אז מי הוא באמת ישראלי?

אז מי הוא באמת ישראלי?

האם מספיק להחזיק בתעודת זהות כחולה כדי להיחשב ישראלי? האם מספיק להתבטא בעברית מליצית יתר על המידה כדי להיחשב ישראלי? האם מספיק שהאדם עצמו ירגיש שהוא ישראלי או שגם הסביבה צריכה להחשיב אותו בתור כזה? האם אפשר להיות ישראלי במעמד הבינוני-גבוה מבלי להכיר היטב את הספרות העברית-ישראלית? האם אפשר להיות ישראלי בכל המעמדות מבלי להאזין למוזיקה עברית-ישראלית? האם אפשר להיות ישראלי מבלי לצפות בסרטים ישראליים ולהכיר את כל אמרות הכנף ומטבעות הלשון שמופיעות בסרטי הפולחן הישראליים? האם אפשר להיות ישראלי מבלי לצפות בסדרות ישראליות מוכרות ואהובות? האם אפשר להיות ישראלי מבלי שיש לך חברים ישראלים רבים? האם אפשר להיות ישראלי מבלי שיש לך ידידות ישראליות רבות? האם אפשר להיות ישראלי מבלי שהיו לך קשרים זוגיים ארוכי טווח עם ילידות הארץ?

ברוסיה החלוקה מאוד ברורה, יש 'רוסקי' ויש 'רוסינין'. גם בישראל יש חלוקה כזאת, גם אם אין לה שם מדויק שמגדיר אותה. לא כל אדם שמחזיק בתעודת זהות כחולה ואף מתגורר פה כמה עשורים לפחות הוא בהכרח ישראלי מבחינת ההווי והקודים המקומיים.
 
איך אתם מסבירים את זה שאדם מסוים שעלה ארצה בגיל 16-17

הוא הרבה יותר ישראלי מאשר אדם אחר שעלה בגיל ילדות למרות ששניהם השתכנו באותו המקום?
 

Astroo

New member
יותר מכך

יש צברים שנולדו לעולי שנות ה-90, שאני יותר ישראלי מהם.
 

Astroo

New member
העברית שלי יותר טובה, פחות מבטא

ואני גם לא מתגורר ב-"גטו רוסי". כמו כן, אני מדבר עברית גם בבית ולא רק בעבודה.
 

beatman

Member
כלומר מי שמתגורר ב"גטו" תרבותי ומדבר רק או לרוב

רוסית ויש לו מבטא והשליטה שלו בעברית פחות טובה הוא פחות ישראלי ?
האמת שרוב האנשים מסוג זה גם מגדירים עצמם ככאלה.
 
לפי מה שהוא מקרין ומשדר...

הוא קורא ספרות עברית-ישראלית, הוא מאזין למוזיקה ישראלית, הוא צופה בסרטים ישראליים, הוא צופה בסדרות ישראליות, הוא באופן כללי שונה מאוד מהפרופיל של ה"רוסי" הממוצע שהגיע בסוף גיל העשרה ובתחילת ה-20 לחייו. באחד הדיונים שלך עם אסטרו אתה כתבת שאין לך מושג מי זה אלון אולארצ'יק. אין כמעט ישראלי שלא מכיר אותו או לא שמע את שיריו. במקום אחר כתבת שעד הצבא בכלל לא ידעת שיש אשכנזים במדינה. תהיתי לעצמי, איך דבר כזה ייתכן, הרי בשנות ה-90 היו המון סדרות בערוץ 2 שבהן כיכבו בין היתר אותם אשכנזים-חילונים ממרכז הארץ. הנה בשלוף: רמת אביב גימל, אהבת נעורים, פלורנטין, צעירי תל אביב (של של להקת נוער), "לא כולל שירות" ועוד ועוד. היו עוד סדרות שכוונו יותר לחלק המזרחי והפחות משכיל כגון "הקומדי סטור", "פאפא" עם זאב רווח, "בת ים ניו יורק" ועוד ועוד. אני זוכר שממש חרשתי על הסדרות הללו ועל כל סרטי הקאלט הישראליים ששודו תמיד בערוץ השני. זה עזר לי להבין הרבה יותר טוב את החברה הישראלית. מאוחר יותר הבנתי שממש נוצר "גטו רוסי" שבו גרים אנשים שמנותקים לגמרי מההווי הישראלי.
 

beatman

Member
אני באמת לא מכיר את אלון אולארצ'יק ולא חושב שכל ישראלי חייב

להכיר אותו, זה לא גידי גוב או אביב גפן.

אתה לא מדייק במה שאמרתי.
את הסדרות האלה הכרתי, גם אם לא צפיתי בהם, בכלל לא כולם צופים אובבסיבית במכשיר הטלויזיה, אתה יודע.
גם אם צופים, לא כולם חייבים להיות מכורים לסדרות, אלא לבחור לצפות בתוכן איכותי ומועיל יותר.
אני הכרתי אשכנזים ותיקים וידעתי שהרבה במדינה הם ממוצא אשכנזי.
מה שכן, בעיר מגוריי הנוכחות שלהם יחסית דלילה ולא פגשתי הרבה ישראלים ממוצא אשכנזי לפני הצבא.
בקשר לאלה שפגשתי בשירות הצבאי(שם הרוב היו כאלה) הייתי בהחלט מופתע שחלק גדול מהם היו אתאיסטים ולא היה להם בכלל אכפת מיהדות וממסורת ישראל, כאילו אינם יהודים.
אתה פגשת הרבה כאלה מתחילת שנות ה-90' ? רק נדמה לי או שכמות המנותקים מהיהדות עלתה פלאים במהלך 15 השנים האחרונות ?

אם כבר לדבר על "גיטאות", אז ישראל מורכבת מכמה כאלה.
כפי שתיארתי בהודעה למטה.
 

Astroo

New member
אצלי היה הפוך

לפני הצבא פגשתי מעט מאוד מזרחים בכלל וערסים בפרט. בכיתה שלי בתיכון היו אומנם מספר נערים ממוצא עיראקי, אבל הם היו שונים מהאשכנזים רק מבחינת המראה והתנהגו ודיברו בדיוק אותו דבר.
 

beatman

Member
גרת בנעוריך באותה העיר, נכון ?

מה היה היחס לדת ולמסורת בסביבה שלך ?
 

Astroo

New member
כן

למדתי מן הסתם בתיכון ממלכתי, אז כולם שם היו חילונים. אבל יש בעיר שכונות שמאוכלסות ע"י יוצאי עיראק, וחלקם מסורתיים.
 

beatman

Member
חילונים שלא אכפת להם כלל מהדת או כאלה

שצמים בכיפור, עושים בר מצווה וכו' ?
 

Astroo

New member
בר מצווה כולם עושים

לגבי צום ביום כיפור, הייתי אומר שהרוב לא צמים
 
ברור שלא חייבים...

גם לא חייבים להכיר את שלמה ארצי, אריק איינטשיין, שלום חנוך, אייל גולן, ישי לוי ורבים אחרים מכל הזרמים של המוזיקה הישראלית. גם לא חייבים להכיר את הסרטים, השירים, הפזמונים וכו' שהם פסקול חיינו, אפשר פשוט להישאר זר לנצח בעיני הסביבה. "אתם אל תפריעו לנו, אנחנו לא נפריע לכם. אנחנו פה ואתם שם". ממש כמו איזה נווד או תרמילאי שעצר באיזה מלון-דרכים או אכסניה כדי להניח את ראשו על הכר לכמה לילות ואז ימשיך בדרכו אל הלא נודע.
&nbsp
גם אנחנו בזמנו לא צפינו בטלוויזיה בצורה אובססיבית, שיחקנו כדורגל וכדורסל, יצאנו לכל מיני טיולים, קראנו את אינדיאנה ג'ונס, אריך קסטנר, סדרת ג'ינג'י של גלילה רון פדר, "מעריב לנוער" ועוד. בערב שודרו כל מיני תוכניות בידור וסדרות מקור ישראליות בערוץ המסחרי החדש. לא היה כמעט אדם במדינה שלא צפה בקומדי סטור ובז'וז'ו חלסטרה שגולם ע"י צביקה הדר. לא היה כמעט אדם שלא צפה בתוכניות של דודו טופז שבמהלכן הוא חילק כל מיני פרסים ומתנות. לא היה כמעט אדם במדינה שלא צפה ב"גלגל המזל" שהנחה ארז טל ו"נערת הגלגל" סיגל שחמון. אלה דברים שכל ישראלי שמע וידע גם אם לא צפה בהם. בחודשי הקיץ שידרו כל מוצאי שבת סרט אחד מסדרת "אסקימו לימון", וככה עשו כל שנה. גם הסדרה "משמר המפרץ" עם פמלה אנדרסון, פצצה לא נורמלית בימים ההם, הייתה אטרקציה גדולה וכמעט כל המדינה צפתה בה. כאשר נפגשת עם חבר'ה ישראלים, לא משנה מאיזה מוצא או רקע, היה לך כבר על מה לדבר איתם. הרוסים ברובם המוחלט פשוט חיו באיזשהו יקום מקביל שלא חפף בשום אופן את היקום שלנו. מאז חלפו שני עשורים וחלק מהדברים השתנו, אבל הסטיגמות והדעות הקדומות עדיין נשארו. דווקא בגלל הסטיגמות והדעות הקדומות, הרוסי תמיד נמצא בדרגת "אשם עד שלא יוכח אחרת". הוא תמיד צריך להוכיח שהוא כן יודע עברית על בוריה, שהוא כן בקי בהווי המקומי, שהוא כן מכיר את השירים, הפזמונים, הסרטים וכו', שהוא כן הצליח להשתלב ולהיטמע.
 

beatman

Member
המאבק הפוליטי הנוכחי רק מראה עד כמה קיימת תהום

בין קבוצות שונות במדינה.
מספר ותיקים-אשכנזים-קיבוצניקים/שמאלנים/חילונים פשוט התחרפנו מהעובדה שאיזה "מאבטח ברים רוסי" הולך להיות שר ביטחון ושמזרחים כמו אורן חזן ומירי רגב מבטאים את עמדותיהם בליכוד שלא לדבר על אהבתם הרבה לדתיים ומתיישבי יו"ש ה"משיחיסטים".
&nbsp
אז אחרי זה האם ניתן לקבוע ע"פ פרמטר כלשהו מי מהקבוצות באמת "ישראלי אמיתי" יותר מהשאר ?
על איזה "הווי והקודים המקומיים" הינך מדבר ?
&nbsp
לגבי רוסיה, רוסקי זה בן העם הרוסי.
רוסיינין זה אזרח הפדרציה הרוסית.
המקביל בישראל: ישראלי זאת אזרחות והלאומים הם: יהודי, ערבי, ארמי, דרוזי, אחר וכו'.
 

beatman

Member
המשך


ניקח לדוגמא מספר מקרים קיצוניים(בלי להכליל, מיעוטים מאוד קיצוניים) של ישראלים:
1.) ערבי תושב הצפון, רואה בעצמו פלשתינאי ובעל השקפות איסלמיות פונדמנטליסטיות, לא הכי שמח שמדינת ישראל קיימת ולא נעדר מהפגנות תמיכה בחמאס, במחבלים אסירים, יום הנכבה וכו'.
&nbsp
2.) קיבוצניק, אשכנזי דור 6 בארץ, אתאיסט שבז לדת היהודית, שמאלן שמאמין ב-2 מדינות ל-2 עמים ושהכיבוש הוא הגורם הבלעדי לרוב תחלואות העולם.
שומע חווה אלברשטיין, אריק איינשטיין ושלמה ארצי ומתפאר בסיפורי הפלמ"ח של סביו.
&nbsp
3.) תל אביבי, הומוסקסואל פוסט מודרני, חסיד ה"נאורות המתקדמת" שבזה לדתות ולאומים ודוגלת באורח חיים אמריקאי-אירופאי, הוא לא מבין למה לך יש יותר זכויות לחיות מאשר לאויב.
לא אכפת לו כלל ממסורת ישראל, שירות בצה"ל, או אם לחיות בת"א או בברלין.
&nbsp
4.) "מזרחי", תושב עיירת פיתוח, מסורתי ומתגאה ביהדותו(למרות שלא בטוח שעבר את הבגרות בתנ"ך), שונא ערבים באשר הם וקהילות אחרות בארץ בעל התנהגות ערסית שאינה מכבדת את הזולת.
&nbsp
5.) "רוסי", תושב עיר גדולה שאינה ת"א, גוי שהקשר שלו ליהדות רחוק מאוד, נוצרי או אתאיסט שרואה בעצמו רוסי לכל דבר, מגדל את ילדיו ברוסית ובגן רוסי, היהדות אינה פונקציה בחייו כלל ומבחינתו השפה העברית והמגן דוד על הדגל הם בבחינת כפיה דתית. הוא בז לישראל ולשאר הישראלים ומעדיף להגר לחו"ל.
&nbsp
6.)"מתנחל", תושב חברון, חרדי לאומי שדוגל במדינת הלכה עם מלך יהודי, "דמוקרטיה" זה עסק יווני מבחינתו וארץ ישראל השלמה היא קדושה וחייבת להיות בהתאם לחוקי ההלכה.
&nbsp
&nbsp
איזה מכנה משותף יש לששת סוגי ישראלים אלה (הרי קיימים כאלה במציאות) ?
 
אם החלוקה הזאת נכונה ומדויקת, אז אין בכלל עם יהודי-ישראלי...

יש מגזרים ותתי-קבוצות שכולם עוינים אחד את השני. אם החלוקה הזאת מוגזמת ומוקצנת, אז יש משהו שמאחד את רוב הישראלים הוותיקים. האהבה לאותם סרטי פולחן והיכולת לצטט מהם משפטים שלמים בעל פה, האהבה לאותה מוזיקה ולאותם שירים, אהבה לאותם ספרים (בקרב המעמד הבינוני-גבוה), צפייה באותן סדרות, חוש הומור דומה בעל חספוס ישראלי שזר יתקשה להבין, סרקזם זהה, טיולים בטבע, הליכות שטח וכו'. זה נכון שיש מגזרים שונים, בכל מדינה ומדינה קיימים כאלו בין אם על רקע אתני, כלכלי או חברתי, אבל ישנם מגזרים יותר נחשבים ויוקרתיים וכאלו שפחות נחשבים.
&nbsp
"ישראל הראשונה" מורכבת המעמד מהמעמד-החילוני-הבינוני-גבוה שמתגורר במרכז הארץ ובמושבים ובקיבוצים שפזורים מצפון ועד דרום. לאותו מעמד, שמורכב ברובו מאשכנזים וממזרחים שהתמערבו/השתכנזו, ישנם בני דודים שחובשים כיפות סרוגות ומשייכים למעמד הבינוני-גבוה. אם סמוטריץ' יוריד את כיפתו ויגלח את פניו, הוא ייראה כמו תל-אביבי טיפוסי שמצביע ללפיד, למחנ"צ או למרצ. "ישראל השנייה" מורכבת ממזרחים-מסורתיים שחיים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של המדינה. הם אמנם ישראלים, אבל ישראלים סוג ב'. בפריפריה הם בעלי הבית, אבל בבואם למטרופולין תל אביב מסתכלים עליהם כמו על ברברים שהגיעו מהרי החושך. אם הם מוכנים לאמץ את אורח החיים הנהוג במקום, הם מתקבלים בהדרגה אל החברה הגבוהה. דוגמה בולטת לאדם שהצליח בכך הוא דניאל בן סימון. אלו שכשלו בכך, אנשים דוגמת מירי רגב למשל, מסומנים מיד כפרימיטיבים ולא-מפותחים.
&nbsp
רבים מהעולים מבריה"מ משתייכים לישראל השלישית או הרביעית, ביחד עם יוצאי אתיופיה. לראשונים, להבדיל מהאחרונים, יש אפשרות, אם כי לא גבוהה למדי (תלוי אילו "רוסים", באיזה גיל עלו, מה אופיים וכו'), להשתדרג לחלק העליון של "ישראל השנייה" ואף להגיע לחלק הנמוך-בינוני של "ישראל הראשונה". בשביל להשיג את מבוקשם, הם צריכים להשקיע הרבה יותר מהאחוס"ל המקומי שנולד כאן וקיבל הכל על מגש הכסף. הם צריכים לדעת עברית יותר טוב ממנו, הם צריכים להכיר את כל השירים שהוא שומע, הם צריכים להכיר את כל הסרטים שהוא צופה בהם, הם צריכים להכיר את כל הסדרות שהוא צופה בהן, הם צריכים לקרוא את כל הספרים שהוא קרא, הם צריכים לטייל בשבילי הארץ שהוא טייל, הם צריכים להכיר את סוגי הצמחים והציפורים שהוא מכיר, הם צריכים להכיר את אותו יפה-בלורית-ותואר יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו. כמו מסתערבים, רק מתאשרלים. זו הדרך להפוך לחלק מהחברה הגבוהה במדינת ישראל ובכל מדינה אחרת.
&nbsp
שאלה קטנה לסיום: כאשר אתה מגלגל על לשונך את שמך המלא (פלוס שם משפחה), איזו אסוציאציה נוצרת אצלך? השתדל להיות כן עם עצמך.
 
למעלה