פרס הגבורה לאסיר הציון יוסף מנדלביץ'

beatman

Member
פרס הגבורה לאסיר הציון יוסף מנדלביץ'

שמעתם על הפרס שקיבל יוסף מנדלביץ'? אני מניחה שלא. חברים שלו פנו אליי השבוע ושאלו איך התקשורת הישראלית כמעט לא דיווחה על האירוע ההיסטורי. מתברר שלפני כמה ימים הוענק בתוך בניין הקרמלין "פרס הגבורה" למנדלביץ', אסיר ציון לשעבר, בנוכחות כ-6,000 צופים. ועל מה הוקירו אותו רשמית בתוך המעון של נשיא רוסיה, סמוך לכיכר האדומה? על ההתנגדות שלו למשטר הסובייטי ועל מאבקו לשמור על היהדות בתוך מחנות העבודה ובתי הסוהר. במהלך הערב חילק "איגוד הקהילות היהודיות" ברוסיה פרסים בתחום הקולנוע, הספרות, המוזיקה ועוד, אבל בתחום הגבורה – הגיבור הגיע מישראל. מנדלביץ' בא מהארץ במיוחד, עם משפחתו ועם ידידים שסייעו לו במאבקו הארוך בימי מסך הברזל.
בנו, משה, סיפר לי השבוע: "כילד אמרו לי תמיד שאבא אף פעם לא יוכל לחזור לרוסיה, ופתאום הוא חוזר לרוסיה, כמנצח. זה לא ניצחון בקרב או במלחמה, אלא ניצחון רוחני, של הערכים שלנו".
מנדלביץ' היה פעיל במחתרת היהודית-ציונית ברוסיה ובשנת 1970 היה שותף ב"מבצע חתונה", פרויקט נועז במסגרתו ניסו הוא וחבריו לחטוף מטוס רוסי כחלק מהמאבק למען עלייה חופשית. הם הואשמו בבגידה, אישום שדינו מוות, ולבסוף הוא נכלא ל-11 שנות מאסר "בלבד", מתוכן שבת רעב 58 ימים. בשנת 1981 שוחרר יחד עם אסירי ציון נוספים ועלה לארץ. מדברים אצלנו הרבה על "ועדת ביטון" ועל הצורך לדבר יותר על מורשת יהודי המזרח. זה נכון, אבל גם סיפורה של יהדות רוסיה די נדחק מהנרטיב הלאומי.
אז הנה חלק מה שאמר מנדלביץ' בנאומו בטקס בקרמלין: "מי אני שאקבל פרס על גבורה יהודית? היו בינינו גיבורים שמסרו נפשם במרתפי הק.ג.ב. אני כאן בשמם, כאחרון האחרונים. גבורה עבורי אינה רק המאבק שלנו על פתיחת השערים לבני עמנו. גבורה כזו יכולה להיות גבורה רגעית וחולפת. גבורה אמיתית היא להמשיך להישאר יהודי בכל מצב, גם בכלא וגם אחרי השחרור, להתאמץ לשמור על זהותך. אחרי שעליתי ארצה הרבי מלובביץ' ציווה עליי להמשיך להיות גיבור, להיות דוגמה ליהודים גם ברוסיה וגם בעולם החופשי, לדאוג לעלייה ולחינוך.
זה מרגש עבורי במיוחד להיות כאן סביב חנוכה. גזר הדין האכזרי על המבצע שלנו ניתן בחנוכה. אני זוכר איך אחרי כמה שנים במאסר הדלקתי חנוכייה מאולתרת מפרוסת לחם וחוטי פשתן. כך שכאשר אנחנו מברכים בחנוכה על הניסים שנעשו 'בימים ההם, בזמן הזה', אנחנו מתכוונים בזמן הזה, בימינו".
השבוע פניתי אל מנדלביץ', אחרי שחזר ארצה, וכך הוא אמר: "חורה לי שלא קיבלתי את הפרס כאן, בארץ ישראל, אלא במדינה זרה. לא מפרגנים כאן לאסירי ציון. חוץ מסיכת 'אסיר ציון' אין שום יחס, בעוד שדווקא ברוסיה, בחנוכה, ציינו את ניצחון האור על החושך, ממש באולם ששימש לכינוסים של המפלגה הקומוניסטית. טוב, אולי הייתי צריך לדעת מראש שזה לא יזוהה אצלנו בתור 'ניוז'. הרי איך זה יתרום להפלת נתניהו?".

(בתמונה: משפחת מנדלביץ' מחוץ לקרמלין. מתוך הטור השבועי)

https://www.facebook.com/SivanRahavNews/posts/1751400734912757

 
היא קצת התבלבלה

הפרס ניתן ע"י איחוד הקהילות היהודיות שמדי שנה שוכר אולם בתוך מתחם הקרמלין. לא מדובר באיזושהי הוקרה רשמית מצדו של פוטין ושות':

...раввин Йосеф Менделевич — в номинации «Мужество», за самоотверженную борьбу за права евреев в СССР
http://mkisrael.co.il/articles/2017...yskikh-obshhin-rossii-skripach-na-kryshe.html
 

beatman

Member
זה מה שכתוב

"במהלך הערב חילק "איגוד הקהילות היהודיות" ברוסיה פרסים..."
 
אבל בתחילת הטור היא מציגה את האירוע...

בתור הוקרה רשמית, במעון הרשמי של הנשיא, טקס בקרמלין וכו'. בפועל מדובר באירוע של הקהילה היהודית, וגם לא של כל הקהילה, אלא של ארגון הגג של חסידי חב"ד.

האוניברסיטה העברית משכירה את הקפטריה שלה לעריכת חתונות, אבל זה לא אומר ש"באוניברסיטה העברית נערך טקס רשמי של נישואי יוסי וטלי".
 
למעלה