כמות מחוננים שעברו השנה את שלב ב'

רות2016

New member
כמות מחוננים שעברו השנה את שלב ב'

שמתי לב שכמעט כל מי שאני מכירה עבר השנה את מבחן שלב ב' (בכיתה ב') כולל הבן שלי, זה יוצא כמות גדולה במיוחד, למשל, בכיתתו של בני חמישה ילדים מתוך שישה עברו את המבחן וילמדו בתכנית למחוננים שנה הבאה, כמו כן שמעתי על עוד המון ילדים שעברו. אנחנו מאזור חדרה ומופנים ליום שליפה באולגה.
האם יתכן שהורידו את רף המבחן, או שהוא היה קל במיוחד ולא סינן את האחוזון העליון של התלמידים?
 
ריכוזי אוכלוסיה

ראשית, ברכות.
&nbsp
שנית, כיתה של שישה? הכוונה לחמישה מתוך שישה שניגשו לשלב ב', נכון?
&nbsp
שלישית, ככלל, עוברים כ-2.5% מכלל הנבחנים. 2.5% אחוז זה אומנם מספר קטן, אך מתוך אוכלוסיית כלל ילדי ישראל מדובר באלפי ילדים בשנה (בכל הארץ). חלקם באיזור חדרה. עד לפני שנתיים-שלוש, כל רשות מקומית קבעה סף שונה להגדרת מחונן ויתכן שבחדרה בעבר הסף היה אחוז בודד. כיום הסף 2.5%.
&nbsp
יתרה מכך, הסף הינו זהה בכל הארץ. סביר שישנם איזורים בהם ריכוז המחוננים גבוה יותר ואיזורים אחרים בהם הוא נמוך יותר (תופעת "הלך זרזיר אצל עורב"). יתכן וחדרה הינו איזור "משיכה" למחוננים כך שבאיזור חדרה אכן למעלה מ-2.5% מהילדים אותרו.
&nbsp
רביעית, יתכן שהשיבוץ לכיתות א' "אחראי". האם השיבוץ היה מקרי? או שהמשבץ (רכזת/יועצת/מנהלת) שיבצו את הילדים בהתאם לכישוריהם? בקשות הורים?
&nbsp
חמישית, מניסיוני הקהילה "קטנה". יש נטייה לפגוש "דומים" (למשל בחוגי "מצטיינים" אחרי הצהריים). ההתרשמות, כאילו, המון עברו את המבחן, יתכן שהיא נכונה בסביבבה הקרובה, אך ברמה הארצית אחוז העוברים הינו כ-2.5%.
&nbsp
שישית, במקומות מסויימים (כולל חדרה) יש תוכניות מצטיינים הפונות לאחוזונים הבאים (בד"כ 2.5% האחוזים העוקבים). האם יתכן שחלק מהעוברים הם "רק" מצטיינים?
&nbsp
 

רות2016

New member
ריכוז מחוננים

כן הכוונה שמתוך 2 כיתות ב' בבית הספר שלנו ניגשו 6 למבחני שלב ב' ו5 עברו כמחוננים, לא כמצטיינים.
ברור לי ש2.5% זה הרבה ילדים פשוט ההרגשה שלי, שד"א גם אומתה ע"י הצוות בטכנודע (שאחראים של יום השליפה של כל האיזור בין חוף כרמל עד נתניה), גם הצוות הסכים שיש השנה כמות גדולה של ילדים במיוחד.
ורק תהיתי האם יכול להיות מצב עקרונית שעשו מבחן קל מדי, והמון ילדים ענו נכון על כל השאלות, ואז זה לא באמת 2.5% אלא כל מי שענה נכון?
 
מבחן קל, לא משנה את האחוזים

אכן אם המבחן "קל" אזי יהיו יותר תשובות נכונות. לא סביר ש-"המון ילדים ענו נכון על כל השאלות". כמעט כולם טועים, מעט, אפילו במבחן קל. ציון "עובר" ניתן רק ל-2.5% הראשונים. כלומר, ברמה הארצית, הגידול בכמות העוברים הינו פונקציה של גידול באוכלוסייה בשנתון הרלוונטי. כשדוגמים כל כך הרבה בתי ספר (או כיתות) צפוי שיהיו מקרים "קיצוניים" (חמישה, או לחילופין אפס, מאותרים מבית ספר אחד). עם זאת, יתכן שאכן באיזור חדרה היה השנה "פיצוץ" של עוברים. ככל שהיה "פיצוץ", יתכן שמדובר בסטייה סטטיסטית ויתכן שיש לכך גורם "מקומי" וחדרה הינה "מגנט" למחוננים.
&nbsp
השערה פרועה, מהיכרות עם המרכז בטכנודע, יתכן ויש קבוצה של הורים שבחרו "להתיישב" בסביבה רק על מנת להגיע אליו. אם עשרים משפחות "נכונות" יעשו את השיקול הנ"ל, זה מספיק כדי "לפוצץ" את המרכז ולעוות את הסטטיסטיקה.
&nbsp
הערה: נתקלתי בעבר בכיתה "רגילה" (בחינוך ממ"ד) בה אותרו 10 מחוננים מתוך 24 תלמידים.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
רף המבחנים בשנת תשע"ו

ע"פ חוזר מנכ"ל לשנה זו, הרף למחוננים עומד על כ- 97.5 והרף למצטיינים עומד על כ- 93. למיטב ידיעתי ההתייחסות השנה היתה ארצית ולא מקומית/אזורית כפי שהיה נהוג קודם לכן. אם המבחן היה קל יותר ביחס לשנים עברו? יתכן. קיימת אפשרות נוספת שהורים החלו להיות מודעים יותר לעניין המבחן והחלו להכין את ילדיהם בין אם בעצמם ובין עם עזרה חיצונית, הכל יתכן. בכל אופן, בהצלחה לבן ומקווה ומאחל השתלבות קלה ביום השליפה והפקת מירב ההנאה והלמידה מהשתלבותו.
מצ"ב קישור לחוזר מנכ"ל לשנה זו.
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Gifted/Misgarutlimud/KabalatTalmidim/
 

רות2016

New member
משרד החינוך

אני פשוט נתקלתי בכמות גדולה במיוחד של תלמידים שעברו השנה את שלב ב,
וחשבתי שמתאים למשרד החינוך ברשות נפתלי בנט לעודד גם את המצטיינים נניח אחוזון 95 ומעלה. ופשוט להוריד קצת את רף הקבלה, אפילו שלא ציינו את זה...
אבל אולי זה באמת סתם צירוף מקרים....
בגלל זה העלתי את השאלה, לראות האם ישנם פה עוד שנתקלו בכמות מחוננים גדולה במיוחד השנה.
 
יתכן שהיו נדיבים בשלב הערעורים

עלות של הגדלת כיתה ביום שליפה קטנה יותר מאשר בכיתת מחוננים, ויתכן שהחליטו באופן מודע להיות יותר נדיבים השנה, להזמין יותר ילדים.

לפני כמה שנים הייתי עדה למקרה כזה, שבגלל לחצים של הרבה הורים - נפתחה עוד קבוצה ב״יום שליפה״.

לחלופין - אולי אתם בית ספר חזק במיוחד.

או - סתם צירוף מקרים
 
מגמה כללית?

לא בטוח. מהביהס שלנו רק שני ילדים עברו את המבחן. גם לא סביר שחל גידול אדיר פתאומי באוכלוסיה שמשקף עליית כמות הילדים שנכללים ב2.5 אחוזים. גם ההכנה לא משפיעה בכלל על הכמות אלא רק על מי יכלל באחוזונים. מה נשאר? כן עלייה בביקוש לכיתות, כפי שמשתקף בביקוש לפתיחת שתי כיתות.
 
מאיפה אתם?

גם אנחנו שייכים לגבעת אולגה.
אגב, אצלו עברו 2 מהכיתה, 1 מהכיתה המקבילה וזהו, נראה לי. אז אולי אתם בכיתה חכמה במיוחד
 
למעלה