בגלל פוטין או בשביל הדרכון הכחול? זינוק של 73 אחוזים בעלייה

beatman

Member
בגלל פוטין או בשביל הדרכון הכחול? זינוק של 73 אחוזים בעלייה

מנכ"ל החברה לקידום עלייה "אופק ישראלי": "זה נובע גם מהעבודה הנכונה שלנו ברשתות החברתיות". העולים מגיעים מרוסיה בעיקר, בייחוד מהערים הגדולות, אך חלקם חוזרים למוסקבה ולסנט־פטרסבורג לאחר קבלת הדרכון

מאת צביקה קליין כ״ט בתמוז ה׳תשע״ט (01/08/2019)

התחזקות ניכרת נרשמת השנה בעלייה ממדינות בריה"מ לשעבר, בעיקר מרוסיה ואוקראינה. בסוכנות היהודית מדווחים שבחצי הראשון של 2019 עלו לישראל מהמדינות הללו 11,882 עולים בסך הכול – 42 אחוזים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. הסיבות לעלייה עשויות להיות כלכליות ופוליטיות, אבל גם שינוי שנערך לפני שנתיים בחוק הדרכונים הישראלי.

העולים ממדינות בריה"מ לשעבר מנו 77 אחוזים מהעולים לארץ מכלל העולם בחודשים ינואר עד יוני 2019. רובם כאמור הגיעו מרוסיה – 7,894 עולים, 73 אחוזים יותר מבמחצית הראשונה של השנה שעברה. קבוצה גדולה נוספת הגיעה מאוקראינה: 3,005 עולים הגיעו ממנה, רק 6 אחוזים יותר ממספר העולים בינואר־יוני אשתקד. 396 עולים הגיעו מבלרוס, אך כאן חלה דווקא ירידה של 17 אחוזים לעומת התקופה המקבילה ב־2018.

כמובן, אין להשוות בין גל העלייה הנוכחי לגל העלייה של שנות ה-90: בחמש השנים האחרונות הגיעו ממדינות בריה"מ לישראל כ־36 אלף עולים, בערך מספר העולים בתוך חודש אחד בשנות ה-90.

גורמים רשמיים בישראל טוענים שהעלייה מרוסיה נובעת מסיבות פוליטיות בעיקר, ואילו העלייה מאוקראינה – מסיבות של ביטחון וכלכלה. במשרדי הממשלה הרלוונטיים העדיפו לא להתייחס רשמית לממצאים, שכן הדבר עלול לפגוע ביחסים עם רוסיה. "ברוסיה יש אי אמון לגבי עתיד המדינה, ובעיקר אי אמון בנשיא ולדימיר פוטין", טוען גורם ממשלתי. "זו בעצם העלייה של פוטין".

שני גורמים מנוגדים מעודדים את העלייה מרוסיה. מצד אחד, המצב הפוליטי בעייתי ומחמיר: "קיימים סכסוך עם אוקראינה ומתיחות מול ארה"ב ואירופה. זה משפיע כלכלית על מעמד הביניים, שרוב היהודים נמנים עליו. יש גם אי אמון בעתיד המדינה בגלל מדיניות הפנים", אומר המקור הממשלתי. מנגד, דווקא חופש הדת והאפשרות לחיות חיים דתיים ללא הפרעה, עם תשתית יהודית חזקה, מסייעים להתחזקות העלייה: "כיום יש בתי ספר יהודיים ומחנות קיץ ציוניים, ואם ילד גדל במסגרת כזו, אך טבעי שישקול לעלות לישראל".

בתחילת שנות ה־2000, לדבריו, עלו בעיקר זכאי חוק השבות מהפריפריה של רוסיה, ולא ממוסקבה הבירה או מסנט־פטרסבורג, אך בשנים האחרונות מגיעים העולים בעיקר משתי הערים הגדולות. העלייה כיום, כשיהודי רוסיה כבר מבוססים במדינה בעלת כלכלה מתפקדת, היא של אנשים שמבוססים כלכלית ומקצועית, ולא של אנשים שתלויים לחלוטין במדינה.

רבה של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה פנחס גולדשמידט מכיר היטב את התופעה, אך לדבריו לא כל העולים מגיעים כדי להישאר. "אפשר היום לקבל אזרחות מבלי לחכות יותר מדי זמן לדרכון כמו בעבר", הוא אומר. תיקון חוק הדרכונים שעבר בישראל לפני שנתיים אפשר לאזרחים לקבל דרכון מיד עם עלייתם, בלי להוכיח שהשתקעו בארץ למשך שנה. בעבר העולים היו מקבלים תעודת מעבר, שחלות עליה מגבלות רבות, אך החוק החדש קובע ש"שר הפנים לא יוכל לסרב לבקשתו של עולה, אשר הוענקה לו אזרחות מכוח חוק השבות, לקבל דרכון ראשון רק משום שטרם השתקע בישראל". לכן, מסביר הרב גולדשמידט, "יש הרבה יהודים או בעלי שורשים יהודיים שעולים כדי לקבל אזרחות ישראלית – וחוזרים מיד לרוסיה. במוסקבה קוראים לזה 'עליית דרכון'. ממה שאני שומע, יש היום עשרות אלפים במוסקבה שמסתובבים עם דרכון ישראלי".

לדברי הרב גולדשמידט, המצב הכלכלי ברוסיה הוא רק גורם משני לעלייה: "הוא לא מספיק כדי להביא את המאסות. הסיבה העיקרית היא קבלת דרכון ישראלי".

מומחים אחרים לעלייה טוענים שהקשיים ברוסיה הם שעומדים מאחורי התגברות העלייה. שמעון כהן, מנכ"ל "אופק ישראלי" – חברה לתועלת הציבור שהיא הגוף האחראי להשקעת כספי הממשלה בעלייה לארץ, באמצעות המוסדות הלאומיים – מעז לקחת קרדיט חלקי על התופעה. "זה נובע גם מהעבודה הנכונה שלנו ברשתות החברתיות. כשזכאי העלייה מבינים שיש להם הזדמנות, שהם מתאימים לחוק השבות, הם יעשו את הצעד הזה, כי הם מחפשים הגנה.

"יש לחץ ברוסיה, הם לא יודעים לאן המדינה שלהם הולכת, יש מעצרים של כל מיני אנשים, מכל הרקעים, והמצב אינו נעים. יש גם בעיות כלכליות. נוצרה בשנים האחרונות עבודה נכונה של הסוכנות וגורמים שפועלים בשטח להעלאת המודעות, וכדי להראות לזכאי חוק השבות שיש להם הזדמנות לעלות. זה חלון הזדמנויות. בסוף אנחנו מדינה טובה, והאופי של העולים מחבר העמים הוא אופי של שורדים, אנשי עבודה, ומדינת ישראל נותנת להם מענה".

לדבריו, מדינות אחרות כמו ארה"ב או קנדה מקבלות מהגרים מרוסיה במשורה. "אין הרבה מדינות שיקבלו אותם בידיים פתוחות. מדינת ישראל כן, והיא גם מדינה בעלת כלכלה יציבה".

טוענים שהסיבה היא שינוי חוק הדרכונים.
"מי שאומר זאת, מגזים. אם חלק מהעולים חוזרים, אלה בודדים, כמו מכל מדינה. הלוואי שכל זכאי שבות בעולם יקבל תעודה שאומרת לו שהוא זכאי לעלות לישראל. זה יכול להיות טוב, כי כך יהיו לנו נתונים שלהם להמשך, אבל הם גם ישמשו מעין שגרירים שלנו בעולם".

מיקי גיצין, המנכ"ל הישראלי של הקרן החדשה לישראל, שנולד להורים יוצאי בריה"מ לשעבר, מסכים עם כהן שהעולים של רוסיה מגיעים מסיבות של רדיפה פוליטית. "פעם היו עולים לישראל בגלל ביטחון אישי או כלכלי, אך כעת המצב שונה. העולים היום אמידים יותר, ויכולים להרשות לעצמם לחיות בתל-אביב או בחיפה. העולים מרוסיה של היום מגיעים בגלל צמצום המרחב הדמוקרטי. אלה אנטי־פוטיניסטים, בעלי אוריינטציה ליברלית יותר מאשר דור ההורים שלי".

גיצין גדל במשפחה ימנית מאוד מבחינה מדינית וחברתית, כמו רוב יוצאי בריה"מ לשעבר, אך בחר בדרך אחרת ולכן הוא נחשב לעוף מוזר בקהילת העולים. "ההורים שלי ברחו מבריה"מ כי רדפו יהודים, אך היום כבר רודפים שם אחרי כולם", הוא אומר. "בעיניי, לו השמאל בישראל היה חכם הוא היה מדבר עם העולים האלה מרוסיה".

למה לא עושים את זה?
"השמאל בישראל פשוט לא חכם. אין שום היגיון לא לפנות אליהם, בשמאל חושבים משום מה שכולם מצביעים ליברמן, אבל זה לא נכון, הרוב דווקא מצביעים לליכוד.

"תבין שליברמן הוא ממולדובה, כמו משפחתי, אבל יוצאי בריה"מ של היום צוחקים על המבטא שלו ועל הרוסית שלו, כי זה נחשב לפריפריה ברוסיה. יכול להיות שההליכה שלו לכיוון של שאלות דת ומדינה ופחות למלחמה בבתי המשפט קשורה לשאיפה שלו להגיע אליהם, ואל הדור הבא".

-----------------------------------------------------------
https://www.makorrishon.co.il/news/160431/
 

Astroo

New member
עד כמה שאני מכיר את הנפשות הפועלות

יש אנשים מהערים הגדולות של רוסיה שבאים נטו כדי לקבל את הדרכון וחוזרים.
ויש אנשים מכל מיני עיירות בפריפריה של רוסיה ואוקראינה שעולים באמת כדי להשתקע כאן, אבל רבים מהם עוזבים תוך זמן קצר. זה שונה מאוד ממה שהיה בשנות ה-90. מוסקבה, סנט פטרסבורג ואפילו ערים כמו נובוסיבירסק וקאזאן הן ערים מודריניות, מושקעות ונקיות. לרוב העולים יש דיור בארץ מוצאם וכאן גורלם לגור בשכירות לנצח. לרוב הם לא ממהרים למכור את הדיור ברוסיה כדי לקנות כאן דירה. כמו כן רובם כבר אינם יהודים לפי ההלכה ומרגישים כאן לא שייכים.
 

beatman

Member
באמת הרבה חוזרים ?

אני ראיתי ברשת ובטלויזיה עולים מרוסיה מהשנים האחרונות שהודו שהמניע העיקרי היה לברוח מפוטין, וכולם ד"א מחזיקים בעמדות פוסט-מודרניות ע"פ הסטנדרט האיחוד-אירופי, אופוזיציה שמאלנית קלאסית לפוטין.
 

Astroo

New member
או חוזרים או ממשיכים הלאה. הנה לדוגמה

https://youtu.be/y9e3bXrkrj8
סרטון על בחורה צעירה שעלתה מבלרוס. היא אומרת בבירור שהתכוונה לגור כאן חצי שנה בתור חוויה ולחזור. אח"כ החליטה שאין ברצונה לחזור לבלרוס ונשארה. אחרי כשנה הגיעה למסקנה שגם ישראל לא מתאימה לה והיא מתכוונת להמשיך הלאה.
 

157cm

New member
כל הכבוד לה!

שיהיה לה בהצלחה רבה. רק לא ברור לי עניין קטן. היא אמרה שהיא מתמחה בביולוגיה מלקולרית וחיפשה פה משרה והתקבלה. קצת הכעיס אותי הדבר אם זו האמת. מכירה רבים וטובים שסיימו פה תארים בביולוגיה וכימיה מטעם אוניברסיטאות או הטכניון ומתקשים למצוא עבודה, כי זה לא הכי נפוץ או שהניסיון שהמעסיקים דורשים הזוי.
 

beatman

Member
בהחלט

בוגרים חסרי ניסיון בארץ נדפקים במגוון מקצועות.
ואנשים מנוסים שמגיעים מחו"ל חוגגים חופשי.
 

157cm

New member
מי שרוצה למצוא עבודה בביוטק מתקשה

הדרישות הזויות,המשרות מצומצמות אחת הסיבות למה לא המשכתי לימודים.
 

SupermanZW

Well-known member
עשית טעות, יכולת לבחור ללמוד במדינה

שבה ניתן למצוא התמחות במקצוע במהלך הלימודים ולסיים את הלימודים כבעלת ניסיון, סביר להניח שזה גם היה מקנה לך ויזת עבודה פתוחה עם תום הלימודים. לצערך גם בניו זילנד אין כמעט עבודה בזה.
 

SupermanZW

Well-known member
יש מקצועות שאפשר למצוא בהם עבודה לחסרי ניסיון רק במדינות

מעטות ובמדינות שבהן זה לא כך אין טעם ללמוד את המקצועות הללו, כי לא ניתנת בהן הזדמנות לצבור ניסיון. ביולוגיה מולקולרית אין טעם ללמוד בישראל, אבל בבלארוס, באסטוניה, בדנמרק, בארה"ב, בקנדה ובקוריאה דווקא כן, כי במדינות אלה מוצאים לסטודנטים במקצועות אלה מקומות להתמחות בהם עוד במהלך הלימודים, כך שהם מסיימים את הלימודים עם ניסיון.
 
מי שמגיע למסקנה שישראל לא מתאימה לו

ומחליט לחזור לארץ מוצאו או להמשיך הלאה, כל הכבוד לו, הוא עושה טובה גם לעצמו וגם לאלו שנשארים כאן. בשנות ה-90 המוני עולים-מהגרים נתקעו כאן בעל כורחם וזה גרם לקליטה ממש לא בריאה וממושכת יותר מהצפוי של כמיליון איש, חבלי התאקלמות קשים ביותר ופצעים נפשיים לכל שארית חייהם, וגם מיתוג של כל הקבוצה כזרים נחותים שאף שנחלש מאוד בשנים האחרונות, סביר להניח שישאר עוד הרבה מאוד זמן אחרי לכתינו. כל זה היה נחסך מאיתנו אם כל מי מבני העליה של נות ה-90 שנפשו חפצה לעזוב הייתה לו אפשרות מעשית לעזוב, ובהסתכלות לאחור, גם הפתרון של ההתמודדות הדמוגרפית של ישראל ממש לא יגיע מהמוני הרוסים, ששיעור הילודה שלהם הוא נמוך ביותר, וגם אם הוא מיישר קו עם החברה הכללית לאחרונה, אין מה להשוות אותנו בפרמטר הזה לעליה המזרחית של אמצע המאה ה-20, שסביר להניח שהישועה הדמוגרפית טמונה דווקא בכוח הילודה שלה.
 

beatman

Member


ל-2 אנשים לא יכולות להיות דעות דומות ?
&nbsp
אופן ההתבטאות לא דומה כלל לאלי.
 
אגב כל ההשוואות האלה לאלי

רק מזכירות לי כמה הדעות האלה מוקצות מחמת מיאוס בציבור הרחב עכשיו. עדיין יש הרבה אנשים ציוניים, במגזרים מסויימים יותר מהממוצע ובאחרים פחות, אבל בגדול, מבחינת הלכי הרוח השוררים הציונות די מתה, והעליה שלנו נתנה בזה יד רחבה לפוסטמודרניזם הצברי-אשכנזי, כך שלעליה שלנו אכן תרומה כענקית בעיצובה של פני ישראל המודרנית. כמובן אני לא מכליל, ולא מדבר בשל כולם, אלא רק מדגיש מגמות כלליות בקרב המיליון ורבע ששינו את המזה"ת.
 

beatman

Member
אתה מסתכל מנקודת מבט שמאלנית

בציבור הימני הדעות האלה מאוד מקובלות ונחשבות מיינסטרים.
העליה שלנו תרמה לאנטי-דתיות והחלשת הצביון היהודי וכור ההיתוך, אבל לא לשאר האלמנטים של הפוסט-מודרניזם שהועתקו ע"י צברים אשכנזים מאוד חילוניים אחד לאחד מחבריהם לדעה מאירופה וארה"ב.
אם כבר ה'רוסי הכבד' הטיפוסי חופף איתם בדעה לגבי דת והדמוגרפיה היהודית בארץ, אך מתנגש לחלוטין בענייני הפמיניזם, להט"ב, צמחונות, סביבתנות וכו'.
 
אולי הדעות שלי לא עומדות בתקן של תקינות פוליטית,

אבל מה לא נכון ממה שכתבתי? העליה הרוסית עודנה ממשיכה לסבול מהתדמית שסיגלה לעצמה בשנות ה-90, ותאר לעצמך מה היה יכול להיות מצבינו אם העליה הייתה לא כה מאסיבית, עם משקל גדול יותר של אנשים שלא סותרים באופן כה בוטה את תדמית העליה הרוסית שהתפתח בישראל עד שנות ה-80? הרי לעליה שלנו תרומה גדולה מאוד להפיכתה של ישראל, על כל פלחי החברה, ממה שהיא הייתה בשנות ה-80 למה שהיא כיום.
 

Astroo

New member
דעתי

מוטב היה לרוב העולים להישאר בארצות מוצאם (חוץ מאלה שעלו מאיזורים שבהם התלקחה מלחמת אזרחים או מדינות אסיה התיכונה שבה הם היו מיעוט גזעי), או להגר לארה"ב או גרמניה. בשביל ההורים שלי העליה היתה אסון שהרס להם את החיים והפך אותם מאנשים בטוחים בעצמם ומקובלים חברתית לשבר כלי. בשבילי, העליה הרסה לי את התקופה הכי יפה בחיים, הנעורים.
אבל ישראל בתור מדינה רק הרוויחה מהעליה הגדולה.
 
למעלה