דוגמה למישהי אמיתית

beatman

Member
האומץ והכנות שלה ראויים להערכה

אבל היא די מאשימה את הוריה שלא תבעו לעצמם חיים טובים יותר.
לדעתי היא לא ממש מבינה את המצב שאליו הם נקלעו.
 
התדמית שלה ושל חבריה לגמרי מזויפת

ה"בריגדה התרבותית" וקבוצת "דור 1.5" מורכבות מאנשים שעלו ארצה בגילאי 3-7. הרוסית שבפיהם לוקה בחסר, השליטה שלהם בתרבות הרוסית לא יותר משטחית. אלא מה, החבר'ה התחילו להמציא לעצמם זהות: "הרי אבותינו באו מרוסיה הגדולה והמפותחת! הבה נחזיר לעצמנו את אוצרותיה של ארץ זו!"

ואז מתחילים חיפושים קדחתניים אחרי אותה זהות שאולה ולא אמינה. ממש לא מזמן בקבוצה "רוסיות בלי חוש הומור" דנו ברצינות תהומית בסוגים של "קוקושניקים", כיסויי ראש מסורתיים שהיו בשימוש בכפרים הרוסיים של המאה ה-18. קרי, הילדים לשעבר לא מאמצים את הזהות הסובייטית-יהודית של הוריהם, אלא את הזהות הרוסית-אסלית, הזרה והרחוקה אפילו עבור מוסקבאי בן ימינו.

משל למה הדבר דומה? לבן של יוצאי מרוקו שבמקום להתעניין במסורת היהודית-מרוקאית של הוריו, מנהל ויכוחים תיאולוגיים, מי יותר צודקים, הסונים או השיעים
 

SupermanZW

Well-known member
רוב בני האדם זקוקים לזהות

ולכן אם הם מגיעים למצב שאין להם זהות ברורה הם יוצרים אותה בעצמם.
 
מה זה "אין להם זהות ברורה"? היא עלתה בגיל 4, משהו כזה

קרי, היא ב-90% ישראלית טיפוסית ששומעת את המוסיקה ששומעים בני גילה האשכנזיות וכו'
 

SupermanZW

Well-known member
נתת דוגמה לבעיית ההגדרה של זהותה

לא הצלחת להגדיר אותה בצורה ברורה, מה זה "90% ישראלית טיפוסית"? זו הגדרה עמומה. היא לא מקבלת את ההגדרה העמומה הזאת ומגדירה עצמה "רוסיה ישראלית". היא אימצה את התרבות הישראלית וזנחה עד לפני מספר שנים את התרבות הרוסית, התחרטה על זניחת התרבות הרוסית וחזרה להתעניין בה ולקחת בה חלק ועם זאת גם כתבה ספר בעברית ומקריאה שירה בעברית בנוסף לשירה ונגינה ברוסית. היא מראה שילוב תרבויות מוצלח ואת זה שאין סתירה בין להיות רוסיה ללהיות ישראלית. היא סיפרה שגם כשניסתה להיות ישראלית לגמרי ולהתכחש לכל מאפיין רוסי זה לא עזר לה והמשיכו להתייחס אליה כאל "זרה", היא זכתה להערכה רק כאשר הפסיקה להתכחש למאפיינים הרוסיים שלה, מה שהיא יודעת היום זה הלקחים מנסיון החיים שלה.

למרות שיש מספר טעויות (על רובן הצבעת בשרשור) בדבריה, המסר הוא מסר ברור ונכון ואי הדיוקים שלה לא היו שקרים אלא רק דוגמאות לחוסר ידע, אבל הגישה שלה ללא ספק גישה נכונה.
 
זה לא שילוב תרבויות

ככל הנראה, היא יודעת רוסית מדוברת ברמה כזו או אחרת ("אימא, תביאי לי את הטאפאצ'קי שלי") וכמה שירי פופ מן הסוג היותר סליזי. אני כמעט בטוח שהיא לא מסוגלת לנהל שיחה סטייל "איך קראו ליצירתו המפורסמת של הסופר המנוח אדנריי ביטוח שהלך לעולמו לפני חודש". בקיצור, לאה גולדברג היא לא (גם לא במישור העברי), וגם לא סיון בסקין.
 
כפי שכתבתי - זהותנות שטחית ואובססיבית

שילוב תרבויות זה אלי בר יהלום, למשל, אחד שעלה בשנות ה-70, אבל הוריו דרבנו אותו לקרוא ספרים בשפת האם. היום הוא כותב שירים (שירים אמיתיים, לא הבולשיט נטול החריזה והחן ועתיר הקלישאות, כמו במקרה של ריף ושות') בעברית וברוסית גם יחד. חוץ מזה, הוא בקיא ב"ארון הספרים היהודי" בקיאות מופלאה, ומשום מה, הוא לא מתלונן על קיפוח.
 

beatman

Member
די צודק

לא היתה לה זהות ברורה כפי שאין לאותם חברי 'דור 1.5' ולכן הזהותנות האובססיבית הזאת (שאול צודק בקטע שאין כאן תרבות אמיתית ועמוקה) מגיעה לחלל שנוצר.
&nbsp
בגדול רוב הישראלים ה'חילוניים' (וגם לא מעט 'מסורתיים' ו'דתיים') הם בעלי זהות תרבותית ישראלית-עברית שמבוססת על תיוגים ומקום לידה ולכן ה'רוסי' תמיד ישאר רוסי.
פעם מי שהיה עובר כור היתוך היה הופך ל'ישראלי' אמיתי, אבל בעשורים האחרונים זה נשחק.
גב' ריף הרגישה לא בנוח שהיא לא 'ישראלית אמיתית' בגן וכולם צחקו על הזרות שלה וכך בהמשך בבית הספר, לכן ניסתה להפוך לכמה שיותר 'ישראלית אמיתית' וכאילו צברית.
בינתיים החברה הישראלית השתנתה והיא תייגה אותה כ'רוסיה' בלי קשר כמה טוב היא יודעת עברית, כמה טוב מכירה את הארץ ואיזה ידע על ישראל והיהדות יש לה או אין לה ומה עשתה בצבא.
שילוב של דחיה ותיוג ע"י החברה והרגשה של איבוד זהות מקורית מתקופת הגן גרמו לה לאימוץ הזהות ה'רוסית חדשה' הזאת.
 
אמת לאמיתה

פעם (לפני 1990) אם היית עובר כור היתוך היית הופך לישראלי אמיתי, אבל מאז 1990 והלאה זה כמו בכל מדינה בעולם, יש מקומים ויש מהגרים, ומהגר תיד ישאר מהגר בעיני המקומיים לא משנה אילו שמיניות באוויר יעשה. הרכבת האחרונה עברה ב-1989, מי שהספיק עד אז, גם אם הוא לא נולד בארץ ואף עלה בגיל בוגר יחסית, הפך לישראלי אמיתי ושורשי, מי שלא הספיק, לעולם ישאר מהגר. מה שכן, הנוסחא האת נוקשה מאוד רק עם דוברי הרוסית, לעולה בעל שפת אם אחרת (צרפתי, מרוקאי, אלבני) עדיין יש אפשרות להפוך לישראלי אמיתי ושורשי אם הוא חפץ בכך, גם אם עלה לא בילדות, רק לרוסים המבטא (אפילו קל שבקלים), מראה הפנים ועצם העובדת ההשתייכול ל'רוסים' מעפילים בעיני כל האחרים על כל שמיניות באוויר שאותו 'רוסי' משקיע כדי לקבל כרטיס כניסה לישראליות.
 

beatman

Member
בדיוק על מה שחשבתי

השינוי בחברה הישראלית התרחש בסביבות המעבר לעשור ה-90'.
בשנות ה-80' עוד היה בסיס ציוני מוצק.
אני לא יודע עד כמה עולה מצרפת יהפוך ל'ישראלי שורשי אמיתי', יוצאי צרפתי מתוייגים נכון לעכשיו בתואר 'צרפתים'.
ד"א, כתבתי שהתיוג הוא ע"פ ארץ לידה ואני חוזר בי, כי התיוג הוא על פי קבוצות שרירותיות וגם אם 'רוסי' כלשהו נולד בארץ, הוא עדיין שייך לקבוצת ה'רוסים'.
קו פרשת המים הוא כפי שאמרת 1989 בדיעבד, כי עוד בתחילת ה-90' נשארה איזושהי ציונות כור היתוכית לחלק מהציבור שהלכה ודעכה בהמשך.
 

beatman

Member
אמת, אלה רוב האנשים שם

אמנם יש שם גם צברים בני דור 2 ועולים שעלו בגילאי העשרה, אבל הגרעין הוא בול כפי שתיארת.
הם דלוקים ספציפית על ה"רוסיות האסלית" כפי שהגדרת.
&nbsp
והסיבה לכך לדעתי היא התיוג הישראלי (שמגיע גם מהצברים וגם מהעולים/מהגרים עצמם) של 'רוסי'.
בהתחלה נראה שזה פשוט תיוג של ארץ המוצא, אבל נקשרות לו תכונות ומשמעות של להיות רוסי אסלי תוך התעלמות כמעט מוחלטת מיהדות.
בשילוב רגשי הנחיתות של חלקם וואקום תרבותי אצל חלקם אלה התוצאות.
&nbsp
זאת אחת הסיבות שאני לא מגדיר עצמי כך ומסרב להשתייך לקבוצה הזאת.
 

Astroo

New member
האם אתם יכולים לתאר לעצמכם גבר כותב כתבה דומה?

"למדתי לזיין קיבוצניקיות" וכו'? חוץ מזה שזה לא מציאותי עובר גבר שעלה מברית המועצות, גם מייד היו מאשימים אותו בניצול נשים ושוביניזם.
 
נכון, ע"י בהיררכיה החברתת הלא פורמלית

'צבר' הוא מעל 'רוסי', ואישה היא מעל גבר. ולמרות שרוב הנשים יטענו בלהט שזה הפוך, זה לא יותר מהגנה על האינטרסים של קבוצת השייכות שלהן, במישור הזה המגדר. לראייה תשווה את קורות החיים וסגנון ההתבטאות של אלכס ריף ומקס פריידין.
 

Astroo

New member
מעניין שבלי קשר לעניין הסטטוס, אשה יכולה לכתוב

שהיא זיינה הרבה גברים, ובו זמנית להתלונן שבעצם הם ניצלו אותה, כמו במקרה של אלקס ריף הזאת. אבל אם גבר יכתוב שהוא זיין הרבה נשים, זה בהכרח אומר שהוא ניצל אותן. היא כל כך צינית שאפילו במפורש כתבה שלא חיפשה אהבה אלא גברים בעלי סטטוס כמה שיותר גבוה (טייסים) ושכבה איתם כדי לשפר את המעמד של עצמה, ובכל זאת הם אלה שניצלו אותה?
 
למעלה