אני מחפשת פתרון לילד מוכשר במתמטיקה

yoti london

New member
אני מחפשת פתרון לילד מוכשר במתמטיקה

הכותרת אמנם נשמעת רע אבל לא ידעתי איך לתאר זאת אחרת.
יש לי ילד מוכשר במתמטיקה שלמד בכיתה א חומר של ג', בכיתה ב' חומר של ד'-ה וכרגע הוא בכיתה ג', לא נכנס לשיעורי חשבון (אין כל כך איפה לשבץ אותו) ולומד בבית חומר של ו'-ז'. הוא לא יכול לשבת איתם בכיתה, מנטלית הוא לגמרי בכיתה ג' ולא טוב לו בכיתות גדולות (ניסינו את זה כבר שנה שעברה).
בנוסף להתקדמות שלו בחומר של ביה"ס הוא כבר שנה שניה עושה תוכנית מתמטיקה בהתכתבות של מכון דוידסון ומקבל ממני ומאחותו הגדולה חידות מתמטיות להעביר את הזמן.
זה טוב ויפה אבל הייתי רוצה לחשוב קדימה ולא נראה לי שזה יוכל להמשיך ככה מעבר לשנה הנוכחית. אני צריכה למצוא לו פיתרון לשנה הבאה והלאה.
יש רעיונות?
תודהמראש על כל התיחסות
 

kramerkaren

New member
תכנית בר אילן

אם השנה הוא לומד חומר של כיתה ז' אז אפשר לעשות לו את המבחנים של התכנית התלת שנתית של בר אילו ולשלב אותו שם. אני מכירה עוד ילד שעושה את זה בהצלחה רבה.
היתרון, מבחינתכם, של בר אילו הוא שאין עניין חברתי. באים, לומדים, הולכים.
 

kramerkaren

New member
אני מניחה גם שזה תלוי ילד

והעובדה שיש לו שעות מתמט' פנויות, וזמן לעבוד במהלך שעות הלימודים מאד מקל. גם העובדה שהוא צעיר ובלי השעות המטורפות והחובות של של הגדולים עוזר.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
פתרונות לילד מחונן

מה לגבי פעילויות ב"אלברט"ו"? יתכן ששם הוא ימצא את מקומו. בתכנית בר אילן אין קבלה של ילדים בגילו כך שכל מחשבה על אפשרות זו, בשלב זה, יורדת מהפרק. האם יש בישובכם תכניות מצויינות לגילאים צעירים? ומה בקשר ללמידה במסגרת מקומית למחוננים באזורכם? יתכן שיהיה כדאי לקחת מישהו פרטי שיוכל לתת מענה לילדכם.
 

yoti london

New member
תשובות

אלברט"ו לא עשה עלינו רושם טוב, בזמנו כשבדקנו את זה עם הבת הגדולה שלי.
הוא בתוכנית מחוננים בטכנודע ומאד אוהב את זה.
לגבי בר אילן, קיימת אפשרות לילדים שלמדו חומר מתקדם בחשבון להתקבל בגילאים צעירים, אני לא בטוחה שזה מה שהוא עצמו צריך.
מורה פרטי זאת אפשרות. שוקלים לסדר לו בבי"ס תיכוניסט שיעבוד איתו פעם בשבוע אבל שוב, זה פיתרון זמני. מורה קבוע זה רעיון.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
למצוא מורה מנטור

בדרך כלל כדאי לחפש דרך אנשים, אלו שמועות שעוברות מפה לאוזן. כדאי שאותו מורה יהיה מאותו אזור אחרת זה יכול להיות מאוד לא זול. אפשר לבדוק פירסומים בנושא זה ואולי אפילו פירסום של מודעה באמצעי פרסום שונים. בהצלחה וחג שמח.
 

נטלי22

New member
בבר אילן מקבלים כמעט בכל גיל ובלבד שהילד מסוגל לעבור

את מבחן הקבלה. אני מכירה אישית ילד שסיים את התכנית (ועשה בגרות 5 יח' במתמטיקה) בכיתה ז ומכירה אישית עוד ילד, שכיום לומד בכיתה ו ולומד שנה שנייה או שלישית של התכנית לבגרות.
הם אולי חריגים מאוד, אבל אני מכירה לא מעט תלמידים שמצטרפים לתכנית של בר אילן בגיל צעיר בהרבה מזה המוגדר "פורמלית".
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
קבלה לבר אילן

כשמדובר על ילד בכיתה ג' זה בעייתי גם מבחינת בר אילן. יש לי תלמיד בכיתה ג' שלומד אצלי בקלות יתירה, חומר בלוגיקה שפתית וצורנית ברמה הנדרשת למעבר פסיכומטרי לאוניברסיטה. במתמטיקה, הוא מגלה הבנה בתחומים המופיעים במבחני בגרות 5 יחידות ועדיין, אין רצון מצד בר אילן לקלוט בגיל זה. יתכן שבשנה הבאה הוא יוכל להשתלב בכיתות בר אילן.
 
חיפשתם קורסים און-ליין?

יש משהו שקוראים לו בית הספר הוירטואלי למחוננים.
אני לא יודעת מה הם נתוני הקבלה, אבל שווה לנסות.

חוץ מזה - אני הייתי מחפשת באופן כללי קורסים און-ליין.

רבים מהם באנגלית, שזה ערך מוסף....
 

tamari28

New member
תארת בדיוק את הילד שלי

ההבדל היחיד שהבן שלי בכיתה ב׳. נמצא מחונן במבחנים של מכון קרני.
הוא למד שנה שעברה עם כיתת המצטיינים של ג׳. התחיל השנה את התוכנית של מכון דוידסון .
בעצם בית הספר שלנו שהוא קטן ממש ומשפחתי לא ממש יודע להכיל אותו ולא מה לעשות איתו.
הייתי אומרת שהיום הוא יודע את החומר של כיתה ו פחות או יותר.
ואני בעצם שואלת את עצמי ואותך.... כמה צריך לדחוף ולקדם?
מה בעצם זה יתן לילד? הרי בסוף הוא ילמד עד י״ב כמו כולם, מבחינה חברתית נפשית
אין אפשרות להקפיץ אותו כיתות והוא מתאים בדיוק לכיתה ב׳.
אז כל הזמן נמשיך לדחוף את בית הספר ולחפש פיתרונות?
אני באמת אשמח לדיון בנושא כי אני לא יודעת....
 

tamari28

New member
ובעצם הבעיה קיימת לא רק בחשבון

זה בעצם מורגש גם בעברית וקריאה ואלי במקצועות נוספים
שאני לא מודעת אליהם מספיק...
רב התלמידים בכיתה עוד קוראים סיפורים קצרים וההורים נדרשים
בכל יום לחתום שהתאמנו, בזמן שהבן שלי קרא בקיץ את כל סדרת
הארי פוטר. בעצם נדרש פיתרון נקודתי כמעט בכל מקצוע בבית הספר.
יש לנו עוד ילדים ואני לא רואה את עצמי רודפת אחרי בית הספר
כל הזמן שיקדמו אותו וגם לא בטוחה איזה כלים יש להם.
&nbsp
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
קריאה בראש ובראשונה

המפתח לכל המקצועות ויכולת ההתקדמות וההתפתחות בהם הוא קריאה וכמה שיותר. הבעיות שקיימות היום במערכת החינוך בכל התחומים, נעוצות בעיקר בגלל חוסר קריאה מספיק של הילדים. חשוב לעודד את הילד לקרוא עוד ועוד וחוץ מספרות שעדיין לא מתאימה לו, שיקרא כל מה שיחפוץ בו. אם הוא סיים לקרוא את סדרת הארי פוטר אולי כדאי לעניין אותו בספרים של אורה מורג? גלילה רון-פדר? סדרת נארנייה? מה בדבר קלסיקות כגון "הרוח בערבי הנחל", "פו הדב" (על כל הספרים בסדרה), הספרים של אניד בלייטון - "השביעייה הסודית", "החמישייה"- הספרים של מרק טווין - תום סויאר והקלברי פין (כל הספרים)- הייתי ממליץ גם על "אליס בארץ הפלאות" ובקריאה מודרכת אפילו תוך התמקדות בחלקים הלוגיים והמתמטיים שבספר ו"אליס מבעד למראה" תוך התמקדות בתהליך משחק השח מט הקיים בספר. בתחום הפנטסיה יתכן שלאחר זמן מה הוא יוכל לקרוא גם את הספרים של טולקין ומשם, הדרך יכולה להיות קצרה דווקא לספרים של אסימוב בתחום המד"ב. האפשרויות הן בלתי סופיות וישנם כיוונים נוספים, אשמח לייעץ הלאה.
בהצלחה
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
בן בכיתה ב' ומחונן

על איזה מבחן קרני מדובר? בכיתה ב' התלמידים עוברים את המבחן של מכון סאלד. ובכל אופן, על "כמה צריך לדחוף ולקדם?" אייני מסוגל לתת תשובה חד משמעית. בסופו של דבר זה תלוי במרכיבים נוספים ובמשתנים לא מעטים, מצד אחד, אם הבן לא יעסיק את עצמו בחומר שיעניין אותו ויהיה ברמת הקושי המספקת כדי לאתגר אותו, הוא עלול לאבד עניין ואולי יתחיל להפריע לעצמו ולסביבתו ובסוף יתכן ש"יהיה קרח מכאן ומכאן". מצד שני, כל הנושא החברתי ותהליך ההתפתחות הטבעי שחשוב שכל ילד יעבור. כדאי לדעתי, להתייעץ על כך עם מישהו יותר מקצועי ומוסמך בתחום זה. מה לגבי מורה -מנטור שילווה/תלווה את הבן? אולי סטודנט/ית שיהיה/תהיה עם הבן בשעות אחה"צ? האם בבית אפשר לאתגר אותו בכמות ובאיכות מספקת? יש לי תלמיד שכזה שאני מלמד אותו באופן פרטני ובבית ואני יודע שהוא מקבל כמות גדול ואיכותית של חוגים שונים המעשירים אותו ואכן, הוא מתפתח יותר ויותר מצד אחד ומצד שני, הוא גדל עם חבריו בני גילו ואין לו כל בעיה חברתית שהיא. אם יהיה צורך אשאל את הוריו האם יהיו מוכנים לשוחח עימכם ואולי מנסיונם שלהם יוכלו לתרום לכם. בהצלחה
 

tamari28

New member
הוא נבחן באופן פרטי במכון קרני לצורך אחר

אבל זה באמת לא העניין.
מבחינת חוגים, אנחנו שולחים אותו דווקא לדברים שלא קשורים ל״שכל״. הוא זקוק
לחיזוק בתחום הרגשי, הוא הולך לקרמיקה אומנות וקפוארה נהנה ופורח.
בעצם נוצר מצב שאנחנו פחות מאתגרים אותו מבחינה שכלית, אבל אני באמת לא בטוחה מה יותר חשוב בשבילו.
לא חשבתי על הסיטואציה שכתבת שהוא ישתעמם ויפריע. היום הוא לוקח ספרים לבית הספר וכשממש משעמם לו הוא מוציא וקורא.
כשאתה מדבר על אתגרים בבית, למה אתה מכוון? אני לא שואלת אותו שאלות בחשבון
אחה״צ... אבל אני כמובן פתוחה לרעיונות חדשים.
בעצם השאלה שמטרידה אותי כנראה היא, מה הנזק לילד כזה שלא מאתגרים אותו
באופן מיוחד אלה נותנים לו את החינוך שמקבל כל ילד אחר?
 

yoti london

New member
אני מסכימה ולא מסכימה


לא כולם רק מסיימים י"ב, יש כאלה שמסיימים י"ב עם תואר במתמטיקה, למשל בעלי ואח שלו.
אני מסכימה שלא צריך לדחוף יותר מידי (ושאפילו שעמום זה לא בהכרח דבר רע). המצב כרגע שהוא לא לומד בכיתה אבל כן מחפש חידות או נושאים במתמטיקה. זה לא שבני גילו יגיעו לכיתה ז' ואז הוא יהיה באותה "רמה" איתם בנושאי הלימוד.
מצד שני (ואני רואה את זה אצל חברים של הבכורה שעכשיו מתחילים תיכון) , תלמידים מוכשרים במתמטיקה ששולפים תשובות בחשבון מיד מהראש ולא לומדים טכניקות של חישוב תרגילים, מתקשים כשמגיעים לחומר מסובך.והכי חשוב זה שאני רוצה למצוא פתרון עכשיו גם אם הוא לעתיד. שאם אני מתכננת שהוא ילמד כמו אבא שלו בתוכנית אוניברסיטה לתיכון אז שילמד קודם את הבסיס ואז מתי ללמד? מי ילמד ואיך?זה עוד טיפה מוקדם להתחיל אבל אני רוצה לדעת מה אפשר או כדאי לעשות כדי שאסדר את זה בזמן המתאים.
בקיצור, אני בעיקר מתלבטת מה לעשות ואיך.

אגב, כרגע, בהמלצת חברה שהיא פרופסור למחשבים בטכניון ועובדת בין היתר על תוכניות לימודים מעניינות במתטיקה ומחשבים, אנחנו משקיעים בעיקר בחוברות של חשיבה מתמטית כמו "חוקרים חשבון", חידות שאנחנו שולפים מהאינטרנט ומתמטיקה בהתכתבות של דוידסון. מה שהפרופסור המליצה זה לעבוד בעיקר על חשיבה מתמטית ולפתוח אפיקי מחשבה.
 

tamari28

New member
פיתוח חשיבה זה באמת רעיון מעולה

השאלה הגדולה איך עושים את זה...
חוקרים חשבון חוברות נהדרות וגם הבן שלי מאוד אוהב אותן.
אני מודה שאותי תואר אוניברסיטאי בתיכון לא מפתה בכלל, אבל זה כנראה תלוי ילד ואדם. לעניות דעתי, לוקח זמן להבשיל למחשבה מה רוצים לעשות בהמשך החיים. ותואר במתמטיקה שלא נזקקים לו במה הוא מועיל לנו?
הדיון פה חידד לי שתי נקודות ועל כך אני מודה לכם, האחת להבין מה הנזק שיגרם לו אם לא נפתח אותו באופן מיוחד. השניה, לבדוק איך אפשר לפתח אצלו את החשיבה באופן כללי ולאו דווקא את המתמטיקה...
שבוע נפלא
 
למעלה