נושאים שהופיעו במבחן קרני בשבוע שעבר

יורה נחושתן

Member
מנהל
נושאים שהופיעו במבחן קרני בשבוע שעבר

להלן הנושאים שהופיעו במבחן קרני שנערך בשבוע שעבר באשדוד:
עברית:
1. פירושי מילים 2. יוצאי דופן מילוליים 3. השלמת משפטים
מתמטיקה:
1. אחוזים 2. שברים פשוטים ועשרוניים 3. מספרים שליליים 4. תרגילים שונים בארבע פעולות החשבון 5. תרגול בסיסי באותיות כמסמלות מספרים.
לוגיקה:
מטריצות - התבססו בעיקר על סמלים. כ- 40 מטריצות והזמן הנקוב לפתרונן היה חצי שעה.
בהצלחה
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
אנגלית וידע כללי

בשני המועדים האחרונים שהיו, השבוע ולפני שבוע, לא היתה אנגלית בין החומר במבחן ולפיכך, קרוב לודאי שהשנה אין אנגלית במסגרת המבחן (שזה כמובן לא אומר דבר לגבי האפשרות שבשנה הבאה יהיה שילוב של אנגלית במסגרת המבחן)
ידע כללי הוא התחום הבעייתי ביותר במבחן מעצם העובדה שהכמות והמיגוון הם אינסופיים. יש כאן מילכוד מסויים שהרי אגף המחוננים מצהיר כל הזמן שאין צורך להתכונן למבחן. אם כך, יש להניח שהסיכוי של תלמיד מחונן שטופח בביתו ודאגו לספק את סקרנותו (הכרה בחשיבות הקריאה וגישה למקורות מידע וידע מסקרנים וכו') גבוה יותר מתלמיד מחונן שלא קיבל את "הכלים" הנ"ל בו בזמן שבית הספר, אינו מסוגל לספק את הכלים הללו במינונים הנדרשים לכך. אם תלמידה בכיתה ד', שנחשבת לתלמידה מחוננת, שואלת אותי "האם לתרנגול יש ארבע רגליים או שתיים?", הרי שמדובר כאן בחסך של ידע ומידע בסיסי שקשה מאוד ואולי בלתי אפשרי להתמודד איתו במסגרת של בית הספר. זה המצב שקיים עתה.
 

tomi32

New member
תודה על המידע

אלינו לא הגיעה העמדה ש"לא צריך" להתכונן למבחן, אם כי לדעתי בניגוד לתעשיית ההכנה למבחנים בכיתה ב', המצב במקרה הזה נראה לי שהמצב רגוע יותר.
אגב, מה פירוש "לא צריך"?
לא כדאי? לא ראוי? לא אפשרי?

ידע כללי הוא אכן תחום בעייתי כפי שכתבת, אבל גם אוצר מילים קשור למידת הטיפוח בבית ואני מניח שאפילו בשאלות בחשבון יש הבדל ברמה בין ילדים שמגיעים מבתים ומבתי ספר שונים.
ואפשר להקצין ולשאול - האם ילד בכיתה ז' שלא יודע איך נראה תרנגול, אבל בעל פוטנציאל רב, יכול להשתלב בדיונים בכיתת מחוננים?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מבחן קרני-צורך להכנה ורמת הפתיחה של תלמידים

האגף שולל מכל בכל את הרעיון של הכנת תלמידים הן למבחני סאלד והן למבחני קרני. גישת האגף היא שלמבחנים מסוג זה אין צורך בהכנה ועצם ההכנה פוגעת בסיכויי התלמידים שאינם עוברים הכנה, להיקלט בכיתת מחוננים (בעיקר בגלל חוסר מקום וכו'). ישנם גם כאלו באגף הטוענים שההכנה פוגעת בשאיפה לשוויון ותפיסת האינטגרציה הקיימת במערכת החינוך, טענות מוזרות שהרי חוסר השוויון קיים כבר במילא ברמת ההכנה לאורך השנים שכל תלמיד מקבל (או לא) בביתו ויתכן שדווקא ההכנה, יכולה למתן זאת, אולי.
במבחן שהתקיים בשבוע שעבר הופיע המילה "עולל" במסגרת פירושי המילים במבחן. שתי תלמידות שלי - שהן מבריקות לכשעצמן ונמצאות בפעילויות כגון "פעילות בר אילן" במתמטיקה ומוכיחות סקרנות ויכולות ניתוח וחשיבה מרשימות מאוד - לא הכירו את הפירוש למילה. אייני יודע אם אוצר המילים שלהן היה גדול יותר האם הן היו מכירות את הביטוי הנ"ל, אולם ברור לי שבגלל חוסר ידע והכרה בתחום זה, אפשר להכשל במבחן הזה (כמו גם בדומים לו). ולדעתי , דוגמה זו מחדדת בהחלט את השאלה לגבי "הכנה למבחן" כשההכנה למבחן יכולה להתבצע גם לאורך שנים ובאופן לא מודע ומכוון, פשוט לטפח את הילדים ולנתק אותם ממסך הטלויזיה ולקרב אותם לדפי הספרים (ואני מאוד מקווה שזה לא נשמע ונראה כקלישאה). כמו גם לפעילויות אחרות המביאות אותם למקומות אלו.
 

tomi32

New member
אכן טענות מוזרת

ברור שמטרת ההכנה היא לשפר את הסיכויים ולכן הסיכויים של ילד שלא עובר הכנה קטנים מהסיכויים לו היה עובר הכנה. השאלה היא למה בניגוד למקובל בכל מבחן בעולמנו אשר מקובל וצריך להתכונן אליו, דווקא במבחן הזה יש למשרד החינוך אג'נדה (ומי בדיוק מודע לה ואת מי היא מעניינת?).
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
דעתי ודעתי בלבד

הכל תמיד מתחיל ונגמר בתקציבים ואפשרויות כלכליות. המערכת בהחלט מעוניינת לאפשר למחוננים פתרון הולם אלא שככל הנראה, אין בנמצא מבחן שיכול להצביע באופן חד משמעי מי מחונן ומי לא. מכיוון שבכל זאת קייימים חישובים שיכולים להצביע על כמות המחוננים בחברה יש צורך לסנן אותם לכן, המערכת מנסה ליצור מחסום כל שהוא שמחוננים כן יחלפו דרכו. ברגע שיש הכנה מקצועית למבחן זה, תמיד קיים סיכוי שמי שהוכן כראוי, יצליח במבחן למרות שאינו מחונן.
לפני מספר שנים שוחחתי עם דמות מאוד מוכרת באגף, מישהו שהחזיק בעמדה מאוד בכירה שם עם רקורד מאוד מרשים, כולל הקמה וניהול מרכז מחוננים מצליח. אותו אדם, טען שלדעתו יש בהחלט צורך שהמערכת תיצור מסגרת הכנה למבחני האיתור בדיוק כפי שהאוניברסיטאות מקיימות מסגרות הכנה לפסיכומטרי. לאחר כשנתיים לערך, ניתקלתי שוב באותה דמות ולשאלתי בדבר השיחה שקיימנו על הצורך בהכנה פורמלית מצד המערכת למועמדים ללימודים במסגרות המחוננים. התשובה הפעם היתה ההיפך ממה שדיברנו בו בפעם הראשונה, אין אפשרות להתכונן למבחנים הנ"ל מכיוון שהם בנויים כך שאין אפשרות וצורך להתכונן להם. אותה דמות טענה שלעולם לא טענה משהו כפי שאני, לכאורה זכרתי. ושהמבחנים הנ"ל בכלל אינם דומים לפסיכומטריים לאקדמיה מבחינת מבנה ונושאים.
אז אפשר לומר שקשר השתיקה הקיים בנושא זה קיים באופן רועם מאוד.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
הכנות למבחן

אין לי מושג אם יצליחו לבנות מבחן שכזה ולא נראה לי שמישהו "ירים את הכפפה" לבצע זאת. בכל אופן, אין הדברים מצביעים באופן חותך שרק ההכנה עוזרת לנבחן להשיג את ציון "עובר". ישנם כאן לא מעט משתנים שיש לתת עליהם את הדעת ובמידה מסויימת, אין לזה חשיבות מפני שבסופו של דבר אחוז מסויים של הנבחנים מצליח לעבור את הסף ולהתקבל לכיתת מחוננים. גם אם מישהו הכין את עצמו למבחן, או בערכות הכנה ו/או, בעזרת הנחייה, והצליח לעבור ולהתקבל לכיתת מחוננים. שיהנה ויצליח. אחרי הכל, לא מדובר כאן על מצב שרק אלו שהכינו את עצמם למבחן מצליחים לעבור אותו. לכן, אפשר להניח לנושא ולהמשיך עם זה. אחרי הכל, אנו לא עוסקים כאן בצדק מוחלט.
 

tomi32

New member
ברור שאי הכנה לא מבטיחה אי קבלה

וכפי שכתבת בצדק, ייתכן שההכנה דווקא מצמצמת פערים שנובעים מרמת הטיפוח בבית. הבעיה היחידה היא שיש כאלו שיש להם מוטיבציה ויכולת, אבל אין להם אפילו את ה-300 ש"ח לערכת הכנה ולכן אכן ראוי שהמדינה תספק את הערכה ולא תשאיר אותה לשוק הפרטי.
 
גם למבחני איי-קיו לא "מקובל וצריך להתכונן".

ומבחנים אחרים לא צריך לחכות שנה כדי לעשות שוב.
מבחני מחוננים אינם מבחנים רגילים, אלא מבחנים יותר קרובים למבחני איי קיו, והכנה פשוט מבטלת את התוקף שלהם. למשל, חלק מהמבחן בודק אם אתה משתמש במה שהבנת לגבי שאלות קודמות בשאלות חדשות. ברגע שאתה מגיע מראש עם ידע לגבי איך לעשות את שני סוגי השאלות, הבדיקה הזאת מתבטלת.

משרד החינוך מתנגד להכנה כי היא שוללת כל תוקף מהמבחנים - והמטרה של משרד החינוך היא להשתמש במבחנים האלה למטרתם המקורית - זיהוי יכולות בתלמידים, לא כדי להפריד בין מי שההורים שלו שילמו על הכנה לבין מי שלא.
 

tomi32

New member
אי אפשר לעשות את המבחן פעם נוספת

הגישה שאת מציגה מעט נאיבית.
אני לא יודע לאיזה מבחן התכוונת שלא מקובל להתכונן. אני מניח שאם המבחן עליו את מדברת קובע למשהו שחשוב לנבחן, אז הוא יתכונן.
בניגוד אלייך, אני לא חושב שההכנה מצליחה להפריד בין מי שעושה אותה למי שלא, וגם לא בטוח שהיא מרחיבה פערים במקום לצמצם אותם בין מי שקיבל טיפוח אינטלקטואלי בבית למי שלא.
בכל מקרה, בעולם האמיתי ולא באוטופיה, כשיש הכנות, אם את צודקת וההכנה כל כך חשובה, אז כדאי לילד מחונן להתכונן למבחן.
אגב, כפי שכתבתי בשרשור, גם לדעתי ראוי שההכנה תהיה ממומנת על ידי המדינה.
 

tomi32

New member
כנראה כי הוא לא חשוב

אני מניח שאם היה מדובר במבחן שחשוב לאנשים להצליח בו והוא קובע דברים שחשובים להם, היו מתכוננים אליו כמו לכל מבחן אחר.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
קבלת תשובה ממכון קרני

קרוב לודאי שהתשובה תגיע מספיק מוקדם מפני שמי שמתקבל חייב לעבור גם ראיון קבלה במוסד המקבל את התלמיד. יש להניח שתוך חודש-חודשיים. בכל אופן תמיד אפשר תמיד ליצור קשר עם מכון קרני ולשאול אותם מתי אמורות להגיע תשובות.
בהצלחה.
 
למעלה