ראיון עם האוליגרך מיכאיל פרידמן

ראיון עם האוליגרך מיכאיל פרידמן

שימו לב לחלק הראשון המתאר את תלאותיו בתקופה הסובייטית (סוגיית המגורים וכו'). וואו, איזו מדינה דפוקה זו הייתה.
http://snob.ru/selected/entry/99294
 

איליה40

New member
אתה כרגיל מעוות

במה בדיוק המדינה דפוקה? נניח בחור מקרית שמונה שגדל בבניין שיכון שעלות הדירה שם כיום בשיא הבועה 300,000 והוא רוצה להיות בת"א. אז נניח לא התקבל לאונ' ת"א וסיים מכללה, שים לב, חינם אינכסף, ועוד קיבל מ"המדינה הדפוקה" מילגה בגובה שכר מינימום ומקום במעונות, שוב חינם אינכסף. סביר להניח שהבחור שלנו מבניין שיכון בקרית שמונה לא היה מגיע אפילו לשלב הזה, כי סיפור כזה הוא לא על ישראל. הלאה... מישהו יתן לו דירה בת"א בשווי 2 מיליון? אז הוא קיבל "מהמדנה הדפוקה" חדר בפ"ת. וכך קשה לי להבין מה כאן "דפוק" יותר בהשוואה למציאות בו אתה חי.
 
אני מודע לקיומו של התסביך הספציפי שלך

שנשמע ככה: "כמה חבל שעליתי ארצה בתחילת שנות ה-90, אחרת הייתי מפריט את דירתי על 1000 ספרי היהדות שלה והייתי הופך למיליונר". איליה, אתה פתטי. תחזור לראיון עם פרידמן, תקרא את ראשיתו ותאמר לי האם במדינה מערבית המצב היה זהה (קרי, הצורך במאמצי-על כדי לעבור ממקום א' למקום ב').
 

איליה40

New member
מנסה לעשות לי דיאגנוזה באינטרנט?


לפעמים נדמה לי שאתה טרול שחי אי-שם בארה"ב, גרמניה או אפילו באוקראינה, אך לא בישראל. במדינה מערבית ששמה ישראל השגת קורת הגג קשה פי כמה וכמה בהשוואה לאותה "המדינה הדפוקה" שאתה נוהל ללעוג לה. אילו מאמצי-על יידרשו לאותו יוצא קרית שמונה שערך נכסו לא מגרד את מחיר הבלטה בת"א להשיג שם דירה? ואני אומר לך שזה לא יהיה שלמון צנוע באיזו לשכה. זה חייב להיות הון עצמי של כמיליון ש"ח (שאותו צריך לחסוך בעמל קשה כ-10-15 שנה) ולקיחת משכנתא מפלצתית ל-30 שנה הבאות. כול זאת בהנחה שיש לאותו בחור קביעות והוא לא יפספס אף תשלום בתקופה הלא קצרה הנ"ל. ואני כמובן לא מדבר על שכונות טובות בעיר. סתם דירת שיכון 3 חדרים במקום בינוני. תבין דבר אחד: אין כאן סנטימנטים וארוכות חינם. לכן הייתי ממליץ לך לחדול מדמגוגיה בגרוש (לעבור ממקום א' למקום ב') ולהתחיל להבין את המציאות.
 
אתה מגזים בפראות

הייתי עד לעשרות מקרים של שדרוגי דיור באופן הבא: קונים דירה או בית צמוד קרקע באופקים בתחילת שנות ה-90, עם כל הסבסודים והמענקים, משביחים את הנכס, מוכרים, עוברים לבאר שבע/אשדוד/אשקלון. קונים דירה, כעבור כמה שנים מוכרים ברווח, עוברים עיר יותר מרכזית.
&nbsp
אבל זאת לא הנקודה. הבאתי לך דוגמה של מדינה דפוקה שבה נדרשו מאמצים לא אנושיים על מנת לקבל прописка או להתקבל לאוניברסיטה נחשבת אם המוצא שלך הוא פרובלמטי. במקום להודות באמת, אתה מתחיל לספר לי על המשכנתא בישראל. מה הקשר? אתה יודע מה, אפשר גם כל החיים לחיות בשכירות, אף אחד לא מת מזה, והעיקר, להיות חופשי, להתנייד מעיר לעיר מבלי להזדקק לחסדי השלטונות.
&nbsp
אני גם יכול לספר לך מסכת הייסורים שעבור הוריי כאשר ניסו להחליף את דירת שני החדרים השיתופית (יענו, коммунальная квартира) פלוס דירת החדר העלובה שבה התגוררה סבתי ז"ל בדירת שני חדרים נפרדת. אתה יודע שאבא שלי אפילו התגרש פיקטיבית מאימא שלי לצורך ביצוע העסקה ואח"כ התחתן בשנית עם השלתה?
&nbsp
איליה, השקפת העולם שלך היא מעוותת מן היסוד. גרת בבועה מוסקבאית צרה שלא שיקפה אפילו את מצבו של מוסקבאי מצוי, ואתה מסיק מסקנות על סמך החיים בתוך אותה הבועה שלא שיקפה כלום פרט למצב יוצא דופן.
 

איליה40

New member
אתה מספר סיפורי מעשיות

עזבת את המדינה דפוקה בגיל הרך, אין לך שמץ של מושג מה היה שם ואתה מנסה להשלים באופן מגמתי את המידע מהבלוגים ומוויקיפדיה.

אז נכון לסיים מכללה זו לא הייתה דרך המלך לעבור מפריפריה למוסקווה. דרך המלך הייתה להתקבל לעבודה מעודפת כגון נהג אוטובוס, ולא הייתה כול בעיה למצוא עבודה כזאת, והיא סירדה ברגע את עניין הרישום. ואחר כך היה אפשר לעמוד בתור לדירה סוציאלית לגמרי בחינם, והתור הזה אומנם היה לא קצר, אך אין מה להשוואתו לניסיון לייצור כאן הון של 2 מיליון פלוס. ומי שלא רצה להמתין בתור שנים רבות היה יכול להצטרף לקאוופרטיב. משכורתו של נהג אוטובוס הייתה 400 רובל. דירת קאוופרטיבית עלתה כ-40-30 משכורות כאלו.

ומי שלא רצה להיות נהג אוטובוס או בנאי אלה צייר אוונגרד גם יכל להישאר במוסקווה לגמרי בחינם. להיתקבל למשרה של מנקה חצר, ואז היה מקבל חדרון, אפילו בצנטרום של הצנטרום.

ואתה מתעלם מעוד מספר גורמים. למשל האים איכות ההשכחה התיכונית בקרית שמונה היא כזאת שתאפשר להתקבל לאונ' ת"א מבלי שתהיה גאון הדור? תאמין לי, זה חסם רציני הרבה יותר מאשר הסעיף ה-5 הידוע לשמצה.

בגדול אפשר להסכים, המדינה הייתה דפוקה, היו שם בעיות רבות וקשות. אבל ניידות חברתית שם בכול זאת הייתה טובה יותר מאשר בישראל של היום.
 
ספר לי על הניידות החברתית של חברי הקולחוזים למיניהם

http://www.kommersant.ru/doc/1147485

איזו ניידות חברתית הייתה ליהודי מן השורה? להפוך ממהנדס למהנדס בכיר או אפילו לראש צוות המהנדסים, כמו במקרה של אימא שלי ו... זהו. הנה עדות טיפוסית:

Иван Толстой: Общая причина эмиграции людей, тем более в 1970-е годы, в общем понятна и без объяснений. Что было в вашем случае?
Наум Сагаловский: В моем случае это был государственный антисемитизм. Я получил образование, дорос до каких-то вершин допустимых, будучи инженером, но я понимал, что моим детям светит примерно то же самое, что светило мне, чтобы избежать этого дела, я просто уехал. И была возможность эмигрировать, я уехал с детьми. У меня старший сын доктор наук, физик, младший сын больше занимается бизнесом. В общем, они стали теми, кем хотели. Я не стал тем, я больше тяготел, может быть, к филологии, но не было никакой возможности поступить в университет, я стал инженером и честно отработал свои 40 с лишним лет.
http://www.svoboda.org/content/transcript/27182446.html
 

איליה40

New member
אני גדלתי בסביבה של יוצאי קולחוזים

ותאמין לי, הקולחוז וגסות הרוח שהייתה שם (שיכון פרולטריון בקצה מוסקווה) היו גרועים מהערים הפריפריאליים. תגיד לי, האים אצליכם ניגנו הרמוניקות? אלנו ניגנו. האים אצלכם שכבו מאות שיכורים ליד הפאב השכונתי כמו במכשב של כלבי הים? אצלינו שכבו. ואיך כול הקולחוזניקים הללו (ומדובר במיליונים) הגיעו למוסקווה? ואם תיקח בחשבון את לנינגרד, גורקי, סברדלובסק, קייב, הרי מדובר במאות מיליוני קולחוזנקים. ואיך קרא שהקולחוזים התרקנו מאנשים? איך קרה שבתחילת המשטר הסובייטי הכפריים היוו כ-90% מאוכלוסייה וקראת סופו כ-10%? תחשוב על זה.

והקישורית מרדיו סבובודה שאתה מנסה לדחוף... אני מגדיר זאת צווחנות פסיכותית (кликушество). ומדוע? כי הרי בדיוק אותה התלהמות ניתן לייצור מהמציאות הלא תמיד קלה בארה"ב למשל. ואילו מטעמים אפשר לעשות מהמציאות כאן ...
 

איליה40

New member
אין כול ספק קל שבקלים שבממוצע טוב יותר להיוולד בארה"ב

ושלא יהיה ספק ישראל עם כול בעיתייה היא מדינה מתוקנת יותר מרוסיה וכול שכן ברה"מ. אבל זאת ממוצע, מבט כללי. ואם יורדים לפרטים קטנים - מתגלים כל מיני דברים לא נעימים. נניח כיום אתה ברוך השם בריא, עובד, מרוויח. יש לך כסף לשכור דירה, ואם ההורים דאגו לכם להון עצמי - אפילו לקנות. אבל אין לך מושג מה עלול לקראות לך אם חלילה וחס תיחלה או לא עלינו תיפצע. אין לך מושג אילו שבע מדורי גהינום תצטרך לעבור בביטוח לאומי ע"מ שיכירו בנכות (לא עלינו) ובחברות הביטוח ע"מ לקבל את מה שמגיע לך. אין לך מושג לאיזו חרפת רעב מגיעים כאן האומללים שתלויים בחסדי ביטוח לאומי, ורווחות למיניהן. אתה בתור אדם דתי בטח אומר את תפילת השחרית מדי בוקר. גם אני, בתור אדם חילוני כול בוקר שקם שולח לבורא עולם את תודתי. תודה לך שאתמול לא חליתי, ולא נפצעתי, לא פותרתי מעבודתי וכך היום אוכל להמשיך לעבוד היום, לשלם משכנתא, לא אזרק עם ילדיי הקטנים לרחוב והם לא יהיו רעבים. ותאמין לי, בברה"מ - עם כול המגרעות הענקיות שלה - זה לא היה כך.
 
מה הקשר?

לחלות ולהיפצע אפשר היה גם בברית המועצות. הסבירות שאזרח סובייטי היה פוגש חבורת פושטקים, נפרד מהארנק וזוכה במספר לא מבוטל של אחוזי נכות, הייתה גבוהה יותר מאשר הסיכוי להידקר בידי מחבל ערבי בארץ, שלא לדבר על הרמה הירודה של הרפואה הסובייטית. כשמפטרים מישהו, משלמים לו דמי אבטלה. אם המישהו הזה לא עומד בתשלומי משכנתא, לא זורקים אותו מיד לרחוב, אלא רק אחרי חצי שנה פונים להוצאה לפועל, ואז מתחילה לה סחבת משפטית מפותלת. בנוסף, צריך מאוד להתאמץ כדי לגווע ברעב, עם המספר העצום של בתי תמחוי למיניהם, עמותות שמחלקות חבילות מזון או סתם מקומות כמו שוק הכרמל שבו בסוף היום העולים הטריים מברית המועצות היו זוכים בארגזים שלמים של פירות וירקות באיכות סבירה עד מאוד.

אגב, באותה ברית המועצות הזמר המפורסם מארק בֶּרְנֶס כמעט והגיע לפת לחם לאחר שהסתבך עם השלטונות, ונאסר עליו להופיע עד להודעה חדשה. גורל דומה היה מנת חלקם של אנשים אחרים, שההסתבכות שלהם הייתה אידיאולוגית, כמו אלכסנדר גאליץ', למשל. מילטון פרידמן בספרו Capitalism and Freedom מנתח היטב מצבים כגון אלו: כשהכול נמצא בשליטת המדינה, המדינה הופכת לכלא אחד גדול.
 

איליה40

New member
אם אני או אתה

נפתח את הפה כמו גליץ' בזמנו - שנינו נעוף מעבודיתנו ואז גם הרווחה ביטוח לאומי לא יעזורו. וזה לאו דווקא בישראל, בכול העולם. גם בארה"ב למי שמשרתו יקרה לו - יודע לשמור טוב טוב על פיו. תחשוב על זה ואל תהיה מתלהם נאיבי ובזמנך החופשי תקרא את זה:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Salaita
 
בארה"ב זמרי המחאה למיניהם רק הרוויחו

החל מג'ים מוריסון שעשה את מה שבא לו, לכל היותר היה נעצר למספר ימים, משתחרר בערבות וממשיך. על סלאיטה קראתי בבלוג של דני אורבך, מדובר במרצה פרו-פלסטיני על גבול אנטישמי. אין קשר בינו לבין הגבלת חופש הביטוי, האיש הוא סתם שקרן ודמגוג.
 

איליה40

New member
צ'מע...

אני מתכוון ל-א' ואתה מעוות את זה ל-ב'. בעיניי כמובן עמדתו האזרחית של גליץ' יפה פי כמה וכמה מההפלצות של סלינתא או חיצרוני או איזה צווחן רדוד אחר. אבל אלו טעמיי האישיים וכנראה גם טעמך. ואתה מבלבל בינם לבין העובדה הבסיסית שלכול חברה יש קווים אדומים. במקרה של ברה"מ זה היה כך, במקרה של ארה"ב - אחרת.
 

lEchoesl

New member
אבל היום זה לא שנות ה90...... היום 2015 וכול שנה מחירי הדיור

עולים... והיום הם גבוהים באופן מפלצתי.
 

lEchoesl

New member
יש לי כמה שאלות לשאול כי לא הבנתי כמה דברים

1. איך אפשר לסיים לימודים בחינם בישראל באוני/מכללה וגם לקבל מעונות לגמרי בחינם? בחיים לא שמעתי על זה.
2. למה אתה חושב שתושב קריית שמונה אין לו מצב להתקבל ללימודים באוני/מכללה ולהגיע ל''מצב כזה''? [גם לא ממש הבנתי לאיזה מצב התכוונת]?
3. התכוונת שהוא יקנה דירת חדר בפתח תקווה או יקבל?
 

Helio

New member
סיימתי לקרוא. בהחלט מעניין.אני מכיר מישהו שעשה המון כסף

מקואופרטיב בשנות ה80-90. כסף זרם בקלי קלות. עכשיו הוא חיי בישראל בחברה ממשלתית. אם היה נשאר בטוח היה הופך לבן אדם עשיר מאוד.
 
כן, היו כמה שנים של שפע מטורף

גם אימא שלי שעבדה בתור מהנדסת הצטרפה לאיזה קואופרטיב, והמשכורת שלה הוכפלה. גם אנוכי הקטן, בהיותי נער בן 14, הייתי מלמד עברית בקבוצה של איזה 15-10 בני גילי, פעם בשבוע במשך שעתיים. הייתי מרוויח משכורת חודשית של אבא שלי
 
למעלה