פרשת ההתנכלות ליהודים שניסו להתקבל לאוניברסיטת ה-MGU

גם בימי הצארים היהודים נרדפו ברוסיה

כאשר בעקבות הפרסטרויקה נפלו כל החומות ונפרצו כל הסכרים, גם התחוללה העלייה הגדולה ממדינות ברה"מ לשעבר.

בשכונות מסוימות, בהן יש ריכוז גבוה של יוצאי ברה"מ לשעבר, החליטו השלטונות המקומיים להזכיר לתושבים מניין הם באו, ולהעניק לכיכרות שמות כמו "כיכר אסירי ציון", וטבלה עם הסבר


מאידך, בשכונה כזאת הוקם בזמנו "פארק" זעיר "לכבוד הווטרנים", אבל אח"כ השלט ו"הפארק" הנ"ל נעלמו.
לפני בחירות פוליטיקאים פתאום מתחנפים לווטרנים.
בשאר הימים ולשאר הקהל... נו טוב, לא אפרט.
והנה שוב בשכונה כזאת הופיעו רבנים וראש העיר, לכבוד ראש השנה, ו"הזכירו" לתושבים מה רע ומר היה גורלם בארץ מוצאם
 

beatman

Member
באשדוד יש את כיכר הניצחון מאי 1945

יש גינת אסירי ציון וכו'.
 

Astroo

New member
לא כ"כ מעניין מה היה בבריה"מ לפני 40 שנה

יותר מעניין מה קורה היום בישראל, למה תחומי עיסוק מסויימים שמורים לאנשים ממוצא מסויים.
 
איך הם "שמורים לאנשים ממוצא מסוים"?

רוסי לא יכול להיות עיתונאי בעיתון ישראלי? מישהו ינפה את קורות החיים שלו החוצה?
 

Astroo

New member
לא רק רוסי

גם חרדי, דתי לאומי וקבוצות אחרות. ויש תפקידים שדתי לאומי יתקבל אליהם ורוסי - לא.
 
צריך להפריד בין שני דברים

מחד, יש תפקידים שאליהם נוטים לקבל "ישראלים טיפוסיים". זאת משום שהחשיבה הישראלית הטיפוסית גורסת כי בן אדם שקוראים לו בוריס או רומן, הוא עולה חדש ללא תקנה, בלי קשר לעובדה שהוא עלה לפני 20 שנה בגיל חודש.
&nbsp
מאידך, יש תחומים מאוד מצומצמים שעובדים על העיקרון של חבר מביא חבר, ואם החבר של החבר הוא רוסי, והוא גם לא נראה כמו אביגדור ליברמן, אזי רוב הסיכויים שיקבל את התפקיד הנחשק (אני מכיר כמה רוסים שעובדים בתקשורת הכללית/בתחום הפרסום בתפקידים שאינם טכניים)?
 

lEchoesl

New member
לוסי האריש היא ישראלית טיפוסית? ממתי השם לוסי הוא ישראלי

וממתי שם המשפחה האריש הוא שם משפחה ישראלי ולא זר? למה נותנים לה להגיש תוכנית ולמשל לך לא, למרות שעברתת את השם שלך? וממה שהיא מספרת היא בחורה ללא קשרים מדימונה [לא שאני מאמינה לה, אבל נניח].
 
כי...

- היא כן רצתה להנחות תכנית טלוויזיה, ואני לא ממש
- כי היא נראית ישראלית לחלוטין, למרות השם, וגם אין לה מבטא (גם לא מבטא באנגלית)
 

RubberSoul92

New member
לפני שנה סיימתי את לימודיי הגבוהים

ורציתי להתקבל למשרה שקרצה לי. יש לי שם יהודי-עברי, אין לי כלל וכלל מבטא כשאני מדברת בעברית, אני נראית ישראלית טיפוסית. פעמים רבות אנשים מופתעים כשהם שומעים על מוצאי. נפלתי בראיון עבודה רק כי יש לי סבתא באוקראינה (לפחות כך הבנתי, כי את יתר המבחנים שהתקיימו לפני התחקיר עברתי בהצלחה). האם לדעתך זה בסדר? אני רק אציין שלא התכוונתי להיות סוכנת מוסד
והתפקיד אליו רציתי להתקבל כלל לא כלל מידע מסווג. זו גם אחת הסיבות למה איני עושה תואר שני במקצוע שלי, כי הבנתי שכנראה לא אתקבל למשרות ממשלתיות, ששם הפרספקטיבה לעבוד בכל מיני מכונים רבה ולעיתים אף דורשת תארים מתקדמים יותר (אם אתה מעוניין להתקדם).
 
ניסית להתקבל לתפקיד במגזר הציבורי?

ייתכן שיש שם דרישות מוגזמות בעלות רקע ביטחוני. מעולם לא שמעתי על ראיון עבודה סטנדרטי שבו המעסיק מבקש לציין את מקום המגורים של הסבים והסבתות.
&nbsp
שוב, אני מאמין באמונה שלמה כי:
- התדמית הכללית של יוצאי חבר המדינות היא לא משהו (בגלל המסות הקריטיות שהגיעו בתחילת שנות ה-90 והיו לזרא בעיני הישראלים)
- יש כלפיהם חשיבה סטריאוטיפית (ב"גלובס" או ב"דה מרקר" פעם עשו בדיקה שמבסגרתה שלחו קו"ח עם אותם הנתונים, רק עם שמות שונים, ישראלי, רוסי וערבי - כצפוי, ה"רוסייה" וה"ערבי" קיבלו הכי פחות פניות)
&nbsp
יחד עם זאת, אני מכיר/שמעתי על רוסים בכל מיני תפקידי מפתח, כולל פרופסורים באוניברסיטאות, רופאים בכירים, קצינים וגם עיתונאים.
 

RubberSoul92

New member
אני עובדת במגזר הציבורי

אבל התפקיד מהול, לא ממש קשור למקצוע שלמדתי. למרות הכל אני די מרוצה. אני חושבת שהיה לי מזל, כי מי שלא מוצא עבודה במקצועו בתחום הזה, בדרך כלל מחליף נישות ריקות בעבודות שיש להן חפיפה כלשהי לתחום ומקבל שכר מינימום או 2 שקל יותר. במגזר הציבורי היצע למקצועי מאוד נמוך בארץ. גם אני החלפתי נישה כזאת אם כי לא באופן ישיר, אבל אני מתוגמלת בסך הכל טוב - פעמיים מעל לשכר המינימום.
 

Astroo

New member
הפרופסורים שאתה מדבר עליהם

אלה אנשים שהיו פרופסורים עוד בבריה"מ. אתה יכול להביא דוגמה של פרופסור ממוצא רוסי ששייך לדור 1.5 וסיים תואר ראשון בארץ? גם אם יש כאלה, חלקם היחסי בין כלל הפרופסורים בני 40 בישראל הוא כמעט אפסי. גם הרופאים שאתה מדבר עליהם, 99.9% מהם סיימו רפואה בבריה"מ. בודדים סיימו רפואה בישראל.
 

Astroo

New member
אני לא מדבר דווקא על פרופסורים מלאים

יש גם תפקידים כגון מרצה מן המניין, פרופסור חבר. רוב רובם של עולי שנות ה-90 שלמדו כאן ונשארו באקדמיה, הם לכל היותר מרצים מן החוץ.
 
למעלה