תכנית מופת או מצויינות של אורט

תכנית מופת או מצויינות של אורט

הבן הגדול שלי מסיים כיתה ו' ואנחנו מתלבטים לגבי החטיבה. מישהו יודע מה ההבדל בין שתי התכניות? חוץ מזה שמופת לומדים הכל ביחד ומצוינות זה אחר הצהריים כתוספת. מה קשה יותר? אומרים שבמופת הלחץ עצום. למה בעצם? במה זה שונה ממצויינות? כי יש ציונים?
הילד אובחן כמחונן, אבל הוא לא גאון. נהנה מאד ביום שליפה, ציונים סבירים, סביב 90 כשלומד, לא אוהב ללמוד למעט פרויקטים שאז הוא דווקא פורח. אני רוצה לאתגר אבל לא להגזים כי הוא לא מאד בוגר וחזק נפשית.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מופת או מצויינות אורט

לגבי התכנית של אורט אייני יכול לומר דבר מפני שאייני מכיר אותה, בכל אופן, חשוב לבדוק אם התכנית הזו, מחייבת כמו למשל, תכנית בר אילן כלומר, מטלות ומבחנים כשיש מטרה מוגדרת כגון, מעבר בחינת בגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות בשלבים מוקדמים יותר.
לגבי כיתת מופת חשוב לזכור שמדובר בכיתה פורמלית לכל דבר הפועלת במסגרת בית הספר. בכיתות מופת מתמקדים בעיקר במדעים המדוייקים כגון מתמטיקה ופיזיקה כשהעומס גדול יחסית לכיתות האחרות. איכות הלמידה היא בהתאם לאיכות ההוראה באותו בית ספר כשבכל בית ספר זה יכול להיות שונה. לכן, חשוב לבדוק מי הוא צוות ההוראה בכיתת המופת (גם בפעילות אחר הצהריים כמובן).
נקודה נוספת שכדאי לבדוק היא גודל קבוצות הלמידה, כמה תלמידים ישנם בכיתת מופת (בדרך כלל קרוב ל- 40) וכמה תלמידים ישנם בקבוצת הלומדים אחה"צ. יש לעובדה זו חשיבות עליונה.
בהצלחה
 
בכיתת מופת יש 25 תלמידים

לעומת 38 באורט. אנחנו מאד לא מעוניינים בתכנית שמטרתה לגשת לבגרות מוקדם יותר או לצבור נקודות אקדמיות. אנחנו מחפשים תכנית שתעשיר ותאתגר אותו. אין לי בעיה שלא יהיו מבחנים כי אני כן סומכת עליו שילמד ברצינות כל עוד זה לא יהיה מעבר ליכולות שלו. והבנתי ששתי התכניות מתאימות. אבל אנו יודעת שהרבה ילדים לא עומדים בעומס המופת. השאלה האם העומס באמת עד כדי כך גדול, לעומת בית ספר רגיל, עם הקבצה א'. ומצויינות שעתיים אחר בצהריים שלוש פעמים בשבוע.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
כל תלמיד עם היכולות שלו

ולכן, כל אחד יבחר בכיתה ובמסגרת המתאימה לו ולרצונותיו. אני מכיר כיתות מופת שלומדים שם קרוב ל- 40 תלמידים בכיתה, זה קיים. וזה בהחלט פוגע בתהליך הלמידה של כל אחד מהם, כאשר מי שאחראי למצב שכזה הוא, בדרך כלל, הרשות המקומית שאמורה לדאוג לכך שיהיו מספיק חדרי כיתות.
אם שתי התכניות מתאימות לו, שיחליט לפי רצונו, מי התלמידים בכיתה? האם יש לו חברים בכיתה זו או אחרת? וכו'
בהצלחה
 

tomi32

New member
גודל הכיתה הוא משתנה חשוב מאד

אם כל שאר התנאים בערך שווים, גודל הכיתה הוא גורם שבעיני אמור להכריע את הכף.
לפני מספר שנים בדקתי את הנושא וקראתי מחקרים שלמיטב זכרוני הראו שההבדל בין כיתה של 25 תלמידים לכיתה של 38 תלמידים הוא הבדל עצום בכל פרמטר - לימודי או חברתי.
 
וואלה. הרושם שלי מהמחקרים היה הפוך.

יכול להיות שיש הבדל בין המחקרים שקראנו מבחינת המתודולוגיה וההתייחסות למשתנים אחרים שמשפיעים על גודל הכיתה.
אינטואיטיבית גם לי נראה שכיתה קטנה עדיפה מבחינה לימודית. לכן בלט לי שהממצאים היו הפוכים, דווקא, ומצאו מעט מאוד השפעה של גודל הכיתה. אולי זה נובע מכך שכבר כשמדובר ביותר מילד אחד, הלמידה לא אופטימלית עבורו, וברגע שעוברים איזו מסה קטנה יחסית - עשרה או חמישה עשר ילדים, נניח, ההבדל עם כל ילד נוסף כבר ממש זניח.
עכשיו כשאני כותבת את זה נדמה לי שזה באמת מה שהיה כתוב במאמרים - משהו כמו שמעל חמישה עשר ילדים זה כבר לא משנה - כלומר 25 כבר גרוע במקסימום...
אבל צריך לגגל ולבדוק, כמובן...

שמישהו יגגל...
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
הפלוס העיקרי של כיתה קטנה הוא ביכולת של מי שמלמד אותם

לתת יותר לכל תלמיד. בכיתה גדולה קיימת תחושה אצל התלמידים (וגם למי שמלמד אותם) שהם הולכים לאיבוד. 15 תלמידים בכיתה נחשבים ככמות אופטימלית.
 
לפי מה שאמרת, זה לא הפוך

רק לא מאד חשוב. אבל גם אם לימודית זה לא משנה, עדיין יש יחס אישי יותר בכיתה קטנה. וגם אמרו שאין בעיות משמעת במופת, בוחרים מראש ילדים 'טובים'. הילדים ללא ספק הרבה יותר מתאימים לו באופי. אבל אורט הוא בית הספר של הישוב, וכיתת מופת נמצאת בבית ספר אזורי, כמעט ללא ילדים מהישוב. מבחינת החברים כרגע זה לא חשוב כי כמעט ואין לו. אבל מקווה שיהיו לו בחטיבה.
 
למעלה