כיתת מחוננים חטיבת ביניים - עד כמה תחרותיים הילדים שם?

כיתת מחוננים חטיבת ביניים - עד כמה תחרותיים הילדים שם?

הילדה עברה את המבחנים של קרני - עדיין יש לה ראיון שהיא צריכה לעבור.
מאז כיתה ג היא הלכה ליום שליפה ומאוד מאוד נהנתה שם.
ביום השליפה אין תחושה של תחרותיות בין הילדים ולדעתי זו אחת הסיבות שזו באמת חממה להתפתח שם ולהתמקד בעצמך ובמה שאתה מרגיש טוב ומעניין אותך.
אני רוצה לשלוח את הבת שלי למקום שיועדד את הסקרנות וחדוות הלמידה אבל לא במחיר של לחץ והשוואה תמידית שלדעתי בסוף מחטיאים את המטרה.
אשמח באופן כללי לשמוע מנסיון מה היתרונות ומה החסרונות של כיתה כזו.
עוד שאלה, האם כיתות כאלה באזורים שונים בארץ עובדות לפי הנחייה משותפת או באופן עצמאי?
 

נטלי22

New member
מכירה אישית 3 כיתות מחוננים (ו, ט, ו-יב)

כן יש תחרותיוית כלשהיא, אבל ברוב הכיתות זו תחרותיות בונה שנובעת בעיקר מהאופי של הילדים, והמורות עוברות הכשרות מיוחדות, ביניהן גם הכשרות פסיכולוגיות, שעוזרות לנתב את הילדים למקומות הבריאים יותר של התחרותיות שלהם.
שלושת הילדים שלי ממש פורחים מאז שעברו לכיתות המחוננים, ואין בכלל מה להשוות את זה ליום שליפה פעם בשבוע. כל כך הרבה העשרות והרחבות והעמקות לימודיות וחוץ-לימודיות. הם מקבלים המון.
ממליצה בחום רב.

נטלי
 
ברור שזה נובע מאופי של הילדים

הרבה מחוננים חושבים שהם הכי " חכמים " ו " מוצלחים " השאלה עד כמה המורה ערה לזה, ומנסה לצמצם את התופעה ולפי ידעתי לא רק שלא מצמצמים אלא אפילו מעודדים, וזה יכול להיות מאוד קשה לילדים רגשים שמאחור כאלו שלא הכי בולטים , ( ולא בהכרח כי הם פחות חכמים אלא מאוד שקטים ואנטי תחרות או פוזה ) אז צריך לקחת את זה בצומת לב, והורה הוא זה שיכול לדעת מי הילד שלו ואם הוא מוכן לזה או לא .. הרבה מחשבה להפעיל, זה מה שאני אומר . אבל יש הרבה יתרונות כמו שציינתי למעלה ... אז צריך להפעיל שיקול דעת לחשב את כל הפרמטרים ולהחליט מה עדיף... ובעיני תחרותיות זה דבר נורא ,אז לי זה לא התאים לא כי לא יכולתי להיות "הכי " אלא כי פשוט לא רציתי, זה האופי שלי לכן לי זה לא התאים אבל זה מאוד אישי, וקשור באדם עצמו אבל בעקרון בעיני תחרות זה דבר רע מאוד והפך מלמידה ואהבה ותשוקה לידע ...
 
מאוד תחרותי לפי ידעתי

החיסרון כאמור זה מה שאת מציינת שלפי ידעתי מאוד בולט שם. והיתרון זה להיות בקשר עם אנשים כמוך ,עם תחומי עניין דומים, עם יכולות דומות וכו, בעיני העניין הזה מאוד חיובי כי כך יש הרבה פחות קצר . אבל לא יודע אני לא להט אחרי כיתות מחוננים ,אבל מבחינה לימודית הרמה הרבה יותר גבוהה לפי ידעתי מאשר בכיתה רגילה וגם מדעית או אחרים .
 
גם מניסיון אישי מסיום

אני עצמי לא הייתי בכיתת מחוננים אבל יש לי חברים טובים שהיו שהם סיפרו לי מה הולך שם, כלומר לא ניסיון מקור ראשון כלומר חוויה אישית, אלא ממה שהם אמרו אז לא ממש סיפורים או שמעות בעלמא וחסרות אחיזה במציאות אלא חוויה אישית של תלמידים שהיו בשיטה הזו, אז זה יותר שיתוף חוויה של מי שהיה שם, ואני לא חושב שזה נופל מניסיון אחר של מי שהוא כאן, כי לפי ידעתי רוב הורים כאן לא היו בעצמם בכיתת מחוננים כי זה לא היה מקובל בתקופתם אלא חוו על סמך ילדהם או חברים וכו, אז זה די דומה, כנראה פחות מוצק אבל עדיין די תקף לפחות מאיר נקודה מסוימת . ..... .
 
זה מפתיע כי לא ידעתי שלפני שלושים פלוס שנה זה היה קיים

ידעתי שהיו מקרי יוצאי דופן שעשו תואר בגיל מוקדם או במקביל לתיכון ,אבל לא ידעתי שממש היה מסגרת כזו, את מחדשת לי, בטח זה לא היה נפוץ כמו היום ...
 

נטלי22

New member
כן. כיתות המחוננים בפתח תקווה (מגיל יסודי)

קיימות כבר כמעט 40 שנים לדעתי. אני בת 45+ והשכבה שלי לא היתה השכבה הראשונה שלמדה בכיתת מחוננים. אבל לא יודעת כמה שנים לפני כן זה התחיל.
 
מעניין הם בערך בגיל של אמי

היא מתקרבת לשישים ולפי מה שהבנתי ממנה היא הייתה די מהראשונות שנתנו אפשרות לתואר או קורסים במקביל לתיכון, אבל אני בכלל לא בטוח שהיא מדייקת נראה לי זה תופעה כללית שקימת המון המון זמן והיה די מקובל בעבר , אבל אולי היא כוונה לכך שזה היה חלק מסגרת ? כלומר כמו היום ? לא בטוח ..
 
אלה דברים שונים.

האפשרות לעשות תואר בתיכון, לא קשורה ללימודים בכיתת מחוננים.

הכרתי הרבה מחוננים לפני 30 שנים. לא זכור לי שמישהו מהם לקח קורסים באוניברסיטה.
ואני מכירה הרבה אנשים מבוגרים שהיו (הם עדיין) מאד מאד מוכשרים, ואף אחד מהם לא עשה קורסים בהיותו בתיכון.
נשמע לי שאמא שלך היתה יוצאת דופן. אולי במקום מגוריה עשו איזו תוכנית מיוחדת.
 
הבנתי

וכן יכול להיות אני לא יודע אני צריך לשואל, אבל אני מכיר מקרים כאלו שלפני עשרות שנים עשו תארים בגיל צעיר זה קיים, אבל יוצא דופן כמו שאמרת וגם אני ,אבל זה היה קיים, לא כמו היום שיש הרבה יותר ותוכניות מיעודות כמו בר אילן או מדעני וממצאי העתיד אפילו מגעים למסלול של דוקטרוט כמו איתי בלוך למשל שהייתי בקשר איתו בזמנו או חבר של אחותי היום זה הרבה יותר מקובל
 
תודה לכל העונים - איך בכיתה כזו מבחינה חברתית?

ממה שדיברתי עם הורים עד עכשיו נראה שההחלטה ללכת לכיתה כזו
הכי הכי תלויה באופי הילד ביחס לאופי של הילדים האחרים בכיתה.
אם הילדים אוהבים להיות תחרותיים יש מצב שהבת שלי לא תהנה.....
אמא אחת סיפרה לי שביום ההורים הראשון הרבה מאוד הורים אמרו שהם מרגישים שהילדים מצאו את המקום שלהם עם אנשים דומים להם. נשמע שהרבה מהם לא הסתדרו חברתית קודם ועכשיו זה כבר לא מטריד אותם.
נראה לי שלהורים האלה ההחלטה היתה קלה יותר.
האם יש כאן הורים ש"עקרו" את הילדים שלהם מסביבה חברתית שכן היה להם בסה"כ טוב בה? אשמח לשמוע איך מצליחים לתמרן בין הסביבה החברתית הנכונה לסביבה הלימודית המתאימה.
 
נראה לי שזה יותר טוב מאשר רגילה

בגלל היכולת השכלית ותחומי עניין דומים זה נשמע לי הגיוני וכך שמעתי מהורים ומילדים עצמם , בנוגע לילדה כן זה חשוב לראות אם היא מתאימה לדנימיקה של הכיתה מתאמים כיתה לילד כנל שיטה " חנך לנער על פי דרכו " ולא להפך אחרת הוא יסבול ... לפחות בעיני .
 

נטלי22

New member
3 הילדים שלי לא מאוד תחרותיים, אבל מאוד נהנים בכיתת

מחוננים. זה פשוט עולם אחר. בכיתה הרגילה זה לא שהם לא הסתדרו, אבל היו צריכים "לשנמך" את עצמם בשביל שתהיה להם שפה משותפת עם החברים. הבת הגדולה שלי למשל עברה לכיתת מחוננים בכיתה ה (בזמנו כיתת מחוננים התחילה רק ב-ד והיא עברה באיחור של שנה). היא היתה בשוק שפתאום כולם בכיתה קוראים הארי פוטר ופרסי ג'קסון. בכיתה הקודמת לא היה לה אף אחד לחלוק איתו את העניין הזה בספרים.
אמרנו לה, שתנסה את הכיתה ושתמיד אפשר לחזור לכיתת האם אם לא טוב לה (וזה נכון). אחרי יומיים היא הכריזה שאין סיכוי שהיא חוזרת לכיתה הקודמת
למרות שהיו לה שם כמה חברות ממש טובות עוד מימי הגן.
אני ממליצה בחום לנסות. תראו שהיא לא תרצה לחזור.
 
כן בעיני השפה היא מה שמצדיק

בעיני לפחות באופן מסיום שילוב שכזה, כי כמובן שזה יקרה כי ילד מחונן יש לובדרך כלל גישה שלא סזמינה ללא מחונן , אז הצורך בשפה משותפת ולא להמניך את עצמך, ולהיו אותנטי היא חשובה מאוד,לכן בעיני יש גם יתרונות ברורים בכיתת מחוננים, ואני יודע על כך מניסיון ,בתור אחד שגדל בחברה מאוד לא " אנטלקטאולית " שלהתאים את עצמך לסביבה זה הכי מה שלא יעשה לי טוב, לכן ברגע שהכרתי חברים שמתעסקים במה שמעסיק אותי, למשל אהבה לשירה או ספרות, מה שילד ממוצע בכלל אין ממש סיכוי שיעסיק אותו, אותי כן אז אין לי מה באמת דרך לתקשר, זזה לא כי אני מתנשא או סנוב פשוט אין כימיה ,וזה יכול בהחלט לקרות גם עם ילד מחונן כמוני, אבל יש סיכוי טוב יותר שכנראה לפחות היו לנו תחומי עניין משותפים, לכן כן לכיתה כזו בהחלט יש אפשרות ליצור שפה משותפת באופן טבעי בהרבה מאשר בכיתה רגילה .
 
למעלה