כיתת מחוננים

ICיילת

New member
כיתת מחוננים

שלום רב
מתחילה לחשוב על כיוון לחטיבה עבור הבן שלי
הבן שלי כיום בכיתה ה'. לומד בכיתה רגילה ויוצא ליום שליפה (שהוא מצוין)
לקראת החטיבה - בעירנו יש כיתת מחוננים ויש כיתות מדעים טכנולוגיות
לקראת כיתת המחוננים צריך לעבור שוב מבחן מחוננים בכיתה ו
לכיתות המדעים צריך מבחן ספציפי שלהם

השאלה - אני חוששת מכיתת המחוננים כי שמעתי שפעמים רבות זה לא מוצלח בשל ההרכב החברתי
של יותר מדי מחוננים יחד, שכולם תחרותיים ודומים זה לזה
האם מניסיון שלכם - כיתות מחוננים זה מוצלח?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
במחוננים, או לא?

התשובה אינה חד משמעית. ישנן כיתות מחוננים בחטיבה שהדינמיקה החברתית בהן פשוט מעולה. הבת שלי שלומדת בכיתה כזו (כיתה ח') נהינת ממערכת יחסים בינן לבינן ובינם טובים מאוד והכיתה מאוד מגובשת. הם נפגשים הרבה מאוד גם אחרי הלימודים ובמרוצת השנה ישנן פעילויות חברתיות של הכיתה ולא פעם, בשיתוף ןבנוכחות ההורים. פשוט תענוג לראות ולשמוע. אולם, ישנן כיתות שהתחרותיות שם גוברת על הכל ואז צצות בעיות. כך שזה באמת תלוי במבנה החברתי של הכיתה. מתוך מה שראיתי ונוכחתי לדעת כדאי מאוד שההורים של התלמידים בכיתת המחוננים ייתגבשו בתחילת השנה ויארגנו פעילויות משותפות ושונות להורים ולתלמידים ואז יש סיכוי שהאוירה החברתית בכיתה תהיה חיובית, בהצלחה.
 
הניסיון שלי הוא ישן יחסית - מהילדות שלי.

לגבי התחרותיות - גם בכיתות רגילות יש תחרותיות, רק שהיא תהיה אולי על דברים אחרים כמו כדורגל. אצלנו בכיתה הייתה תחרותיות, אבל זה לא היה בהכרח שלילי, וגם לא הפריע לחברויות בין ילדים או הפריע לנושא של עזרה הדדית. לגבי דומים זה לזה - ממש לא. זו הייתה כיתה של עשרים ומשהו אינדיבידואלים (כל אחד עם אופי משלו, תחומי עניין משלו, וכו׳), כשהשנים הרבות ששהינו יחד גרמו לכך שכולם הכירו את כולם, ולא היה אף אחד ״שקוף״ או דחוי. לפעמים מי שנכנס בכיתה י׳ (להבדיל מהיסודי או מהחטיבה) כן מתקשה להשתלב בכיתה שכבר מגובשת - אבל לרוב לא מי שנכנס מוקדם יותר.
גם אם תסתכלי על תחומי העיסוק היום של הילדים שלמדו איתי בכיתה - כל אחד עוסק בדברים שונים לגמרי (נראה לי שיש לנו שתי עורכות דין. אבל גם הן עוסקות בנושאים מאוד שונים זו מזו - אחת עובדת בכנסת, והשנייה בנושאים של פטנטים וכו׳), מה שמשקף את היחוד של כל אחד.
היתרונות של הכיתה - אווירה שלא מדכאת למידה או קריאה (לא ילעגו לך אם אתה נהנה מהלימודים או מתעניין בנושא כזה או אחר) והפרייה הדדית (אפשר להיחשף לתחומי העניין של הילדים האחרים ולהיכנס אליהם בעצמך, לצד תחומי העניין שלך), ילדים שמעניין לנהל איתם שיחות ודיונים - בתוך או מחוץ לכיתה, מורים שפחות מציקים לילדים ופחות מחמירים איתם לגבי נושאים לא רלבנטיים (למשל, הכנת שיעורים כשמדובר בילד שהכל אצלו מאיות) - סומכים יותר על הילדים, פחות חזרה על אותו חומר כי יש פחות ילדים שמתקשים להבין. לפעמים יש תכניות לימודים והעשרות מענייניות, אבל זה כבר תלוי בתכנית הספציפית ומשתנה ממקום למקום.
 
כן לזה אני מכוון

זה היתרון בלהיות עם אנשים כמוך בעלי נטייה ללימדה זה היתרון שלא יצחקו עליך, אני זוכר עד היום שחברים שלי היו צוחקים עלי שאני לומד את המיתלוגיה היוונית או את שקספיר ובכלל לומד המון, ואמרו שאני חנון וזכל מיני כאלו אז זה מאוד הפריע לי, ושניתי את הגוון שלי ליותר " עממי " כדי להתאים את עצמי לחברה בה הייתי ולא להתבלט, אז הסתרתי את תחומי העניין שלי , אני מאוד מתחבר למה שאמרת בעניין של אהבה משותפת לתחומי ידע זה מאוד חשוב ,אבל ממה ששמעתי ואני לא הייתי במחוננים יש הרבה תחרותיות נכון שיש גם ברגילה אבל בהקשר לימודי אני לא רואה טוב בלהיות הכי טוב או הכי מקבל ציונים גבוהים זה לא מדבר עלי, והייתי מצטיין מאוד הכל מאיות בכל המקצעות בלי ללמוד, אבל מגיל אפס אני נרתע מזה ואפילו עזבתי את תואר ראשון במתמטיקה בגלל זה ואת הציור שהציעו לי ללמוד בצאלל כבר מגיל צעיר מאוד ממש ילדות , אז לא לי זה לא מתאים, לכן אני לומד באופן עצמאי וממליץ את זה לכל אדם רגיש, ככה אני לפחות מרגיש ולא כופה על אחר רק מביע דעה . כל אחד והדרך לימדה שלו אחד אקדמי אחד עצמאי זה בסדר ...
 
אני סקרנית מאיפה מגיעות אמירות ה״זה לא מוצלח חברתית״

מהנסיון שלי ושל אנשים וילדים הקרובים אליי - בכיתות האלה אין בעיה חברתית יותר גדולה מאשר בכיתות אחרות.

אני מכירה כמה כיתות מחוננים פורחות, עם ילדים מקסימים וחברויות נהדרות.

(נסיון מוזר ולא אומר כלום כי מבוסס על סטטיסטיקה קטנה, אבל בכל זאת אומר זאת - התרשמתי שבכיתות ההצטיינות המדעית יש יותר תחרותיות. אולי כי במחוננים הגישה היא של ״אתם כאן כי אתם יצירתיים, ונעשה כל מיני דברים מיוחדים, לא רק מדעים מדוייקים, והציונים הם לא הדבר הכי חשוב בחיים״. ודווקא בכיתות ההצטיינות המדעית, שמן מעיד על הבעיה - יש ציפיה שהילדים יצטיינו. זו כיתה שמיועדת לילדים שלא רק יש להם ראש, אלא יש להם גם ישבן... והם יושבים הרבה. )

לדעתי - בדקי כל מקרה לגופו. מה אומרים על בית הספר שבו כיתת המחוננים שלכם, האם ההורים שם מרוצים מבית הספר והמורים. ומה אומרים על כיתת המדעים.
 
לא יודעת לגבי יום שליפה,

אבל יכול להיות שזה פשוט תלוי בילדים הספציפיים. כבר יצא לי להכיר ילדים (חמבוגרים) מאוד שחצנים ומגעילים לסביבה שהיו במסגרות ממוינות כאלה ואחרות, אבל לא בכיתה שהייתי בה. מצד שני, יכול להיות שהעניין הוא לא שהילדים הספציפיים בכיתה שלי היו שונים מלכתחילה, אלא שההיכרות המעמיקה איתם ו/או תהליכים שהם עברו במהלך השנים בכיתה הובילו לכך שבסופו של דבר ממש לא ראיתי אותם כמו שאת אולי רואה אותם מבחוץ (ביום שליפה), ואולי אפילו הילד שלך רואה אותם מתוך היכרות קצרה יחסית.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
יום שליפה זה בסה"כ חוגי העשרה, אז איזו תחרותיות יש לך?

אומנם יש להם כל מיני קורסים של משחקים שמן הסתם כ"א רוצה לנצח, אבל זה טבעי לא רק במחוננים אלא באופיים של רוב הילדים.
 
לא ממליץ כל כך

אני אמנם לא מכיר את הכיתה למחוננים באופן אישי אף על פי שהוצע לי ללמוד בכיתה מסוג זה, אבל מהיכרות שלי בשטח עם נוער שבכיתות כאלו כמו שאמרו לפני יש הרבה תחרותיות ואני באופו אישי לא אוהב את זה אני מעדיף לימדה איכותית ולא כמותית כלומר מי שמקבל ציונים יותר גבוהים הוא הכי " חכם " או הכי " מוצלח " אבל מבחינה מסיומת זה עניין חיובי, כי בכיתה רגילה הילדים פחות " חכמים " וקשה למחונן למצוא את עצמו ולדבר עם אנשים שהם פחות " חכמים " אצלי זה גם ככה אבל למדתי את עצמי להסתדר, היום אני בקשר עם כולם אפילו שאני מחפש שיחות עומק ולא אומר שכל מחנון הוא עמוק, אבל יש לי יותר שיח על עניינים שמעסקים אותי כמו מדע או שירה או דברים שמחוננים יותר נגישים אליהם אבל זה מאוד תלוי, אז מבחינת מרקם חברתי נראה לי עדיף כיתת מחוננים אבל לא בטוח, כי שוב עניין התחרותיות אז אני חלוק ,ואין לי ניסיון אישי אז קשה באמת לקבוע לכאן או לכאן .... מדבר רק מניסיון של אחרים שחלק אהבו וחלק לא ...
 

יו2יו

New member
יש שיקולים לכאן ולכאן

לגבי כיתת מחוננים:
- כפי שכתבו כבר אחרים יש הבדלים בין השנים. יש מחזורים מדהימים ויש מחזורים בעייתיים. נסי לברר עם הורים שאת סומכת עליהם מה המצב במחזור הנוכחי.
- יש כיתות מאוד מגובשות שלא יקבלו ילדים חדשים בזרועות פתוחות. זה יכול להיות קשה בהתחלה, תלוי בילד וביכולות החברתיות שלו. לרוב לאחר מספר חודשים אין בעיה וכל אחד מוצא את מקומו.
- הסיכוי לעבור את הבחינה קטן, יש מספר מקומות מאד מאד מוגבל, תתכן אכזבה.

לגבי כיתת מדעים:
- הסיכוי לעבור את המבחן גדול בהרבה
- רמת הלימודים לרוב גבוהה יותר מאשר במחוננים, במחוננים לומדים יותר לרוחב ומתנסים בתחומים נוספים
- מן הסתם ילדים נוספים מבית הספר הנוכחי יגיעו לכיתה, דבר שיעזור מבחינה חברתית.
- כמו כן כולם חדשים, לא ילד אחד שנכנס לכיתה מגובשת

בהצלחה
 

נטלי22

New member
מנסיון של 3 ילדים ב-3 כיתות מחוננים שונות

(וגם שלי נסיון הסטורי מלפני כ-10 שנים), לא מרגישה שיש בכיתת מחוננים יותר תחרותיות מאשר בכל כיתה מדעית, וגם אם יש תחרותיות אז מדובר בתחרותיות בונה ולא מזיקה. כמו כן יש המון שונות בין התלמידים היות והמחוננות של כל אחד מתבטאת בתחומים אחרים.
הילדים שלי פשוט פרחו מהרגע שנכנסו לכיתות המחוננים. עכשיו בכיתות יא-יב כשלבת הגדולה שלי יש שיעורים משותפים עם ילדים מכיתות רגילות (שיעורי מגמה), מאוד קשה לה עם העובדה שכל דבר צריך להסביר 10 פעמים ועדיין אנשים לא מבינים. אני רק מדמיינת לעצמי מה היה קורה את היתה צריכה לבלות את כל שעות הלימוד שלה בכזה תסכול ושעמום...
לגבי האמצעי שלנו שעבר לכיתת מחוננים רק בחטיבה (כי ביסודי עבר באיחור את המבחן ולא היה מקום בכיתה), מה שאנחנו עשינו, זה להיבחן לכל הכיתות האפשריות (כולל מדעית ומכינה לכיתת מופ"ת), ורק כשידענו סופית שהוא התקבל לכיתת מחוננים (התפנה מקום), אז ביטלנו את הרישום והקבלה לכיתות הייחודיות האחרות.

בהצלחה בכל דרך בה תבחרו.
 
למעלה