האמן שתקף את הקהל והשפיל את הדגל מתברר כעולה מבריה"מ

beatman

Member
האמן שתקף את הקהל והשפיל את הדגל מתברר כעולה מבריה"מ

לשעבר.

אריאל ברונז הופיע היום ב"ועידת ישראל לתרבות" של עיתון ה"ארץ", במהלך המופע המאוד לא צנוע המלא בביטויים קשים מאוד נגד המדינה והעם מישהי בקהל צעקה די ובתגובה השליך האמן תפוז לעברה ולעבר עוד מספר אנשים.
חלק מהצופים נדהמו ועזבו את האולם, בהמשך רקד הבלאגניסט על מפת ארץ ישראל והכניס את דגל ישראל לישבנו.


-------------------
האומן אריאל ברונז הגיב לראשונה הערב (ראשון) על המהומה שעורר היום כשתחב את דגל ישראל לישבנו. ברונז הבהיר כי לא תכנן את הפעולה מראש, וכי זו לא המשנה האמנותית שלו, אך הוא נהג כך בלהט הרגע כי רצה למחות על סתימת הפיות בארץ.
קודם לכן, שרת התרבות מירי רגב דרשה להחשיב כעבירה פלילית את המעשה של האומן אריאל ברונז, לאחר שזה תחב את דגל ישראל לישבנו מעל בימת וועידת הארץ לתרבות.
"לדחוף את דגל ישראל לישבן זו לא אמנות", אמרה השרה רגב, "זה ביזוי הדגל שבשמו ולמענו נהרגים אזרחים וחיילים במדינת ישראל". עוד הוסיפה השרה שהיא רואה בביזוי הדגל חשש ממשי לעבירה על החוק והנחתה את מנכ"ל המשרד לבחון משפטית את האקט המזעזע ולמצות את הדין עם מבצעו.

http://glz.co.il/1140-78071-HE/Galatz.aspx
 

beatman

Member
ברונז עלה ארצה בגיל 5 מאודסה

התיעוב העז שאריאל ברונז חש כלפי כל מה שקורה פה מביא אותו דווקא להלל ולשבח את המדינה וראשיה בהצגה החדשה שלו. אחד מיוצרי הפרינג' המעניינים והחתרניים ביותר שפועלים כאן היום מספר איך נהפך מילד דתי שתקן לפרפורמר מוחצן במיוחד, למה חנוך לוין ונסים אלוני לא מרשימים אותו במיוחד ומיהו הקהל האידיאלי בעיניו: ימנים שיבעטו בו

אחרי שאריאל ברונְז הקים את הצופים ממקומותיהם באולם ודירבן אותם "לעשות עלייה" לבמה כמטאפורה לעלייה לישראל, הציב אותם אלה מול אלה כמחנה הימין ומחנה השמאל ושם בפיהם סיסמאות נוקבות ובוטות, הוא הורה להם לצאת יחד עמו אל מחוץ לאולם תיאטרון קליפה בתל אביב. יחף, גבוה ונחוש, עטוף בדגל ישראל כשלגופו תחתונים חושפי ישבן ומעליהם חצאית־מעודדות ורודה וקצרצרה, הוא מיהר אל רחוב הרכבת הסואן עם מזוודת כסף מלאת מדבקות ונורות מהבהבות, עצר מונית ונעלם במורד הכביש.
סיומה ההזוי והמשעשע של ההצגה החדשה של ברונז, "Love the Juice", מציב סימני שאלה לא רק על היעד הלא־ידוע שאליו דוהר היוצר אלא גם על הכיוון שאליו מפליגה כעת מדינת ישראל, בין גל הטרור לגל הפטריוטיות, מצד אחד עטופה בדגל ושואפת לקלוט עולים ומצד שני מלקקת את הדם מהפצעים ומפנטזת על בריחה למקום מרוחק.

ברונז, מצדו, מגדיר עצמו בין היתר כטרוריסט אמנותי — כך גם בהזמנות ל"מי רוצה סיבוב על גמל?", ערבי הפרפורמנס ההזויים שהוא מעלה כספק ספינקס רוסי אימתני, ספק מטיף, שתוקף כל מה שסביבו. בערבים אלה, כמו בהצגה החדשה, הוא שואג על הקהל "יורים עלינו!" ומוסיף ברכוּת "בשלום".
"הרבה פעמים אני רואה באקט האמנותי האישי שלי טרור אמנותי", הוא מסביר, "יש טרור ויש טרור. אני מקווה שהקורבנות בטרור הזה יהיו המנהלים האמנותיים. אני מתעב את התיאטרון הישראלי, ששם לעצמו כדגל את צבעי חוסר הכישרון על רקע צבע קטנוּת־הרוח וקוצר־היד. התיאטרון שאני חש בושה גדולה להיות חלק ממנו הוא שמש הבינוניות, הכוחנות והטמטום של החברה הישראלית. בחרתי בתיאטרון כי חשבתי שהוא לפחות אינו משקיע כל כך הרבה מאמץ כדי להסתיר את השקר שבו. לימים התברר שטעיתי".
ברונז, פרפורמר, מחזאי ובמאי בן 31, עיניו כהות, מסתוריות ולעתים מאיימות מעט, מעדיף להשתמש בשורש ת.ע.ב על פני השורש ש.נ.א לא רק כשהוא מתייחס לתיאטרון הישראלי ולמחזאים הקאנוניים שלו — אפילו חנוך לוין ונסים אלוני לא מניחים את דעתו, וההשוואה אליהם מקוממת אותו — אלא גם כשהוא נשאל על מדינת ישראל ועל אזרחיה, סמליה והאידיאלים שלה בשנים האחרונות. "נקרא למדינה הזאת 'שלנו', אף שמעולם לא היה לי בה דבר שהוא שלי ובטח שלא שלנו", הוא מוסיף. "אני מתעב בכל לבי את אלה היושבים בה: הפטריוטים, הפציפיסטים, המשכילים והאנאלפביתים המודרניים שלמדו קרוא וכתוב רק כדי לקרוא את העיתון של הבוקר, העולה על גדותיו מרמאויות על כל סוגיהן. המדינה שאני חי בה היא מדינה של אוכלי נבלות, צבועים, מטומטמים, לרבות הסוג הנחות ביותר של הטמטום: היהירים. אני מתעב את המוצר המשותק, המבוהל והנכלולי שהמדינה הזאת יצרה: 'האני'. אני רואה בכל היושבים בארץ הזאת, ובתוכם את עצמי, עבדים נרצעים של עבדים. אין אדונים במדינה הזאת, רק עבדים ועבדים יותר".
לצד התיעוב העז שמפעם בו הוא מתבונן סביב ורואה בעיקר שקרים בכל מקום, מאמין שמאז היגר לכאן מאודסה כשהיה בן שש לא פסקו השקרים שבהם ניסו לפטם אותו במערכות הממסדיות שאליהן נשלח, מהחינוך הדתי בבני ברק דרך החינוך המדעי־טכנולוגי באשדוד, השירות הצבאי בחיל האוויר ועד הסטודיו למשחק של ניסן נתיב. הוא מעין תוצר שעבר דרך כמה פסי־ייצור שונים מאוד זה מזה, שכל אחד מהם חיזק בו את התחושה התמידית של חוסר השייכוּת, עודד אותו להיות נאמן לעצמו ולהמשיך לבדוק גבולות.

"Love the Juice" תעלה שוב ב-28 באוקטובר וב-13 בנובמבר. הצופים הבאים אליה מתכבדים בעוגת תפוזים על מפית עם סמלי המדינה ונכנסים לאולם לצלילי שירי "ארץ ישראל היפה". ברונז, בחליפה מהודרת בצבע בז' שממנה יתקלף חיש קל, מציג עצמו בין עציצי תפוזים שעל הבמה ומספר, בדמות האקסהיביציוניסטית והצבעונית שיצר, על "התגלות" שעבר כאמן שמאלני: בעודו מקיים יחסי מין עם חברו הפלסטיני בפרדס ליד רמאללה נפל תפוז על ראשו וגרם לו להיות פתאום ימני ולאומני. "הוא מבין שכל הבסיס של חייו, שהיה לצאת נגד הממסד באמנות שלו בשעה שהוא מקבל ממנו תקציבים, היה באיזשהו אופן לא מוסרי וחסר טעם", הוא מסביר, "לכן הוא מחליט ללכת עם הממסד ולהיות שליח של רצון טוב מטעם עצמו, להעלות יהודים מהגולה לארץ ישראל".
אף שאת סיפור המסגרת הוא בדה מלבו, יש בו מן האמת בהיבט של המימון: הפקה זו עולה בתיאטרון קליפה, הנתמך על ידי משרד התרבות והספורט, בדומה לתיאטראות ולמוסדות אחרים שברונז מעלה בהם את מחזותיו ועבודותיו, כמו תמונע וצוותא, הזוכים אף הם לתמיכה ממסדית.
אם במופע ברונז מציג לקהל שבע מעלות של החברה הישראלית, שאותן יגולל לכאורה בפני יהודי התפוצות במטרה לגרום להם לעלות לארץ — הרי בשיחה עמו הוא קורע אותן לגזרים וחושף את העמדה האמיתית שלו, שאותה הוא מסווה היטב על הבמה בכסות של הסברה ופטריוטיזם.
הוא פותח בסוגיית הכלכלה, מזכיר שלשכנותיה של ישראל "לא טוב" כי כלכלתה גדולה מסך כל הכלכלות שלהן יחד וסוחט תפוזים במסחטה שעל הבמה לצלילי השיר "הכל זהב"; המיץ כולו מטפטף לרצפה ומתבזבז. "פעם תפוזי ג'אפה היו הגאווה הישראלית והיום זה ההיי־טק", הוא מעיד בשיחה עמו על אחד הדימויים המרכזיים במופע, "אך הייצור המסיבי ביותר של מדינת ישראל מיום היוולדה הוא כמויות עצומות של שנאה, טמטום וצרות עין".
 

beatman

Member
המשך

המעלה השנייה היא הישראלים ובייחוד, כפי שהוא מסביר במופע, "הדימוי שיצא להם בקרב קבוצות אנטישמיות" בשל גניבת מגבות מבתי מלון. הוא פורש על הבמה 11 מגבות ומדגיש כי "בכל בית מלון שאגיע אליו בעולם אביא למנהל המלון מגבת מתוצרת הארץ עם מכתב נאצה ותביעה משפטית על הוצאת דיבה".

בפועל, הוא חש תיעוב גם כלפי הישראלים. "אני רואה בהם את כל מה שמכוער במין האנושי, את כל הגועל והתועבה שהם רואים בי", הוא קובע. "אני רואה הרים של טמטום וסרק המתפרצים בתוכם בכל בוקר כשהם יוצאים מהבתים העניים שלהם ושוטפים את הרחובות. זומבים, אנשים בלי אף אחד בתוכם. עטיפות של אנשים".

בקטע העוסק בנופים ובאתרים הוא מהלל את ירושלים אך מסביר שלעולם לא יגיע אליה (או למרגלותיה, כלשונו) ולכן ייאלץ להסתפק בים המלח. בהתאם לכך הוא מורח בוץ שחור על פניו וידיו, עוטה על גופו מיני עיטורים מרשרשים ונעלי עקב ונהפך לרקדנית בטן משונה שמענטזת ונובחת על הקהל "כפיים!", ביטוי שזכה בשנה האחרונה לחיים משלו מאז נשמע מפיה של שרת התרבות והספורט מירי רגב.

המעלה הבאה היא חינוך וספורט, וכחלק מההתייחסות אליה הוא מזמן שני צופים מהקהל, דורש מהם לכרוע על המגבות כמעין מתפללים מוסלמים ומעביר להם אימון גופני. "זה הספורט שאנחנו הכי טובים בו: להתעלל בערבים, באוכלוסיות חלשות, בפליטים, בכל מי שהוא לא אנחנו", הוא מנמק אחר כך את הניסיון המוזר שבו העמיד את צופיו.

את המגבות ברונז מפנה מהבמה בקטע עוכר שלווה העוסק בביטחון: הוא מאגד אותן בעזרת מגב לחבילה אחת, מעין גופה עשויה בד, שאותה הוא מניח על השולחן שעל הבמה. "אני שונא את כל צבאות העולם ובעיקר את הצבא המוסרי בעולם", אומר בשיחה היוצר ששירת שלוש שנים בצה"ל, רובן בתפקיד מסווג. "אני בז לכל לובש מדים, לכל טנק, נשק, סיכה ומגדל שמירה. אני מאחל לצבא להימחק ולהיות מובס כדרכו של כל צבא במשך ההיסטוריה".
המעלה השישית שמונה ברונז בהצגה היא חוק ודמוקרטיה; הוא מקריא הגדרה של דיקטטורה, שבה הוא שב ומחליף מונח זה במלה "דמוקרטיה". המעלה השביעית היא קליטת העלייה, שבסיומה הוא עולה על מונית אל עבר הלא־נודע.

בדיקת גבולות מתמדת

בראשית ספטמבר פירסם משרד התרבות והספורט הודעת תזכורת למוסדות שהוא תומך בהם, שהתייחסה גם לסעיף 3ב' לחוק יסודות התקציב ולפיו שר האוצר רשאי לבחון שלילת תמיכה ממוסדות בגין שורת עילות הנוגעות לפגיעה בסמלי המדינה. ברונז מודה כי הקונספט למופע, שיוצר אשליה הפוכה מפגיעה בסמלים ולכאורה מפגין גאווה בהם, התגבש לאחר מינויה של מירי רגב לשרה. "הוא נבנה מתוך המציאות שאני מזהה סביבי ובתוכי, שבה יש מחסום או תקנות שמעיבות על חופש הדיבור וחשבתי איך אפשר לעקוף את זה", הוא מסביר. "הבנתי שהדרך שלי לעקוף זאת היא בעצם לדבר בשבחה של מדינת ישראל ולהלל אותה ואת העומדים בראשה. אני פחות מתייחס לשרת התרבות, כי שרת תרבות באה והולכת והיא פחות מעניינת אותי. מעניין אותי למתוח ביקורת ולצאת נגד משהו".

אינך חושש שתיפגע כלכלית בעקבות המופע, באווירה השוררת עכשיו בתרבות הישראלית?

"זה נמצא כל הזמן בתודעה ונראה לי שהפחד מזה הוא גם חלק מהתשוקה לזה. התפקיד שלי הוא לצאת נגד המקום שאני חי בו, לבקר אותו, לאגרף אותו. אם אני לא עושה את זה אז זו בגידה במה שאני עושה ואין לי צורך לעשות זאת. מבחינה זו לא אכפת לי גם אם יושיבו אותי בכלא על מה שאני עושה או שייקחו לי את התקציב. אני תמיד אמצא את הדרך להמשיך.

"מבחינת חשיפה של המופע, אם הייתי יכול להופיע רק מול קבוצות של ימנים שהיו בועטים בי ומאגרפים אותי באמצע או בסוף המופע, אז זה מה שהייתי עושה. הבעיה היא שאני חי במין חלל שהוא סוג של גטו של שמאלנים. עצם זה שאני יוצר, מחזאי ובמאי שחי בתל אביב משרטט לי את קהל היעד שלי, שיש לו אותן דעות כמו שלי, ואין לי באמת יכולת להגיע לקהל אחר. אז נוצר מעגל סגור של החלפת דעות שלא באמת יכול לפרוץ לרוב אוכלוסיית המקום שאנחנו חיים בו. זה סיוט. הרצון הבסיסי ביותר הוא לפרוץ החוצה, מעבר לגבולות המדינה, ואז דרך היציאה החוצה להצליח להגיע להרבה יותר קהל עם דעות שהן רחוקות משלי".
המופע של ברונז אמנם חצה את גבולות המדינה: לאחר הבכורה בתל אביב בסוף ספטמבר הוא טס לברזיל וביום ראשון השבוע העלה אותו בפני כ-90 יהודים במחוז קמפינאס שבסאו פאולו שבברזיל. "היה משגע", הוא מעדכן רגע לפני העלייה למטוס בדרכו לארץ, "שלושה אנשים מהקהל רצו לעלות לישראל".
אך לא בכל יצירתו הוא מתייחס כך ישירות ליום־יום הישראלי. בארבעה מחזות שכתב — המוצגים כיום במסגרת קבוצת "ברונז־בלט" שהקים עם הבמאית והכוריאוגרפית מרינה בלטוב — הוא מפליג אל מחוזות רחוקים ולרוב פנטסטיים, ודרכם מנסה לבטא אמירה עכשווית. בכתיבתו הפיוטית והאבסורדית יש אלמנטים המאפיינים את יצירות חנוך לוין ונסים אלוני ובולטים בה גם ניסיונותיו לבחון את גבולותיו שלו. "גיליתי שאני כותב בקטיאנית לפני שקראתי את בקט וכשקראתי את בקט הרגשתי שכל הקיום שלי הוא די אבסורדי, מלא סתירות", הוא אומר.
השחקנית נעמי לבוב, שלמדה עמו בסטודיו ניסן נתיב, זוכרת זאת היטב. "אריאל היה עסוק מאוד בלחקור גבולות, גם את אלה של הכיתה והמורים וגם את הגבולות שלו. לפעמים זה היה נורא מעורר השראה ולפעמים מרתיע", אומרת לבוב, ששיחקה ב"הדייר חיימוביץ'", המחזה הראשון שכתב ברונז ושהועלה בסטודיו בבימוי מורתם מרינה בלטוב. "הוא כשלעצמו כל כך מיוחד בלי לעשות כלום, שאני מרגישה שדווקא יהיה מעניין לראות אותו במיינסטרים, לראות את הייחוד שלו, כי הוא לא צריך להתאמץ לשם כך. יסקרן אותי לראות אותו מכוון את המצפן שלו לאמצע ומנסה משם". השחקן תום חודורוב, שמופיע ב"ארץ פוק" מאת ברונז ובבימוי בלטוב, מציין שמלבד הטקסטים שלו, המלאים ביקורת וחשבון נפש עם עצמו ועם המדינה, "גם האישיות של אריאל לא מפסיקה לשנות צורות, ויש לו איזו התעקשות להמציא את עצמו מחדש כל הזמן".

סבתא קלרה מתה
נראה שמאז ומעולם נטה ברונז לשנות צורה ולחפש דמות חדשה, כמעט משחר ילדותו ובכל תחנה בחייו. איך נהפך הילד הדתי השתקן לפרפורמר כה מוחצן?
הוא נולד באודסה שבאוקראינה, בנם המשותף היחיד של בוריס ואקטרינה ברונז, שלכל אחד מהם כבר היה ילד מנישואיהם הראשונים. השניים, כיום בשנות ה-70 לחייהם, מתגוררים באשדוד, מדברים בעיקר רוסית ולדברי ברונז מנותקים לחלוטין מההוויה הישראלית. "הם חיים שם ממש בגטו, פה יש להם רק אותי, לא משפחה ולא חברים", הוא אומר.
אביו, שמוצאו בסיביר, נאלץ לברוח ממנה לאודסה לאחר שבנו הואשם במות אשתו הראשונה. "אמרו לאבא שאסור לו להתקרב לבן ושאם יעשה זאת יכרתו לו את הראש", מספר ברונז. לדבריו, אביו אמנם רצה להוליד בן נוסף והפציר באמו שיעשו כן, אולם קלרה, סבתו מצד אמו, התנגדה: היא טענה בפני בתה שכך היא תהיה אם רעה לשני ילדים במקום לבת אחת והדגישה כי ילד נוסף ייוולד "על גופתה המתה". כך במשך כשמונה שנים, לדבריו, עברה אמו כמה הפלות משום שחששה ללדת ולהמרות את פי אמה. רק לאחר מות הסבתא נולד ברונז — בשם קיריל, על שמה של הסבתא קלרה.
הזיכרונות הצרובים בו מאודסה נוגעים בעיקר לחינוך הסובייטי הנוקשה שנקט אביו, לפי ספר ושמו "איך לגדל גיבורים?". "זה היה מאוד נפוץ אז בברית המועצות", הוא מספר, "שיטות כמו להוריד כל בוקר מעלה אחת במים של המקלחת עד שמתקלחים במים קפואים, שהוא יישם אחת לאחת, לישון בתנוחה אחת בלבד או לדקור אותי במחט ואז להציע לי אותה (כאמצעי ללימוד זהירות, י"א). את השיטה האחרונה הכנסתי למחזה החדש שלי, 'פאפוּלַה', שיעלה בפברואר". האלימות שספג מצד הוריו נמשכה, לדבריו, עד שמלאו לו 16.
האנטישמיות בברית המועצות עוררה בבוריס ברונז רצון לעלות לישראל, כדי להיות "בין אחים", כפי שאומר בנו. כשאריאל היה בן ארבע ביקרה אמו בארץ כדי לבחון את המקום ואמרה לאביו בטלפון, "זה מִדבר, אין סיכוי שאני באה לפה". השניים כמעט התגרשו כשאביו של ברונז איים לעלות לבדו עם בנו, אולם לבסוף עלו השלושה יחד כשאריאל היה בן שש. "באותו היום אמרו לי שאנחנו עוזבים ושאקח את שני הצעצועים שאני הכי אוהב", הוא נזכר ומספר על הבחירה המפתיעה: "לקחתי שני טנקים, שאלה היו הצעצועים הכי כבדים".
 

beatman

Member
המשך 2

כשברונז מספר על יום העלייה לארץ קשה שלא לחשוב על העיצוב הסופר־פטריוטי של "Love the Juice" עם הדגלונים על השולחן ("אני מתעב את ההימנון, 'התקווה' בשבילי היא הייאוש בהתגלמותו", הוא מדגיש בשיחה. "אני גם מתעב את הדגל. כל דגל בעולם שהוא לא לבן מייצג בשבילי את כל התועבה, הזלזול והאכזריות שבלהיות האדם") ואווירת יום העצמאות המשתררת באולם התיאטרון. "קיבלו אותנו עם כל הקלישאה: 'הבאנו שלום עליכם', פרחים והילולה, וזרקו אותנו בבית הארחה שכוח אל בקרבת לוד", הוא מספר. "מכיוון שהגענו מאודסה שהיתה עיר תרבות אז רצינו לגור רק בתל אביב. המתווך לקח אותנו לרחוב ז'בוטינסקי בלב בני ברק ואמר לנו, 'ברוכים הבאים לתל אביב'. הוא השכיר לנו דירה במחיר מופקע עם חוזה דרקוני שחייב אותנו לשפץ את כולה בסוף החוזה. כך מצאנו את עצמנו בין אחים".

עם בואה של המשפחה לישראל עבר ברונז ניתוח ברית מילה בבני ברק. אביו גדל בבית יתומים בברית המועצות והיה הנימול היחיד במקום, ולכן היה כה חשוב לו שבנו יעבור ברית. שמו שונה אז לאריאל והוריו שלחו מכתב נרגש בעניין לשר הבינוי והשיכון אז, אריאל שרון. למרות המהפך ההוא, עד היום קוראים לו הוריו בשמו המקורי, קיריל. אביו שימש מטפל סיעודי לקשישים והוא נשלח לפנימייה דתית והיה שב הביתה בסופי שבוע. כעבור זמן קצר חלתה אמו בסרטן, והשניים נהגו ללכת שעות ברגל אל בית החולים בתל השומר כדי לבקר אותה. לימים שימשו המסעות ההם בסיס למחזהו של ברונז "ארץ פוק", על אב ובן המבקרים את האם החולה בבית החולים, כאשר הבן ממציא לעצמו ארץ דמיונית בניסיון למצוא מפלט מהמציאות.
בארבע השנים שבהן התגוררה המשפחה בבני ברק הוא לא חייך, לדבריו, וכמעט שלא דיבר. אשר להוריו, הם היו נתונים למעקב קפדני מצד החרדים באזור, שבדקו מפעם לפעם אם יש בביתם מזון לא כשר. "זה ששתקתי רוב הזמן אילץ אותי לפתח איזשהו עולם פנימי, או זיקה למציאות חלופית, שקיימת בי עד היום", הוא מסביר. בפנימייה הוא חש מחסור תמידי, נטה לגנוב, והתקשורת היחידה עם סביבתו הסתכמה במגעים גופניים אסורים עם אחד מחבריו למוסד. מהחינוך הדתי ההוא נותרו בו בעיקר הספקות. "אני נגד כל דת ואמונה, ואני מתחלחל לראות אנשים שבמאה ה-21 עדיין מאמינים באלוהים", הוא אומר.

כשהיה בן 10 עברה המשפחה ל"גטו של רוסים" בעיר אשדוד, כלשונו. שם חל מעין היפוך בזהותו. הוא למד בבית ספר חילוני והוריו, שביקשו לפצות אותו על שנות הנתק והמסעות לבית החולים, שלחו אותו לשורה של חוגים בשאיפה שיהיה מהנדס. כשאמו הבריאה היא הצטרפה לאביו בטיפול בקשישים. "לצד בית הספר הרגיל הייתי גם בבית ספר ערב לרוסים שבו למדו פיזיקה, אלקטרוניקה ומתמטיקה", הוא מספר. "בשעתו זו היתה הפעם הראשונה שאמא שלי ראתה אותי מחייך. אז הרגשתי הרבה יותר שייך". עם אמו גם עבר את אחת החוויות התיאטרוניות הראשונות בחייו, כשצפו ב"כפר", הצגת תיאטרון גשר מאת יהושע סובול ובבימוי יבגני אריה, שהועלתה במתנ"ס בעיר.
אחרי שלוש שנים בחטיבת ביניים "לילדים רוסים חכמים" בבאר יעקב, שבה למד רק פיזיקה ומתמטיקה, למד ברונז במגמה מדעית־טכנולוגית בתיכון באשדוד. "שם כבר הרוב היו ישראלים, צברים", הוא אומר.

נשמע שקשה לך עם המלה "צברים".

"כן. כי אני לא מבין אותה. אני יודע שצבר זה סוג של קקטוס שהיה מאוד נפוץ בכפרים ערביים, ושבכל מקום בארץ שיש הרבה צברים זה אומר שהיה שם פעם כפר ערבי שהשמידו אותו. ואז אומרים שצבר הוא גם מישהו שנולד פה. יש לי איזו סתירה. ההורים שלי מאוד אהבו להשתמש במלה הזאת בנוגע אלי, להגיד שאני באמת כבר כמו צבר".
באותן שנים, בכל אופן, גאה מרד גיל ההתבגרות שלו. הוא הפסיק ללמוד והוריו גירשו אותו מהבית בשל חשד שגנב מהם 700 שקלים. למרות כל זאת, הוא בעל תעודת בגרות מלאה ורק על המבחן בספרות ויתר.
הצעיר נטול מקום הלינה הקבוע התגייס לצה"ל, ובשל הרקע הטכנולוגי שלו שובץ בתפקיד מסווג בחיל האוויר. אף שסבל מהמשמעת הצבאית הוא אומר כי באותה תקופה החל להתקלף מדמות הנער המסוגר, לתקשר ולהשתטות עם הסובבים אותו. גם כור ההיתוך הצה"לי לא עורר בו תחושת שייכות כלשהי. "גם שם, כמו בכל מקום שאהיה בו, הייתי זר", הוא מסביר. "זה הוציא ממני איזשהו טירוף שכל הזמן היה נוכח שם ורוּסן, ועיצבתי לעצמי את תדמית הווירדוֹ, שעבדתי עליה גם לפני זה, כשהייתי תמיד הפריק, המוזר. אבל לא ידעתי מהו הזרם אז לא ידעתי נגד מה ללכת".

באותן שנים התוודע באופן נרחב יותר לתל אביב ובייחוד לתיאטרון; בת זוגו אז נהגה להזמין אותו להצגות סיום השנה בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין. מהימים ההם הוא זוכר בעיקר את "שש דמויות מחפשות מחבר" מאת לואיג'י פירנדלו בבימוי רפי ניב. "היו בה מין רגעי חסד כאלה, מציאות של חיים שאפשר לחיות אותם גם אחרת", הוא אומר.
ההצגות בסטודיו של לוינשטיין הותירו בו את רישומן ("זה כל מה שידעתי על תיאטרון בעולם") ועם שחרורו מצה"ל הוא אזר אומץ וניגש לאודישן שם. "זו היתה הפעם הראשונה שהעזתי לעלות על במה, כי אפילו כילד לא יכולתי לקרוא בטקסי יום הזיכרון", הוא מודה. "התקבלתי ולמדתי שם שנה אחת שבה סבלתי מאוד, גם חברתית וגם בלימודים. נתנו לי כל הזמן את ההרגשה שאני לא שייך כל כך, קראו לי בשמות – 'אוטיסט', 'אסטרונאוט'. אז הבנתי שכל עולם המשחק והתיאטרון בכלל לא בשבילי".
בעת לימודיו בסטודיו נהג ברונז לכתוב שירים ולאחר שעזב את המוסד למד כמה קורסים בכתיבה ובפילוסופיה בבית הספר מנשר ואף עמל בו על עריכת כתב עת, שלבסוף לא יצא לאור. בתקופה ההיא עבד כמלצר במסעדה שהמורה האגדי ניסן נתיב היה לקוח קבוע בה. "הייתי מגיש לו כל הזמן את השניצל עם הפירה וכוס התה שלו", נזכר ברונז. "ידעתי מי הוא אבל לא העזתי לדבר איתו על תיאטרון". למרות הטראומה שנותרה בו משנת לימודי המשחק הוא נבחן והתקבל לסטודיו של נתיב בתל אביב. "זה סיוט להיות בכיתה עם 17 אנשים במשך שלוש שנים, אבל איכשהו שם הרגשתי יותר ביטחון", הוא מספר. "גם שם רציתי לעזוב כמה פעמים והם התעקשו שאשאר".
בסטודיו לימדו אותו בין היתר הבמאים אודי בן משה ואבי גיבסון בר־אל וכן מיכאל גורביץ', המנהל האמנותי של תיאטרון החאן. "אריאל בחור אינטליגנטי ויש לו איזו השראה", אומר גורביץ'. "הערכתי אותו כבעל נוכחות: הוא נראה טוב, יש לו קול טוב ופוטנציאל רב מאוד". מ"הרומן שלי עם גאיה", הצגה שגורביץ' כתב והעלה עם תלמידי הסטודיו, ירש ברונז את נעלי הפלטפורמה בגובה 40 סנטימטרים שבהן הוא מתהלך כיום ב"מי רוצה סיבוב על גמל?" ובדמויות נוספות.
גם בעת לימודיו בסטודיו של נתיב לא חדל ברונז לכתוב. "הייתי נוסעת באופניים ללימודים ורואה אותו כותב בפנקס שלו תוך כדי הליכה", נזכרת נעמי לבוב, חברתו לכיתה. "המחויבות שלו לכתיבה היא משהו שאף פעם לא ראיתי והיתה ממש מפלט בשבילו".
החיבור היצירתי החזק ביותר של ברונז בסטודיו, שנמשך לאחר מכן גם כשותפות מקצועית, היה עם מורתו הכוריאוגרפית והבמאית מרינה בלטוב. בלטוב מספרת כי חשה שלאחר שנים הצליחה למצוא יוצר שמבין בצורה עמוקה את החיבור בין טקסט לתנועה שבו היא מרבה לעסוק. בסוף שנתו השנייה בסטודיו הציג ברונז לעיונה חלקים ממחזהו הראשון "הדייר חיימוביץ'", קומדיה בעלת כמה יסודות אוטוביוגרפיים, והציע שכיתתו תעלה אותו בשנה השלישית. חיימוביץ' הוא שם המשפחה המקורי של אביו, שעם נישואיו לאמו אימץ את שם משפחתה. גיבור המחזה, דניאל חיימוביץ', לא רק נושא שם זה אלא הוא אף עולה מאודסה ובן לזוג מטפלים בקשישים, המבקש לשכור דירה שמתנהלת כממלכת שותפים הזויה. "במקום בו אין מקום למלתי אין לי מקום. אני דורש מקום!" אומר חיימוביץ', משורר העובר חקירה צולבת בידי דיירי הבית בנוגע להרגלי קיום המצוות שלו, ממש כשם שעברה משפחתו של ברונז בבני ברק.
 

beatman

Member
המשך 3

ברונז נדרש לכתוב תפקידים ל-16 חבריו לכיתה וזו היתה הפעם הראשונה שבה עלה בניסן נתיב מחזה שכתב אחד התלמידים בזמן הלימודים. ברונז, לבוב ובלטוב זוכרים היטב את האנטגוניזם העז שהתעורר בכיתה בעקבות המהלך התקדימי, אולם ההצגה אכן עלתה ב-2011 (שבה פרצה מחאת הדיור), זכתה לתשבחות ואחר כך גם הוצגה בפסטיבל הפרינג' בוויקטוריה שבקנדה.
"ב'הדייר חיימוביץ'' המכנה המשותף שלי ושל אריאל נבע מהפוזיציה של המהגר ושל אדם שמתעסק באמנות: האם הוא זר לחברה?" מספרת בלטוב. "הכרתי אותו אחרי ההרפתקאות שעבר ושיכולות לשבור בן־אדם, עם אמו חולת הסרטן והחיים בפנימייה. הוא הצליח איכשהו להעביר אותן לדברים אופטימיים כי יש בו הנס הזה, המתנה מאלוהים: יש אמנות בתוכו".
"הדייר חיימוביץ'" המשיכה לרוץ לאחר סיום לימודיו של ברונז, במתכונת מצומצמת יותר, ולצדה הוא שיחק בהצגות פרינג', בהן "המפטי דמפטי" שביימה דינה בליך בתמונע. ב-2012 הזמין אותו המחזאי והבמאי רועי מליח רשף להשתתף בפסטיבל "48/14" בניהולו בצוותא, שבו מחזאים מוזמנים לכתוב בתוך לילה אחד מחזה קצר, שייהפך להצגה מלאה כעבור כיומיים. ברונז השתתף בפסטיבל שנתיים ברציפות. "רוב הטקסטים של אריאל היו מאוד אניגמטיים, אבל תמיד עם מוזיקליות מעניינת", אומר מליח רשף. "הוא לא פחד להגיש מחזות שהשפה והצורה הן הדבר המרכזי בהם. לטעמי יש לו קול ברור מאוד, יש בו משהו מיוחד ומסתורי וזה משתקף במחזותיו".
אחד המחזות שיצר ברונז בפסטיבל בצוותא היה "ארוחה משפחתית", על חקירה משטרתית שעובר ילד בעיצומה של ארוחה. בהמשך פיתח והרחיב את המחזה, הגיש אותו לפסטיבל עכו 2012, ובן כיתתו בסטודיו מתן זרחיה ביים אותו. סמדר יערון, אחת משני המנהלים האמנותיים של הפסטיבל אז, סבורה שההצגה לא זכתה להכרה הראויה. "אריאל הביא שם את הדברים לידי אבסורד, באופן שמזכיר קצת את חנוך לוין", היא אומרת. באותה שנה הוא גם שיחק בהצגה אחרת בפסטיבל, "ולו" שביים מרטין מוגילנר.
ב-2012 גם התחילו ברונז ובלטוב לעבוד על המחזה "בורות", שברונז כתב ושהשניים מביימים יחד, הפעם בהשתתפות שחקנים מקצועיים. זהו מחזה אבסורד על גבר הנידון לתלייה בשל פשעים נגד האנושות ועל מפגשו בבור עם הקורבן שאת משפחתו רצח. "בעבודות של אריאל יש תמיד מקום פוליטי חריף שעטוף בחומר אנושי", אומרת בלטוב. ואכן, גם ב"ארץ פוק" פרי עטו, שהיא לכאורה פנטזיה על מציאות מרוחקת מהיום־יום בבית החולים (לצד היסודות שלה שנלקחו מחוויית הילדות של ברונז), נשזרו סצינות פוליטיות. אחת מהן מציגה שני הלומי קרב המפנטזים על טקס ההלוויה שלהם ומתארים כיצד ראש הממשלה אונס את אמו של אחד מהם.
ברונז מצדו לא מרוצה מהאזכורים של גדולי המחזאים הישראלים בהקשר שלו: "כל דבר בתיאטרון הישראלי שהוא טיפה אחר מושווה ישר לחנוך לוין ונסים אלוני", הוא מוחה. "נראה לי שהבסיס להשוואה הוא בורוּת, בעיקר כי שניהם הושפעו באופן ישיר מצ'כוב, מבקט, מיונסקו. אז כל ההכתרות האלה של 'לוין החדש' או 'אלוני החדש' הן קצת מצמצמות. שניהם גם הגיעו דרך התיאטראות הרפרטואריים לקהלים רחבים מאוד ומהבחינה הזאת אין שום דמיון בינינו. אני באמת חושב שאני הרבה יותר מעניין מהם. לוין היה באיזשהו אופן קצת פרימיטיבי בתפישה שלו. הוא מצא איזשהו בסיס של חיים ונע רק סביבו כל הזמן, יחד עם זאת שיש לו פואזיה יפהפייה ונוגעת ללב. אלוני קצת יותר מורכב ממנו, עולם הדימויים שלו הרבה יותר מופשט ומעניין. אני כמו מתעב אותם בעצם הנוכחות שלהם בתודעה שלי. כמובן שאני נמנע כל השנים האחרונות מלקרוא אותם ולא הייתי רוצה לביים מחזה שלהם. אני מנסה לתפור לעצמי את הנעליים שלי ולא להיכנס לנעליים של מישהו אחר".
למרות אמירה זאת, אשתקד הוא נכנס לנעליה של מורתו האהובה רחל שור, שמתה בקיץ 2014, והחל ללמד בסטודיו של ניסן נתיב קורס העוסק במשחק בסצינות שייקספיריות. "גם בהיותי מורה שם אני מנסה ללמד את התלמידים לחתור נגד המקום, לא להאמין למורים שלהם, להטיל ספק בכל מה שהם לומדים ולרצות דברים אחרים מלבד פס־הייצור לתיאטרון הרפרטוארי. הזמן יגיד אם זה עבד או לא", הוא אומר.
הרצתן במקביל של "הדייר חיימוביץ'", "בורות" ו"ארץ פוק" בצוותא ובתמונע בתל אביב וכן בערים נוספות - שלוש הצגות פיזיות מאוד ומלאות תנועה שיצרה בלטוב - הובילה אותה ואת ברונז להקים ב-2014 קבוצת תיאטרון משותפת, "ברונז־בלט", שתאגד את שלושתן. במסגרת זו הם גם העלו בשנה החולפת עם תלמידי שנה ג' בניסן נתיב את "אני דניאיל חארמס", שבלטוב ביימה וברונז כתב לפי סיפוריו, שיריו ומערכוניו של הסופר הסובייטי בן המחצית הראשונה של המאה ה-20, דניאיל חארמס. "אריאל מאוד אוהב את חארמס ובמפגש הראשון שלנו הוא מאוד הזכיר לי אותו", מספרת בלטוב. "אני אוהבת את השפה האבסורדית העשירה שלו, שאנשים רואים בה את ההשפעה של חנוך לוין ואני רואה את ההשפעה של חארמס. הוא מצליח להביא את הגרעין שלו, את הלב שלו. הוא מיוחד כי בפואטיקה שלו הוא מביא את הדברים הפרדוקסליים שבעצם הם אמת. מהפרדוקס שלו הוא מספר על האמת הכי מדויקת". ההצגה, כמו "פאפולה", מחזהו החדש של ברונז שאותו גם יביים, תעלה בבית הפרינג' שתנהל בלטוב ושייפתח בפברואר הקרוב כחלק ממתחם הסטודיו החדש של ניסן נתיב ביפו.

השתנות קבועה
בשנה האחרונה נכנסה גם דמותו של הגמל המפחיד והפטפטן מערבי הפרפורמנס "מי רוצה סיבוב על גמל?" אל חייו של ברונז. הגמל התפתח מהופעותיהם של ברונז ושל המוזיקאי גלי קנר בבר אנה לולו ביפו, שבו עבד ברונז כברמן, שנהפכו עם הזמן לאירוע קאלט בעל קהל קבוע. כיום זהו ערב הנמשך שלוש שעות וחצי, בווליום גבוה למדי, ובו קורא ברונז ממחשב נייד הניצב מולו: מקטעים ממחזות שלו דרך סיפורי זוועה ששמע מאביו על עבודתו כמטפל סיעודי ועד קטעי ספוקן וורד ומשחקי מלים אינסופיים. בליל קיץ מהביל באוגוסט השנה השתלב הבליל הקולי המרשים של הדמות האנדרוגינית בסגול בעשן הסיגריות בבר.
קנר מספר כי את המוזיקה הוא מחבר ומנגן באופן ספונטני בעת שברונז קורא את מלותיו מהמחשב הנייד ומבלי שיתאמו זאת מראש. את התלבושות הגרנדיוזיות שלגופו של הגמל, הנועל תמיד את נעלי הפלטפורמה ההן בגובה 40 סנטימטרים וכיסויי ראש ססגוניים, מעצבת לכל מופע ענת מרטקוביץ', שגם עיצבה את התלבושות ל"אני דניאיל חארמס" ול"Love the Juice". "הרעיון הוא ליצור דמות קברטית, מופרכת, לעתים מיליטריסטית, לעתים מקאברית, תמיד קאמפית, מעורבבת מגדרית ומוגזמת, מוגזמת, מוגזמת", אומרת מרטקוביץ'. "אריאל הוא פרפורמר בעל המון כריזמה ואני תמיד צוחקת עליו שרק הוא יכול להסתכל על בגד גוף רשת עם פרנזים ונצנצים והדפסים ולומר שזה לא מספיק. אנחנו מדברים על איזה סוג של דמות בא לו להיות, יוצרים בסיס לתלבושת ואז מוסיפים לה את ההתאמות".
כיצד התפתחו הנטיות האקסהיביציוניסטיות של ברונז, שמופיע על כל הזמנה ל"מי רוצה סיבוב על גמל?" וכן בתמונות מהמופע החדש בעירום מלא, כשרק כיסוי קטן כלשהו מכסה את מבושיו? "החשיפה היא אקט שכמה שלא מסתכלים עליו כאיזשהו תהליך רוחני או מטאפיזי, הוא הדבר הכי צהוב שיכול להיות", הוא מודה. "אני מכוון לפרובוקציה. אני חושב שכל אקט אמנותי צריך להיות מכוון לפרובוקציה. אפשר לכוון בלי להתפשט, אבל הפרובוקציה היא כמובן האמצעי, לא הדבר עצמו. אני רואה בפרובוקציה כלי אמנותי".
 

beatman

Member
המשך 4

באחרונה קיבל שיחת טלפון מפתיעה מאחותו החורגת, שנדהמה לראות בפייסבוק את תמונותיו החושפניות. "לא דיברתי איתה עשר שנים, היא גרה בניו יורק ואנחנו בקושי מכירים", הוא מספר. "היא אמרה ששם המשפחה שלנו ידוע באודסה ושאני מבייש אותו, ודרשה שאסיר את התמונות או שאחליף את השם".
בחצי השנה האחרונה נמצא ברונז, שלדבריו נמנע מלהגדיר את הנטייה המינית שלו, בזוגיות עם הכוריאוגרפית והבמאית עידית הרמן, המנהלת האמנותית של תיאטרון קליפה שגם יסדה את המקום יחד עם בן זוגה לשעבר דימיטרי טולפנוב, שמת בפברואר האחרון. לכבוד בכורת "Love the Juice" העניקה הרמן לברונז שרשרת מוזהבת קטנה בצורת ארץ ישראל, וכעת היא מלווה אותו אמנותית בפרויקט המסקרן והאקטואלי שיעלה בבית העיר בתל אביב בדצמבר: המקום יוגדר כ"מתחם סגור" של אמנים שמאלנים רדיקליים, שמתוקף 'התקנות החדשות' של משרד התרבות נכלאו שם כדי שניתן יהיה לשלוט בהם, וישתתפו בו יוצרי תיאטרון, אמנות פלסטית, מחול ומיצג. הקהל יוזמן לסייר בחללי הבניין ולצפות באמנים הכלואים בפעולה. "הזמנתי את אריאל ליצור עבודת סולו בקליפה מתוך אמונה שלמה ביכולת התנועה הפנומנלית שלו", מספרת הרמן, "מאוחר יותר ואפילו מאוחר מדי גיליתי שהוא גם כותב ושקשה מאוד לסתום לו את הפה".
למרות הביקורת שלו על הנעשה בישראל, נראה שברונז גם לא ממהר להגר למקום אחר בעולם שבו יוכל להמשיך וליצור. "בית", כפי שהוא רואה את המונח, הוא בהכרח מקום מופשט שמצוי בתודעתו בלבד. "לא חסרים מקומות לברוח אליהם בשביל עוכרי ישראל כמוני", הוא אומר, אבל לדבריו, "אני הכלב הזה שקשרו לו קולר עם חבל מהמלונה שלו, ושאחרי כל כך הרבה שנים שבהן רצה לקרוע את החבל ולפרוץ את הגבולות, כשהחבל כבר מוסר, הוא ממשיך להגיע עד לאותם גבולות של החבל שאיננו ולא יכול לחצות אותם".

אתה עדיין מחפש שייכוּת, בכל זאת?
"אני מחפש להמשיך לעבוד. בכל מקום שבו מתאפשר לי להמשיך לעבוד בו - ליצור, לכתוב, לשחק - זה הבית שלי. הבית שלי נמצא בתוך המוח שלי. הבית בשבילי תמיד היה מקום לצאת ממנו, כך שבכל מקום, גם כשאני מוצא את הבית אז הביטחון הזה משרה עלי איזושהי תחושה של התייבשות, התקשות, איבוד הגמישות המחשבתית. נראה לי שככל שיהיו יותר סתירות שאוכל לחיות איתן אז יהיה לי מקום שיהיה בית בשבילי. במקום שיהיה חד־משמעי יהיה לי קשה מאוד לחיות, כי הוא יהיה מוחלט. נראה לי שזאת אשליה נורא גדולה – להאמין במשהו באופן מוחלט, גם אם זה להאמין ביצירת תיאטרון. גם ביצירה שאני מעלה עכשיו, כאשר אני מבצע אקט שמהלל את מדינת ישראל ודרך זה מבקר אותה ומכפיש אותה אם נרצה, אני עדיין רואה בזה איזה דג רקק בים, שאין לו שום אחיזה במציאות או יכולת לשנות אותה. זה משפיע עלי, זה משנה אותי. עד לפני שנה או שנה וחצי לא הייתי מעלה תמונה שלי בעירום, לא היתה לי אפילו מחשבה כזאת, ופתאום זה נהיה משהו. אם יש איזושהי אידיאולוגיה אצלי בחיים, אז היא נזילה. הדבר היחיד שקבוע אצלי הוא היכולת להשתנות, או לפחות הרצון להשתנות, הצורך להשתנות".

-------------------------------------------
http://www.haaretz.co.il/gallery/theater/.premium-1.2757437#hero__bottom
 
עוד אחד שההתיימנות והתפנית הפטריותית יותר

ביחס לשנות ה-90 שהמדינה עשתה בעשור האחרון שברה לו את הלב. הוא עכשיו בן 31 והיה בן 5 או 6 כשעלה, ז"א שהוא עלה ב-1990 או 91', ושנות הילדות הכי קריטיות להתהוות האישיות הבוגרת נפלו אצלו על שנות ה-90 העליזות, על כל הלכי הרוח ההרסניים דאז, שהוא בתור ילד קיבל אותם כמובנים מאליהם והפנימם טוב מאוד. במישור החברתי רוח התקופה ההי היה שלילת כל אידאולוגיה שהיא, ה"אידאולוגיה" היחידה שהעלו אז על נס והעריצו עד בלי די הייתה אידאולוגיית "הכיס שלי" ו"הקיבה שלי", כל מי שביטא רגשות פטריוטיים ולו מזעריים ביותר נשפט כאידיוט ולא בוגר דיו, המשפט "מדינת ישראל על הזין שלי" התקבל אז בהבנה (במיוחד אם אתה צבר) ולקום למשמע "התקווה" היה אז לשים את עצמך ללעג. כנארה שהאווירה כזאת נוצרה בהשפעת ההתפתחויות במישור הפוליטי, תקופה של הסכמי אוסלו כשישראל הייתה בכיוון של התפרקות מהירה מנכסיה אבל האווירה בציבור הייתה של שלום הממשמש ובא וציפיה עזה לנורמליות, לסוף עידן הכוחנות והאוריינטציה הצבאית הישראלית, "המיליטנטיות", שאוטוטו נחיה בשלום עם שכנינו כמו מדינות אירופה וכל הפטריוטיות המיושנת הזאת היא דבר בזוי ביותר, שהתאים אולי לתקופת המדינה שבדרך אבל עכשיו זה לא יותר מהמפלט האחרון של הנבל. גם במישור החברתי הפנימי רוחות השמאל משלו בכיפה, שהתבטא למשל בוויתור על כור ההיתוך וקיבוץ הגלויות והכרה וקבלה מלאה של השונות האתנית של אוכלוסיית העולים מליבת החברה, למעשה לפי ההשקפה הזו מהמדינה והחברה היה מצופה לראות את העולים כזרים בני עם אחר ולהתייחס בהתאם, כל הפיטפטים של התקופות הקודמות על היהודים והיהדות והציפיה לחזרת אחים נזרקו (לפחות ככה זה היה נראה אז) לפח האפשה של ההיסטוריה כשטויות אידאולוגיות שאבד עליהם הכלח, והוכר שעליה והגירה היינו הך הם. אותו הדין הוא של ארץ ישראל והציונות, החברה למעשה ויתרה אז על ארץ ישראל, אנשים נמנעו לדבר אז על ארץ ישראל כמו שלא מדברים על חבל בביתו של מישהו שהתאבד בתליה, האווירה הייתה שערבים סוגרים עלינו מכל כיוון, ואנשים חיו בתחושה של חיים במדינת-עיר, ואפילו להעלות על הדעת מחשבות על ייהוד מכוון של שטח כלשהו, אפילו הגליל והנגב, היה אז כמו כפירה בעיקר שבל תעלה על דל שפתיים. הערבים הלכו אז זקופי קומה ונשאו את זהותם בגאון, ואילו היהודים הלכו שפופי ראש והעדיפו לא לדבר הרבה על זהותם מרוב בושה.
בתקופה האחרונה הרבה אנשים שגדלו אז כילדים ופיתחו השקפת עולם בהתאם מרגישים הנבגדים, הם רואים את עליית קרנן של הפטריוטיות, הלאומיות והדתיות, שאגב, מאפיינת לא רק את ישראל, זה קורה בכל העולם, כעליית הפשיסטיות, הלאומנות הגורמת לשנאה ומלחמות, ועליית כוחות החושך והקנאות הדתית. הם מרגישים מאויימים, שכאילו העולם המוכר, הנאור, המודרני והטוב נשמט להם מהידיים, ומחזות הכי מזוויעים משתי מלחמות העולם מאימות לקום לתחיה. הרבה מאוד אנשים שהשליכו את יהבם בהתפתחויות החברתיות והמדיניות אז בשנות ה-90 (למעשה מסוף שנות ה-80 עד תחילת שנות ה-2000) חיים כיום באחזבה ותסכול תהומי...
 

beatman

Member
איפה זה היה כך ?

אני דווקא נתקלתי לראשונה בתופעות פוסט מודרניות חריפות כפי שתיארת של שלילת לאומיות, יחס שלילי לזכות היהודים על הארץ ושחיטת פרות קדושות בנושא ציונות, עליה וכו' רק מתחילת שנות ה-2000 בצורה די מזערית שהלכה וגדלה.
&nbsp
אני זוכר את ישראל של תחילת ואמצע ה-90' יותר יהודית ולאומית, אף אחד לא העז אז לכנות נפנוף בדגל, חגיגת יום ירושלים או שירות בצה"ל בתור לאומנות או פאשיזם.
גם את המילה כיבוש שמעתי פעם ראשונה בתחילת ה-2000.
אולי היו בתחילת ה-90' כל מיני צעירים אבודים כמו אביב גפן ששרו דברים הזויים, אבל הם נחשבו שולי החברה.
 
פספסת


הכיבוש היה מאז ומתמיד.
בהתחלה (החל מ-67) זו היתה מילה נפוצה, "נורמלית", שפשוט תיארה את המצב מבלי להתבייש בו כלל: ברור, אנחנו כבשנו, ברור, האוכלוסיה שם חיה תחת כיבוש שלנו. זו בכלל לא היתה מילת גנאי! אמרנו אותה בחופשיות ובגאווה.
למשל, כשהיה המקרה של כביכול הרעלת תלמידות פלסטיניות בעקרבה (כאילו ריססו שם משהו), העיתונות הממסדית שלנו כתבה בלעג: "איזו "הרעלה"! סתם יש להן אלרגיה לכיבוש"!
רק אח"כ תפסנו שכיבוש זה נשמע פויה, זה כאילו אנחנו מדכאים מישהו, אז החלפנו את המילים "שטחים כבושים" ל"שטחים משוחררים" (מתושביהם?) או לפחות "שטחים מוחזקים", ולבסוף עברו ל"יהודה ושומרון", כדי שלא יצוצו שאלות (וחובבי התנ"ך אכן לא הציעו לכנות את אשדוד ואשקלון "ארץ פלשת" לפי אותה אנלוגיה). עכשיו הוסיפו גם "בנימין".
זה בנוגע למילים. אבל הסטטוס הרשמי של השטחים שנכבשו ב-67, למעט מזרח ירושלים והגולן שסופחו רשמית באופן חד-צדדי, הוא: כיבוש צבאי. הריבון הרשמי מבחינת החוק הישראלי הוא הצבא הישראלי. כשרוצים להפוך שם מכללה לאוניברסיטה, דרוש אישור אלוף הפיקוד.
 

beatman

Member
הכיבוש הוא פעולה צבאית, ברור שבמלחמה כבשנו שטחים

אך אף פעם לא היה נהוג להשתמש במילה זו עד תחילת שנות ה-2000. (אני אישית לא זוכר).
תמיד היה את הכינוי "שטחים", יהודה ושומרון וחבל בנימין/עציון/הר חברון וכו' היו גם קיימים תמיד.
הממשל הצבאי האזרחי כיום(מאז הסכמי אוסלו) הוא בשטחי C בלבד.
לפני הסכמי אוסלו הוא היה על כל יו"ש
 
יש למילה שתי משמעויות: המצב

של שלטון צבא כובש, והפעולה שהביאה למצב זה. כלומר: פעולת הכיבוש, ומצב הכיבוש.
רשמית, המצב הוא בדיוק כפי שתיארתי, גם אם לא שמעת. לא משנה אם A או B או C או רצועת עזה - בכולם הריבון הרשמי הוא הצבא הישראלי, הוא המחליט מי יוצא ומי נכנס, מה מותר ומה אסור. בחלק מהשטחים ישנה אוטונומיה בלבד, יעני שלטון מקומי, וזה הכל. זה כולל גם את עזה ממנה כביכול "יצאנו".
 
אתה מגזים,

השלטון הפנימי בעזה ושיטחי A הוא עצמאי לחלוטין. ברור שאישויות אלה הן לא מדינות עצמאיות ואנחנו מפקחים על מדיניות החוץ שלהן, או במובן הרחב אפילו יש לנו שליטה מסוימת (אם כי היא ממש רחוקה מלהיות מוחלטן, האישויות האלה הן סמי-עצמאיות ובגדול אינן כפופות למרות ישראל) על מגעיהן עם העולם החיצון, אבל מבחינת הפנים חמאסלנד והדוכסות אבו-מאזן מתנהלות באופן עצמאי לחלוטין עם כל המאפיינים של מדינה מתפקדת, ואפילו במובן הביטחוני, ולגבי עזה זה נכון ביתר שאת, כך שהמרכאות במילה "יצאנו" לדעתי מיותרות לגמרי.
 
"פנימי", "סמי עצמאיות", "ישויות",...

לכל שכונה קטנה בעולם יש "שלטון פנימי".
שים לב: דיברתי רק על ההגדרות הרשמיות של הסטטוס והריבונות, בלי להתייחס למידת "החופש הפנימי".
מבחינה זו אף אחד לא "יצא מעזה". סבתות מאירופה אינן יכולות להפליג לעזה. זזה כמו הסוהר שיצא מהתא, אך השאיר את הדלת נעולה מבחוץ.
ה"יציאה מעזה" היתה תרגיל מבריק של שרון: גם "יצאנו", גם "כואב מאוד", גם "קשה מאוד לעקור", וגם ממשיכים לשלוט מבחוץ: רוצים, מאפשרים העברת המשכורות לפקידים בעזה, רוצים - לא מאפשרים. רוצים - מאפשרים לדייגים בעזה להתרחק כמה מטרים לים, רוצים - לא מאפשרים. רוצים - מרשים לעזתים להקים נמל או תחנת כוח, רוצים - לא מרשים. כשהגזרה יותר מדיי רגועה "מחסלים" להם איזשהו "בכיר מבוקש", כאשר התגובה ידועה מראש. מצד אחד "לא מכירים" בשלטון ("הפנימי" של) החמאס, ומצד שני מטילים דווקא עליו את האחריות על ירי לשטח ישראל מידי ארגונים יריבים, שהחמאס מנסה לחסל אותם. בדיוק כמו שישראל "מטילה על ממשלת סוריה" את האחריות לירי מידי המורדים, הנלחמים נגד ממשלת סוריה.
 

beatman

Member
כשהגזרה יותר מדיי רגועה "מחסלים" להם איזשהו "בכיר מבוקש"

כלומר ישראל לטענתך סתם ככה בכיף שלה מחסלת מישהו ?
&nbsp
חמאס מנסה לחסל יריבים ? רוב הארגונים פועלים בהסכמה ובשיתוף פעולה עם החמאס.
 
נסה לגוון את מקורות המידע שלך,

לשמוע דעות שונות, ואז להגיע למסקנות עצמאיות.
לא "בשביל הכיף", אלא כאשר נשקפת סכנה להתקדמות להסדר מדיני.
כאשר מתגבברת הפעילות הדיפלומטית בעולם בנושא שלנו, מתגברים הלחצים להגיע להסדר עם הפלסטינים, או לפחות להסביר הגיונית ומוסרית את המצור על עזה (ש"יצאנו ממנה"), אז מחממים בכוונה את הגזרה כדי שיהיה ניתן לומר: אתם רואים! מפגיזים אותנו! אין עם מי לדבר! זכותנו להגן על עצמנו!
 
גם אם הנתונים שלך נכונים, ואני בספק גדול בכך,

ישראל נתונה במצב גיאופוליטי לא פשוט כלל וכלל, ועליה מוטלת משימה לשרוד לטווח ארוך במציאות של חניקה דמוגרפית וקשירת ידיים בכל הנוגע לאמצעים שניתן לנקוט. סביר להניח שמקבלי ההחלטות הם לא אנשים טיפשים והם מבינים את הסכנות לטווח הארוך שאליהם נתונה ישראל. אני בטוח שהקמת מינת טרור בשטחי יהודה ושומרון או עצמאות צבאית מוחלטת לחמאסלנד תהייה קץ החזון הציוני. בימים קשים אלה צריך להיות מאוד פיקח כדי לנהל את המדינה הקשה הזאת.
 

beatman

Member
כלומר , בכוונה מחסלים איזה פעיל טרור בשביל אינטרס מדיני

אותם פעילים לא עסקו בטרור ולא תכננו פיגועים, אלה תירוצים של הממשלה בשביל להצדיק את החיסול ?!
&nbsp
קונספירציות הזויות...
דווקא מבחינת מקורות מידע, אני די נמצא בעניינים ויש דברים שהשתיקה יפה להם
.
לא פעם היה מידע מודיעיני אמיתי לגבי מחבלים שבהמשך יורטו לפני שהצליחו לממש את תכנונם.
&nbsp
 
הכי קל זה לעשות דמוניזציה לאויב,

להתעלם מהעובדה הפשוטה שגם לו ישנם אינטרסים, לאו דווקא לבצע פעולות טרור, ואת כל מה שאינך מאמין בו לכנות "קונספירציות הזויות".
 
והאינטרס המהותי שלו

זה הבטחת המשך קיום הסכסוך, כדי שתקציבי העתק של האיחוד האירופי ומכל העולם ימשיכו לזרום, וכדי שישמר מצב של גם בתוך ישראל וגם ישות עצמאית שמתקיימת בנפרד, כדי שהפלסטינים יוכלו להרוויח 5000 - 6000 שקל בישראל ולקנות פחית קולה בשקל ברמאללה.
 

beatman

Member
האויב עושה דמוניזציה לנו

בוודאי שיש לו אינטרסים, החשוב שבהם הוא השמדתנו.
מה שהזוי אני אכנא בתואר הראוי לו.
 
למעלה