שלב הראיון לאחר הודעת הצלחה שלב ב - כיצד מתכוננים? מה שואלים

Michal2208

New member
שלב הראיון לאחר הודעת הצלחה שלב ב - כיצד מתכוננים? מה שואלים

שלום,
האם מישהו יודע מה שואלים? כיצד ניתן להכין את ביתנו לשלב זה? האם יש איזה אתר לדוגמא...?
תודה
 

דיברגנט חדש

Well-known member
לפי השאלה שלך, אני מניח שגם הכנת אותה לשלב ב'

ממש הזוי!
&nbsp
אם את רוצה להכין אותה לראיון, אז תגידי לה שתגיד שהיא אוהבת ללמוד, מאוד סקרנית וממש רוצה להיות במחוננים.
תגידי לה שתגיד שהיא רוצה להיות מדענית, משתוקקת להכיר ילדים עם תומי עניי משותפים וכבר רוצה להתחיל ללמוד עכשיו ולא לחכות לשנה הבאה.
למען הסר ספק, כתבתי בציניות אך זה התבקש
 

yarela

New member
הראיון כבר מאחורנו, אז הנה קצת מידע


ראשית, תתעלמי מהתגובות הלא ענייניות שקיבלת עד כה.
&nbsp
בראיון שאלו לגבי תחומי העניין של הילד, חוגים בהם הוא משתתף, קשרים חברתיים וכו'. להערכתי, מטרת הראיון לוודא שהילד אינו אלים כלפי חבריו לכיתה או מורים, שומר על כללי התנהגות ויש לו מוטיבציה להשקיע בלימודים.
&nbsp
בהצלחה
 
או בקיצור - לא משהו שצריך להתכונן אליו
לא משהו שצריך אתר או קורס הכנה לקראתו
ובטח לא משהו שישנה את ההחלטה לקבל את הילד לתוכנית
מה שאומר שכל התגובות מעל היו לגמרי רלוונטיות.
 

yarela

New member
אני בספק שמישהו תכנן לקחת קורס הכנה לראיון

ובאופן כללי חייבת לציין שתגובות סרקסטיות או זילזול באינטלגנציה של השואל לא תואמות את הערכים של רוב האנשים (הלא מיזנטרופים), אך מישום מה מאוד מקובלות בפורום זה... כל כך קשה להגיב בצורה נעימה? אם כן, אולי לא כדאי להגיב כלל... בשורה תחתונה, מטרת הפורום, למיטב הבנתי, היא לספק מידע להורים ולא לחנך אותם (משימה, שכמה מהמשתתפים כאן החליטו לקחת על עצמם). אם נהיה נחמדים יותר נגדל גם ילדים נחמדים יותר.
לגבי תשובתך שזהו שלב פורמאלי - לא מסתדרת עם המציאות. למפגש הגיעו בעיר שלנו כ- 40 משפחות. בכיתה ישנם רק 26 תלמידים. נניח אפילו 20% מאלה שעברו יחליטו לא להעביר את הילדים לכיתת מחוננים. עדיין ישארו 32 מועמדים שיתמודדו על 26 מקומות.
ולנושא עצמו: כן צריך להסביר לילד למה הוזמן ומה צפוי להיות בפגישה וזאת על מנת לצמצם לחץ וחרדות. ילדים, אפילו יותר ממבוגרים, מעדיפים ודאות ואין סיבה למנוע זאת.
 
יום שליפה וכיתת מחוננים זה ממש לא אותו דבר
בכיתת מחוננים המקומות אכן מוגבלים. לא ביום שליפה. את יוצאת מנקודת הנחה שמדובר בכיתת מחוננים (ברוב המקומות זה לא כך), ולא בהכרח את צודקת.
אני רחוקה ממיזנטרופיות, אבל חושבת שבאופן כללי כדאי לקחת את החיים קצת יותר בקלילות וזה אכן מה שהמלצתי. גם הבן שלי עבר שלב ב' , התקבל ליום שליפה, יוזמן לראיון הכרות, ואני בטוחה שיהיה בסדר. הוא יהיה הוא עצמו, כפי שהיה הוא עצמו בבחינה.
 

Michal2208

New member
תודה רבה

זאת לי הפעם הראשונה שהצטרפתי לפורום כלשהוא ובאמת לא נעמו לי חלק מהתגובות. מודה לך שענית לי עניינית. ביתי עברה מבחן בתנאים מותאמים בגלל ADD ולכן רציתי להסביר לה גם מה יהיה מבעוד מועד. תודה ☺
 
אמנם לא אני הגבתי בשרשור הנוכחי,

אבל אני יכולה להסביר את הרציונל שעומד מאחורי דבריהם של מי שמנסים "לחנך" הורים שמעוניינים "להכין" את ילדם לשלבים שונים בתהליך האיתור למסגרות המחוננים. מאחר שמדובר במבחנים יחסיים (ולא משנה אם מדובר ביום העשרה או בכיתת מחוננים - מקבלים את האיקס/איקס אחוז שהכי הצליחו) - הורה שמרמה ושולח את הילד שלו להכנות למיניהן או מכין אותו בעצמו במכוון למבחנים (אני לא מדברת על הורה שמקריא לילד שלו ספרים או לוקח אותו למוזיאונים, אלא על הורה שנותן לילד חומר שמטרתו המפורשת להתכונן למבחן המחוננים) הילד שלו עובר על חשבון ילד אחר שלא עבר הכנה, ושבעצם מתאים יותר ממנו לאותה מסגרת, לפי תהליך הקבלה שהוגדר (ושלא אמורים להתכונן אליו). מי שחשוב לו שאנשים לא ידפקו אנשים אחרים ב"דרך למעלה", מוחה נגד פעולות כאלה. זה הכל.
 

yarela

New member
זה אי הצדק שכל כך מפריע לכם?!

תעשו בדיקה דמוגרפית: מהו המעמד סוציו-אקונומי השולט בקרב עוברי מבחני שלב ב'? הסיכוי שתמצאו שם את הבן של העוזרת שמנקה את האסלות שלכם, או ילד "שחום" משכונת העוני בעירכם, או ילדה חרדית הינו קלוש. הסיבה ברורה: כי הוריהם לא מקריאים להם את גרוסמן לפני שינה, הם לא הולכים לקייטנות של מדענים צעירים ובזמנם הפנוי לא מקשיבים ליצירות המהממות של מוצרט.
תתעוררו! אם כבר, תצאו נגד שיטת האיבחון.
נ.ב., אני היתי הילדה של העוזרת שלא עברה את המבחן. היום יש לי דוקטורט. מי שטוב ונחוש - מצליח. מי שטוב, אבל לא יודע מה זה עבודה קשה - יום שליפה ביסודי לא יעזור.
 
עכשיו תבדקי מה המעמד

הסוציו-אקונומי של אלה ששולחים את הילדים שלהם להכנה, ותראי איך ההכנה רק מקטינה את הסיכוי של מי שמהמעמד הנמוך. אני לגמרי בעד הקצאת י-ו-ת-ר משאבים לילדים ממעמד נמוך כך שיזכו לחינוך טוב יותר ויגדילו את הסיכוי שלהם גם להתקבל לכיתת מחוננים (ולא בגלל הכנה שעוקפת את הטיפוח האמיתי ורק עוזרת לעבור את הבחינה - אלא באמת טיפוח אמיתי. חוגים איכותיים בחינם במתנ"ס במימון המסים שאני משלמת וכו'), או סתם פשוט יקבלו חינוך טוב כל הדרך גם בלי כיתת מחוננים. מה שקורה עכשיו זה בדיוק ההפך. מי שמקבל חינוך טוב יותר על חשבון המדינה הם העשירים ובעלי הפריוולגיות - כשהם אפילו לא באמת מחוננים לפי מה ששואפים לבדוק. למדינה יש אינטרס לטפח מחוננים גם בלי קשר לשוויון - כי הם יקדמו אותה בעתיד - אין לה אינטרס לטפח ילדים עשירים שעברו הכנה ולא "באמת מחוננים" ושאם היא לא הייתה מטפחת אותם ממילא ההורים היו דואגים לכך (ושרוב הסיכויים שגם לא ממש יקדמו את המדינה בזכות "מחוננותם" הלא קיימת).
אני כן הייתי בכיתת מחוננים, וכן חשתי מחויבת למדינה שטיפחה אותי ואכן תרמתי לה את מיטב שנותיי (כמו בעלי וחברינו טאבים מבני דורנו טרום ההכנה). אני ממש לא יודעת מה ה"מחוננים" של ימינו יתרמו, אם בכלל.
 

yarela

New member
בלי לפגוע ביוקרה של המועדון האקסקלוסיבי של המחוננים

אבל אולי שווה קצת להתעמק במחקרים שעוסקים במבחני IQ למיניהם. יש הסכמה גורפת בקרב אקדמאיים כי המבחנים הינם מוטעי תרבות ומצב סוציואקונומי (ולא, ערכות הכנה שעלותן כמה מאות שקלים הן לא אלה שגורמות להטעיה!). ההטעיה מתחילה מגיל 0. בקרב תלמידי יסודי זה מורגש בעיקר בחלק של ידע כללי ושפה (עושר שפתי).
אני כותבת זאת כאמא לשני ילדים שאובחנו כמחוננים, אך לי ברור שאם הם היו נולדים ב"משפחה הלא נכונה", אזי יכולות המולדות שלהם לא היו רלוונטיות.
פותחו מבחנים שאינם מודדים את השקעתם של ההורים, אלא יכולות מולדות (למשל, מהירות התגובה), אך הם יקרים וקשים לביצוע ולכן אנחנו ממשיכים להנציח את הפערים.
ואם כבר, האם את מתנגדת נחרצות גם לקורס הכנה לפסיכומטרי? לשיעורים פרטיים? הרי כל אלה מעוותים את ההישגים, וככה ילדים שלא "מגיע" להם מסיימים עם בגרות מלאה או אפילו תואר, מה שפוגע ביוקרת התעודות וכולנו מממנים זאת ע"י תשלום המיסים (סבסוד של לימודים אקדמיים).
 
לשיעורים פרטיים אני ממש לא מתנגדת -

שיעורים פרטיים מטרתם להקנות לילד ידע, ולמבחנים בבית הספר אין שום בעייה להתכונן - הם בוחנים ידע והבנה בחומר מסוים ספציפי שהילדים אמורים ללמוד. הילדים יכולים ללמוד את החומר הזה בכל דרך שהם רואים לנכון (פרט להשגת עותק של הבחינה או רמאות מסוג אחר), ואין שום בעייה עם למידה מכל סוג שהוא.

מבחנים פסיכומטריים דומים יותר למבחני מחוננים - גם להם לא אמורים להתכונן, ותעשיית ההכנות הרסה את המשמעות המקורית של הבחינה - אבל היום כשכולם מתכוננים מתקרבים קצת בחזרה למטרה המקורית - אם כולם מתכוננים, סביר שעדיין החכמים יותר יצליחו קצת יותר. אבל בהחלט תעשיית ההכנות הרסה את המטרה המקורית.

למבחני המחוננים לא כולם מתכוננים - ממש ממש לא, מה שנותן יתרון לא הוגן לאלה שכן - וכמו שתיארתי, מי שכן מתכונן הם דווקא בעלי הפריבלגיות מה שגורם לציונים להתפלג באופן אפילו פחות שוויוני מהאופן בו היו מתפלגים לו כל מה שהיה מפריד היה הטיפוח שהם זכו לו. עכשיו העשירים אפילו לא צריכים להקריא לילדים שלהם כדי שהם ייכנסו למסגרות המחוננים... אז כן, ערכות ההכנה כן גורמות להטעייה. נכון שהמבחנים מוטים - ולדעתי באמת צריך להוציא את החלק של הידע הכללי מהם כי זה באמת מבחן יותר של הבית מאשר של הילד - אבל הטייה על סמך כסף במקום על סמך טיפוח היא אפילו יותר גרועה כי היא לא משרתת שום מטרה - לא של המדינה ולא של הילדים המחוננים (גם אם חלק לא קטן מהמחוננות שלהם קשור לאותו טיפוח - תסכימי איתי שיש הבדל בין ילד שנכנס לתכנית מחוננים כי בזכות הטיפוח באמת יש לו ידע נרחב, דרכי חשיבה מקוריות ועמוקות, הבנה וכו', לבין ילד שנכנס לתכנית מחוננים כי בזכות ערכת ההכנה היה לו את הידע הנדרש לבחינה כי מכירים את השאלות משנים קודמות, הוא ידע לפתור את הבעיות כי לימדו אותו את השיטות שהוא היה אמור לעלות עליהן לבד, וכו').

אגב, מהירות תגובה היא מדד ממש גרוע למחוננות, ואני לא רואה למה מישהו ירצה למדוד אותה כך. האדם הכי חכם שאני מכירה הוא גם האדם הכי איטי שאני מכירה. מהירות התגובה היא לא מה שיקבע מה אדם ימציא, איזו בעייה חשובה הוא יפתור, וכו' - אולי יש לה קורלציה עם מחוננות, אבל היא ממש לא מדד שעל פיו צריך לאתר מחוננים.
 
אגב שיעורים פרטיים,

בתיכון כחונכות אישית לימדתי ילדה בניצ"ן וכ"עבודה" נתתי שיעורים פרטיים במתמטיקה (די בזול) - הנה דוגמא לאיך ילדים מחוננים יכולים לעזור לצמצם את הפערים שהילדים מגיעים איתם מהבית. חבל שאין התנדבות כזאת מהשנה הראשונה של כיתת המחוננים (נניח לילדים צעירים בשנתיים-שלוש) ועד הסוף. זה היה יכול להיות ניצול מעולה של המשאבים שנמצאים שם - שהילדים ה"מטופחים" יעזרו לאחרים שאין להורים שלהם משאבים דומים, וכו'. (אבל, שוב, רצוי שהילדים שילמדו יהיו כאלה שנמצאים בכיתת המחוננים כי הם מתאימים אליה, ולא כי ההורים שילמו על ערכת הכנה...).
 

falash

New member
מתנצל בפני המעמד

מתנצל בפני מעמד החרדים, הערבים, המנתחלים, הקיבוצים, העובדים בשחור.. על השרות הצבאי שלי ושל אשתי, על תשלום 50%+ מס הכנסה, על תשלום דמי העברה מתשלומי הארנונה שלי לרשויות ה"חלשות" שלא מנסות בכלל לגבות מיסים, על תשלום אלפי שקלים בחודש על צהרון עלוב בזמן שהנ"ל מקבלים זאת בחינם. על תשלום אלפי שקלים בחודש למסגרות ביולי אוגוסט בזמן שהנ"ל מקבלים זאת בחינם ... באמת מתנצל מעומק ליבי. האם תוכלו לסלוח לי איי פעם?
 
למפגש הגיעו 40 שעברו את המבחן? מוזר

המפגש שהגיעו אליו הורים ל40 ילדים, את בטוחה שאלה 40 ילדים שאמרו שהם אובחנו כמחוננים ומוזמנים להצטרף לכיתה (אחרי ראיון)?
מוזר מאד.
אצלנו מזמינים עשרות אנשים לפני המבחן. לספר להם על הכיתה, כדי לשכנע שישלחו את הילד למבחן.
לראיון האישי מזמינים רק את אלה ש99.99999% שאכן יגיעו לכיתה (אלא אם כן בראיון האישי יעלה משהו איום ונורא)
 
ראיון לקבלה לכיתות מחוננים

גם ברמת גן נבחרו 40 מחוננים ולאחר ערב בבית הספר של הסברים להורים מי שרצה להכנס לכיתה הגיע לראיון ומשם נבחרו 26 .מי שלא רצה כיתת מחוננים והעדיף יום שליפה פשוט לא בא לראיון.
מי שלא עבר את הראיון לכיתות מחוננים גם עבר ליום שליפה.
ביתי עברה את הראיון עם שאלות אישיות בנוגע לחוגים, מקצוע אהוב ופחות אהוב, מה רמת המוטיבציה, ציוני תעודה מהמחצית הראשונה של השנה ויכולת הבעה עצמית וחברתיות .הראיון חשוב לקבלה.
 
למעלה