע על מסלולי הבגרות הפתוחים בפניך, ויש שיגידו גם על הצלחתך בבחינות (אם מניחים שהיא לא בלתי תלויה במוסד שבו אתה לומד).
 
שואלים על הציונים שקיבלו בבחינות ב״יא

הם מתחילים למלא את טפסי המיונים באזור הקיץ שאחרי כיתה י״א, אחרי שכבר עשו חלק מהבחינות. חלק מהשאלונים של מתמטיקה, אנגלית, ועוד. ולכן, בטפסי המיון למודיעין - מתבקשים למלא ציונים בבחינות שכבר היו. מי שעוד לא עשה או קיבל ציון נמוך - לא ממלא.

שאלה מעניינת מה יקרה אם מישהו קיבל 100 בכל המבחנים שעשה בי״א, עושה מיונים ליחידה מצויינת, עובר את כולם בהצטיינות, אבל במהלך השנה ינשור מלימודיו. או סתם לא ייגש לבגרויות בי״ב.
 
בדיוק כי יש חלק שעוד לא עשו בכלל

לא סביר שזה גורם חשוב במיוחד בקבלה - כי פשוט אי אפשר להשוות אנשים על פיו.

לגבי השאלה השנייה, כשהיחידה היא יחידה שכוללת לימודים באוניברסיטה, אז כמו שתיארתי אם בסופו של דבר אין לך בגרות ואתה לא יכול להתקבל לאוניברסיטה - אתה לא נכנס (זה היה המצב בתלפיות - לפחות מבחינה תיאורטית, כי אני לא יודעת אם אי פעם זה קרה שמישהו נכשל בבגרות, אבל זה מה שהיה כתוב שיקרה לו. כלומר, בעצם זה לאו דווקא שהוא לא היה נכנס, אלא אם הוא היה נכשל, למשל, היו מעיפים אותו אחרי שהתוצאות היו מגיעות - כי לרוב מתגייסים לפני שמגיעות התוצאות של כל הבגרויות. אנחנו התגייסו יומיים אחרי הבגרות במתמטיקה).
כשמדובר ביחידות אחרות שלא כוללות לימודים באוניברסיטה - לא יודעת מה באמת קורה, אבל לא רואה סיבה שתהיה השפעה ללימודים בי"ב - נניח, אם מישהו התקבל למודיעין על סמך הישגיו בערבית או באנגלית, אבל בסוף אין לו בגרות - לא נראה שצריכות להיות לכך השלכות על הביצוע שלו בתפקיד, ולכן לא נראה לי שלא יקבלו אותו בסוף. אבל מי יודע?
 
לעניות דעתי - הם בהחלט קובעים. אחרת, למה הצבא שואל?

הצבא לא שואל סתם. אם שואלים מה הם קיבלו בחלק הראשון של מתמטיקה - כנראה לתשובה יש השפעה על ההחלטה.
(עובדה שלא שואלים מה קיבלו במבחן בלשון או היסטוריה. הצבא שואל על מה שמעניין אותו).

ובטח שאפשר להשוות אנשים, גם על סמך מבחנים חלקיים. מי שקיבל 100 בכל אחד ממבחני הבגרות שעשה עד היום, כנראה יקבל זימון ליותר מיונים מאשר ממי שקיבל 60.

וכולם עשו.... לפחות כמעט כולם. אלה שלא עשו - הצבא יתחשב במידע האחר שיש לו עליהם. הצבא מנסה להשתמש בכל הידע הקיים. וזה אומר ציונים בתיכון, ציוני בגרות, מידע על השתתפות בלימודים במסגרות נוספות,...
 
לא כתבתי שהצבא לא מתחשב בנתונים,

אלא שזה לא יכול להיות פקטור מאוד מרכזי אם לחלק יש ציון ולחלק אין. לא יכול להיות, נניח, קריטריון של "נקבל רק מי שקיבל מעל 95 בבגרות 5 יחידות" כשרק לחלק יש ציון. אולי באמת אפשר לפסול את מי שקיבל ציון מאוד נמוך, אבל מי שאין לו ציון צריך לשפוט בדרך אחרת.
אפשר להשוות כשכולם עשו מבחן בגרות מסוים (מה שאת קוראת לו "מבחן חלקי") - הטענה שלי הייתה רק שאי אפשר להשתמש בזה כשיש אנשים שלא עשו את המבחן.
דווקא ספציפית לגבי מתמטיקה יש כיתות מחוננים שבהן לומדים תכנית אחרת עם בגרות מיוחדת, ולהם נדמה לי שאין בכלל ציון בשלב המיונים.
 

tomi32

New member
נראה לי כמו ויכוח לשם ויכוח ולא משהו שקשור לידע

נתוני בגרות עדכניים הם כשמם, כל מה שהצבא יודע על המסלול של המלשב באותה עת - במה הוא נבחן ובמה הוא צפוי להיבחן. הכל נכון למועד המיונים.
אני עדיין בדעה שזה יותר רלוונטי מחוגים בכיתה ג'. לא הבנתי אם דעתך שונה.
 
מה שהיה תמוה בעיניי הוא השימוש במושג "נתוני בגרות".

אם היית כותב "מסלול הלימודים" ו/או ההישגים בתיכון, וכו', לא הייתי מגיבה.

האם, למשל, העובדה שהילד לומד במסלול מחוננים מאז היסודי משפיעה יותר או פחות מהעובדה שהוא מגביר מחשבים או קיבל 100 ב-3 היחידות הראשונות במתמטיקה, על קבלת זימון ליחידת מחשבים או התקבלות הערעור אם הוא לא קיבל זימון? אני פשוט לא יודעת.
אני יודעת שהילדים בכיתה שלי קיבלו זימונים ליחידות מובחרות, שילדים אחרים (באותו בית ספר ובאותן מגמות) לא קיבלו - ואני מתארת לעצמי שלעובדה שהם היו בכיתת מחוננים הייתה השפעה על כך, ולא רק להישגים שלהם במבחנים הפסיכוטכניים. אצלנו הכיתה התחילה ביסודי, אבל במקומות שבהם אין כיתה ביסודי או לילדים שמגיעים ממקומות אחרים, הקבלה לחטיבה, לפחות במקומות מסוימים, מושפעת מהשאלה אם כן או לא היית בתכנית מצטיינים ביסודי. כך שהתשובה לשאלה שלך היא שאני לא יודעת מה יותר חשוב.
 

tomi32

New member
שימי לב לשאלה

מדובר על התוכנית ביסודי וההשפעה על המיונים לצבא, ולא על כיתת מחוננים בתיכון או כל הדברים האחרים שכתבת.
ובקשר לשקלול של פרמטרים שלא אצל כולם קיימים, זה קורה בכל מסגרת שממיינת - עבודה, לימודים וכו'. לצבא אין שום סיבה להתעלם מהם.
ויותר קונקרטית, אם נער סיים בגרויות ריאליות בכיתה י' בציון 100 בכולן, את באמת חושבת שהצבא יתעלם מזה כי לא כולם נבחנו איתו באותו זמן?
 
שים לב לתשובה.

הטענה היא שההשפעה היא עקיפה - שתכנית ביסודי מגדילה את הסיכויים להיכנס למסגרת ייחודית (כמו כיתת מחוננים בתיכון). כמו שתואר, במיון לחטיבה שואלים על השתתפות בתכניות ביסודי.
ולגבי בגרויות ריאליות בכיתה י' - גם אם נער סיים דוקטורט בכיתה י' או יזכה בפרס נובל או פילדס בכיתה י', הצבא לא יתעלם מזה - מה זה קשור? אלה לא "נתונים רגילים", וזה לא "מוכיח" ש"נתוני הבגרות חשובים יותר ממסגרת הצטיינות ביסודי", כי אלה נתונים יוצאי דופן.
ובכל מקרה, אם, נניח לשם הדיון, ר-ק מי שהלך לחוגי מצטיינים ביסודי יכול להתקבל למסגרות שמאפשרות לו לסיים בגרויות ריאליות בכיתה י' - מה תגיד אז? שלא משנה אם הולכים למצטיינים או שכן? (אני לא טוענת את הטענות הנ"ל - רק אומרת שאין בידינו מספיק ידע לא לגבי איך ברוב המקומות קובעים מי יילך למסלולים מיוחדים בחטיבה / תיכון, ולא לגבי איך צה"ל שופט נתונים - לא יוצאי דופן כמו שתיארת, ולא "רגילים").

לא יודעת מה המצב היום. בזמני בכיתה י' מחוננים עשינו בדיוק 0 בגרויות ריאליות. נדמה לי שעשינו ב-י' בגרות בלשון וזהו.
 

tomi32

New member
סליחה, אבל זו טענה מגוחכת

לפי ההיגיון שלך המבחנים בכיתה ב' גם עוזרים באופן עקיף לזכות בנובל כי בכל חוליה בשרשרת מביאים בחשבון את החוליה הקודמת.
אגב, בגרות בכיתה י' היא דבר מאד שכיח, בוודאי באוכלוסית המועמדים לתוכניות יוקרתיות בצבא. ע"ע, למשל, תוכנית בר אילן.
חג שמח.
 
אתה דיברת על "בגרויות ריאליות בכיתה י' "

אכן בבר אילן עושים בגרות במתמטיקה ב-י', אבל זה לא "בגרויות ריאליות" אלא בגרות אחת במתמטיקה, וזו גם רק תכנית אחת ספציפית - שבאמת מעניין לשמוע לאן הולכים בוגריה בצבא.
דווקא בנובל המבחנים לא עוזרים לזכות, כי לא ידוע לי על אף אחד שלמד במסגרת מחוננים בישראל וזכה בנובל. לעומת זאת, אילון לינדנשטראוס למד בליד"ה (וגם היה בתלפיות בהמשך), ואם הוא היה גם בתכנית מצטיינים ב-ב', ואם בזמנו שאלו אם היית המצטיינים ביסודי בתהליך הקבלה (היום בוודאות שואלים), אז יש מצב שהם עוזרים לזכות בפילדס...
(וגם להיות סופר גאון כנראה תורם... קשה לדעת מה מהשניים תרם יותר
).

צחוק בצד, בוא נאמר שאין לי שום ספק שלשלבים הקודמים יש השפעה חזקה על ההתקדמות בקריירה האקדמית. כשמגישים מועמדות למילגה, למשל, צריך לתאר אילו מילגות קיבלת בעבר, באילו תכניות מצוינות היית וכו' - כך שבכל שלב ההצטיינות בשלבים הקודמים עוזרת לך לקבל הכרה כמצטיין גם בשלב הנוכחי וכך הלאה. בישראל זה מתחיל כבר בחטיבה, ולדעת זה הזוי ועגום שזה המצב, וצריך להסתפק במבחני המחוננים שעושים בכניסה לחטיבה - אבל לא מסתפקים. טוב, לפחות אצלנו העתיד לא נקבע לפי הגן שהצלחת להתקבל אליו...
(הערה: אין לראות בדברים שלילה של תכניות מחוננים שמתחילות ביסודי וממשיכות עד התיכון - אני בעדן. אני לא בעד חטיבות בערים שאין בהן כיתת מחוננים ביסודי שמסננות לפי דברים שקשורים ליסודי - אם עושים מבחנים לכולם, אז להשתמש בתוצאות המבחנים לאיתור).
 
למעלה