המח"ט ה"רוסי": צה"ל מפחד להפעיל את כוחות היבשה

Astroo

New member
תעודת עניות לצהל שיש רק אחד כזה

לפחות 10 אחוזים מכלל הקצינים הבכירים היו אמורים להיות מעליית שנות ה-90 בשלב הזה. זה שיש רק אחד או שניים אומר שיש אפליה והצבא איננו צבא העם.
 
Кто о чем, а вшивый о бане


כבר דסקסנו את הסוגיה הזאת לא פעם. ההשערה שלי: יוצאי רוסיה בהיותם מהגרים, יודעים היטב מאיזה צד באמת מרוחה החמאה. לכן הם לא משוועים לשירות קבע ולהעלאה הדרגתית ואיטית בדרגות. הרבה יותר קל להפוך לאיש היי טק וכעבור עשור להרוויח כמו שמרוויח הרמטכ"ל.
 

Astroo

New member
על מה עוד אפשר לדבר בפורום הזה?

התייחסות:
1. רק אחוז קטן מעולי חבר העמים עובדים בהי-טק בתפקידים עם שכר גבוה (בסה"כ בישראל יש כ-250 אלף עובדי הי טק, אם 15% מהם יוצאי חבר העמים, מדובר בכ-60 אלף בלבד, מתוך כמיליון)
2. זה לא נכון שעובד הי טק מרוויחים כמו רמטכ"ל. כל סגן אלוף ג'ובניק מרוויח כמו מתכנת מנוסה בהי-טק, אבל יוצא לפנסיה שמנה בגיל 45 ומקבל בנוסף מענק חד פעמי שמספיק כדי לקנות דירה בגוש דן.
3. צה"ל לא מעודד ילידי חבר העמים לצאת לקצונה ולחתום קבע ארוך (או לפחות לא עודד בשנות ה-90).
4. בשנות ה-90 היתה אפליה גלויה בגיוס ליחידות הטכנולוגיות. בכיתה שלי בתיכון אף עולה לא הוזמןם למבדקים ליחידות טכנולוגיות. אני אישית הייתי מהתלמידים הטובים בכיתה, מצטיין במתמטיקה ופיזיקה, עם פסיכומטרי מעל 700, ולא הוזמנתי למבדקים. אנשים עם נתונים הרבה יותר נחותים (ילידי הארץ) הוזמנו והתקבלו.
 

beatman

Member
סעיף 4 בהחלט נשמע הגיוני

זה היה ממש בתחילת שנות ה-90', אח"כ זה השתנה.
 

beatman

Member
עוד פעם הטענה שלא מבוססת הזאת

קודם תמצא כמה עולים מבריה"מ לשעבר רצו להיות קצינים בדגש על שאיפה לדרגות הגבוהות.
אבל זה לא מעניין אותך, רק נתונים יבשים של סטטיסטיקה וחשיבה שכל החיים מתנהלים סטטיסטית ללא שום גורמים אחרים.
 

Astroo

New member
עם האוכל בא התיאבון

אם העולים היו מרגישים שמעריכים אותם בצבא ומקדמים אותם בסולם הדרגות, חלקם היו בהחלט מוכנים לעשות קריירה צבאית.
לא זכור לי ששאלו אותי אם ברצוני לעשות קריירה צבאית, והייתי חייל מצטיין ללא עבירות משמעת ועם קב"א גבוהה.
 

beatman

Member
לא קשור

חלק ניכר מיוצאי בריה"מ (לפחות אז) היו בדיעה שהצבא זה משהו זמני והמטרה הסופית היא ללמוד/לעבוד באזרחות ולהקים משפחה באזרחות.
זה היה גם הדחף מההורים.

מה שאתה מתאר בהחלט היה נכון לתחילת ה-90', מישהו במערכת החליט בצורה שגויה ומפלה שעולים טריים אינם מתאימים לתפקידים מסויימים.
אני מדבר על התקופות לאחר מכן.

מה שכן, עוד נקודה לגבי מניעת קידום למי שאינו מתאים לדעתם של הגנרלים.
אני לא אופתע אם אל"מ גופמן לא יקודם בשל דיעותיו וה'בעיה הערכית' שלו בדומה לתא"ל וינטר.
 

beatman

Member
גם צודק וגם לא

מצד אחד קודם כל הממשלה בוחרת לנהל את הפעולות הצבאיות ללא שימוש משמעותי או כלל של כוחות יבשה, בנוסף גם בצמרת המטכ"ל היססו בעבר וכנראה גם היום להפעיל כוחות יבשה, מהסיבות שיאיר גולן ציין, בין היתר אי אמונה ביכולת לבצע את המשימות וחדירת החשש הציבורי מנפגעים.
&nbsp
מצד שני מה יש לו בדיוק להציע למשל מול לבנון וסוריה במצב הנוכחי ? הוא רוצה לכבוש את המדינות הללו ולפתוח במלחמה כוללת ?
כמו-כן, דבר ראשון יש שיקולים מדיניים בהפלת הכח שלא קשורים לצבא.
&nbsp
על מה בדיוק צחקו הרבה גנרלים כאשר הוא אמר "אנחנו מוכנים ורוצים להילחם" ?
 

beatman

Member
המח"ט כועס על צוות טנק שלא הסתער על אויב: "אין מקום לפחדנות"

"הציפייה הבסיסית מכל לוחם ומפקד הינה לחתור למגע ולהסתער באומץ לב עד כדי חירוף הנפש" • כך, במילים קשות, פנה מפקד חטיבה 7 של השריון, אל"מ רומן גופמן, לחייליו ולמפקדיו לאחר אירוע היתקלות במחבלים שבו נמנע אחד מצוותי הטנקים מעימות • גופמן מתייחס לאירוע בסוף ינואר שבמהלכו, כך עולה מתוך מכתבו, נהרגו שני מחבלים ע"י כוח גולני • דובר צה"ל: "חלק מתהליך למידה מבצעי"
יוסי יהושוע

מפקד חטיבה 7 של השריון, אל"מ רומן גופמן, שיגר מכתב חריף ויוצא דופן למפקדיו ולחייליו, החושף היתקלות של כוח מסיירת גולני ברמת הגולן שבה נהרגו שני מחבלים לפני חודשיים. אבל הסיפור הגדול יותר שנחשף במכתב הוא חוסר שביעות הרצון של המח"ט מתפקוד צוות הטנק של החטיבה שהשתתף באותו אירוע כמעטפת. בדף מפקד שהוציא בחר המח"ט את הכותרת "התברברנו, נוציא מצפן - רוח חטיבה 7", וכך כתב: "לאחרונה התרחש באחת מיחידות צה"ל אירוע מבצעי שבו כוח נתקל מטווח קצר ולא הסתער (בחילופי אש הושמדו שני מחבלים). כוחות המעטפת, בין היתר טנקים של החטיבה, לא נענו לעבר ההיתקלות. במסמך זה אתייחס אך ורק לד' אמותיה של חטיבה 7. "מפקדי חטיבה 7, הציפייה הבסיסית מכל לוחם ומפקד הינה לחתור למגע, לנוע קדימה ולהסתער באומץ לב עד כדי חירוף הנפש. להסתער בחוכמה, בתחבולה. תוך ניצול התנאים המבצעיים, אבל להסתער", כתב אל"מ גופמן.

"אין מקום וחצי מקום בחטיבה ללוחמים לא יוזמים, לא נועזים. אין מקום בקרבנו לפחדנות ולהסתתרות מאחורי הפקודות שקיבלנו או לא קיבלנו לנוכח פני אויב. "מצפה מכם בעת מגע עם האויב", הוסיף גופמן, "להערכת מצב אישית, לתוקפנות וליוזמה להשגת המשימה מעבר למצופה. לפעלתנות במרחב אי־ודאות, לדחף קובע להפתיע את האויב בכל דרך. לכו למשימתכם, ואל תחזרו בלי לבצע". התקרית שאליה מתייחס גופמן התרחשה בלילה שבין 23 ל־24 בינואר השנה בגבול רמת הגולן. בהודעת דובר צה"ל לא נאמר כי נהרגו מחבלים אלא דווח: "במהלך הלילה לוחמי צה"ל שפעלו במובלעת סמוך לגדר הגבול עם סוריה זיהו ירי לעברם. הלוחמים הגיבו בירי. אין נפגעים לכוחותינו". גופמן נחשב לקצין יוצא דופן בצבא, כזה החותר למגע וגם לא חוסך ביקורת מצמרת צה"ל בנושא. רק לפני שבועיים הוא נחשף בסרט על הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט, ששודר בתאגיד כאן. בסרט נראה אל"מ גופמן מדבר מול פורום מטכ"ל: "אתם לא מפעילים אותנו", אמר. "לאורך זמן יש כאן דפוס מאוד בעייתי שמתפתח ובעיקרו להימנע מהפעלת כוחות היבשה. ועדיין, במציאות הנוכחית, יש לנו הרבה מה להציע – ברצועת עזה, בלבנון ובסוריה, בכל מקום שיידרש. פעם אחר פעם למעשה אנו מספרים לאנשים שלנו שיש כלים יותר רלוונטיים. הם פחות יהיו איתנו וזה משפיע בקצה על הרצון להילחם. מה שעושה אותנו למפקדים קרביים לאורך זמן זה חיכוך עם הצד השני. אחרת זה מצב של מוות קליני". הרמטכ"ל הקודם איזנקוט עלה לדבר בכנס והשיב: "אני מתחבר לכל מילה שאמר פה מח"ט 7 על הרוח. הדרג הזה של המג"דים והמח"טים צריך להיות מוכן ל'היום מלחמה', הוא צריך לרקוע ברגליים כדי שיפעילו אותו. אני מבין את המשמעות שיש למפקדים שלא מתנסים בהפעלה לאורך זמן".

מדובר צה"ל נמסר: "האירוע המדובר התרחש לפני כחודש וחצי ובמסגרתו פעל כוח צה"ל במובלעת סמוך לגדר הגבול עם סוריה. במהלך הפעילות הכוח זיהה ירי לעברו והשיב בירי. לאחר תחקור מבצעי הוגדר האירוע כמוצלח לאחר שהכוח עמד במשימתו והרג שני מחבלים.

"כוח טנקים מחטיבה 7 היווה כוח מעטפת בפעילות. כחלק מתהליך למידה שוטף העלה המח"ט מספר לקחים מקצועיים הנוגעים לכוח הטנקים אשר מצא לנכון להעביר לדרג הפיקוד בחטיבה. ככלל, דף מפקד הוא כלי פיקודי ומקצועי ומטרתו לפנות באופן ישיר לדרג הפיקוד כחלק מתהליך למידה מבצעי".

-----------------------------------------------------------------------
https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5474234,00.html
 
למעלה