מרכז למחוננים

yaronsegev1

New member
מרכז למחוננים

שלום לכולם
הייתי רוצה לדעת מה נותן מרכז המחוננים לתלמידים בסופו של דבר, ובמיוחד כשזה בא על חשבון יום לימודים בבית הספר הרגיל?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מרכז למחוננים

כדאי להבין נקודה בסיסית חשובה ביותר. מרכז מחוננים בו מבקר התלמיד יום בשבוע, אינו בא להחליף את לימודי הליבה המתקיימים בבית הספר הרגיל אלא, להוסיף ולהרחיב את תחומי הידע של התלמיד כשהוא "פוגש" בנושאים שאינם שיגרתיים מצד אחד ומצד שני, הרחבת הידע הנלמד בסופו של דבר בבית הספר הרגיל. לא פעם אפשר להתייחס לנושאים הנלמדים במרכז המחוננים ונחשבים כחופפים לתכנית הלימודים כגון מתמטיקה, כאל "תומכן למידה" לחומר הנלמד בבית הספר. חשוב לדעת שהצוותים העובדים במרכזי המחוננים נחשבים כעילית מבין אנשי ההוראה ובכל התחומים. גישתם הרבה יותר נינוחה וסבלנותם רבה מכיוון שאינם כבולים בהספקים המחוייבים מטעם משרד החינוך ולכן, תהליך הלמידה (על אף הפגמים הקיימים בו) הוא בהחלט שונה ויוצר אצל התלמידים עניין ושאיפות להתעמק יותר ויותר במגוון הנושאים הבלתי שיגרתיים.
גם המימד החברתי אינו נושא קל משקל. הריכוז של תלמידים שהם, בדרך כלל שווים לילד המחונן, יוצר אצלו תחושה של בטחון "איזה יופי, אני לא לבד", כפי שלא פעם מופיעות התחושות הללו בתלמיד המחונן במהלך הלמידה הרגיל. כמו כן, קיים הסטטוס החברתי כאשר בעיני התלמידים "הרגילים" שנשארים בבית הספר, התלמיד המחונן מקבל איזה שהוא מעמד יוקרתי בעיניהם וגם בעיניו.
למרות שישנן נקודות פחות חיוביות בלמידה במסגרת זו, עדיין, רב החיוב על השלילה.
 

דרור9000

New member
פחות יום של לימודים משעממים בבית ספר

לגבי סטטוס חברתי זה חרב פיפיות. בשנה הראשונה שלה בתוכנית בתי היתה צריכה להתמודד עם כך שלא שיתפו אותה במשחקי כדור כי היא נחשבה חננה כי היא מחוננת....
בהתערבות המורה המצב הזה נפסק.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
סטטוס חברתי

אכן, מצער מאוד שמקרים שכאלו עדיין קיימים ובכל זאת, אם נשווה זאת למצב שהיה לפני מספר שנים הרי שבכל זאת חל שיפור. עצם העובדה שהמחנכת התערבה ונראה ע"פ הדברים שההטרדה נפסקה, מעיד על כך שפעילות המחוננים במרכז העשרה מקבלת לאט לאט "גושפנקה" חברתית מצד תלמידים אחרים וגם צוותי המורים יודעים היום טוב יותר כיצד להגיב במקרים שכאלו ואכן, אנו שומעים פחות ופחות על מקרים שכאלו. עד לפני כעשר שנים התלמידים שהיו לומדים במסגרות מחוננים יום בשבוע היו נחשבים כפריקים, יוצאי דופן, מוזרים וכו'. הדברים היו מגיעים עד כדי נידוי חברתי של ממש ולאורך זמן, כשצוותי ההוראה בבתי הספר לא ידעו בדיוק כיצד להגיב ולעיתים פטרו את הדברים כ"עניינים שבין הילדים". מחוננים לא מעטים הפסיקו את השתתפותם בפעילות שבועית זו מכיוון שהלחץ החברתי מצד בני כיתתם היה חזק מהם. השינוי בכל זאת הגיע והדברים נראים היום אחרת. אין זאת אומרת שלא קורים עדיין מקרים שכאלו ולנו לא נותר אלא לקוות שתכיפות ותדירות ארועים מסוג זה יעלמו מן העולם.
 
למעלה