מחוננות בגיל הרך- יש דבר כזה?

מחוננות בגיל הרך- יש דבר כזה?

שלום לכולם,
יש לי ילדה קטנה, כמעט בת 3, חכמה מאד-מאד. היא החלה לדבר בגיל 6 חדשים מדברת כמו גדולה ובחכמה רבה - מותירה אותנו ואת כל הסובבים פעורי פה על בסיס יומיומי "מה זה? בת כמה היא?" אלה התגובות שהיא גורפת בכל מקום. מצד שני מבחינה רגשית היא בדיוק כמו בנות גילה, פרט לכך שנראה לי שהיא נוטה לפחד יותר מילדים אחרים והיא מאד מאד רגישה. אף פעם לא חשבתי שצריך לבדוק את זה, עד שנתקלתי באיזו כתבה באינטרנט על מחוננות בגיל הרך...
האם יש דבר כזה מחוננות בגיל כל כך קטן, ואם כן - האם זה משהו שכדאי להגדיר כרגע או לחכות? למה חלק מהאנשים טוענים שצריך לאבחן כמה שיותר מוקדם? איך בכלל בודקים כזה דבר?
אשמח שתאירו את עיניי,
מ.
 
ברור שכן, אבל אין סיבה לאבחן

הסיבה היחידה לאבחון מחוננים היא כאשר יש מסגרת שמציעים אותה רק לילדים מחוננים.

אני בעד לחנוך לנער לפי דרכו. בלי צורך בתעודה שתאשר לנו ש״יכולת הדיבור שלה גבוהה לגילה״.
היא נהנית לדבר? דברו איתה. היא תרצה ללמוד לקרוא? למדו אותה. היא רוצה לשחק במכוניות? שחקו איתה.

בעוד כמה שנים, כאשר יהיו באזור מגוריכם פעילויות למחוננים - היא תקבל הזמנה לאבחונים.
 
אז מה עומד בבסיס הכתבות באינטרנט?

תודה יורה,
מסכימה איתך בעיקרון - רק דבר אחד לא ברור לי - למה יש כאלה שטוענים שצריך לאבחן כמה שיותר מוקדם? מה זה נותן?
האם מדובר בפירסומות סמויות של מאבחנים שמנסים להרויח את לחמם מהאמביציה של ההורים, או שיש בזה משהו מעבר לכך?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
איבחון מוקדם? הצלחה במבחני איתור בכל מחיר?

לעיתים נדמה לי שישנם הורים ששאיפתם להיווכח שהילד מחונן וראוי שילמד במסגרת כזו, קצת מסנוורת אותם. לא פעם יוצא לי לומר להורים שכאלו (למרות שאני עוסק בהכנת תלמידים למבחני איתור מחוננים) שירפו, שלא ידחפו יתר על המידה וחשוב לדעת מה הוא רצונו של הילד וכיצד זה ישפיע עליו. לגבי איבחונים לתלמידים שונים לא ברור לי מתי באמת כדאי לבצע זאת. ובכלל, המיקצבים הפכו להיות מהירים ולעיתים, מהירים מידי (לטעמי). אבל כנראה שזו דרכו של עולם וזהו הקצב שהיום משפיע על הסובב. לאור הדברים הללו אני מניח שישנם מאבחנים שמנצלים זאת לטובתם, הכל אפשרי.
 
בעיני אתה מאוד צודק

בנוגע לכך שזה מסנוור בעיני כל הורה רוצה שהיה לו ילד כמה שיותר חכם, ומצלח זה דבר מאוד הגיוני .אבל עדיין זה לא אומר שבפועל צריך לשדר לילד ככה . בעיני זה טעות ,והרבה הורי טועים בזה, ומשלכים את החלומות שלה על הילדים, ובוודאי ילד מחונן שיש לו גם יכול טובה יותר וככל שאתה חכם יותר ככה יש צפייה גדולה יותר ממך, אותי זה מאוד הרס, לכן הפסקתי ללמוד לתואר ראשון במתמטיקה וזה מאוד כאב למשפחה, אבל לא יכלתי לעמד בצפיות ודרישות האלו והמבט הפריע לי . אז בעיני לא לדחוף אלא להיותבדיאלוג מתתמיד עם הילד , לראות מה מושך ומה דוחה, ובטח לא לשדר לילד שאם אתה לא הולך בדרך שלי אתה אכזבה, וזה קורה הרבה, ובהרבה משפחות , ובטח בקרב הורים למחוננים, אז כן בעיני הדרך שלך נכונה מאוד, זהמה שנקרא ביהדות " חנך לנער על פי דרכו " כדי ללמוד על פי השיטה הזו בעיני .
 
כן למה לא , מחוננות זה דבר מולד

נולדים מחוננים ולסביבה תומכת ומעשירה יש הרבה השפעה על היכולת למצות את השכל של ילד מחונן וכל ילד אחר .... בנוגע לאיתור מחוננים זה מתחיל בכיתה א אז היא תעבור מבחן ויראו אם היא מחוננת לפי הגדרה המקובלת, כלומר מנת משכל של לפחות 130 ויתאמו לה מסגרת, יום שליפה וכו, לפי ידעתי אין כיתת מחוננים ביסודי אלא רק בחטיבה אך אולי אני טועה, זהו זה הכל,

בנוגע לאבחון כמה שיותר מוקדם, בעיני אין צורך , אני גם לא כל כך מאמין בכל מיני כיתות מחוננים או תואר במקביל לתיכון כו, אני מאמין בלמידה וגרוי שכלי וסקרנות, ואת זה אפשר לקבל ללא כל השילובים האלו, בלמידה עצמאית ,אני מאמין בלמידה עצמאית, לא כל כך מאמין או בכלל בבית ספר בטח לא במתכונת הנוכחית שלו, לכן בעיני כל עניין איתור מחוננים הוא לא כזה חשוב, מי שמחונן ככל הנראה יראו עליו והוא לא זקוק לחותמת הזו

אבל שוב דעה שלי, כל אחד ודעתו, אבל בנוגע לעצם השאלה, אני לא כל כך מבין למה, אולי כדי לעשות טוב וגאווה להורים כמה שיותר מוקדם ? כי במילא אם הילד כזה חכם אתה מודע לזה ויכול לטפח את כישוריו אז לשם מה הגדרה של מחונן ? בגיל צעיר כל כך ? אין לי מושג ...
 

newkid6

New member
בארץ אין מסגרת לקטנטנים

יש חוגים החל מגיל 5.
תהנו ממנה ותחשפו אותה לכמה שיותר דברים. כמה שיותר תחומים.
זה יעשיר את עולמה ויענה על הצורך שלה לידע.
 
למעלה