אצלנו רוסיות לא עובדות

beatman

Member
אצלנו רוסיות לא עובדות

השפלה איומה לצעירה בת 18 העומדת בפני גיוס לצה"ל: סניף של "השניצליה" בעיר מגוריה כרמיאל סירב לקבל אותה לעבודה לאחר ששמה עורר חשד בקרב ההנהלה שהיא לא יהודייה: "אצלנו רוסיות לא עובדות", נאמר לה לטענתה. הצעירה הפגועה הגישה נגד המסעדה תביעת פיצויים.

הצעירה, בת להורים יהודים, עלתה עימם מרוסיה כאשר הייתה תינוקת בת חמישה חודשים. היא גדלה בישראל, התחנכה כאן ובקרוב תתגייס לצבא. עד לשירותה תיכננה לעבוד כדי לחסוך מעט כסף. באחרונה נכנסה לסניף מסעדת "השניצליה", סיפרה שהיא עומדת בפני גיוס וביקשה לעבוד במקום עד אז. לדבריה, המנהלת הסכימה.

בתביעה נטען כי לאחר שהציצה בקורות החיים שהגישה לה הצעירה שאלה אותה המנהלת: "בלי להעליב, אבל את יהודייה?" בכתב התביעה נאמר כי הצעירה ההמומה השיבה בחיוב, וכי בתגובה אמרה לה המנהלת: "נבדוק את זה, כי אצלנו רוסיות לא עובדות. זה מקום כשר, ולא־יהודים לא מועסקים פה". הצעירה חזרה הביתה בוכה ונסערת וסיפרה על המקרה להוריה. הם נחרדו מהסיפור, שהזכיר להם אירועים חשוכים מרוסיה שבהם נתקלו בעבר — אפליה על רקע יהדותם שבאה לביטוי גם במוסדות החינוך וגם במקומות עבודה: "אתה יהודי? לך מכאן". לפעמים נוספו למילים גם מהלומות.

למחרת ניגש האב עם בתו למסעדה כדי לבדוק שמא בתו טעתה בהבנת מה שנאמר לה, אבל בתביעה נטען כי המנהלת חזרה גם בפניו על עמדתה: "כאן אסור להעסיק לא־יהודים".

באמצעות עו"ד ענבר אפק ממשרד MEI LAW הגישה הצעירה תביעה לבית־הדין לעבודה נגד המסעדה, ובה היא דורשת פיצוי של 120 אלף שקלים. "ההורים שלי עלו לישראל כי הם יהודים ובגלל ציונות ואהבת הארץ. הם רצו לחנך את הילדים שלהם במדינה יהודית ודמוקרטית, שבה לא יחששו כל הזמן מגילויי אנטישמיות ולא יסבלו מאפליה בשל היותם יהודים", היא אומרת בכאב.

עו"ד אפק: "מדובר בגזענות של ממש ובמדיניות מפלה ובלתי חוקית". בתביעה נאמר עוד: "התנהגות זו השפילה את התובעת והותירה צלקת שספק אם תגליד. היא חשה שהיא אינה שווה בין שווים במדינתה שלה".

טרם הוגש כתב הגנה, אולם בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" אמרה מנהלת הסניף: "הכל נעשה לפי נוהלי המסעדה. אם אקח עובד לא־יהודי ישללו את הכשרות מבית־העסק שלי".

--------------------------------------------------------------------------------
https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5032894,00.html
 
אני אפילו לא יודע איך להגיב

עכשיו צריך להוכיח יהדות לא רק לחתונה אלא גם בשביל למלצר במסעדה?! אבל אני בטוח שבמקרה הזה גם זה לא יעזות, זאת אומרת אולי יכריחו את המנהלת להעסיק את הצעירה הרוסיה, אכל כל עוד ההחלטה תלויה רק בשיקול דעתה היא לא תעסיק אותה כי היא כבר פסלה אותה מראש, הרי לדידה כל יוצאי ברה"מ/לשעבר הם גויים, וחייבים לעשות שמיניות באוויר כדי להוכיח אחרת, למשל, לחזור בתשובה ולהיות דתיים. היחס הזה של המנהלת בולט בפליטת לשונה, "אצלנו רוסיות לא עובדות. זה מקום כשר, ולא־יהודים לא מועסקים פה". אין לי ספק שבאומרה "רוסיות" היא לאו דווקא התכוונה ספציפית לרוסים אתניים, אלא לאוכלוסייה בישראל שמכונה "רוסים" בשפת רחוב. כל הרוסים, לא משנה עם מרכאות או בלי, אנשים מהסוג הזה לא מטריחים את עצמם לתת את דעתם על דקויות כאלה, הם לא יהודים בשבילה, חד וחלק. והיא רק ביטאה בקול את העמדה שהרבה מאוד ישראלים שותפים לה אבל לרוב, אך לא תמיד, לא מעיזים להעלות אותה על דל שפתיהם.
 
זה בוודאי לא ינחם אותך


&nbsp
ובכל זאת אומר, בבחינת "צרת רבים חצי נחמה", שגם אנו ילידי הארץ החילוניים סובלים מהדתיים. מה לעשות, הם חזקים יותר ומאורגנים יותר, לכן דברים יקרו בדרך שלהם, ולא בדרך שלך ושלי.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
כמה כבר ילידי הארץ חילונים יש כאן?

מהו אחוז אתאיסטים ששפת אמם עברית ביחס לכמות אזרחי ישראל? מה רבה הייתה הפתעתי כשנחשפתי לראשונה ל"ישראלים-של-ממש, צברים" שמדברים במבטא דומה הרבה יותר לשלי מהמבטא הרגיל של אשדודים לא-רוסים והדת הוא מהם והלאה.
 
חילוני ואתאיסט זה לא אותו הדבר


&nbsp
להערכתי, בין רבע לשליש מילידי הארץ היהודים שחיים בארץ הם חילונים. דהיינו, לא שומרים שבת, לא אכפת להם מכשרות, לא מבקרים בבתי כנסת, היו שמחים להתחתן בנישואים אזרחיים, והיו שמחים - כמוך - לא לשמוע אף פעם שמישהו חושב עליהם שהם לא מספיק יהודים.
&nbsp
כל זה לא קשור לשאלות של אמונה - רק לפוליטיקה.
&nbsp
&nbsp
 

Astroo

New member
בין רבע לשליש? אז לפחות 2/3 דתיים?

לא נשמע לי הגיוני, לדעתי מעל חצי חילונים. חלקם קוראים לעצמם "מסורתיים", אבל הם עדיין חילונים.
 

beatman

Member
לכאן נכנס חוסר הבהירות של ההגדרות האלה

"חילוני"
"מסורתי"
"דתי"
&nbsp
יותר מדוייק לסווג לפי אנשים שמאמינים בתורה ובה' שהם יכולים לשמור יותר מצוות או פחות,
ולאנשים דאיסטים/אתאיסטים שאינם מאמינים בתורה והם בד"כ מנותקים מהדת לגמרי אם כי יש אחוז מסויים ששומרים משהו פה ושם.
 

SupermanZW

Well-known member
ללא קשר לנכונות או אי נכונות הסיווג

אין הצדקה לאפליה על רקע אתני וגם אין הצדקה לאפליה על רקע דתי.

אתם זועמים על כך שהפלו את הרוסיה היהודיה ולא נתנו לה לעבוד במסעדה אבל אם זה היה ניגרי נוצרי או סודני מוסלמי לא הייתם כועסים אם היו מפלים אותו וזו צביעות.
 

beatman

Member
אין הצדקה לשום אפליה

לגבי האפריקנים שהזכרת, אם הם עובדים זרים חוקיים אז אין שום בעיה.
אם הם מסתננים שעובדים בניגוד לחוק ללא פיקוח בריאותי ויש סכנה שהם חולים במחלות שונות כפי שכבר נמצאו אצל לא מעט מסתננים מאפריקה - אז בהחלט יש סיבה להתנגד.
לא לרצות להעסיק מסתנן לא חוקי שגם לא הצהיר הצהרת בריאות זאת לא אפליה.
 

SupermanZW

Well-known member
האם אתה סבור שהאדם "מהרחוב" יודע להבדיל בין עובד זר חוקי

לבין מסתנן? אני בטוח שלא. אם הוא מדבר עברית אז הוא חושב לעצמו "אולי זה אתיופי" ואם לא אז הוא בטוח שזה מסתנן ואפילו כשמדובר באתיופים לא רואים זעקה למה לא מקבלים אותם לעבודות ברמה שמעל ניקיון אפילו אם סיימו אוניברסיטה ודברים כאלה עדיין קורים.
 

beatman

Member
אני לא מדבר על מה חושב אדם מהרחוב

אלא מה מתרחש בפועל.
&nbsp
אריתראים וסודנים נראים שונה מהאתיופים.
יש בהחלט אפליה כלפי אתיופים על בסיס צבע עור וסטריאוטיפים.
 
אם זה נראה לך הגיוני או לא תלוי מאוד מנקודת המבט שלך,

אם אתה רואה את המציאות מרעננה וחברת הייטק, או שמא מאשדוד וצוות לתיקוני חשמל.
 

Astroo

New member
מבחינתי גם אשדודי שמנשק מזוזות

אבל נוסע בשבת הוא חילוני
 
לדעתי ההגדרה "מסורתי" תהייה כאן יותר במקום,

קהילות המזרח אף פעם לא התאפיינו באדיקות כמו קהילות אשכנז, ולא הפריע להם לשלב אמונה עמוקה בתורה וביקורים יומיומיים בבית הכנסת עם עיגול פינות כמו עישון בשבת. לדעתי אמה מנסה להעריך אותם ע"פ אמות המידה של מנטליות ארופאית, ששמה דגש על דיוק ועקביות.
 
אבל יאמר להצדקתך שאני עושה בדיוק את אותו הדבר,

שופט את המזרחים לפי אמות המידה של מנטליות ארופאית. אני אולי מחלק להם הגדרות "הם כאלה וכאלה" ו"הם עושים/חושבים ככה וככה", אבל אני עושה את זה דרך האספקלריה של המנטליות הארופאית, וזו מסיבה שאדם בעל מנטליות מסוימת (ולא משנה איזו) לא מסוגל לחוות את העולם אלא דרך המנטליות שלו. זה כמו עיוור מלידה שיכול ללמוד בע"פ טונות של מידע על הצבע ולדקלם אותו, אבל לא מסוגל להעלות בדמיונו את חוויית הצבע.
 

Astroo

New member
לאו דווקא מזרחים

יש לי חבר ("רוסי" כמובן) שטוען שהוא מסורתי. כל המסורתיות שלו מתבטאת בשמירה מאוד חלקית על כשרות.
מבחינתי הוא חילוני בדיוק כמוני.
 

beatman

Member
למשל אני כזה

והיה כאן בפורום אתאיסט שכינה אותי: "אתה לא חילוני אמיתי, אתה באותה חבילה עם הדתיים".
מושגים בעייתיים.
 
למעלה