"כולם חשבו שהשתגעתי, אז אמרתי להם: ’נכון, אני באמת משוגעת' "

beatman

Member
"כולם חשבו שהשתגעתי, אז אמרתי להם: ’נכון, אני באמת משוגעת' "

אלינה בת-אל נולדה ברוסיה וגדלה במשפחה שלא ידעה דבר על יהדותה, אבל בליבה היא הרגישה: "משהו חסר" וחיפשה אחר האמת. כשעלתה לארץ היא החלה להתחזק, והיום היא בעצמה מקרבת ליהדות

"אני בת כמעט שישים", מספרת אלינה בת-אל על עצמה, "אבל את החיים האמתיים שלי אני חיה רק במהלך השנים האחרונות, בעקבות כך שחזרתי בתשובה. האמת היא שהחברים שלי ובני המשפחה לא הבינו בתחילה מה עובר עליי. כולם אמרו לי: 'השתגעת?' ואני השבתי בשקט: 'כן, השתגעתי'".

עבור בני משפחתה של אלינה נראתה החלטתה לחזור בתשובה כמפתיעה, אבל היא עצמה לא הייתה מופתעת כלל מהמהפך שהתחולל בה. "כבר מאז שהייתי ילדה קטנה ברוסיה אני זוכרת את עצמי מחפשת משהו רוחני. הייתי הולכת לבית הספר ובסיומה של כל שנה אומרת לאמא שלי: 'אבל את הדבר החשוב ביותר עדיין לא למדתי'. אמא לא הבינה מה אני רוצה וגם אני לא ידעתי לאן אני חותרת, אבל הרגשתי כל הזמן שיש משהו גדול ורוחני שנסתר ממני. בכל פעם קיוויתי שאולי בשנה הבאה אלמד את המשהו הזה".

השנה הבאה הגיעה, ויחד איתה צצו שוב השאלות. "שוב למדתי כללים של דקדוק, פיזיקה, מתמטיקה, שיעורי ספורט...חיפשתי משהו אחר, זה היה חסר לי".

המילה 'דת' בכלל לא הייתה באותם ימים בלקסיקון שלה. "לא הכרתי אותה בכלל, כי השלטון הסובייטי ברוסיה השמיד כל דבר שקשור ליהדות. אמנם סבתא רבה שלי שעל שמה אגב נקראתי, אפתה בסתר מצות בזמן השלטון הסובייטי. אם היו מגלים את זה היא הייתה מקבלת מינימום סיביר לכל המשפחה, אבל אני כבר חונכתי ללא שום קשר לדת".

אבל היו כמה דברים שבכל זאת נשארו במודעות של משפחתם, כמו למשל הכנת 'המנטאשן' (אוזני המן) בפורים. "אני זוכרת ששאלתי פעם את אמא: 'אם אוזני המן כל כך טעימים, למה אוכלים אותם רק פעם בשנה?' אז היא סיפרה לי קצת, אפילו לא על קצה המזלג, שהייתה מלכת אסתר והיה המן שרצה להרוג את היהודים, ואסתר סידרה את העניינים בצורה כזו שהמלך הרג את המן. שאלתי: 'ומה הקשר למשולשים כל כך טעימים ולמה יש בתוכם דווקא ריבת שזיפים?' על כך לא היה לאמא מענה. היא רק אמרה שנראה לה שהכובע של המן היה משולש, וזה העניין. 'אבל אם המן היה רע – למה אני צריכה לאכול את הכובע שלו?' המשכתי לנדנד. וזהו, לא קיבלתי תשובות".

אלינה מציינת שהיא גם שמעה מאימה על כך שביום כיפור נוהגים שלא לאכול. "אנחנו עצמנו לא צמנו, אבל ידענו שיהודים לא אוכלים ביום כיפור. במשפחה של בעלי, שהגיעה מרקע זהה לשלי, דווקא כן הקפידו לצום ביום כיפור. הם גם הקפידו על ברית מילה, וזו הסיבה שהבן שלי נכנס בבריתו של אברהם אבינו, למרות שאני לא הבנתי בכלל את העניין. בעלי התעקש, ואגב, אני שימשתי כסנדק. לא היה מישהו אחר שיעשה את זה".

"נשמתי אוויר אחר"
לארץ עלו אלינה ובעלה כאשר היו להם כבר שני ילדים. "הייתה לי מטרה אחת בעלייה לארץ - לא רציתי שהילדים יביאו לי גויים למשפחה, לא רציתי שתהיה התבוללות, וידעתי שברוסיה אני לא יכולה למנוע את זה".

בפועל, החיים שהם הקימו בארץ לא היו קשורים לדת כלל, אך אלינה עבדה כמורה לביולוגיה בבתי ספר דתיים, ומהר מאוד נפקחו עיניה. דרך בית הספר היא התוודעה למושגים שונים ביהדות ולמצוות. "הרגשתי שכאשר אני נמצאת במקום דתי, אני נושמת אוויר טוב יותר, וזה טוב לנשמה שלי", היא מסבירה. הדבר גם גרם לה להתעניין עוד יותר והוביל לכך שהיא יצרה קשר עם רבנית בעיר מגוריה שהתחילה להדריך אותה.

מהרבנית היא גם שמעה על מצוות טהרת המשפחה, עליה כלל לא ידעה קודם לכן. "החלטתי שאני מתחילה לשמור", היא אומרת, "בתחילה עשיתי את זה בסתר, אחרי כמה פעמים התפללתי להקב"ה ואמרתי לו: 'די, נמאס לי לעשות את המצווה הזו בסתר. עזור לי בבקשה'. ואז סיפרתי לבעלי, והוא דווקא אמר לי: 'אם זה עושה לך טוב – תעשי מה שאת רוצה'". בהמשך היא התחילה להדליק נרות שבת. "אבל זה לא היה בקביעות – פעם כן ופעמיים לא", מציינת אלינה.

את חג הפסח באותה שנה היא החליטה לשמור. "הבעיה הייתה שלא הייתי מוכנה לחג הזה בכלל, לא היו לי כלים ולא היה לי שמץ של מושג איך מכשירים את הכלים הקיימים, אז החלטתי שאני פשוט לא מבשלת, ובמשך כל אותו חג אכלתי רק את מה שאפשר לקנות מוכן בסופר – ירקות, פירות, מוצרי חלב וכדומה. באחד מימי חול המועד קניתי קומקום חשמלי, ואז הכנתי לעצמי תה, בכוסות חד פעמיות כמובן".

איך הגיבו בני המשפחה שלך והחברים?
"היו תגובות מאוד-מאוד קשות. אני לא אספר לך כמה דמעות ירדו לי בגלל התגובות של בני משפחתי. הם אמרו לי: 'את משתגעת!' ואני אמרתי: 'נכון', ואז אמרו לי: 'לא נדבר אתך עד שתחזרי בחזרה'. אבל הקב"ה עזר לי, הוא נתן לי כוחות וגם עזר לי למצוא את הדמויות הנכונות שכיוונו אותי ושיכולתי להתלוות אליהן. הרגשתי באותה תקופה שאולי קשה לי, אבל יש לי עמוד שדרה זקוף, ממש כמו מוט".
אלינה מציינת כי במהלך כל שלבי ההתקדמות היא צפתה בלי הפסקה בהרצאות שבאתר הידברות. "בתחילה נהניתי בעיקר מההרצאות המצחיקות והקלילות, של הרבנים עם ההומור. אבל אחר כך דווקא התחברתי להרצאות העמוקות יותר, של הרב זמיר. אני חושבת שזה מה שמיוחד כל כך בהידברות, שיש שם את כל הסוגים".

עולה כיתה
לאחרונה ממש החליטה אלינה שהיא הגיעה למצב בו היא יכולה גם לתרום משלה בנושא החיזוק ("עליתי כיתה", היא אומרת בחיוך), וככה היא אימצה לעצמה אישה ילידת רוסיה שמתקרבת לדת והחלה ללמוד איתה בקביעות, בשפה הרוסית כמובן.
"אני כל כך מתרגשת בזמן הלימוד", היא אומרת, "ההרגשה שלי היא שזה מעט מן המעט מהכרת הטוב שאני יכולה לגמול להקב"ה. אני מרגישה בת של ה', אז איך אפשר לא לעשות מה שאבא אומר? איך אפשר לא לגמול לו טובה?"
ואת השיחה שלנו היא בוחרת לחתום עם אחד מהשירים הרבים, אותם היא כותבת בזמנים של חיבור עם אלוקים:

ה' אחד ושמו אחד
אמר מלאך אחד בלאט
ובא אלינו , עף מיד
השאיר מילים: ה' אחד


------------------------------------------------------
https://www.hidabroot.org/article/231420
 

SupermanZW

Well-known member
היא צודקת, היא לא השתגעה, היא משוגעת מלכתחילה

כמובן, איני מתכוון למשוגעת במובן "לא שפויה" אלא למשוגעת במובן "חורגת מהנורמה" (במשמעות הלא פסיכיאטרית של המילה, משוגעת ו"לא נורמלית" הם היינו הך, "לא נורמלית" לא מציין טוב או רע אלא חריגה מהנורמה ותו לא)

אנשים ש"משהו חסר" להם הם אנשים "חסרים", חסר בהם משהו, לא חסר להם משהו וההבדל הוא רב. מדובר באנשים שאין בהם את התובנה מה חשוב בחייהם או מה נותן "ערך" לחייהם, לכן הם מחפשים צידוק חיצוני במקום הצידוק הפנימי שאמור להיות בהם.

כל דת יכולה לתת מענה רוחני ולמלא את האנשים החסרים, בזה אין הבדל בין יהדות, נצרות, איסלאם, בודהיזם, הינדואיזם, הדת הבהאית או כל דת אחרת בעולם, כולל דתות פאגאניות פרימיטיביות, כולן רוחניות. מי שרוחו "נכה" זקוק למילוי רוחני, מי שרוחו "שלמה" מוצא את הרוחניות ברוחו שלו, אין הרוח אלא מחשבותיו ותודעתו של האדם, כשאלה "שלמות" חש האדם שלם אך כשאדם אינו מבין את מחשבותיו שלו או תודעתו אינה שלמה אז יש בעיה ואז הוא מחפש משהו שימלא לאשלייתו את החסר והכי קל להשתמש בדת לצורך זה.

אין שום דבר "נסתר" יש רק דברים שאיננו מבינים, הם גלויים אך לא מובנים לנו, אך ה"חסרים" קוראים להם "נסתר", ה"שלמים" קוראים להם "לא ידוע" או "לא מובן" ואם חשוב להם מנסים לחקור ללמוד ולהבין ולא להסתמך על דברים שמנוגדים להיגיון הבריא.

תשובותיה של אמה של אלינה לשאלותיה היו חלקיות מאוד וגם שגויות בחלקים מהן, מוטב היה לו הייתה עונה שאינה יודעת ושהמנהג הוא פולקלור שאינה זוכרת מה בדיוק מקורו. הדבר בולט בכך שהיא טענה שאוזני המן משולשות בגלל שזו הייתה הצורה של כובעו, הרי אנחנו יודעים שלא זו הסיבה.

אלינה מעולם לא ידעה מה ההבדל בין יהודי לגוי, הרי בילדותה כלל לא ידעה שהיא יהודיה ופתאום החליטה שגויים נחותים מיהודים ולכן אינם ראויים כבני/ות זוג? מוזר משהו. מוזר עוד יותר שזה בא ממישהי שכלל לא הייתה מודעת ליהדותה ולא ממישהי שחונכה לעליונות היהודים על פני כל שאר העולם. את זה ניתן להסביר בפתיח, היא לא נורמאלית, דהיינו משוגעת.

כידוע, אין קשר בין אוויר לאווירה ולכן המשפט "הרגשתי שכאשר אני נמצאת במקום דתי, אני נושמת אוויר טוב יותר, וזה טוב לנשמה שלי"מראה שההיגיון ממנה והלאה. לו הייתה טוענת "נעים לי יותר להיות בחברת דתיים" לא היה על מה להתווכח וזו אף הייתה טענה לגיטימית אבל הטענה שטענה היא הזויה על גבול האי שפיות.

תגובות משפחתה רק גרמו לה להשתגע יותר. כדי להחזיר אדם למוטב צריך קודם כל לקבלו כפי שהוא ורק אחר כך לנסות להסביר למה רואים את בחירותיו כבעייתיות ואפילו אם לא משתכנע זה בסדר, זכותו של כל אחד לחיות כרצונו כל עוד אינו פוגע באחרים ומשפחתה רק גרמה לאנטי שלה כלפיהם וכלפי דרכם.

סיפור עצוב בסך הכל.
 

beatman

Member
היא בהחלט חורגת מהרוב

הרי רוב יהודי בריה"מ התנתקו מהיהדות ומסרבים לחזור.
אם אדם מתעלם מהרוחניות או לא מודע לה אז בהחלט נוצרת הרגשה שלא חסר לו כלום.
אבל מי שמודע לרוחניות והוא נחשף בחייו רק להזנה חומרית, כפי שאלינה למדה בבית הספר, אז בהחלט מרגיש שמשהו חסר לו.
אמה של אלינה לא ידעה לבד הרבה דברים וטעתה בתשובותיה, אבל לפחות נשארה מעט מסורת.
&nbsp
היא לא החליטה שגויים נחותים מיהודי, אלא מודעת ליהדותה וזה אחרי שכבר למדה תורה וחיה חיים שומרי מסורת.
שמירה על משפחה יהודית, המשכיות יהודית היא אבן בסיס ביהדות.
מה שכן, היא קיוותה שבישראל תמנע התבוללות, היא טעתה - גם כאן לא ניתן למנוע את זה.
לא רוחנית ולא פיזית, אולי רק סטטיסטית.
&nbsp
ה"אוויר" זאת מטאפורה לרגש.
אתה עד כדי כך רובוטי שאתה לא מבין את זה ?
&nbsp
סיפור מעודד ונעים במיוחד בתקופה שיש בה הרבה אנטי יהדות, גם במדינה שאמורה להיות יהודית.
 

SupermanZW

Well-known member
לא כתבתי להתעלם מהרוחניות

הבדלתי בין מציאת רוחניות פנימית לבין מציאת רוחניות חיצונית.

דווקא ממישהי שלא הייתה מודעת ליהדותה עד גיל 60 הייתי מצפה שתהיה יותר סובלנות כלפי אחרים שאולי הם יהודים ואולי גויים ואף כלפי גויים בוודאות. היא צריכה לחשוב איך הייתה מרגישה לו למרות שגילתה שהיא יהודיה היו הרבנים דורשים ממנה לעבור גיור לחומרה ומתייחסים אליה בהתנשאות, או במילותיו של הלל הזקן "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".

זה דבר אחד לנסות לחנך ילדים לשמור על יהדותם ודבר אחר לגמרי לנסות למנוע מהם מלקשור קשרים עם גויים, הראשון תקין וחיובי, השני מתועב.

אוויר אינו מטאפורה לרגש. אמנם אוויר ואווירה הן מילים דומות אך קשר במשמעות אין.
 

beatman

Member
רוחניות פנימית וחיצונית חד הן

היא הייתה מודעת ליהדותה מגיל קטן, והתחילה להתחבר לדת עוד לפני שנים רבות.
היתה לה לפחות זהות לאומית כאשר היא עלתה לארץ וזה הספיק לה בשביל לרצות שילדיה לא יעזבו את העם היהודי.
היא לא ביטאה שום חוסר סובלנות כלפי אחרים ולא עשתה מה ששנוא עליה, שמירה על זהת יהודית וחוסר רצון להתבולל היא דבר בסיסי ביהדות, אין כאן שום התנשאות או חוסר סובלנות.
אם הילדים יתחתנו עם גויים אז איך הם בדיוק ישמרו על יהדותם ?

אם כבר החוסר סובלנות האמיתי הוא לכפות או ללחוץ על יהודי(או כל אדם אחר) לנהוג בניגוד לאמונתו ולמורשתו ולהאשים אותו בכל מיני כינויים אם הוא לא מסכים.
שזה בערך מה שהינך עושה.
&nbsp
אוויר הוא כן מטאפורה לרגש, "האוויר שאני נושם במקום מסויים".
 

SupermanZW

Well-known member
רוחניות פנימית וחיצונית אינן זהות

רוחניות פנימית באה ממקור פנימי, דהיינו מהאדם עצמו, רוחניות חיצונית באה ממקור חיצוני ומטרתי למלא את החסר באדם שאינו מוצא את הרוחניות שבו (דהיינו יש בו אך אינו מודע לכך שזו רוחניותו, מחשבותיו ורגשותיו של האדם הם רוחניותו, אך יש רבים שאינם מודעים לכך).

אם לשיטתך היהודים הם עם אז לא יכולה להיות אפשרות להצטרף אליו או לעזוב אותו בגלל הקונטקסט התרבותי, ההיסטורי, הגאוגרפי, הלשוני והאתוס. זה כמו שאם רוסי מתחתן עם יפנית הוא לא הופך ליפני ומפסיק להיות רוסי וגם היפנית לא מפסיקה להיות יפנית והופכת לרוסיה. אי אפשר לעזוב עם ואי אפשר להצטרף אליו אך אפשר להיוולד עם זהות מעורבת וכך להשתייך ליותר מעם אחד.

יהודים בהחלט יכולים לשמור על יהדותם גם אם הם מתחתנים עם גויות, אני מכיר כאלה באופן אישי, כמו כן ילדיהם בוחרים ברוב המקרים להשתייך לקהילה יהודית על פני האלטרנטיבה, להתרשמותי זה מכיוון שהקהילות היהודיות במקום מגוריי יותר מגובשות מקהילות אתניות.

אני נגד כפיה, אני חושב שהורים צריכים לכוון את ילדיהם לבחור בני/ות זוג בהתאמה לאישיותם ואופיים ולהסתמך על קריטריונים של התנהגות, אופי אישיות וערכים, לא על דברים אחרים. הקריטריון החשוב ביותר לדעתי הוא להיות אך ורק עם מי שמקבל אותם כפי שהם ולא מנסה לשנותם וגם שלא יבחרו בבן/ת זוג שהם חושבים שיש לשתנותו/ה כי אם אינם מקבלים אותו/ה כפי שהוא/היא אז זה אומר שאין התאמה.
 

beatman

Member
כשהיא דיברה על רוחניות היא לא התכוונה

למחשבות ורגשות, אלה לא היו חסרות לה בבית הספר ובבריה"מ האתאיסטית.
היא דיברה על רוחניות נטו, מושג שאתה לא תבין.

זאת לא שיטתי, עם ישראל מוגדר בתורה כעם הספר.
אפשר להצטרף אליו באמצעות גיור, לעזוב אי אפשר.
אתה ממשיך עם חוסר ההבנה שהיהודים מוגדרים ע"י התורה וההלכה, ועמים אחרים בצורה שונה, כל אחד וקריטריוניו.

התבוללות זאת מחיקת הזהות היהודית באופן רשמי וסופי, מה שיש לאותם מתבוללים זאת כבר לא זהות יהודית.
כפי שככבר הוסבר לך, יהדות זאת לא קהילה, זה שיוך לאומי ע"פ חוקי דת.
אותם ילדים אינם יהודים כלל, לא משנה מה הם טוענים והקהילות שלהם כלל לא קשורות להגדרות היהדות.
יש עוד פקטור מעניין שאותם "יהודים" לא ישארו זמן רב אפילו באותן קהילות או בעלי זהות תרבותית/לאומית בלבד ע"פ הגדרתם, תבדוק את הנכדים, נינים והלאה, התוצאות בד"כ הן הטמעות מאסיבית בעם אחר.

נקביל את זה לחברי מועדון חברים סגור(נקרא לו אלפא) שאחד הכללים הבסיסיים שנקבעו הוא לא להשתתף בפעילויות של אף מועדון אחר, וחבר שמשתתף אינו מייצג יותר באותו רגע את מועדון אלפא ואם יש לו הישגים כלשהם ממועדונים אחרים אינם נחשבים להישגי מועדון אלפא.
ואז חבר כלשהו הולך למועדון בטא או גמא ועדין טוען שהוא חבר במועדון אלפא, אמנם הוא אישית עדיין כן, כי הוא היה שם מלכתחילה, אך פיזית כאשר הוא נמצא במועדון אחר הוא לא מייצג יותר את מועדון אלפא ואת חוקיו, גם אם יפתח תת סניפים ויקרא להם על דעתו "אלפא" בניגוד ברור לחוקים של מועדון אלפא האמיתי, כל חברי אותם תת סניפים אינם שייכים כמובן למועדון אלפא.
מיותר לציין שגם הישגים שירוויח במועדונים אחרים אינם שייכים כלל למועדון אלפא, לא משנה כמה הוא ירצה להעמיד פנים בתוקף שכן.

הכוונת בני זוג - בסדר, דעתך.
יהודי שנאמן למקורותיו ולאבותיו רוצה שצאצאיו ימשיכו להיות יהודים.
 
יש אנשים שלא מסוגלים לסבול את העובדה שהחיים

שלנו כאן הם סתמיים וחסרי משמעות ושאין דבר כזה נשמה ורוחניות .
אז הם מוצאים פתרון כוזב בזרועות הדתות.
 
למעלה