כשלון הגיור הממלכתי: רק רבע מסיימים את התהליך

beatman

Member
כשלון הגיור הממלכתי: רק רבע מסיימים את התהליך

נתונים שמפרסם אגף הגיור הממשלתי ומתפרסמים כאן לראשונה, מגלים כי שלושה מכל ארבעה המבקשים להתגייר בישראל אינם מסיימים את התהליך. בחמש השנים האחרונות צנח אחוז המתגיירים בלמעלה מ-50%, זאת על אף שתקציב הגיור גדל. יו"ר "עתים": "ישראל נמצאת על סף משבר הנוגע ביסודותיה כמדינה יהודית"

קובי נחשוני פורסם: 06.06.19 , 03:08

לא קל להפוך ליהודי: נתונים שמפרסם אגף הגיור במשרד ראש הממשלה, והגיעו לידי ynet, מגלים כי שלושה מכל ארבעה אנשים המבקשים להתגייר בישראל אינם מצליחים להגיע אל קו הסיום ולהמיר את דתם, אלא נושרים במהלך המסלול. למעשה, רק רבע מאלה שפנו ללימודים באולפני גיור בשלוש השנים האחרונות שרדו את התהליך כולו, וזכו לקבל את תעודת ההמרה המיוחלת. כל זאת בשעה שמספר חסרי הדת בישראל חצה את ה-400 אלף, וגיורם הוגדר כמשימה לאומית.

הקשיים שבהם נתקלים המתגיירים בדרך ליהדות מוכרים, אבל הנתונים הרשמיים העגומים, הנחשפים על פי דרישת ארגון עתים בערב חג השבועות - חגם של הגרים - ממחישים את היקף התופעה: מתוך 27,710 לא-יהודים שהחלו ללמוד במכוני הגיור בשנים 2018-2016, רק 7,357 סיימו את המסע כיהודים – 26.5% בסך הכל. זאת ועוד: כמחצית מאלה שהתכוונו להתגייר באותה תקופה כלל לא פתחו תיק בבית הדין, אלא נשרו עוד קודם לכן.

הנתון הנמוך מקפל בתוכו גם צניחה דרמטית של יותר מחצי באחוזי ההצלחה של מערך הגיור בתוך 5 שנים – מ-60% בוגרים שהשלימו את התהליך ב-2014, דרך 38% ב-2015 ועד לרבע מהמועמדים בלבד בשלוש השנים האחרונות.

פי-שתיים נשים מחזיקות מעמד
בשנה שעברה נוספו 12 מיליון ש"ח לתקציב הגיור הממלכתי, והוא עמד על כ-54.5 מיליון. אם מחלקים את הסכום במספר המתגיירים שסיימו את המסלול, נמצא כי בכל אחד מהם מושקעים כ-21 אלף ש"ח – מה שכאמור לא מצליח למנוע את הנשירה.
עוד עולה מהנתונים כי שיעור הנשים השורדות את המסלול ומשלימות את הגיור גדול בערך פי-שניים משיעור הגברים שמחזיקים מעמד. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא העובדה שעבורן מדובר בצעד משמעותי יותר, שכן מבחינת ההלכה הדבר מבטיח שגם ילדיהן יוכרו כיהודים.

פילוח נוסף מלמד כי הפונים למסלול הגיור האזרחי מסיימים אותו עם תעודת המרה יותר מאשר אלה שעושים זאת במסגרת השירות הצבאי. ההערכה היא כי חיילים רבים מתפתים לצאת לקורס נתיב מטעמי נוחות, אף שאינם מעוניינים להתגייר, ולאחר מכן פורשים - ומכאן מספר הבוגרים הנמוך.

גיור קטינים נחשב למשימה קלה יחסית מבחינה הלכתית, משום שבניגוד למבוגרים - הם אינם צריכים להצהיר כי הם מקבלים על עצמם את מצוות התורה כ"תנאי קבלה" ליהדות, אלא די בכך שבית הדין יעריך כי הם צפויים לאמץ אורח חיים דתי בבגרותם. גיור שלהם בהיקפים גדולים הוא לכאורה אינטרס מובהק של המדינה, שכן הדבר עשוי לפתור את בעיית חסרי הדת בדור הבא. למרות זאת, שיעור הקטינים מבין המתגיירים בשנים 2018-2016 היה פחות משליש.

מספר חסרי הדת - בעלייה מתמדת
כאמור, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חיים כיום בארץ לא פחות מ-426 אלף אזרחים חסרי דת, כאשר קצב הגידול שלהם הוא כ-5,000 תינוקות בשנה. אף ששורשיהם בדרך כלל במדינות חבר העמים, הם נטמעו בחברה, נושאים שמות ישראלים, דוברים עברית כשפת אם, משרתים בצה"ל ומכירים בני זוג יהודים. סוציולוגים הגדירו בעבר את האוכלוסייה הזו כ"פצצת התבוללות מתקתקת" וראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, הכריז על גיורם כמשימה לאומית – אך קצב ההתקדמות איטי מאוד, ומספרם של חסרי נמצא בעלייה מתמדת.

לצד זאת, יש גם כמה נתונים מעודדים, כמו קיצור פרק הזמן של הליך הגיור הממוצע משנה שלמה בין פתיחת התיק בבית הדין, עד לקבלת תעודת ההמרה בשנת 2016, ועד לחצי שנה בלבד ב-2018. זמן ההמתנה מאישור הגיור ועד לקבלת תעודת ההמרה (המסמך הרשמי המעיד על יהדות המתגייר ומשמש אותו להכרה על ידי רשויות המדינה), התקצר אף הוא, מ-120 ימים ב-2014 ועד 84 בשנה שעברה.

יו"ר ארגון "עתים" (עמותה המנהלת מאבק לשקיפות בשירותי הדת), הרב שאול פרבר, שדרש את הנתונים והביא לפרסומם, אמר: "מדינת ישראל נמצאת על סף משבר שנוגע ביסודותיה כמדינה יהודית. עד מתי סוגיית הגיור תמשיך להיות מטבע במשא ומתן פוליטי, מבלי לתת לה מענה אמיתי? הגיע הזמן שהנושא יעמוד בראש סדר היום הציבורי, ויטופל במסגרת הרכבת הממשלה הבאה".
עוד אמר כי "דווקא לקראת חג השבועות אנו נחשפים לנתונים מטרידים אלה. חובתנו הציונית היא לתת פתרון למאות-אלפי האנשים שהגיעו לכאן מכוח חוק השבות אך אינם יהודים על פי ההלכה, אשר מבקשים לבוא בשערי העם היהודי".

היועץ המשפטי של רשת בתי הדין הפרטיים "גיור כהלכה", עו"ד אלעד קפלן, הוסיף: "יש פיתרון למשבר הגיור. הגיורים אצלנו נעשים על פי ההלכה תוך הקפדה על קלה כבחמורה, ונותנים מענה לציבור רחב. גיורים שנעשו בבית הדין הוכרו על ידי בית המשפט לשם רישום המתגיירים כיהודים במרשם האוכלוסין, אך מדינת ישראל והרבנות הראשית עדיין אינן נותנות תמיכה וסיוע לפעילות בית הדין. הגיע הזמן להסדיר את הנושא, ולהעניק תמיכה שוויונית לכלל העוסקים במלאכת הגיור".

ממערך הגיור נמסר בתגובה: "בשנים 2016-2018 חלה עלייה של 13.5% בכמות המתגיירים. העלייה הינה תוצאה של פעילות אינטנסיבית של מערך הגיור והשקעה תקציבית בגיוס מקהלים חדשים. מערך הגיור פועל בדרכים שונות כדי לצמצם פרישת תלמידים. המדיניות ההלכתית של הליך הגיור נקבעת על ידי הרבנות הראשית. יודגש כי בתי הדין לגיור פועלים ברגישות רבה".

-----------------------------------------------------------------------------
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5521089,00.html
 

beatman

Member
כשלון ? זה כמו שיגידו "כשלון בקורס טיס

- רק חלק קטן מסיימים".
&nbsp
יהיה טוב אם הפרוייקט השקרי יבוטל וישקיעו את ה-54 מיליון בעניינים חשובים כמו בריאות, ביטחון, חינוך, עזרה לנזקקים.
 

SupermanZW

Well-known member
מערך הגיור מנסה להצדיק את קיומו

מה ציפית, שינסר את הענף עליו הוא יושב?

לדעתי רוב ההסברים שניתנו בכתבה שגויים מיסודם מכיוון שכלל לא נבדקו, הם מהווים לא יותר מהנחות לא מבוססות.

הנחת הכתב היא שנשים מחזיקות מעמד יותר מגברים כי להן זה חשוב יותר, למרות שכלל לא שאל נשים שנכשלו מה גרם להם להיכשל וגברים שנכשלו מה גרם להם להיכשל. די בידיעה שנשים פטורות ממצוות שהזמן גרמן כדי להבין שהן מחויבות בפחות מצוות ולכן נבחנות בפחות נושאים, לכן להן יותר קל מלכתחילה.

הנחת הכתב היא שהחיילים הפונים לקורס נתיב לא רוצים להתגייר, טענה הזויה כשלעצמה. צריך להשוות בין התנאים והתכנים של קורסי הגיור הצבאיים והאזרחיים ולבקש משוב מהנכשלים כדי להבין מה הגורמים לכשלונות.

ההצעה להתמקד בגיור קטינים היא הזויה מכיוון שהרעיון לא אמור להיות כפיית גיור על אוכלוסיה ביקורתית פחות שהחלטותיה מושכלות פחות, יש להתמקד דווקא בבוגרים כי בוגרים הם יותר החלטיים ורציניים מקטינים.

מהומה רבה על לא מאומה.
 

beatman

Member
בהחלט, פתחו תעשיה אז צריך להתפרנס

"ההצעה להתמקד בגיור קטינים היא הזויה מכיוון שהרעיון לא אמור להיות כפיית גיור על אוכלוסיה ביקורתית פחות שהחלטותיה מושכלות פחות, יש להתמקד דווקא בבוגרים כי בוגרים הם יותר החלטיים ורציניים מקטינים."
- בול
 

TaL53

New member
"התעשייה" היא תוצאה של המונופול של הרבנות

תבטל את המונופול ולא יהיה צורך ב"תעשייה".
 

SupermanZW

Well-known member
כשיש מי שמוכן לממן יש מי שבא לקחת

גם אם לא היה מונופול היו מקימים גוף שישאב את הכסף.
 

beatman

Member
בדיוק אחרי שנבטל את ה"מונופול" של משרד התחבורה על

רשיון הנהיגה.
&nbsp
התעשיה הזאת הומצאה ע"י ממשלות ישראל ומספר רבנים יותר מידי פתיים או רפורמים בהכחשה שהחליטו שלא מתאים להם שיש יותר מידי עולים שאינם יהודים, אז צריך "לגייר" אותם.
 

TaL53

New member
השוואה מצויינת

כי גיור רפורמי מסכן חיים בדיוק כמו לנהוג בלי רישיון

&nbsp
הגיור האורתודוכסי הומצא עי אינטרסנטים ונוגד את התורה. אותם פונקציונרים של הרבנות השתלטו על שירותי הדת בישראל ולא מאפשרים לזרמים אחרים גישה. לכן, במצב הזה המדינה צריכה לנווט בין דרישות הדתיים ל"שמירה על הרוב היהודי" ובין המציאות בה הרבנות ממאיסה את הדת על הציבור החילוני/ הפוטנציאלי לגיור.
 

beatman

Member
"גיור" רפורמי מוכר רק ע"י הרפורמים

וברור כשמש שמי שלא מכיר בו לא יתמוך שהוא ישמש קריטריון עליה לארץ/קריטריון קביעת יהדות.
ד"א, לגלות לך סוד ? רוב אותם חסרי דת לא מעוניינים כלל בגיור, בוודאי שגם לא ברפורמי, הם רק רוצים להינשא ליהודים בארץ, וחלקם לא מבינים שאין לזה שום פתרון, אחוז נכבד מהיהודים לא יסכים להתבולל, מלבד אתאיסטים שבמילא לא אכפת להם מיהדות וגיורים.
&nbsp
 

TaL53

New member
גם "גיור" אורתודוכסי מוכר רק על ידם

אלא שבישראל הם יצרו מונופול על זה, הרי במדינות אחרות זה לא עובד ומי שמתגייר בחו"ל נחשב לזכאי חוק השבות.
&nbsp
אם הרבנות לא הייתה ממאיסה את עצמה על הציבור החילוני אזי היית רואה אנשים שמתגיירים בלב שלם ולא כי המדינה (ע"י כניעה לדת) מונעת מהם זכויות בסיסיות. אני מכיר לא מעט לא יהודים ע"פ ההלכה שמודים בגלוי שהסיבה היחידה שהם לא רוצים לעבור גיור הוא המונופול של מומיות מאובקות ואינטרסנטיות (אגב, אותם אנשים בהחלט מרגישים חלק מהיהדות). כמו כן אני מכיר יהודים כשרים לחלוטין שבוחרים לא להתחתן ברבנות בדיוק בגלל זה. הרי אם לא היה מונופול והמדינה הייתה מאפשרת נישואים אזרחיים המצב הזה היה נמנע.
&nbsp
סיפורי העלי באבא- התבוללות לא מחזיקים מים. אנחנו לא בגולה שבה ליהודי היה קל מאוד להתנער מהקשר למוצאו (גם אם לא היה דתי). בישראל מדברים עברית ורמת החדירה של הדת לחיי הפרט כה גדולה שגם החילוני הגמור ביותר לא יכול להימנע מכך. מכאן שהסיכוי שתהיה התבוללות ( עם מי בדיוק?) היא אפסית. מעבר לכך שלדעתי ההחלטה לאיזה ציבור להשתייך או לאיזה הגדרה להאמין היא שלו בלבד ובוודאי לא של מומיות מאובקות וגזעניות.
 

beatman

Member
לא נכון

גיור יהודי אמיתי מוכר על ידי כולם, גם על ידי הרפורמים/קונסרבטיבים למיניהם.
&nbsp
משרד התחבורה יצר מונופול על הרשיונות, משרד איכות הסביבה יצר מונופול על תקנות זיהום אוויר, ברור שהרבנות אחראית על תחום הגיור.
&nbsp
"ציבור חילוני", קבוצה של אנשים שגדלו בואקום ללא יהדות ולא מבינים בכלל מהי יהדות, מהן המצוות וכנראה בקיבוץ/שכונה שלהם לא היה שום צביון יהודי ולכן הפעם היחידה שהם נתקלים ביהדות זה כאשר רואים את הרב או הדתי התורן וחושבים שהוא המציא את היהדות בשביל להסתלבט עליהם ולהקשות(איזה סבל
) עליהם את החיים.
 

TaL53

New member
מה לעשות

בישראל אתה יכול להיות ישראלי מבלי להיות דתי או שומר מצוות. אתה יכול להיות ישראלי אפילו אם אתה אתאיסט. מכאן שמניעת נישואין רק בגלל מונופול דתי היא חדירה מיותרת לחיי הפרט.
&nbsp
"גיור אמיתי" הוא המצאה של הרבנות כדי למנוע מזרמים אחרים דריסת רגל. באם הרבנות הייתה נותנת ייצוג לכלל הזרמים אפשר היה להגיד שיש דברים בגו, אבל זה לא כך.
&nbsp
יש הבדל מהותי בין מונופול של המדינה שנדרש על מנת לאכוף חוקים והתנהלות נכונה של האזרחים ובין מונופול אינטרסנטי שאין מאחוריו שום הגיון מלבד היגיון דתי (וגם אז של זרם מאוד מסויים).
&nbsp
אגב, עדיין לא הבנתי איזה התבוללות תהיה אם יהיו נישואים אזרחיים? עם מי "יתבוללו" החילונים שגם ככה דוחפים להם דת בכל פינה? עם השומרונים?
 

beatman

Member
תיכף תגיד שהיהדות היא המצאה של הרבנות


נו באמת, הרי השקר לא מחזיק מעמד

רואים טוב מאוד מה זה גיור אמיתי וכנה ומה זה "גיור" מזויף מסיבות שאינן הצטרפות כנה ליהדות.
&nbsp
אני כתבתי שגם אם יהיו נישואים אזרחיים, עדיין אחוז נכבד מהיהודים בארץ לא יסכים להתבולל עם חסרי הדת, לכן זה לא יפתור להם את כל הבעיות, כי הם היו רוצים שכל היהודים יתחתנו עימם.
 

TaL53

New member
מבחינתי כל דת היא המצאה של האדם

מה זה "גיור אמיתי" או "לא אמיתי" כבר ראיתי. לא יותר מגחמות של זרם כזה או אחר.
&nbsp
עדיין לא הבנתי עם מי יתבוללו היהודים בארץ? עם מוסלמים? נוצרים?
 

beatman

Member
אבל אתה מצדד בצד אחד כל הזמן

רק כי הוא חופך להשקפת עולמך בהרבה פינות ואימץ בעצם את אותו קו מנחה "נאור".
אם הרפורמים לדוגמא היו מספיק "חשוכים" ו"פרימיטיביים" הרי היית משליך אותם לכל הרוחות ולא דואג למונופולים, דואפולים או מולטיפולים.
לא כך ?
&nbsp
עם מי רוב היהודים לא היו רוצים להתבולל ?
אני מדבר על חסרי הדת שעלו ארצה והיו רוצים להתחתן עם כל היהודים בארץ.
הם לא מבינים שלעם ישראל חוקים אחרים.
בשורה התחתונה מי שלא להתבולל, לא רוצה להינשא לכל גוי, גם נוצרי, גם מוסלמי, גם דרוזי, גם חסר דת.
 

SupermanZW

Well-known member
רוב היהודים לא "רוצים" או "לא רוצים" להתבולל

אבל בגלל שכדי להתחתן בישראל (להבדיל מלהתחתן במדינות אחרות) אם יש צד שאינו יהודי אותו צד צריך להתגייר יש ביקוש מצד לא יהודים המעוניינים להינשא בישראל להתגייר. מקרב יוצאי חבר המדינות רובם המוחלט חסרי דת ומכיוון שאין נישואין לא דתיים בישראל אינם יכולים אפילו להינשא בינם לבין עצמם (אם רצונם להינשא בישראל). זה בעיקר עניין של זמינות, עובדה היא שבקרב יהודים (לא רק חילונים) שחיים במדינות אחרות קשה למצוא סירובים להינשא ללא יהודי/ה משיקולי שיוך דתי ואפילו במדינת ישראל, כאשר מדובר במהגרים דוברי רוסית שאינם מוגדרים יהודים, נדירים אלה שנתקלו בסירוב צד אחר (כאשר הצד האחר יהודי) להינשא אלא שידוע להם שכדי להינשא בישראל עליהם לעבור גיור, במידה וזה לא מצליח הם מסתפקים בנישואין במדינה אחרת. על פי רוב זו פשרה כבדה כי למדינה האחרת לא יבואו רוב בני משפחותיהם וחבריהם לחגוג איתם.
 

beatman

Member
רוב(מעל 50%) היהודים בישראל לא רצים להתבולל

"מקרב יוצאי חבר המדינות רובם המוחלט חסרי דת"
- חסרי דת מבחינת אמונה אולי, לא מבחינה הלכתית.
&nbsp
"כאשר מדובר במהגרים דוברי רוסית שאינם מוגדרים יהודים, נדירים אלה שנתקלו בסירוב צד אחר"
- ממש לא נדיר.
&nbsp
מי שמתחתן בחו"ל בד"כ חותם שם על מסמכים ועושה את המסיבה בארץ.
 

TaL53

New member
אני מצדד בפלורליזם

ז"א ביטול המונופול של הזרם האורתודוכסי על היהדות ומניעת גישה לזרמים אחרים. אני תומך בבחירה חופשית של אדם בעניין אמונתו. במובן הזה הרפורמים הם פלורליסטים ולכן קרובים להשקפתי (לא במובן הדתי כמובן).
&nbsp
מי שעלה ואינו יהודי ע"פ ההלכה יכול להיות שרוצה להתחתן עם יהודים ויכול להיות שעם לא יהודים. בכל מקרה המונופול של הרבנות מונע מהם להתחתן בארץ אלא אם יסכימו לקבל את דרישות הרבנות. לאותם אנשים, גם אם קיים רצון להתגייר, הרי שהיחס של הרבנות אליהם ממאיס עליהם את העניין והם נמנעים מלעשות זאת אלא אם ישנו לחץ מצד הסביבה/משפחה (לחץ שאינו נכון לדעתי). לכן ביטול המונופול לא יביא לשום התבוללות שכן היא אינה אפשרית במצב שבו הפן היהודי- דתי קיים בכ"כ הרבה אספקטים של החיים כך שהאדם הפשוט לא יכול להתעלם מכך.
&nbsp
החוקים עליהם אתה מדבר הם לא חוקי עם ישראל אלא חוקי זרם מסויים שהשתלט על הקשר המדיני- דתי במדינה. במדינות אחרות למשל המצב אינו כזה, למרות שאותם היהודים קיימים גם שם.
&nbsp
אתן לך דוגמא אחרת- יש לי מכר שלמד את עניין הכשרות (הוא חילוני אך בא מרקע חרדי). הוא העלה את הטענה, שלטענתו בדק ואף היה על כך דיון בכנסת, שעניין הכשרות עולה למדינה תקציבים ניכרים כאשר אין שום הצדקה, הלכתית, לעשות זאת. למשל הוא טוען שהרבנות, משיקולי מונופול, מונעת ייבוא מוצרים מחו"ל ללא כשרות של הרבנות בארץ, גם כאשר אותם מוצרים קיבלו כשרות של הרבנות המקומית ( אפילו אם מדובר בכשרות מהדרין אורתודוכסית בארה"ב שבוודאי אי אפשר לטעון שהיא לא רצינית).
 

beatman

Member
לא דיברתי על זה

הסברתי מצב בו יהיו למשל נישואים אזרחיים לכל בארץ, כל זוג מעורב יוכל להינשא אזרחית למשל.
עדיין יהיו די הרבה יהודים שלא יסכימו להינשא ללא יהודים ואותם לא יהודים לא יהיו מרוצים מזה, כי הם לא מבינים שלעם ישראל יש חוקים של חתונה בתוך העם בלבד והרבה יהודים ירצו להקפיד על כך.
כך חלק מסוים מחסרי הדת לא יהיו מרוצים בכל מקרה, גם אם יהיו נישואים אזרחיים.
&nbsp
לגבי עודף הכח של הרבנות בענייני כשרות צודק.
הפתרון לזה נוסח ע"י משה פייגלין: הרבנות הראשית תהיה אחראית לקבוע תו תקן והשוק יהיה חופשי להשגחות פרטיות וליבוא, מי שירצה לעמוד בתקן יהיה חייב לסמן את מוצריו לפי מה שיקבע בתקן ומי שלא לא יוכל לסמן את תקן הכשרות, אלא סימול אחר (למשל כשרות פרטית עצמית כלשהי).
 
למעלה