אמא מודאגת

Liloo3

New member
אמא מודאגת

שלום לכולם ,
מקווה שתוכלו לעזור לי וגם עם לא מספיק שאני כותבת את זה ומוציאה את מה שיש לי על הלב גם טוב.
הילד שלי בכיתה ד ,ילד מאוד חכם וכישרוני בהכל , שום דבר מהיכולות שלו לא בא לידי ביטוי בצורה חיובית כיוון שהוא לא מסתדר בבית הספר . ( החלפנו לו כבר שני מסגרות רגילות )
הוא משתעמם מהר ומפריע , יש שיעורים או מורות שהוא מחליט שהן גרועות והוא לא מוכן ללמוד מהן ונמצא מחוץ לכיתה . עושה הכל כדי שהילדים יאהבו אותו אך התוצאה הפוכה .
אין לו חברים בכלל ואף פעם לא מזמינים אותו או נפגשים איתו אחהצ .
יש לציין שהוא מצטיין בכדורגל וזה עדיין לא עוזר משהו שם לא מתחבר .
הוא יוצא פעם בשבוע למרכז מחוננים בהוד השרון ,שם הוא נהנה מאוווווד מחכה כל השבוע ליום הזה. אני מצטטת אותו " אמא היום הזה הוא כמו אוויר לנשימה בשבילי" .
שם מבינים אותי והילדים נעימים אלי ויש אווירה טובה , לא צועקים אלי ולא כועסים אלי והלימודים מאוד מאוד מעניינים , חבל שהמורים בבית ספר הרגיל לא הולכים ללמוד איך ללמד כמו במרכז למחוננים .
כתבתי כאן בפורום שלמסגרת בית הספר אין את הכלים או היכולות לעזור לילד שלי מבחינתם הוא צריך להתאים את עצמו למסגרת כי אח"כ הוא ילך לצבא לאוניברסיטה ולעבודה ושם לא יתאימו עצמם אליו .
ניסינו להתעקש איתם לבנות לו תוכנית שתתאים לו במיוחד בשיעורים שממש משעמם לו ,הם הבטיחו להכין תוכנית כזאת אבל עד היום לא ראיתי שום תוכנית ,לא תאורטית ולא בפועל.
הדבר היחיד שנעשה זה בשעורי מתמטיקה שם הוא יכול לעבוד בחוברת נוספת אבל רק אחרי שהוא מסיים את החוברת שכל הכיתה עובדת בה . ( מאוד מרובעים ומקובעים )
פניתי ליועצת של מרכז למחוננים בהוד השרון שם הוא לומד פעם בשבוע והיא התקשרה כדי לדבר איתם ולהסביר להם שילד מחונן הוא ילד עם צריכים מיוחדים לימודית ,חברתית וריגשית ,אבל ........ שיחת טלפון ממש לא תשנה את התפישה שלהם .
הילד בוכה ומתחנן לא לחזור לבית הספר הוא רוצה כל השבוע ללכת למרכז למחוננים , אני מתוסכלת שאין לי את היכולת לעזור לו ומסבירה לו שאין מסגרת כזו לכל השבוע .
אני יודעת שיש את האפשרות לכיתת מחוננים ( פתח תיקווה הכי קרוב אלינו )
אבל חוששת מאוד , לא בטוחה לגבי צורת הלמידה שם , האם הם לומדים כמו בבית ספר רגיל אבל רק ברמה גבוהה יותר ? או שיטת הלמידה היא שונה ? וגם לא בטוחה שיאפשרו לנו להעביר אותו לשם .
אני אשמח במידה ויש כאן הורים לילדים שהיו בשני המסגרות ויוכלו לשפוך לי קצת אור על כיתת מחוננים לעומת כיתה רגילה .
אוווווף זהו עכשיו קצת הוקל לי .
תודה
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
כיתת מחוננים? יתכן

לפי רוח הדברים שאת מספרת נראה שהבן נמצא במצב קשה ויתכן שיהיה כדאי באמת להפנות אותו לאותו בית ספר בפתח תקווה שיקלוט אותו. לגבי בית הספר אייני יודע לומר לך לגבי רמתו ומה שכיתת מחוננים מקבלת שם אולם, שם לפחות הבן יהיה בקרב מחוננים אחרים ויתכן שאיתם הוא ירגיש בנוח יותר. כדאי באמת לשאול הורים אחרים לילדים הלומדים באותו בית ספר ואולי גם לנסות לקבל מידע ממקורות נוספים על בית ספר זה. מאחל לכם הצלחה ומקווה שהעניין יבוא על מקומו באופן הטוב ביותר.
 
לא בטוח שכיתת מחוננים זה הפתרון המתאים עבורו.

רק בכיתה ד, וכבר עבר שתי מסגרות. נשמע שיש לו קושי אמיתי עם מסגרת, עם כללים. עם לעשות דברים שלא בא לו.

ביום השליפה זה כיף גדול - אין שיעורי בית. אין מבחנים.
כיתת מחוננים זה לא ככה.
בכיתת מחוננים יש כללים, שיעורי בית, מבחנים. יהיו שיעורים שישעממו אותו.

אולי מה שמתאים לו זה יותר בית ספר בסגנון דמוקרטי/פתוח.
 
מהניסיון שלי (של לפני שנים רבות), בכיתת מחוננים המורים

יודעים עם מי יש להם עסק, ומציקים לילדים הרבה פחות. הם מאפשרים להם לשבת ולבהות, כל עוד הציונים שלהם סבירים. גם על שיעורי בית לאו דווקא מקפידים כמו בכיתה רגילה. נותנים לילדים יותר קרדיט, אולי כי הם לא חוששים שהילדים ייכשלו במבחן וזה ישליך עליהם, המורים, או סתם בגלל ניסיון העבר שלהם עם ילדים כאלה.
כך שכיתת מחוננים עשויה להיות פתרון לא רע.


מהניסיון שלי עם הבת שלי, דווקא הקפצת כיתה כך שהיה איזשהו אתגר מינימלי בלימודים גרמה לתפקוד שלה כתלמידה להשתפר פלאים - לצערי נאלצנו לחזור לארץ באמצע השנה כך שלא יודעת מה היה קורה בהמשך.
 
הבעיה שקשה לבנות על זה...

ומספיק מורה אחד שיתעקש שהילד יכין שיעורים/ישתתף בשיעור,
מספיק שיעור אחד שהילד יחליט שזה משעמם ולא לרמתו -
והנה הילד ישרוף את שמו במסגרת שלישית....


נדמה לי שהבעיה עם הילד הזה היא לא שהוא יושב ובוהה. בדרך כלל, למורות אין בעיה עם ילדים שבוהים. הוא כנראה מביע בדיבור ובמעשה את חוסר שביעות הרצון שלו
 
להפריע לא יתנו לו גם בבית הספר הפתוח.

בהתנהגות הזאת צריך לטפל בלי קשר (כלומר, אני מניחה שההפרעה היא משמעותית ולא סתם פטפוט - כי את זה כן נתנו לי לעשות...).
מהניסיון שלי, לפחות בימינו, למורות יש בעייה רצינית עם ילדים שבוהים, לא משתתפים, וכו'. הבת שלי זוכה להערות האלה מכל מורה, בכל מקצוע, בכל בית ספר, בכל מדינה. לאף אחד לא אכפת שהיא מקבלת ציונים גבוהים.


לגבי זה שאי אפשר לבנות על זה - אני מסכימה. הניסיון שלי הוא גם מאוד ישן, ויכול להיות שזה גם לא המצב היום בכיתות מחוננים.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
בהייה ופתרונות לה

במקום להעביר שיעור יבש - גם אם הוא עוסק בחומר מתקדם - אפשר להעביר שיעור שיהווה גירוי משמעותי לכל מחונן ובנוסף, אפשר בהחלט לדאוג לכך שתלמידים מחוננים יבצעו את המטלות שלהם ברצון ואפילו בכיף. זה תלוי מי מלמד את כיתת המחוננים.
 
ברצינות? אם הבת שלי לא תנחור, אף אחד לא יעיר אותה....

אבל תלוי באיזו כיתה ואיזה בית ספר.

ככל שבית הספר יותר ממלכתי - יש יותר התעלמות מילדים שקטים. כשלמורה יש מעל 35 ילדים בכיתה, חמישה מהם מפריעים, וחמישה מהם בבירור לא מבינים את החומר - באמת אין למורה היכולת והזמן לטפל בילדה אחת שלא מפריעה לאף אחד, ו״ברור״ שהיא לא צריכה עזרה.

ככל שבית הספר יותר ייחודי/פרטי - יש יותר תשומת לב.

וכמובן - גם בממלכתי יש כמה מורות ומורים מיוחדים ומשקיעים שמכל הלב אני מודה על קיומם.
 
אצלנו זה ממש לא ככה.

ומדובר בבתי ספר מאוד ממלכתיים - רק שלמורים מציק בעין לראות ילדה שלא עושה כלום (כולל להוציא את הספר). למעשה, הם היו מסתפקים בכך שהיא תוציא את הספר, אבל גם זה קשה לה מדי
.
ביום הורים האחרון סוכם שהמורה תכתוב ביומן שלה מה עשו בכיתה ומה השיעורים, כדי שהמידע יעבור אליי (מבחינתי ב-7 השנים האחרונות לא היו שיעורים ולא למדו כלום. ואם אני שואלת את הילדה מה היה היום, היא אומרת שכל השיעורים התבטלו וראו סרט / התכוננו להצגה / הייתה מורה מחליפה וכו'). זה עבד לא רע בערך שבוע, ואז די נפסק. נראה מה יהיה בהמשך.
בחשבון, בהערות ליום הורים, המורה לחשבון כתבה משהו כמו: "היא לא עושה כלום בשיעור, לא מכינה שיעורים, לא משתתפת. במבחן היא קיבלה 103".
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
ייחודי והשקעה

אני מלמד בבי"ס ייחודי כשאני מלמד את כיתות ג'-ו' לוגיקה וחשיבה מתמטית ובנוסף, קורס דו שנתי רב תחומי המתחיל בכיתה ה' ומסתיים ב- ו'. התלמידים אצלי (ולא רק אצלי) לומדים בעיקר, כיצד ללמוד. כשזה כולל כמובן, גם כתיבה עד לרמת חקר ע"פ הקרטוריונים הנהוגים באקדמיה. הלמידה היא ספירלית ומתפתחת מהקל עד לקשה. והשימוש בכלים הלוגים הנלמדים באים לידי ביטוי בכל שאר הנושאים הנלמדים בבית הספר. התלמידים המחוננים אצלנו כותבים את כל מה שצריך לכתוב, מכינים את המטלות המתבקשות בבית ועושים זאת ברצון. ההשתתפות בשיעורים היא מלאה ואין "נימנום" כל שהוא. אני מניח שזה תלוי באופן הגשת השיעור ובתהליךל הלמידה המתקיים בו. אגב, אני מלמד חצאי כיתות (שכמובן שזה מוסיף ובעל ערך מוסף גבוה)
 

Liloo3

New member
לצערי הוא ממש לא יושב בשקט

תודה על כל התגובות ,נחמד שאפשר לדבר בחופשיות ולראות שלאנשים אכפת והם מגיבים .
הלואי והוא היה יושב בשקט הרי אז למורה לא היה אכפת כלכך ואנחנו ההורים הינו מקדמים אותו בבית ובחוגים , בית הספר לצערי לא תורם לו שום ידע ולא מקדם אותו בשום צורה . הבעיה שהוא מפריע מאוד ):
אבל הוא מפריע מאוד רק בשיעורים שמשעמם לו ואז הוא לא מוכן לקחת אחריות וענישה אחר ענישה שהוא לא מוכן לקחת עליו וזה פשוט נגרר שבועות .
בשיעורים שמעניין לו הוא כוכב באופן חיובי .
שוב אני חוששת כמובן כי זה המסגרת השניה שלו ( הוא עבר בגלל מעבר דירה ) אבל זה לא משנה גם שם הוא לא הסתדר בכלל , שוב בעיות משמעת קשות .
ההתלבטות שלי הייתה בדיוק לגבי זה שמה יהיה עם גם שם הוא לא יאהב את השיעורים ואת הכיתה ואת המורה וכו .......
יש לציין שאנחנו לא מוותרים לו וכל שיעור שהוא לא נמצא בו וכל דף שהוא לא עושה הוא צריך אח"כ להשלים הכל בבית , בהתחלה חשבנו שזה יעבוד אבל הוא די מרוצה מזה בבית הוא מסיים הכל תוך חצי שעה והוא חופשי .
להעניש אותו לא לצאת לשחק בחוץ לא ממש עובד ,למרות שהוא מאוד אוהב כדורגל ולהיות בחוץ , הוא לא מתרגש לוקח ספרים וקורא וקורא ,הוא יכול לשבת ימים שלמים ושעות על גבי שעות ולקרוא .
לא שווה לפחות לנסות להעביר אותו לכיתת מחוננים ? האם התיסכול שלו ושלנו יהיה יותר גדול עם גם שם הוא לא יסתדר , כמובן שיום שליפה הוא מסתדר נהדר כי חווית הלמידה שם שונה ואני מבינה ממה שכולם כותבים שבכיתת מחוננים אופן הלמידה הוא לא שונה ממסגרת רגילה .
היום קבלתי למייל את התוכנית בשבילו , אני קצת הרבה מאוכזבת חשבתי שהתוכנית תבנה בצורה כזאת שתהיה לו למידה משמעותית ורצינית והם בכלל לקחו 3 שעורים בשבוע שהוא לא אוהב וקשה לו בהם ובהם הוא יצא לעזור ללמד בכיתה ג . זאת אומרת שבית הספר מצא פשוט פתרון להרחיק אותו מהשיעורים שבהם הוא מפריע , מצד אחד אני מבינה אותם הוא באמת מפריע ברמה שאי אפשר להמשיך בהתנהלות של השיעור וזה כמובן פוגע בילדים אחרים וגם מקשה על המורה מאוד אבל בית הספר לא יכול להיות קצת יותר יצירתי ולחשוב על משהו יותר רציני לעשות איתו בשעות האלה ? לקדם אותו לימודית ? הוא מאוד אוהב ללמוד .
אשמח גם לשלוח בפרטי את התוכנית שהכינה לו הרכזת למתמטיקה כדי שתתנו לי חוות דעת לגבי הרמה ועם זה בכלל מקצועי . (כמובן מי שמבין ) .
 
אני יכולה להבטיח לך שגם בכיתת מחוננים יהיו שיעורים שישעממו

אותו, ואם הוא מפריע כשמשעמם לו - צריך קודם כל לפתור את הבעייה הזאת, כי זה יקרה גם שם. עד עכשיו לא הבנתי מהתאור שלך מה זה בדיוק אומר שהוא מפריע - אבל להוציא אותו מהשיעורים שבהם הוא מפריע, כמו שבית הספר עושה, נשמע פתרון לא רע, דווקא. לתת לו משהו מיוחד לעשות בשעות האלה יכול להיות בעייתי מהבחינה שהוא כאילו מקבל פרס על ההתנהגות הרעה שלו, וזה בוודאי לא יועיל לו בעתיד...
 

יו2יו

New member
לאמא המודאגת

שלום לך,

נראה שאת באמת מודאגת, שבאמת קשה לילד ולך, וברור שאתם צריכים עזרה. יש הרבה דברים מטרידים בפוסט שלך, כולל הדרך שבה אתם ובית הספר מתמודדים עם הבעיות של הילד והמסרים שאתם משדרים לו. אני מציע בתור צעד ראשון לערב בעל מקצוע שילווה אותכם בקבלת ההחלטות ואולי יציע דרכים לשפר את המצב הנוכחי. זה יכול להיות פסיכולוג ילדים או יועץ משפחתי עם התמחות רלוונטית וכדומה. לא הייתי עושה שום צעד משמעותי ללא הנחיה של בעל מקצוע שיכיר אותכם, את הילד ואת בית הספר.
לשאלתך הספציפית, אני מכיר היטב את הכיתה בפתח תקווה (יש שתיים עכשיו, אבל אין הבדל משמעותי בינהן). הלימודים הם לימודים רגילים 5 ימים בשבוע ויום אחד העשרה, דומה קצת ליום שליפה אך עם עירבוב בין קבוצות הגיל (ג'-ד', ה'-ו'). רמת הלימודים גבוהה גם בהעמקה בחומר, גם בהרחבה אל מעבר לחומר היבש, גם במשימות איתן מתמודדים התלמידים וגם בדרך בה לומדים נושאים מסוימים. עם זאת חלק מהשיעורים הם שיעורים רגילים, עם מורים שמלמדים גם בכיתות הרגילות ועם שיטות ודרישות דומות לדרישות של המורים שבנך אינו אוהב היום. כאן לא יהיו ויתורים ואם יחליט שהוא לא נכנס לשיעורים הוא מהר מאד ימצא את עצמו בדרך חזרה לבית הספר הרגיל.
המעבר בשלב זה יכול להיות קשה, מעבר לצורך לקום מוקדם הרבה יותר על מנת להגיע על בנך יהיה להתמודד עם ילדים חדשים, מסגרת חדשה, חוקים חדשים וכדומה. לא בטוח גם שיקבלו אותו. אם אין מקום אתם, בגלל המרחק והגיל, תהיו בעדיפות אחרונה. עיריית הוד השרון תעמיד קשיים רבים (זו עלות גבוהה עבורם -אך אם תתקבלו הם יהו חייבים לאשר). חוות הדעת של בית הספר הנוכחי יכולה לשחק לרעתכם ועוד.

בהצלחה
 

Liloo3

New member
בקשר לבעל מקצוע שילווה אותנו

היייייייי תודה רבה על התגובה ,
אתה באמת צודק בקשר לכך שאנחנו לא כלכך יודעים איך להתמודד עם הבעיות שלו ואני בטוחה שהמסר שאנחנו מעבירים לו הוא לא תמיד הנכון , אנחנו משתדלים מאוד ומדברים כל ערב כדי לקבל החלטות נכונות לגבי איך לטפל בו , היו ערבים שלמים שרק ישבתי וקראתי על ילדים מחוננים והפער הגדול שיש להם בין הרגש לשכל .על בעיות התנהגות וכל מיני שיטות להתנהל נכון עם ילדים כאלה ומצבים כאלה ואחרים .
לילות שלמים ומתישים שהכל סובב סביבו (יש עוד שתי בנות מקסימות שהן כלכך ילדות טובות שזה מקל עלינו מאוד ) אבל נראה שאנחנו לא פועלים נכון כי הילד כבר בכיתה ד והבעיות לא נפתרו .
אני שמחה שאתה מעלה את העניין של העזרה המצועית , רק השאלה מי ? אנחנו צריכים כאן משהוא ממש מקצועי שמכיר טוב את "הילד המחונן" ולא עוד אחד שעשה תואר ראשון בפסיכולוגיה ( סליחה שאני מזלזלת ומקווה שלא פגעתי באף אחד ) ומצד שני משהוא מאוד מקצועי יעלה לנו מאוד מאוד יקר, המחירים פשוט לא הגיוניים . אז איך מוצאים פסיכולוג מקצועי בתחום וגם שהוא דרך הקופה ולא יעלה כלכך יקר ? אני אשמח להמלצות , ומוכנה לעבור לכל קופה שצריך .
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
בעל מקצוע

אפשר אולי לפנות לאנשים שאתם מכירים ולבקש מהם המלצות על מישהו שיכול לעשות זאת באופן מקצועי ויעיל, מצד אחד ומצד שני, שהתשלום יהיה בהתאם ליכולותכם. באופן כללי אלו שמוכרים כטובים מבקשים (ומקבלים בסופו של דבר) את המחיר שהם מבקשים. ככה זה בדרך כלל. תנסו לבדוק גם המלצות על אנשי מקצוע דרך האינטרנט - תגובות של אנשים שהתנסו בכך.
בהצלחה
 
חפשו מישהו שמבין בבעיות התנהגות וחוסר שקט

תתעלמו לרגע מכך שהוא מחונן. זה כנראה לא רלבנטי לבעיית ההתנהגות.

אני מכירה מאות ילדים מחוננים, והם לא מתנהגים כמו שאת מתארת. הם יושבים בכיתה ומשתעממים, ובוהים בתקרה, או מציירים על השולחן, או קוראים ספר, או משתתפים בדיון הכיתתי ללא הפסקה ומפגינים את הידע שלהם. אבל הם בדרך כלל לא מפריעים.

אם הילד מפריע - הייתי מחפשת איש מקצוע עם נסיון בטיפול בבעיות התנהגות, או בעיות חוסר שקט, או בעיות חברתיות (שאמרת שיש לו).

אולי אפילו ללכת לכיוון של הדרכת הורים, ופחות טיפול בילד. אולי עבודה נכונה שלכם מול הילד תתן תשובה.
 
אני מאלה שהשתתפו ללא הפסקה...

נראה לי שזה די ברור, לא?

אבל גם הפרעתי, זה לא שלא - לא תמיד יש משהו שדורש השתתפות, וכשאין - בהחלט פטפטתי (לא קיבלתי אף פעם א' בהתנהגות, בהנחה שיש כזה דבר - כי אני לא ראיתי ציון שכזה...
)...

אבל לא כל כך הבנתי באיזה אופן הבן שלה מפריע לשיעור. כי על סתם פטפוט לא כועסים כל כך במסגרות (הבת שלי נענשת/ננזפת הרבה יותר על בהייה וחוסר עשייה מכפי שאני נענשתי/ננזפתי על פטפוט...).
 
למעלה