שלב ב'

יורה נחושתן

Member
מנהל
תשובה לאמא במשרה חלקית

למרות שאגף המחוננים ומכון סאלד מתעקשים על שאין כל צורך בהכנה מסויימת למבחן, הקביעה הזו אינה מדוייקת. המבחן מחייב לא רק יכולות קוגנטיביות מובנות אלא גם, ידע נרכש ומיומנויות נלמדות. נכון שחלק לא מבוטל מהנושאים הקיימים במבחן אינם נמצאים בתכנית הלימודים של משרד החינוך אולם, אפשר להתייחס למבחן כאל מבחן פסיכומטרי לילדים בגיל זה וכמו כל מבחן פסיכומטרי קיימת אפשרות להתכונן למבחן. הכנה מתאימה מספקת את התרגול הנכון בנושאי המבחן ובאותה עת, מגבירה את תחושת הבטחון של התלמיד ביכולותיו להתמודד עם מטלות אלו.
בשיחה שהיתה לי לפני מספר שנים עם בכיר במערכת נאמר לי במפורש שלדעתו, משרד החינוך היה צריך לקיים קורסי הכנה למבחן במסגרת מרכזי המחוננים והמשמעות שנבעה מדבריו היתה, שאכן הדבר אפשרי ואפילו נחוץ. אני מניח שחלק לא מבוטל מההתנגדות של הגופים העוסקים בנושא זה נובעת מהצורך "בפתיחת הברזים" בתחום התקציבי אם כמות גדולה של תלמידים תעבור את הסף. יותר כיתות, יותר מורים מומחים (בתעריפים גבוהים יחסית), יותר שעות. הכל מסתכם בסופו של דבר לצערי, בכסף.
 

דרור9000

New member
כדאי לכתוב גם שההכנה למבחן מוגבלת ביכולתה להשפיע.

מכירה ילד שלמד שנה למבחן ולא התקבל למחוננים. מכירה אחרים שלהתכוונו לבחינה והתקבלו.
ההתנגדות של מכון סאלד ומשרד החינוך להכנות נובעת מסיבות של אגו לדעתי.
מר נחושתן כמנהל הפורום אנא דייק במה שאתה כותב.
הואיל ולמחוננים מתקבלים על יד מבחן יחסי. תמיד יתקבלו רק אחוז מהטובים יותר.לכן זה ממש לא משנה את גודל הכיתות אם יותר יעברו הכנה. פשוט יתקבלו אילו שעשו פחות טעויות בבחינה.
 
תחפשי באינטרנט ״דוגמא לשאלות למבחן מחוננים״

תמצאי בקלות כמה דוגמאות לסוג השאלות שיש, תוכלי להראות לבנך.

חלק מהשאלות הועלו על ידי גורמים שמעבירים קורסי הכנה. לדעתי הקורסים האלה לא מאד הוגנים, בכך שהם נותנים סיכוי יותר גבוה לאלה שלהורים שלו יש יותר כסף. אבל ככה זה במדינה קפיטליסטית. ולדעתי - ילד באמת מחונן, לא צריך את קורסי ההכנה. אבל הם ״יעבירו את הסף״ את מי שהוא מתנדנד.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
קורסי הכנה - נכון או לא נכון?

גם ילד מחונן לא יעבור את המבחנים הניתנים ע"י מכון סאלד או מכון קרני אם לא קיבל לפחות, את הבסיס המאפשר מעבר של משוכת הבחינה. וכוונתי כאן בעיקר למה שהילד מקבל בבית לאורך השנים ובעיקר, קריאה ושיפור השפה והרחבת הידע כמעט באופן בלתי מודע. קורסי ההכנה מאפשרים לילדים הניגשים למבחן להתמודד עם מרכיבים שונים שאינם קיימים במסגרות הלימוד הרגילות, הרשמיות.
במשך שנים לא מעטות התרעמתי בפני אנשים שונים במערכת על העובדה שאחוז התלמידים מהעדה האתיופית במרכזי מחוננים שונים, מועט ביחס ליוצאי עדות אחרות ואפילו, ביחס למספר בני העדה האתיופית בישראל. עובדה זו צרמה לי מאוד וכל אותם אלו שהתרסתי בפניהם על עובדה זו, ספקו כפיים וגלגלו עיניים בארובותיהן כמעט כתגובות של השלמה עם המצב. לדעתי, הפער התרבותי מנע מאותם ילדים מהעדה שלדעתי, יכלו למצוא את מקומם כמחוננים במרכזים להגיע לכך. דווקא הקורסים שחלק מילדים אלו עברו, כהתגייסות של מפעילי קורסים שכאלו. איפשרו לחלקם להשתלב במסגרת המחוננים (ולא רק במסגרות שכאלו). כך שאפשר לומר שלמטבע יש שני צדדים וכדאי וגם הוגן, לראות ולבחון את הדברים מנקודת מבט הכוללת את הצדדים כולם.
מן הראוי היה שאגף המחוננים "יגייס" את מפעילי הקורסים הנ"ל במסגרות שלו ויאפשר לכל מי שחפץ בכך, לעבור את קורס ההכנה - בדיוק כפי שעושות ונוהגות אוניברסיטאות בהקצותן משאבים לקורסי הכנה לפסיכומטרי במחיר השווה לכל נפש - ואם יביא הדבר ל"שיטפון" של מחוננים ומצטיינים למרכזי המחוננים, תהיה בכך תרומה למערכת החינוך כולה ותמיד אפשר יהיה להעלות את הרף שבסופו של דבר, יעלה את רמת הלמידה וההכנה (המשפיעה באופן טבעי מעבר להכנה הספציפית למבחן) ללמידה כוללת של התלמידים. אוטופיה? אולי. אבל בהחלט רעיון ששווה להאבק עבורו.
 

דרור9000

New member
אנא דיוק. המבחן הוא יחסי אין אפשרות לשטפון של מחוננים

מעבר לזה חבל להלחיץ ילדים בכיתה ב עם הכנות וקורסים שלא מועילים לדבר מלבד למיון עבור משרד החינוך.
כל הקורסים עוזרים בעיקר לאילו שמפעילים אותם. הם לא יביאו לצדק חברתי.
 
אבל אלה יהיו שני אחוז יותר גדולים...

 

נטלי22

New member
בדרך כלל לא, כי ברוב המקרים יש מגבלת מקומות.

אם בכיתת מחוננים יש רק 26 מקומות, אזי גם אם 50 ילדים עברו את המבחן ב-2% העליונים לא יוכלו לקבל את כולם, כי ברוב המקומות אין אפשרות לפתוח 2 כיתות מחוננים מקבילות. אז מה שיקרה הוא, שיקבלו רק את ה-1% העליון באותו אזור.
בימי שליפה מן הסתם יש יותר גמישות, כי צריך למצוא מענה רק ליום אחד בשבוע ולא לשבוע שלם.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
צדק חברתי? יש סיכוי

למיטב ידיעתי ונסיוני, לקורסים הללו ישנו ערך מוסף המשפר את יכולת הלמידה של התלמיד גם במסגרת לימודיו הפורמליים בבית הספר. הידע הקשור ללוגיקה שפתית וצורנית בנוסף לחשיבה מתמטית ואיסטרטגיות למידה מוסיף לתלמיד לא מעט וזאת מנסיוני האישי. עקבתי אחר תלמידים לפני קורסים שכאלו ולאחר מכן, וראיתי את השיפור שנוצר בהם. ובמיוחד, לכל אלו שלא קיבלו מסיבות שונות, תמיכה ועידוד לכך בבית. כך שאני בהחלט חושב שיש לכך השפעה לא מבוטלת.
 

דרור9000

New member
לימדתי בעברי לפסיכמוטרי דרך קרן אייסף

לימדתי תיכונסטים משכונות מצוקה במרכז.
עדיין למרות מאמציהם ומאמציי הם לא התקבלו אחרי שנה של הכנה לפסיכומטרי לרפואה. בכל מקרה כאן מדובר על ילדים בכיתה ב. לא ברור לי איך להשלים צורות עוזר להם עם עברית. אם כבר עדיף לפי המחקרים שילמדו מוסיקה.
ועוד משהו ממה שאני רואה אצל בתי רצוי שקלי הלמידה יתקבלו לימי שליפה.
לילדים שאינם מהירים בלמידה קשה יהיה להשלים את יום הלימודים.
 
למעלה