מי הסופרים הרוסיים העתיקים ביותר, ומה כתבו?



 

SupermanZW

Well-known member
חלק מנסים וחלק לא מנסים

מאלה שמנסים חלק מצליחים וחלק לא מצליחים. בין המצליחים יש גם כאלה שהצליחו בלי חינוך יהודי וחיים יהודיים בבית, תתפלא. מה שכתבתי הוא מנסיון, אמנם לא מארה״ב אלא מקנדה אבל עליך לדעת שלא כל מה שהגיוני בהכרח נכון.
 

SupermanZW

Well-known member
לדעתי הסיבות שונות

בארה״ב מהווים הרוסים מיעוט קטן ואין ממש מקומות עם ריכוז רוסי גבוה, אין בכלל מקומות בארה״ב שבהם ניתן להסתדר בלי לדעת אנגלית (ורמת הישרדות ממש לא מספיקה), בישראל חיים 2 מיליון דוברי רוסית לפחות (ברור לי שהמספר גדול ממספר המהגרים ממדינות דוברות רוסית, הוא כולל גם ילידי ישראל שדוברים רוסית) ולא קשה מדי להסתדר עם רוסית וידיעת עברית ברמת הישרדות בלבד, כך יכולים הרוסים להישאר סגורים בגטו שלהם מבלי לסבול מהשלכות מרחיקות לכת, בארה״ב זה פשוט בלתי אפשרי ולכן בארה״ב אין להם ברירה אלא להתאמץ ולהשתלב כמה שיותר מהר.
 
בדיוק. ישראל הפכה למעין מיני-רוסיה,

היא לא ממש חו"ל למי שבא מהגוש הסובייטי. מי שלא משתמש בעברית איפה שאפשר להשיג את המטרה ברוסית כמעט ולא משתמש בא כלל. קשה למצוא את ישראל האוטנטית, המקורית, הייחודית, הבלעדית מבעד לרוסית, הערבית והאנגלית.
 

ivgy1980

New member
שתי הערות

נראה שהחוגים היהודיים פיספסו את משמעותו של חוק השבות העקום טרם תחילת העליה הסובייטית - אך לאחר מכן בחלוף שנים ספורות, כשכבר התחילו להסתובב בארץ הגויות הסלאביות, מדוע לא דרשו את התאמתו של חוק השבות הישראלי להלכה היהודית?

חבל שנתנו אזרחות אוטומטית לערביי ישראל בזמנו, במקום לגרום להם לקום וללכת - ועוד יותר עצוב שהכניסו אותם לכל מוסדות השלטון היהודי.

אך לכל הדעות זו (הייתה) הגלות האחרונה - ועל כן פנינו בס"ד לעתיד טוב יותר.
 
נראה לי שלפני נפילת מסך הברזל ותחילת העליה הסובייטית, החוגים

היהודיים שהתקיימו מחוץ לשטחי השלטון הקומוניסטי ובמנותק מהם לא העלו על דעתם כמה יהודים יכולים להיות מתבוללים ועם זאת עדיין להתאים להגדרת היהודי ע"פ חוק השבות. הציבור הישראלי ערב העליה
הגדולה ציפה לבואם של יהודים המחונכים על ברכי המסורת ובעלי תודעה ציונית מפותחת כמו שהיו ההורים והסבים שלהם שייסדו את המדינה, הרי הם עלו בדיוק מאותם המקומות. הם לא שיערו לעצמם מה עולל
לבני עמם השלטון הקומוניסטי.
מסכים איתך לחלוטין שהמדינה עשתה טעות איומה שלא סיימה את העבודה ב-1948, או לפחות ב-1967, אז ישראל לא הייתה נתונה לסכנה דמוגרפית מתמדת ולא היינו זקוקים לסעיף הנכד כדי למלא את הארץ
בכל-מיני אנשים לא קשורים כדי לשמור איכשהו על הרוב הלא-ערבי בארץ. אם כי אני לא בטוח אם היה זה אפשרי לא להשאיר במדינה הצעירה כל-כך הרבה ערבים להרביה, אם המעצמות היו מרשות לישראל לקום
בתור אומה בריאה ולא להשאיר פצע מדמם קבוע כתנאי לעצם הקיום...
 

SupermanZW

Well-known member
זה לא אירוני

זה נובע מסיבות פשוטות. מן הסתם בחירת בני/ות זוג היא בהתאם למצאי בסביבת המחפשים.

בישראל בערך 4% התבוללות, כי בערך 4% מהאנשים שמכיר היהודי הממוצע בישראל הם לא יהודים, בארה״ב בערך 58% התבוללות כי בערך 58% מהאנשים שמכיר היהודי הממוצע הם לא יהודים, תבוא ותטען ״למה 58% ולא 98%?״ הסיבה הפשוטה היא שרוב היהודים חיים בקהילות ומכירים משמעותית יותר אנשים מקהילתם משיעור היהודים בארה״ב ככלל. הרי בישראל 25% לא יהודים, לא רק 4% ובכל זאת נדירים היהודים בישראל שכל אדם רביעי שהם מכירים אינו יהודי.

הן יהודים ישראלים והן יהודים אמריקאים לא מתאמצים במיוחד לא להתבולל וקריאת ספרים שחיברו יהודים לא משנה עובדה זו.
 
לעניות דעתי הוא רק רוצה לטעון

שהדעה הרוסית הקלאסית על הישראלים "בבונים פראים אנאלפבתים חסרי כל תרבות שרק אתמול ירדו מעץ דקל ועוד לא לגמרי נפטרו מזנבם" היא שטות במיץ שמעידה רק על מי שמחזיק בה.
 

TaL53

New member
הטענה שלו הייתה ברורה מההודעה הראשונה

ואינה שונה מכל טענה שלו בעבר- היהודים הכי טובים, אין לנו צורך ללמוד או לדעת משהו מעבר לתורה/דת, הגויים הם טיפשים ולא יוצלחים וגם אם תמצא משהו טוב שהם עשו אז זה בטח הועתק מיהודים.
 
אני דווקא חושב שהטענה היא שונה, ולשוני הזה יש חשיבות

אם הוא נשמע מזלזל ברוסים במידת מה, זה רק כדי לתת משקל נגד לטענה הרוסית המפורסמת שהתרבות הרוסית היא הכי טובה בעולם ואילו תרבות ישראלית (והיהודית בהכללה, הם לא ממש מבדילים) לא קיימת כלל או לכל היותר קטנתנה ופרימיטיבית, כאשר הפועל העם היהודי הקטן יחסית לא מבייש אפילו את העם הרוסי הגדול והנפלא בכמות כותבים, סופרים, משוררים, הוגי דעות, אנשי תרבות ורוח, כמו גם במספר כתבים השייכים לתרבות היהודית (והישראלית החדשה כחלק ממנה) שנכתבו במשך ההיסטוריה, ועולה עליה פי כמה יחסית לגודל העמים. האיש למד סופסוף להערחיך את מורשתו והבין שאין במה להתבייש, באמת, והשמש לא זורחת מהתחת של הרוסים. לא שצריך לקפוץ מקיצוניות לקיצוניות ולזלזל בתרבות הרוסית הגדולה והענפה באמת, לא לצריך להתעסק בהשוואת גודל השטרונגולים, כבודה במקומה מונח, ויש כבוד, אבל התרבות הרוסית היא רק אחת מני התרבויות הרבות בעולם, לא טובה ולא גרועה מכל השער, בעולם יש הרבה תרבויות, מה עם התרבות הצרפתית, הגרמנית, הספרדית (ושם בכלל כל מדינה היא עולם ומלואו), ועכשיו נתחיל לזלזל בתרבות השוודית או הצ'כית כי יש רק מיליונים ספורים של שוודים או צ'כים בעולם? הרוסים מזמן צריכים לרדת מהעץ ולהבין שתרבותם, גדולה ומפוארת ככל שתהיה, היא רק אחת מני רבות, וחשיבותה לא עולה ולא נופלת מתרבויות אחרות כגון הפולנית, היפנית או היהודית.
 

TaL53

New member
לא קשה לעקוב אחרי הדעות שלו

הן די חוזרות על עצמן:
&nbsp
>מרבית הספרות שלהם דיי דכאונית ולא תורמת אפילו חצי דבר לחיים טובים. כמו לראות סרט לא מוצלח במיוחד ולהישאר עם טעם של איכסה. אלו שדווקא כן כתבו וכותבים משהו חיובי, אפילו שמח, בשפה הרוסית - כולם יהודים. ואגב, הרי חלק ניכר מהספרות הסובייטית הקלאסית (גם בעבר וגם כיום) מתורגמת משפות זרות - ואילו אצל היהודים הרוב המכריע (בוודא בימים עברו) מקורי משלהם.
&nbsp
>אין השוואה, כי אלו לא נתונים שאפשר באמת להשוות. הערכים שלהם והערכים שלנו שונים בתכלית. רק עובדתית רוב כתביהם בני כמאתיים שנה - לעומת האלפיים שנה שלנו. שלא לדבר על הפריחה האדירה בכתיבה היהודית, פי כמה וכמה מהרוסים, מאז התחדשות הישוב היהודי בארץ ישראל.
&nbsp
>אינני יודע כ"כ כיצד לשמר את השפה הרוסית במסגרת יהודית, והאם בכלל המאמץ הזה שווה, כי הספרות האיכותית שלהם מאוד מוגבלת.
&nbsp
>שלא לדבר על העובדה שרהי כל המסעות הללו מתנהלים ברוח חילונית ולא יהודית - מבלי להזכיר את אלו שדווקא כן שמרו על חיים יהודיים, גם במהלך תקופת השמד הזו.
&nbsp
>התכוונתי בתקופת ברה"מ. אינני יודע ולא מתעניין מה קורה שם היום, כך שהמספרים לא אומרים לי כלום.
 
לא

היו, כמובן, משוררים גם לפני פושקין, כמו Тредиаковский, אבל היצירות שלו לא ממש קריאות. השפה מיושנת, מבנה השירים נראה פרימיטיבי בהשוואה למשקלים ולחריזה שהקורא המודרני רגיל אליהם.
&nbsp
להבדיל, גם ישראלי מצוי לא קורא את ר' יהודה הלוי. לכל היותר, שרים ומדקלמים פה ושם כל מיני פיוטים של משוררי ימ"ב, מבלי להבין את המשמעות.
 

TaL53

New member
אין , הם גנבו הכל מהיהודים ( נכתב בהומור כמובן).

 
למעלה