דעה: בסוף גם לדוברי הרוסית יימאס מליברמן

beatman

Member
דעה: בסוף גם לדוברי הרוסית יימאס מליברמן

שלושים שנה אחרי ראשיתה של העלייה הגדולה מבריה"מ, הביא הסיבוב השני של בחירות 2019 ללידתו מחדש של "המגזר הרוסי". הציבור המגוון הזה גילה להפתעתו, שהמפלגה שהתיימרה להיות נציגתו בכנסת ובממשלה, זו שלכאורה דואגת לענייניו, עוסקת בפועל בעניינים אחרים לגמרי, ומתמסרת בעיקר לתעמולה נגד החרדים. הכל קרה, כאמור, בהפתעה. הקואליציה הקודמת הלוא נפלה בין השאר אחרי שאביגדור ליברמן פרש מהממשלה בגלל נושאים ביטחוניים, לפי גרסתו. והנה, במסגרת המו"מ להרכבת הקואליציה הבאה, הוא מקדיש את כל מרצו לסכסוך המלאכותי עם החרדים.


שתי שאלות עולות מייד בהקשר הזה. ראשית, האם סוגיות כמו גיוס האברכים או שיעור התעסוקה במגזר החרדי הן באמת הבעיות הבוערות כרגע בחייהם של דוברי הרוסית? ושנית, האם מישהו מתכוון ברצינות לעסוק בנושאים האלה אחרי 17 בספטמבר? לשתי השאלות, התשובה שלילית.

יש לזכור שמאחורי הכינוי "המגזר הרוסי", יש אמנם לא מעט עולים שהגיעו ארצה מבריה"מ לשעבר, אך רובם עלו לישראל ממדינות עצמאיות ולעיתים אף מסוכסכות עם אמא־רוסיה. יש כאן ותיקים שמזמן השתלבו בחברה הישראלית, ולצידם עולים חדשים העושים את צעדיהם הראשונים בישראל. ויש גם את ילדיהם, בני דור שני או אפילו שלישי, שנולדו וגדלו בארץ, ועבורם הרוסית היא שפה שלמדו מהוריהם, אך הם אינם מרבים להשתמש בה מחוץ להקשר המשפחתי. חשוב מכך: המתח שבין דת ומדינה נוגע לחייהם במישור שונה לגמרי: הוא נוגע בעיקר להגדרת יהדותם - לצורכי נישואים, גיור, קבורה וכדומה - ולא פחות מכך, להיבט הרוחני והערכי של ההשתייכות לעם ישראל.

הקמפיין האנטי־חרדי של ישראל ביתנו מלבה אפוא שסע פנימי בתוך ציבור דוברי הרוסית. רובם לא מתחברים אליו ואף סולדים מתכניו ומסגנונו. אין ספק, רבים מזדהים עם ישראל ביתנו כמפלגה, אך גם הם מחפשים רמז קלוש לפתרון החידה: כיצד גיוסם של 3,000 תלמידי ישיבות "יגייר" 350 אלף עולים ויהפכם ליהודים כשרים. או איך יציאתם של החרדים לשוק העבודה תפתור את בעיית הביטוח הפנסיוני החסר - באופן חמור - של העולים המבוגרים. אגב - משבר זה בדיוק היה על סף פתרון במסגרת המו"מ הקואליציוני, ואם ליברמן לא היה גורר את המדינה לבחירות חדשות, הממשלה החדשה היתה עוסקת בסוגיה ברגע זה.

סביר להניח שעוד לפני הבחירות תבוא ההתפכחות, ההבנה שאי אפשר לפתור בעיות לאומיות מהותיות בעזרת שיח מסכסך ומפלג. ציבור העולים מתחיל להבין שמנצלים את תמיכתו ה"אוטומטית" לצרכים ציניים, ולמעשה רוכבים על גבו בניסיון להרוויח את קולותיהם של ישראלים ותיקים מקרב מצביעי השמאל החילוני, תומכי לפיד־האב ולפיד־הבן ומלחמתם ב"רוח הקודש".

ציבור דוברי הרוסית, שהביא בבחירות באפריל את ישראל ביתנו לצד החיובי של אחוז החסימה, מבין שעומדים "לעשות עליו סיבוב". אם על חשבון הצרכים שלו מלבים שסעים, מנהלים התחשבנות ומסכנים את שלטון הימין, ייתכן שסיבוב הבחירות הנוסף יהווה עבורו הזדמנות היסטורית לשים קץ לפוליטיקה המגזרית.

------------------------------------------------------------
https://www.israelhayom.co.il/opinion/679631
 

beatman

Member
אני חושב שהוא טועה

רוב דוברי הרוסית דווקא די מסכימים עם ליברמן והקמפיין האנטי-דתי דווקא מאוד משך מנדטים נוספים, זה מסתבר אחד העניינים הכי חשובים לאותם מנדטים, אם לא החשוב ביותר.
 

Astroo

New member
שיגיד תודה לדרעי ונאום האימים שלו

לפני הבחירות הקודמות, כשאמר שאזרחי המדינה ממוצא רוסי נמצאים כאן "לצערו הרב", ושבמשרדי הממשלה שומעים יותר מדי רוסית. "שיח מפלג" בת*ת שלי.
 

Astroo

New member
גם אני חשבתי כך

אבל לאחר שלא הצליחו להגיע לפשרה בהרכבת הקואליציה, נראה שלא כך הדבר.
 

beatman

Member
ליברמן לא מרוצה מ-5 מנדטים

הוא רוצה להכניס עוד כמה חברים לכנסת.
אני לא אופתע אם אחרי ~10 מנדטים הוא יסכים להיכנס גם לממשלת ימין וחרדים, וכמובן ימצא זמן מתאים עם אחלה תירוץ להתפטרות.
 

157cm

New member
הוא מזמן היה צריך להתפטר

והצוות הרוסי שלו, שמעולם לא עשו שום דבר מועיל לדוברי רוסית בארץ. להפך, דווקא אותם הפוליטיקאים הרוסיים שיקרו לעולים.
 
או שיקום "ליברמן חדש" ומסוכן הרבה יותר

יש כאן מאות אלפי גויים שיזדהו עם איזה פופוליסט רהוט ומיליטנטי שבא מקרבם, מעין הכלאה בין סמיון גרפמן, רון קובי ואבי ילאו.
 

Astroo

New member
מי מתוך גרפמן, קובי וילאו הוא גוי?

אם 15% מהאוכלוסיה בקושי הכניסו מפלגה של 5 מנדטים לכנסת, אין סיכוי שרק 30% מתוכם (אלה שאינם יהודים לפי ההלכה) כן יצליחו להכניס מפלגה שתעבור את האחוז החסימה.
 
ישראל ביתנו מיתגה את עצמה מחדש

בגלגול הקודם היא הייתה מפלגת נישה שהבטיחה הטבות נישתיות למצביעים, ולכן הבייס שלה עמד על 5 מנדטים. עכשיו היא עברה למגרש של מפלגת שינוי הידועה לשמצה, ומחרתיים תתקדם למחוזות של "מדינת כל אזרחיה", דבר שבהחלט יוסיף לה קולות של הגויים והשמאל.
 

SupermanZW

Well-known member
לא הייתה לליברמן ברירה

המיתוג הקודם נכשל, הנוכחי יכשל גם כן כנראה (כי הנישה כבר תפוסה ע"י כחול לבן), הבא עדיין לא יודעים, אם כי נחוץ, כי אלה שאינם ערבים ומעוניינים בכך לא יצביעו למפלגה ערבית שמתנגדת לעצם קיומה של מדינת ישראל והם מחפשים להצביע למפלגה שבעד מדינת כל אזרחיה אך נגד מדינה דו לאומית ונגד מדינה פלסטינאית ונגד פתרון שתי המדינות.

למרות כל הנ"ל, אני סבור שעבר זמנו של ליברמן מאז הצהיר שיתן להנייה 48 שעות לפני שהוא מחסל אותו וזה לא קרה. גם אם ליברמן היה מציע את המיתוג "הבא" אני סבור שבכל מקרה אי אפשר לסמוך עליו.
 

beatman

Member
גם חשבתי על זה

למשל גרפמן לא הצליח למשוך קולות בחירות האחרונות.
אם היה מצליח למשוך קולות, אולי גם הוא וגם ליברמן לא היו עוברים את אחוז החסימה, או שמועמד כזה היה לוקח את מרבית הקולות אליו.
&nbsp
לא הייתי מתמקד רק בגויים, חלקם לא בהכרח חושבים בכיוון כזה, אלא יותר בכיוון מפלגות אחרות.
ומנגד יש ממש לא מעט יהודים שמחזיקים בדעות כאלה.
 

SupermanZW

Well-known member
קל להבין את אלה שנמאס להם מליברמן

בעיקר קל להבין את אלה שזוכרים לו שלא חיסל את הנייה.

נמר מנייר.
 
למעלה