קשיי הגבר הרוסי בישראל

beatman

Member
קשיי הגבר הרוסי בישראל

אחרי שכתב בכיסוי של פרופילים פיקטיביים, מוציא מקס פריידין רומן שבודק איך השפיעה חוויית ההגירה על הדימוי העצמי של גברים יוצאי ברית המועצות, ועל יחסיהם עם נשים. בשיחה איתו הוא מסביר למה הגברים האלה, שגדלו בארץ, הם המגזר הכי פחות אטרקטיבי כאן, ומדוע זה גרם לחלקם לחפש את הגאולה באמנות הפיתוי

קוסטיה, צעיר בשלהי בן 30, הוא כולו משבר זהות. הוא לוקח ויאגרה כי הוא פוחד פחד מוות מהרגע שבו ייתקלו נשים ישראליות בעורלה שלו, הוא עובד ככותב פרופילים פיקטיביים של נשים באתר שמתיימר להיות אתר היכרויות לצורכי מין אבל אינו אלא מסחטת כספים מגברים חרמנים ובלתי נחשקים בדיוק כמותו, ובערבים הוא מוציא את אביו שבר הכלי לנגן בכינור בפארק הירקון. אבל אם תטיילו לעת ערב על גדות הירקון, לא תיתקלו בצמד הנוגה. קוסטיה הוא דמות פיקטיבית, גיבור "שריון צלילים", ספר הביכורים של מקס פריידין, מהקולות המעניינים – והשנויים במחלוקת – בקהילות האינטרנטיות של דוברי ודוברות הרוסית בארץ.

לכאורה, גם "שריון צלילים" הוא פיקטיבי כולו, רומן טראש על משבר זהות טראגי ועל העדר תחושת ערך עצמי. את קוסטיה, גרעין של מסכנות חשופה, אנחנו פוגשים בפעם הראשונה ישוב על אסלה ומשלשל באימה מהולה באופטימיות זהירה לפני מפגש מחודש עם מש"קית החינוך שהיה מאוהב בה לפני יותר מעשור. אבל הדייט מתבטל עקב מצב חירום משפחתי: אביו של קוסטיה, בעבר כנר מדופלם וכעת מאבטח בגיל העמידה, קורס לאחר שמצלמות האבטחה תיעדו אותו מנגן בשעת עבודה והוא נקרא לשימוע בחברת הקבלן המעסיקה אותו. שנים של יחס גזעני ושל ביטול אלים עושות את שלהן והוא הופך לקליפה ריקה של עצמו. איש במצב סיעודי שרק אוכל, ישן, מחרבן ומנגן בכינור. כשאביו כלוא כך בתוך עצמו, גם קוסטיה מביט פנימה למעמקיו, בוחן רובד אחרי רובד. וכך הוא מבין לאטו שהלוזריות הרומנטית והמינית שלו קשורה להיותו אדם מבוגר שעדיין מתבייש בהוריו, וכולו גזענות מופנמת ואופי פריך.

ובכל זאת, מבעד לדמות הפיקטיבית הזאת – שיש בה לא מעט סדקים – נשמע קולו הממשי של פריידין. ולא רק משום שהספר מורכב מפרטים אוטוביוגרפיים, אלא – ובעיקר – כי פריידין זועק חוויית חיים שנדיר לדבר עליה: משבר הגבריות של גברים דוברי רוסית בישראל. אלו בעשור השלישי או הרביעי לחייהם, שחיו תמיד בצלה של תפישה חברתית שהפכה את המהגרות מברית המועצות לשעבר להיפר־מיניות, ואותם עצמם – למגזר הכי פחות אטרקטיבי בסביבה, א־מיני למעשה, וגרמה כך לחלקם לחפש את הגאולה באמנות הפיתוי. לפחות על פי פריידין.

כלוא בתוך השם שלו
פריידין נולד בסמולנסק שברוסיה בשנת 1983, אביו היה כנר, אמו פסנתרנית. אבל כשהוא נשאל מה הוא זוכר מחייו שם, הוא משיב ב"כלום". זיכרונותיו מתחילים מרגע הירידה מהמטוס בישראל. משפחתו הגיעה לארץ בשנת 1990 והתיישבה ברחובות. "הגענו היישר לתוך מלחמת המפרץ וזה גמר את סבתא שלי מצד אבא", הוא מספר. "היו לה טראומות מטורפות ממלחמת העולם השנייה שבה היא איבדה את שני ילדיה, איבדה אותם פשוטו כמשמעו – שטח בית הספר שלהם נכבש על ידי הנאצים בזמן שהיא עבדה בחנות והיה פינוי של התושבים. היא ניסתה לברר מה קרה להם ושמעה שנרצחו על ידי רוסים דווקא, אבל היא אף פעם לא הפסיקה לחפש אותם. הדבר הראשון שעשינו בישראל היה לבדוק את השמות שלהם במרשם האוכלוסין, חמישים שנה אחרי היעלמותם. בקיצור, היתה לסבתא טראומה מטורפת מטילים, אזעקות וכל האווירה. היא לא יצאה מהבית חצי שנה, ומתה".

מהתקופה הראשונה הזאת בישראל הוא זוכר גם את הוריו תועים באפלה. "אבי עבד ארבעה חודשים בתזמורת ולא קיבל שכר. כשהוא ביקש אותו, נאמר לו שלא חתם על חוזה ולכן הוא בעצם התנדב. כשהורי חיפשו דירה משרד התיווך ביקש מהם מקדמה על דירה, וכשלא לקחו אותה בסוף הוא לא החזיר להם את המקדמה. אמי גילתה שהיא משלמת במכולת פי שלושה מאחרים – ראיתי אותם חוטפים את כל המכות האלה, לא יודעים איך להתגונן ולמה עוד לצפות".

ההתעמרות, הוא מספר, לא פסחה גם עליו והוא סבל מיחס עוין בבית הספר. לדבריו, מהסיבה הזאת אמו החליטה להעתיק את מגוריהם לרעננה. מחירי השכירות הגבוהים יותר נסכו בה תקווה שבנה יהיה חשוף פחות לסיכון. "אבל גם שם היו המכות, הגזענות, הלינצ'ים והבדידות. אף פעם לא החזרתי, למעט פעם אחת. יום למחרת מי שהרביץ לי הביא איתו מספר דו ספרתי של ילדים עם מקלות ואבנים. אחרי שבית הספר לא עשה כלום, עברתי לבית ספר למדעים בהרצליה שלמדו בו הרבה רוסים, גם בתנאי פנימייה. אני זוכר שתמיד תהיתי אם כולנו שם מאותה סיבה".

את שירותו הצבאי החל פריידין בחיל התותחנים וסיים בשלישות אחרי שנפצע באימון. ושם, בשלישות, התאהב במש"קית החינוך, מושא תשוקותיו מהספר. "היא היתה מאוד מרשימה", הוא אומר, "מישהי שיוצאת עם גברים 'טובים' ממני, צנחנים. אנשים היו מוכנים למות בשבילה, כתבו לה מכתבי אהבה. הם היו הישראלי עם הבלורית והכוח, כאלה שלא מתגלחים כי מה יגיד להם הרס"ר אחרי שהם הרגו מחבל? מול החופש והקלילות שלהם חשבתי לעצמי, אלוהים אדירים, למה אני לא יכול להיות ככה לדקה? לצאת לרגע מהמאבק המזעזע הזה בעצמי ופשוט להיות גב־גבר ישראלי שהאהבה זמינה לו?"

הפתרון של פריידין, עכשיו כבר אחרי הצבא ובמשרת מאבטח, מראה שלא במקרה הגיבור שלו קוסטיה כותב תחת פרופילים פיקטיביים: גם הוא עצמו אימץ לו דמות בדויה. הוא פתח חשבון מייל בשם פיקטיבי סימבולי, מקס ישראלי, ושלח ממנו את הגיגיו למדור היחסים ב-Ynet. המאמר הראשון שלו, שפורסם במאי 2007, נקרא "רועי או יורי, אין לי סיכוי עם הישראליות" ואפשר היה לקרוא בו משפטים כמו "אני כלוא בתוך שמי, בתוך מראה לא לגמרי ישראלי. אני לא מסוגל לפתח קשר עמוק עם עולות חדשות כי תרבותנו שונה בעליל, אך אינני יכול גם לפתח קשר עמוק עם בנות ישראליות, שרואות בי מישהו זר שאפילו לא יקבל הזדמנות".

"עבדתי בשמירה ובשעות המתות כתבתי כמו הרבה ילדים בני 21 שחושבים שהם פילוסופים גדולים. העורכת בחרה את הכותרת שבחרה, והמאמר עורר מהומה קטנה. שברתי את שיאי התגובות במדור", הוא אומר עכשיו ומתכוון לשרשור הארוך שהשתרך מתחת למאמר וכלל 874 תגובות, שביקרו, הפריכו, גינו, השמיצו, אבל גם הזדהו. "Ynet תירגמו את המאמר גם למהדורה האנגלית, קיבלתי משהו כמו 400 או 500 מיילים מאנשים שהזדהו איתי, וחבר שלמד בזמנו בטכניון סיפר לי שתירגמו את המאמר לרוסית והעבירו אותו במייל בין הסטודנטים".
 

beatman

Member


שנה לפני שעלתה התוכנית "היפה והחנון" וסיפקה המחשות גרוטסקיות לאופן שבו נתפשים גברים דוברי רוסית בתת מודע הקולקטיבי – הבולט שבהם היה אלכס מורוזוב, שרמת המוזרוּת שלו הוגדרה ביחס ישיר לחיבתו לספרות רוסית קלאסית – הוכיח נחיל התגובות הזה שהמאמר של פריידין אכן נגע בעצב חשוף. לפריידין עצמו הוא הוכיח שהוא לא לבד, ויותר מזה – שצרת רבים היא גם בסיס מצוין למחאה ספרותית. "הייתי בהלם", הוא נזכר, "בסך הכל כתבתי שלהיות רוסי זה לא סקסי ועשיתי זאת בשם פיקטיבי כי חשבתי שזו בכיינות. היו סביבי גם דוברי רוסית שהתחתנו, מצאו אהבה, עשו ילדים וחשבתי שהכל בראש שלי. אפילו לא דיברתי על גזענות, הרי כבר לא קראו לי רוסי מסריח, לא הרביצו לי ולא הרגשתי שנאה. הרגשתי פשוט ריחוק משונה. אבל סיפורי החיים שקיבלתי הבהירו לי שהכל נכון. במשך חודש רק קראתי מיילים, הוצאתי כמה כתבות המשך והחלטתי לכתוב ספר ראשון".

הספר ההוא והשלושה שבאו אחריו לא יצאו לאור. ארבעתם נדחו, הוא אומר, על ידי כל הוצאה ששלח אותם אליה. לכן את "שריון צלילים" – שנקרא כך בשל תפקיד הכינור בחייו של אביו – כבר החליט להוציא בעצמו ולגייס לשם כך כסף בקמפיין הדסטארט. את גיוס הכספים הוא קידם בעזרת סרטונים שיצר על תופעות תרבות סובייטיות, בין השאר על דמות האנימציה הסובייטית צ'בורשקה, על פו הדוב הסובייטי – ויני פוך, ועל סרט הפולחן הקומי "אופרציה אי". הסרטונים האלה, שהציפו זיכרונות ילדות ותחושות השתייכות תרבותית בקרב ילדי המהגרים, הפכו בחלקם לוויראליים בקהילות אינטרנטיות דוברות רוסית, אחד מהם זכה ל־100 אלף צפיות. אבל כדי לתמרץ עוד יותר את גיוס הכספים, גם חזר פריידין ל־Ynet עם שלוש כתבות נוספות.

מרינה קיגל, עיתונאית שמרבה לכתוב על דייטינג, יחסים והגירה, סייעה אז גם היא לקדם את הקמפיין, אף שלא כיוונה לכך. "הכרתי את מקס אחרי שקראתי את הטור האישי שלו ב–Ynet", אומרת קיגל, "מבחינתי היה די נדיר לקרוא טור אישי של גבר סטרייט, ועוד רוסי. הזמנתי אותו לדבר בתוכנית הרדיו שערכתי באותו זמן, של דנה ספקטור ורן שריג. הראיון היה מרגש מאוד ובעצם אז הוא גם סיפר על פרויקט מימון ההמון שהריץ לקראת פרסום הספר. ישראל רגילה לדמות גרוטסקית של גבר רוסי – הוא נראה כמו דוב, בדרך כלל עם זקן, וכמובן גם שותה וודקה ומקלל במלים לא ברורות. כך זה נראה בסדרות ובסרטים שמצלמים כאן. גרסה מוקצנת אחרת היא אלכס מ'היפה והחנון', עם פפיון מגוחך ועיגולדים. בגלל זה יש בעיני חשיבות לספר של פריידין, כי הוא לא מסתפק בהצגת דמות פלקטית אלא יורד לעומק העניין – למשבר הזהות של מי שעלו בגיל צעיר מחבר העמים".

קיגל לא היתה היחידה שהרחיבה את החשיפה של פריידין. גם מישל קורצקי, קוסמת במקצועה ופעילת רשת שפתחה דפים וקהילות בפייסבוק, התלהבה מהסרטונים שלו וסייעה בהפצתם. "הרקע העדתי שלי צעק שיש פה נושא שחשוב להעלות, שצריך לעזור לספר סיפור שעדיין אין לו קול או במה", היא אומרת. "לכן בהתחלה עזרתי למקס להפיץ את הסרטונים שלו רק כדי לראות אם אני לא היחידה שחושבת ככה. לאט לאט הסרטונים הפכו לוויראליים, וכבר לא הייתי צריכה לשתף".

למרות ההירתמות הזאת, עד מהרה התגלה שהסכום שפריידין הציב לעצמו – 50 אלף שקל – לא גויס במלואו. ביום האחרון לקמפיין גיוס הכספים עדיין חסרה לו חמישית ממנו. בניסיון אחרון פירסמו עבורו תומכים פוסטים בפורומים של דוברי רוסית בישראל, הוא עצמו הפגין נוכחות בקהילת הפייסבוק רבת התפוצה "סימן שאתה רוסי", המזוהה עם מפלגת ישראל ביתנו – ולדבריו הסכום הושלם.

מי התגייסו לסייע במימון?

"רובם עולים ותיקים כמוני, בני 40-25 בערך. הרגשתי שנגעתי בעצב חשוף כשדיברתי על נואשות למגע, על חוסר ביטחון כרוני, ועל היחס להורים ולסבים שעשו הכל בשבילנו בעודנו מסתכלים עליהם מלמעלה".

רק לא אולגה
בספר שלו פריידין אכן מדבר גם על היחס להורים המהגרים. והוא דווקא חומל שם על ההורים האלו, שילדיהם חשים כלפיהם ניכור, ששים לקחת מהם את מה שהם מציעים אבל לא מסוגלים להשיב דבר בתמורה, ולו משום שהעדות הקרובה להקרבה העצמית של דור ההורים מביכה אותם. "אבא שלי היה לוקח את הכינור שלו איתו לעבודה בחברת השמירה ומנגן בלילות", הוא מספר על גרעין האמת בעלילה, "אבל באיזשהו שלב אסרו עליו לנגן. טפו טפו טפו, הוא בסדר, אבל ניסיתי לדמיין מה מרגיש כנר וירטואוז שיושב בלילות במבואה מאובקת במדים מקומטים ויודע שזה מה שיעשה עד סוף ימיו. דימיינתי שהכינור מפיג קצת את הכאב, ואז לוקחים לו גם אותו. כדי לתאר את השבר הזה לא יכולתי להימנע בספר מכניסה לפרטים הכי קטנים של איך חברות קבלן מנצלות ומשפילות עובדים, גם במניפולציות רגשיות. הסתמכתי על סיפורים של אנשים שהכרתי כשעבדתי כמאבטח וגם אבא שלי התחיל לדבר עם אנשים ועזר בתחקיר. דרוש כוח אדיר כדי להמשיך יום אחרי יום במציאות הזאת. הישראלי הממוצע לא היה מצפה לכוח על־אנושי כזה מאיזה שומר מזוקן שממלמל 'בוקר טוב' במסדרון. אני רוצה שיראו בתוך השומרים הרוסים את הכוח הזה, כי כלפי חוץ הם נראים כמו קליפה נבולה".

הגישה החומלת הזאת של פריידין קיבלה ביטוי בעיתוי מעניין, מעט אחרי שהעיתונאי ניסן שור הוציא את ספרו "הישראלי הנצחי", ובו כיוון הבוז מנוגד בתכלית – מההורים המהגרים כלפי בנם. הן שור והן פריידין לא מצטיינים בתיאור המורכבות שביחסים שבין הורים לילדיהם רווי הגזענות המופנמת, אך לעומת זאת פריידין מצליח לתאר היטב את החפיפה המוחלטת בין המושג "אהבה" לבין מוביליות חברתית. עולות חדשות מתאהבות בקוסטיה שנמצא על התפר בין תרבותן לבין התרבות שהן מבקשות להתקבל בה, בעוד קוסטיה מאוהב במש"קית החינוך ילידת הארץ וכמה להתקבלות חברתית. ואילו מש"קית החינוך בתורה מעוניינת בחופש ובשחרור שיש לגברים פריווילגים ומאוהבת בצנחן שלא מכבד אותה, מסנן אותה ובוגד בה. האהבה, בקצרה, היא שרשרת מזון שהחוליות החלשות בה מנסות להיצמד לאלו שלהן הן משמשות כטרף.

"פעם לא הייתי מוכן לצאת עם רוסייה", פריידין אומר. "החברה הראשונה שלי, אולגה, היתה יפהפייה ומשכילה אבל עולה חדשה, בת 25, שגרה בישראל שלוש או ארבע שנים. היא התגאתה במי שהיא ואלוהים יודע למה רצתה אותי".

למה באמת?
"אולי כי לא הזלתי עליה ריר כמו כולם. ניסיתי בכלל להתרחק ממנה וכנראה שהמרחק ששמרתי גרם לה לחשוב שאני מכבד אותה. היא פיספסה את הסלידה שלי, את הסבל שנגרם לי מלדבר איתה רוסית, מלתרגם לה תפריטים בבית קפה. כשזה היה קורה הייתי מתכווץ, הרגשתי בעונש. הייתי מאוד לא הוגן אליה. כשהיינו לבד הייתי לבבי ואוהב וכשהיינו בחברה הייתי מרוחק וקר. אפשר לומר שהתעללתי בה".

אז למה היית איתה?
"הייתי בודד, רציתי לחוות אהבה, להיות עם מישהי, והיא רצתה אותי. אבל היו גם הבושה והסלידה".

איך זה נגמר?
"שיכנעתי את עצמי שיש בינינו הבדלים תרבותיים גדולים מדי. הלוואי שהייתי יותר פתוח להכיר את מי שהיא באמת אבל ראיתי בה את מה שראו בי אלה שקראו לי 'רוסי מסריח'. תמיד התייחסתי לעצמי כקורבן ורק בזמן כתיבת הספר הבנתי שהייתי גרוע כמותם, אם לא יותר, כי היא אהבה אותי.
"פעם לא חיפשתי אהבה במובן של להכיר אדם באמת. האהבה היתה בעיני משהו אחר, שאפתי לזוגיות כדי להרגיש נורמלי, כדי למלא חלל בי. הייתי בודד וזועם והפתרון היה 'אהבה ישראלית' שתחבר אותי לפה ותהפוך אותי לאדם שלם. רוסייה לא יכלה לעשות את זה כי לא הרוסיוּת היא שדחתה אותי. כשהייתי סטודנט היתה לי סוף סוף זוגיות כזאת. יום אחד, אחרי שאיחרתי ללימודים, מישהו שאל אותי איפה הייתי ועניתי לו, 'הייתי עם החברה שלי מעיין'. לענות דבר כזה הרגיש כמו סקס, זה היה ניצחון כי לא אהבתי את עצמי".
 

beatman

Member


הזוגיות הזאת היתה אולי הגביע הקדוש. אבל כצעד מקדים לה, ואולי הכרחי, פריידין למד לאהוב את עצמו דרך עוד זהות שלא יכלה להיות שלו. הוא שוב אימץ לו דמות פיקטיבית כדי לכתוב דרכה ב־Ynet, והפעם היא נקראה אלון איתן. "הפנטזיה להיות גבר ישראלי, צבר, בלי מבטא, בלי שנשים יתהו אם יש לי או אין לי עורלה לפני שאנחנו שוכבים, היתה כל כך חזקה, שפתחתי לעצמי עוד סניף והתחלתי לכתוב תחת הכינוי 'אלון איתן'. גם אלון כתב על אהבה, אבל כישראלי", הוא אומר על מה שהפך לסדרת כתבות על מיניות והרצון בזוגיות, בלי שום זכר לנושא ההגירה.
&nbsp
"אני עצמי הייתי בתול כשהתחלתי לכתוב. אבל אלון היה האלטר אגו שלי ומכתבי המעריצים אליו היו מאוד שונים מהאחרים שקיבלתי והרגשתי כמה זה נוח להיתפש כישראלי מסוקס. באיזשהו שלב קראתי כתבה של מישהי שלימדה גברים איך להתחיל עם נשים בקטע מאוד סקסיסטי, וכתבתי עליה טור בסגנון 'בואי, תלמדי אותי איך להיות גבר'. הרי אלון היה גב־גבר שלא צריך שאף אחד יסביר לו איך להתחיל עם נשים. כעבור כמה ימים חיכה לי מייל ממקום שנקרא 'לאב אקדמי'. הם הציעו לי ללמוד אצלם להתחיל עם נשים ולכתוב על זה. הסכמתי כמובן, כי בסתר לבי זה מה שהכי הייתי צריך".
&nbsp
לאב אקדמי, שהוקם על ידי רועי שחף ושרית פלג בעשור הראשון של שנות האלפיים, שם לעצמו למטרה לסייע לרווקים במציאת זוגיות, כך לפחות על פי שלל הראיונות שנתנו מייסדיו. והוא לא היה המוסד היחיד בתחום הזה, שנקרא אז דייטינג־קואוצ'ינג – אימונים אישיים או קבוצתיים בדרך למימוש פנטזיות מיניות, או לכל הפחות רגשיות. היו גם מאמנים אחרים, בהם שרון רובינשטיין, שעדיין פעילה, או "המרכז לאמנות הפיתוי", שהקואוצ'ינג שלו הזכיר שילוב בין שיטות מכירה אגרסיביות לאימוני שטח צבאיים, ונראה שירד למחתרת אחרי שורה של שערוריות שנקשרו בשמו.
&nbsp
"בזמנו היו שתי גישות בתחום אמנות הפיתוי, האחת של 'לאב אקדמי' והשנייה של 'המרכז לאמנות הפיתוי'", מבהיר פריידין, שבהמשך אף החל ללמוד להיות מדריך בראשון מבין השניים. "בראש המרכז לאמנות הפיתוי עמדו שני גברים דוברי רוסית שהלכו על הכי קיצוני – תשפיל אותה כדי להוריד לה את הביטחון העצמי ואז תזיין אותה. הניסיון היה להוריד נשים על הברכיים וככה להוכיח שאתה טוב יותר. ב'לאב אקדמי' הגישה היתה שיש הרבה גברים מדהימים, כאלה שיש להם המון אהבה לתת אבל הם סגורים מאחורי חומות – חרדות חברתיות, ביישנות, פחד מסקס ומקשר – יודעים שמשהו בהם לא בסדר אבל לא יודעים איך לפרוץ את זה. הם היו מחסלים את החומות האלה, מכריחים אנשים לצאת מהקונכיות שלהם".
&nbsp
איך עושים דבר כזה?
&nbsp
"זה לרקוד על שולחנות בבר בלי לשתות טיפת אלכוהול, לומר היי לאנשים שעוברים ברחוב, להתחיל לשיר באמצע הטיילת – הכל מתוך מחשבה שאם תהיה יותר בטוח בעצמך תוכל גם סתם לדבר עם מישהי ולהזמין אותה בסוף לדייט. למשל, היינו צריכים להיכנס לבר ולגשת לבחורה הכי יפה ולשאול אותה כמה התחילו איתה הערב. הרבה פעמים היא היתה עונה, 'אתה הראשון', תשובה שהיינו צריכים להבין ממנה שלא הכל נורא כמו שנדמה לנו ושאם נעז, דברים טובים יקרו. לימדו אותנו לקלוט את הרמז הראשון לכך שלמישהי לא נוח, בזמן שאצל המתחרים לימדו לא להרפות. היו תלמידים שהתאכזבו כי בסוף הערב הם דיברו עם עשר נשים ויצאו בלי מספר טלפון אחד. התשובה של המדריכים היתה: יופי, דיברת בערב אחד עם יותר נשים מבכל השנתיים האחרונות".
&nbsp
אם בסופו של דבר זה קואוצ'ינג לביטחון עצמי, למה נשים חייבות להיות האמצעי לזה?
&nbsp
"כי ככה מוכרים דברים לאנשים בני 20. למרות חוסר הביטחון שלהם, לרובם יש חברים כלשהם, משפחה, עבודה והשכלה. אבל הם מפחדים בדיוק ממה שנמצא מעבר לזה. ובשנות ה-20 אהבה, סקס וקשרים עם נשים הם מטרת חייך. וזה מוכיח את עצמו – הרבה מהתלמידים מצאו אהבה, או חברה ראשונה או סקס ראשון. גם אני קיבלתי ככה את האהבה הישראלית הראשונה שלי".
&nbsp
והם באמת היו בני מהגרים ברובם?
&nbsp
"אצלנו הם היו רק כשליש מהתלמידים. אבל במרכז לאמנות הפיתוי היה רוב מובהק של דוברי רוסית. אולי זה קשור למי שעמדו בראשו, ואולי לגישה שהיום אני מבין שהיו בה המון אלמנטים של זעם ונקמה. אוכלוסיית הגברים הרוסים היא זו שהרגישה הכי הרבה חוסר ביטחון, תסכול רגשי, מיני, התביישה בתשוקה שלה. הם הרגישו לא ראויים לקשר וזה רק הגיוני שהם יקנו הבטחה לכל זה בלי מחשבות מיותרות".
&nbsp
ספר את זה לפעילות מי טו.
&nbsp
"תראי, אני תמיד הבנתי דקויות. אם ראיתי שאני מתחיל להעיק אפילו טיפה, הייתי חותך מיד. ברור לי שרבים לא ידעו את הגבול, או שלימדו אותם שהגבול נזיל עד לא קיים. וברור לי שלא מעט נשים נפגעו מהיחס הזה. יש לא מעט קטעים בספר שבהם אני כותב מה מחסור במגע אנושי, לאו דווקא פיזי, עושה לאדם, בעיקר לאדם צעיר. זה כאב ממשי, ייאוש, דיכאון. זה אדם מיובש במדבר שלא יודע איך להשיג מים. הבדידות הזאת נמשכת שנים, היא מעיקה, היא רומסת את הביטחון העצמי. אנשים מרגישים עלובים, משעממים, לא ראויים לאהבה או לקשר, מרחמים על עצמם, מתבוססים בכאב שלהם. כשאתה משחרר אדם כזה, זה כמו פיצוץ אטומי. כל האנרגיה הזאת מתפרצת החוצה. אדם מספיק בוגר יודע לתעל את זה למקום נכון – לעמוד באמות מידה של טעם טוב, לא להטריד, לא להציק, להיות מכבד ולשים לב כשהוא לא רצוי או מעיק. הוא יודע להכיר טובה ולחפש אהבה. אחרים מתפוצצים אחרת – בזעם, בהטרדה, בנגיעות לא נכונות, בקללות, בכפייה".
&nbsp
פריידין מיתמם. אחרי הכל, לאב אקדמי, שהתפרק גם הוא, השתמש בנשים כמצע אימונים, כפי שחשף הוא עצמו בכתבות השיווקיות שפירסם בשירות המכון ("בערב הראשון בבר כבר שלחו אותי למשימות נועזות כמו לבקש נשיקה ממישהי, להיות חוצפן כדי לקבל סירוב וגם להתחיל עם קבוצה של חמש בנות". "את", 2008). ואולי מהסיבה הזאת קוסטיה של פריידין לא מוצא גאולה בעולמות הפיתוי. מי שעוסקים בכך הם בכלל אחיו הגדול וחבריו, ואילו הוא נותר קדוש מעונה של ספרות מהגרים.
&nbsp
----------------------------------------------------------------------------
https://www.haaretz.co.il/gallery/literature/.premium-MAGAZINE-1.5840639
 
ניסיון להפוך בעיה נקודתית של הכותב לתופעה נרחבת

וגם מסע יח"צ נואש
 

Astroo

New member
אכן מדובר בתופעה נרחבת

אבל אין כל כך מה לעשות נגד זה,
חוץ מלהשתמש בעצתו של אוסטפ בנדר: обратитесь во всемирную лигу сексуальных реформ.
 

beatman

Member
התופעה בהחלט נרחבת ולא נקודתית.

וטוב שהוא מדבר עליה.
 
הצצתי בפייסוש שלו

לעניות דעתי, הבן אדם מחפש צומי, ואת הנושא בחר באקראי. אם הספר הנוכחי לא יצליח, נראה את מקס מנסה לקושש לייקים לסדרת פוסטים על, נניח, סבתות רוסיות שאוהבות להתנחל בסלון.
 

TaL53

New member
תופעה שכבר לא רלוונטית יותר מ-15 שנה

כל יום אני נתקל יותר ויותר בזוגות "מעורבים" בהם הגבר הוא "רוסי". מעבר לזה שהנושא נטחן כבר כבר שנים על גבי שנים, אני מסכים עם שאול בעניין הבעיה הנקודתית של הכותב.
&nbsp
מעבר לכך שוב פעם עולות המסקנות ה"מרחיקות לכת" מהתוכנית "היפה והחנון" שככל תוכניות הריאליטי הייתה תוכנית מבויימת במידה רבה. לפני כחצי שנה שודרה התוכנית "דייט ראשון" בה השתתפו גם חלק מפליטי "היפה החנון" ותראו איזה פלא.. אותם הגברים סיפרו שהבעיות שלהן עם נשים לא היו בגלל מוצאם או בגלל עיגולדים אלא בגלל האישיות שלהם..
 

beatman

Member
זה שאתה נתקל בזוגות מעורבים שהגבר בהם יוצא בריה"מ

לא אומר שאין בעיה להרבה יוצאי בריה"מ אחרים.
למשל אני מכיר לא מעט אנשים, חלקם אף די קרובים אליי שהתחתנו עם נשים מחו"ל, כי פשוט לא הלך להם עם בנות הארץ, גם לא עם עולות ותיקות מהם או אף טריות מהם.
יש איזה קצר בתקשורת, גם תפיסה שלילית אחד של השני בתור בן זוג פוטנציאלי.
 

TaL53

New member
על סמך מה אתה מבסס את הקביעה שלך

לקצר בתקשורת או לתפיסה שלילית? על סמך מה החלטת שלא מדובר באישיות פרטיקולרית של אדם איקס או העדפותיו העוד יותר פרטיקולריות?
 

beatman

Member
על סמך היכרות וריבוי מקרים

גבר יוצא בריה"מ בד"כ לא נתפס כלהיט מאז שנות ה-90', בשונה מאישה יוצאת בריה"מ שדי מחוזרת ונחשקת בקרב גברי הארץ.
האישיות הנ"ל קיימת בקרב יותר מידי אנשים, ספציפית גברים יהודים אשכנזים ובולטת עוד יותר במצב אליו נקלעו יוצאי בריה"מ, גם כאלה שאינם יהודים.
 

TaL53

New member
אני מכיר אישית ולא אישית

עשרות זוגות שסותרות את ההנחה הזאת.
 

beatman

Member
כלומר הרבה יותר זוגות הסותרים ?

אני נתקלתי ביחס אחר: נגיד כשלושה רבעים שמתאימים בצורה מסויימת לתופעה שתיאר פריידין וכרבע שמסתדרים עם בנות הארץ.
 

beatman

Member
מאות

אני מדבר בכללי על כלל יוצאי בריה"מ שנתקלתי בהם(או שמעתי מצד שלישי, או קראתי הודעות ברשת וכו') החל מתקופת התיכון.
 

Astroo

New member
רבע? אני מכיר רק 2 מתוך עשרות רבות

לדעתי לפחות מ-5% מהגברים שעלו לכאן בגיל צעיר בשנות ה-90 או ה-2000 המוקדמות, היתה אי פעם בת זוג ילידת הארץ.
 

SupermanZW

Well-known member
מעניין, אני הדוגמה ההפוכה בדיוק

נולדתי בישראל ומכיוון שמעולם לא התאמתי מנטאלית כל בנות הזוג שהיו לי, כולל הנוכחית נולדו במדינות אחרות. קרה שפסלו אותי על השוני שלי, קרה שפסלתי על מנטאליות שלא הסתדרתי איתה, אבל ברור לי שזה שכל בנות זוגי נולדו במדינות אחרות לא מקרי.
 

beatman

Member
זאת אחת הסיבות העיקריות לדעתי

שוני מנטלי של גבר ביחס לבנות המקום.
מהמקרה שלך אפשר ללמוד שגם אם נולדת בארץ, זה לא משנה.
 

Astroo

New member
ייתכן שהיום זה יותר נפוץ

אבל בשנות ה-2000 המוקדמות זה היה נדיר ביותר. גברים ממוצא רוסי נחשבו ל-undateable
 
למעלה