המימון הציבורי

ivgy1980

New member
המימון הציבורי

1. מדוע כלל הציבור הישראלי מממן שכר ופנסיות עתק לאנשי המגזר הציבורי?

2. מדוע הציבור הדתי בכללותו מקיים מצוות צדקה ומחזיק גמ"חים פרטיים - ואילו הציבור החילוני הבכיר עושה קופה לביתו?
 
אל תעשה גלוריפיקציית יתר למגזר הדתי

1. כי אף אחד לא שאל את הציבור, כי אין לממשלה מספיק ביצים כדי לשבור את ועדי העובדים ולהפריט חברות כושלות
2. לי ולך יש שתי הנחות: א. בציבור הדתי יש הרבה גמ"חים. ב. הציבור הדתי נותן צדקה. הבעיה היא שאין לנו נתונים סטיסטיים לגבי הרצוי והמצוי. כלומר:

- האם כל משפחה דתית תורמת מעשר מהכנסותיה (מסופקני, שכן לאברך יש מאה ואחת תירוצים שלא לעשר את מעט ההכנסות שיש לו)
- האם כל גמ"ח הוא גמ"ח אמיתי או שמדובר במסגרת שהיא פסבדו-גמ"ח. קרי, חנות יד שנייה שבו המוצרים נמכרים ולא מושאלים
- מהו אחוז הגמ"חים המשמשים להלבנת הון

באופן כללי, ההסתכלות הבריאה על המגזר הדתי צריכה להיעשות לאור המסופר בתורה: עם ישראל מקבל את התורה מול הר סיני, ואז כעבור כמה רגעים משתחווה לעגל הזהב, עם ישראל רואה את כל הניסים שה' עשה במהלך יציאת מצרים, ואותו עם בדיוק משמיץ את משה רבינו ודורש לחזור למצרים. בקיצור, חלק נכבד מאוד מהעם היהודי דאז (עם 100% דתיים) היה, איך לומר זאת בעדינות, חרא. אין שום סיבה לחשוב שהיום האחוזים השתנו לטובה.
 

ivgy1980

New member
נקודות מצויינת!!

הפרטה של חברות כושלות
השאלה היא איזה מודל כלכלית נכון יותר – בעלות מדינה, בעלות משולבת של מדינה וציבור או בעלות פרטית לחלוטין. אינני יודע מה תשובת התורה וההלכה. הייתי מניח בזהירות ששירותי היסוד הבסיסיים (בריאות, רווחה, חינוך) צריכים להישאר בידי המדינה.

בציבור הדתי יש הרבה גמ"חים
נראה שמרביתם המכריע של הגמ"חים הם בציבור הדתי-לאומי והחרדי - לא יצא לי להכיר גמ"חים חילונים.

הציבור הדתי נותן צדקה
הרי ידוע לציבור הדתי שיש מצוות עשה לתת צדקה – בדיוק כמו ציצית ותפילין וכן הלאה. לכן מרבית המשפחות הדתיות כן נותנות צדקה – השאלה היא כמובן כמה ובאיזו תדירות. אגב, בעת המהפכה החברתית של דפני ליף ושות' הציבור הדתי הרי המשיך לעסוק בעניינו – והציבור החילוני זה שיצא לרחובות ובכה "אין לי, תנו לי". מעניין למה....

מהו אחוז הגמ"חים המשמשים להלבנת הון?
מהו אחוז העסקים החילונים המשמשים להלבנת הון? מועדנים, בתי קפה, פיצוציות....

ההסתכלות הבריאה על המגזר הדתי צריכה להיעשות לאור המסופר בתורה: עם ישראל מקבל את התורה מול הר סיני, ואז כעבור כמה רגעים משתחווה לעגל הזהב, עם ישראל רואה את כל הניסים שה' עשה במהלך יציאת מצרים, ואותו עם בדיוק משמיץ את משה רבינו ודורש לחזור למצרים.
אנחנו אכן עם בעייתי וקשה עורף – אולם בזכות קשות העורף שרדנו והגענו עד הלום. חטא העגל – מקורו בערב רב (שהצטרף לעם ישראל – או פשוט רצה לברוח?) בעת יציאת מצרים. לכן, זו בדיוק הסיבה שעלינו להיבדל מהגויים ולחיות בנפרד, זו בדיוק הסיבה שהיינו צריכים לגרש את יושבי הארץ – גם אז וגם היום.

הציבור הדתי לא מושלם, אבל יודע לאן לשאוף. הציבור החילוני חי לפי האופנה המתחלפת באמצעי התשקורת. יחי ההבדל הקטן.
 

SupermanZW

Well-known member
אכן נקודות מצוינות

1) ככל שכוח מרוכז יותר הוא משחית יותר, לכן הפרטה ויצירת תחרות מפחיתות שחיתות, לכן חשוב מאוד ששירותי היסוד הבסיסיים יופרטו ולא יישארו בידי המדינה, למדינה (או יותר נכון לממשלה) אין תחרות ולכן השארת שירותי היסוד הבסיסיים בידי המדינה פוגעת באלה שזקוקים לשירותים האלה הרבה יותר משהיו נפגעים לו חברות פרטיות רבות היו מספקות שירותים אלה ומתחרות ביניהן.

2) יש פתרונות טובים יותר מגמ"חים, יש GoFundMe, זה הרבה יותר יעיל, כך הנזקק יכול לבקש תרומות בהתאם לצרכיו והציבור מחליט לתקום למטרות שהוא מוצא לנכון.

3) המוחים במחרט החברתית של דפני ליף דרשו דרישות לא סבירות ולא הגיוניות ולכן בסוף לא קיבלו כלום ובצדק. הטעות הבסיסית שלהם הייתה ההנחה שהמדינה מייצרת כסף יש מאין, הם חשבו שהמדינה יכולה פשוט להכניס את היד לכיס שמייצר כסף באופן עצמוני ולחלק להם הטבות מאותו כסף, הם שכחו שכל הכסף הנדרש למימון גחמותיהם חייב להגיע מהמיסים שהם משלמים, משמע מהכיס שלהם כי אין ארוחות חינם, לכן לא מהמדינה היו צריכים לדרוש אלא מעצמם, הם היו צריכים לשנות את סדרי העדיפויות שלהם ולא להתקרבן. אם כבר היו צריכים לדרוש מהמדינה להפסיק לממן שירותים עבורם ולהפחית משמעותית את כל המיסים כדי שהם יוכלו לנתב את כספם על פי סדרי העדיפויות שלהם. המסקנה - על טיפשות משלמים.

4) הממשלה גוזלת את כספי הציבור, היא פושעת יותר ממלביני ההון, היא מממנת את שחיתות נבחריה ולא דואגת לציבור.

5) לא פלא שבישראל חיי היהודים קשים יותר מבמדינות אחרות, קשי העורף שבשלטון ממררים את חיי נתיניהם. ליהודים (ולכולם בכלל) עדיף לחיות תחת שלטון גויים, בתנאי שאותם גויים אינם אנטישמים.
 

ivgy1980

New member
אמריקה מופרטת וקורסת

החינוך הפרטי משאיר את הבוגר הטרי עם חובות 20 שנה קדימה, והבריאות הפרטית גומרת לאנשים ת'חסכונות של הפנסיה.

על המדינה יש פיקוח כזו או אחר - מול בעל בית פרטי אין לך סיכוי. לכן מחירי השירותים של הבנקים, בזק, רשות השידור ועוד עלו מאז ההפרטה. המדינה עושה לקופתה (שלך ושלי), לעומת הבעלים הפרטי שעושה לכיסו (שלו בלבד).
 

SupermanZW

Well-known member
אמריקה לא קורסת

כולם יכולים לבחור ללכת לסטייט קולג' במקום לאוניברסיטה יוקרית אבל כל מי שמצליח להתקבל לאוניברסיטה יוקרתית הולך לאוניברסיטה יוקרתית מכיוון שכדאי לשלם חובות 20 שנה קדימה כאשר תוספת ההכנסה מהותית כל כך. ב20 השנים לאחר סיום תואר באוניבברסיטה יוקרתית מסיימים בסוגרים גם לשלם את חובות הלוואת הסטודנט שלהם וגם לשלם את המשכנתא שלהם וגם לשלם את שכר הלימוד בבתי סספר פרטיים ואליטיסטים של בנם הבכור או בתם הבכורה. אם הם היו חושבים שהתואר לא שווה את הכסף הם היו הולכים ללמוד במוסד אקדמי זול בהרבה ולא חסר כאלה, עלות שכר לימוד בסטייט קולג' בארה"ב יכולה להיות נמוכה מעלות שכר לימוד באוניברסיטה בישראל.

לגבי מערכת הבריאות, הסיבה היא הקרטלים במערכת הבריאות בארה"ב שיצר הממשל, בגרמניה בה למערכות הבריאות הממשלתיות יש תחרות מצד חברות פרטיות ואין קרטל עלות שירותי הבריאות נמוכה משמעותית והאיכות זהה לזו של ארה"ב.

ודאי שמול בעל בית פרטי יש לך סיכוי, אתה לא חייב לשכור מכל אחד, אתה בוחר ממי לשכור.

הבנקים בישראל הם קרטל המוגן ע"י הממשלה, לכן מונעים מבנקים זרים לפתוח סניפים בישראל כדי למנוע תחרות בקרטל, לכן גם מונעים הקמת בנקים חדשים בישראל.

השירותים של בזק הוזלו בשנים האחרונות בעקבות התחרות.

כבר הפסיקו לגבות אגרה ברשות השידור.

אתה צריך להתעדכן.
 

ivgy1980

New member
הבנקים בישראל הם קרטל

אתה צודק.

אבל כמו שלכאורה היהודי לא חייב לשמור שבת ולהקפיד על כשרות - כך היהודי לא חייב להשתמש בשירותי הבנקאות והאשראי.

אם תתנהל על בסיס מזומן, במסגרת ההכנסות שלך - זולת משכנתא, לא תצטרך להיפגש עם הבנק והאשראי.

לכן, כמו שיהודי מסויים בוחר להינשא לגוייה ואחר בוחר שלא - כך עם ישראל יכול לבחור להפסיק את השימוש המופרז והבלתי מושכל במכשירים הפיננסיים.

ואז הקרטל ייעלם מעצמו - כי כשאין קונים, החנות נסגרת.
 

costaet

New member
רק שזה לא אפשרי

אתה מקבל משכורת במוזמן? כנראה שלא, בטח בהפקדה ישירה, גם אם תבקש צ'ק תילך לבנק לפדות אותו.
איפה תשים את הכל המליניום שאתה מרוויח? מתחת למזרן? ישדדו אותך ונגמר הסיפור.
בלי חשבון בנק גם אין השקעות בניירות ערך, אין קניות באינטרנט ביותר זול מחנות פיסית.
&nbsp
מילא לסגור כרטיסי אשראי, אבל לחיות בלי חשבון בנק במדינה מערבית לא תצליח.
 

beatman

Member


 

ivgy1980

New member
תשובה

הכוונה היא להתנהל על בסיס מזומן (למשל - עם בנק הדואר), בלי מסגרת אשראי בחשבון ובלי כרטיסי אשראי.

אין לי מסגרת בחשבון וכרטיס האשראי שלי ריק.
 

costaet

New member
זה לא חוסך כסף

אם אתה משלם עם כרטיס אשראי אתה לא מפסיד כסף, בית העסק מפסיד כסף, מצד שני אתה לא תקבל הנחה אם תשלם במזומן (ב99.999% מהמקרים).
&nbsp
האם אתה מציע שכולם יפסיקו לשלם באשראי ובכך נחסל את חברות האשראי? ואז בתי עסק באמת יוכלו להוריד מחירים בכמה גרושים? או שאתה אומר שזה הרבה יותר נכון כלכלית להתנהל בלי אשראי מבחנה פסיכולוגית? במקרה הראשון, אנשים בסך הכל משלמים על נוחות, בערך כמו שאנשים משלמים לגנן, גם את קרטל הגננים אפשר לחסל, אם כולם יתחילו לטפל בגינה שלהם הם יחסכו המון כסף, פה באמת יש חסכון "אדיר", כרטיס אשראי לא עולה לי כסף, גנן עולה לי 80 דולר בחודש, כנ"ל עם מוסכים, לפני מספר שנים התחלתי לטפל ברכבים שלי לבד ומאז לא הייתי במוסך וכנראה שחסכתי די הרבה אלפי דולרים בזכות זה (בעיקר כי קניתי רכב כפרוייקט אליו אני עובד לבד, אם הייתי עושה את אותה עבודה במוסך כנראה שהייתי עובר את 10K דולר, רכביי היום יום שלנו די אמינים וכנראה שלא חסכנו אליהם הרבה יותר מידי, אולי אלפים בודדים אם לא מתחת לאלף דולר), באותה צורה גם כרטיס האשראי זה נוחות, אני די בטוח שלא משכתי כסף לפחות שנתיים, לא אוהב לעשות את זה, למרות שפה אפשר למשוך כסף בלי לצאת מהאוטו, לא לחושב האם יש לי מספיק מוזמן או לא, אני מושך 300 דולר פעם בשנתיים, שם בארנק והם שם בעצם רק למקרה חירום.
&nbsp
אני מודע לזה שבגלל הבדל בגישה הפסיכולוגית די בטוח שהוצאתי יותר כסף ממה שהייתי מוציא אם הייתי מתנהל רק במזומן, אבל בזה אני מטפל בדרכים אחרות, אבל האשראי עצמו לא עולה לי כסף, אם כבר אז חוסך לי כסף, בממוצע 3-5 אחוז. לא יודע איך זה בישראל אבל בארה"ב אין בעיה להוציא כרטיס אשראי שלא עולה לך כסף, בעיקר כי חברות האשראי יודעות שאת הרווח שלהם הן לא עושות ע"י עמלות אלא ע"י ריבית על האשראי שאתה גורר מחודש לחודש, יש ה-מ-ו-ן אמריקאים עם חובות על כרטיסי האשראי שלהם ואתה בטוח יודע שהריבית שם מטורפת ומגיעה עד 30% ויש המון אנשים שלא מבינים מה הריבית הזאת עושה להם. אם בא לך תקשיב לתוכנית הרדיו של Dave Ramsey, למרות שהוא גוי, יש לו פודקאסט, ערוץ יוטיוב ואשכרה תוכנית ברדיו, תשמע המון סיפורים על אנשים כאלו. הם גם דוגל בלגזור את כרטיסי האשראי.
 

SupermanZW

Well-known member
יותר מזה, אפשר גם להרוויח משימוש בכרטיס אשראי

יש כרטיסי אשראי שלא עולים כסף ומעניקים 1% Cash Back (יש גם כאלה שכן עולים כסף ונותנים עד 4% Cash Back אבל הם משתלמים רק לבזבזנים), לי יש כזה ואני משלם באמצעותו את כל החשבונות, עבור כל השאר אני מעדיף להשתמש בDebit card. במזומן אני משתמש מעט מאוד, בעיקר בעסקים זעירים (חנויות קטנות ודוכני מזון בעיקר) בעיירות קטנות שמקבלים מזומן בלבד כאשר אני מטייל, אחרת לא הייתי צריך למשוך מזומנים בכלל.

כדי להימנע מהוצאת יותר כסף ממה שהייתי מוציא לו הייתי מתנהל במזומן בלבד הגבלתי את השימוש בכרטיס האשראי לתשלום חשבונות (באופן אוטומטי, דרך אתרי ספקי השירותים, כך שלא נדרשת פעולה אקטיבית מצידי) בלבד. 99% מההוצאות שלי שאינם חשבונות הן בDebit.
 

costaet

New member
אני גם מנצל לא רע בכלל את הקאשבק

ביני לבין אישתי אנחנו כנראה עוברים את ה1K דולר בשנה קאשבק.
 

SupermanZW

Well-known member
כמו שקוסטה כתב, זה בלתי אפשרי

בזמננו לא ניתן להתנהל ללא חשבון בנק. רק ביטול החסמים לתחרות יאפשר שבירה של הקרטל.
 

ivgy1980

New member
תשובה

תחזיק חשבון בנק - ללא מסגרת חובה.
תשלם באשראי - ותפרע את כולו בסוף החודש.
הבנק לא כופה על החבר שלך להיות בחובות - הוא נגרר לשם!!
 

SupermanZW

Well-known member
הבנק קיים לא רק כדי לתת אשראי

הקרטל הבנקאי בישראל מתבטא בכך שעל כל פעולה משלמים עמלה ואין ריבית על יתרת הזכות בעו"ש, מה הקשר לחובות? היעדר התחרות גורם לכך שהלקוחות מקבלים פחות ומשלמים יותר.

אתן לך דוגמה לאיך דברים מתנהלים בקנדה, בה הבנקים אינם קרטל. כאשר יש מעל סכום מסוים בעו"ש (אלפי דולרים, משתנה מבנק לבנק) לא משלמים עמלות בכלל. כסף שלא מיועד לשימוש מיידי או אין צורך שיהיה בעו"ש אבל רוצים אותו נזיל בשעת הצורך שמים בחשבון חסכון (זה לא תוכנית חיסכון! ניתן להעביר את הכסף מחשבון החסכון לעו"ש בכל רגע נתון, הכסף לא סגור) ומקבלים ריבית של עד 2.25% (כיום, זה משתנה פעמים, כמו כן זה תלוי בסכום שיש בחשבון החיסכון) שהיא יותר מהאינפלאציה בקנדה כך שאפשר ללא שום סיכון לשמור על ערך הכסף. כשעומדים בקריטריונים לפטור מעמלות בחשבון העו"ש פטורים גם מדמי ניהול תיק השקעות בחשבון השקעות. דברים נראים הרבה יותר טוב שיש תחרות.

אני מעולם לא הייתי בחובות וכשהציעו לי בישראל מסגרת חובה סירבתי, עם זאת כשהייתי שם לא יכולתי לקבל את התנאים שאני מקבל עכשיו. כל קרטל עושק כי הוא יכול, כשיש תחרות אז אין קרטל והלקוחות תמיד נהנים מהתחרות.
 

ivgy1980

New member
האם ריבית על כל פעולה קיימת גם בבנק הדואר?

אשריך שמעולם לא היית בחובות - כן ירבו כמוך!
 

SupermanZW

Well-known member
לא בדקתי מהן העמלות בבנק הדואר

אבל בדקתי אם אוכל לנהל תיק השקעות בבנק הדואר וגיליתי שלא, לכן בנק הדואר לא רלוונטי עבורי, לכן גם לקוחות כמוני לא יכולים לשבור את הקרטל הבנקאי בישראל.
 

ivgy1980

New member
תיק השקעות ח-י-י-ב להיות מנוהל בבנק? מה עם בית השקעות פרטי?

 
למעלה