דרעי חשוד בגניבה ועבירות פליליות - סרט ההמשך

debby12

New member
מנהל
דרעי חשוד בגניבה ועבירות פליליות - סרט ההמשך

קשה להגיד שאני מופתעת מהחקירה, מה שקצת מרגיש בלתי נתפס זה הטמטום של הבוחרים/מערכת הפוליטית.

כאילו, מה הם חשבו, שעכשיו הוא לא גנב?

דווקא מקהל בוחרים דתי הייתי מצפה שיהיו "חזק" בקטע של עשרת הדיברות. יכול להיות שהם נתקעו בדיבר השביעי בלי להגיע לשמיני? [האמת, עכשיו משעיינתי ברשימה, אני גם קצת מופתעת ש"לא תגנוב" קיבל רייטינג כה נמוך. מקום 8 מתוך 10?!]
 
לדעתי, התשובה היא שזה באמת לא במקום מאוד גבוה בסולם הערכים

בסולם הערכים, הרעיון של הגינות ויושר ללא פשרות, גם כשזה נוגע לכסף.הרבה אנשים לא ממש מצפים מבכירים שיעמדו בזה, לא חושבים שזה ריאלי. אני מאמינה שבעיני לא מעט אנשים זה על תקן של "לא יפה, אבל נסלח", "כולם עושים את זה ממילא", ורבים גם בגישה של לוותר מראש על הסטנדרט - "אין אדם שלא יתפתה", "אם נותנים לך, לא תיקח?" ולא נראה לי שיש הבדל מיוחד בין חילונים לדתיים בהקשר הזה.
אחד הדברים שמביאים לזה, לדעתי, הוא החשיבה היותר סקטוריאלית ושיוכית שמאפיינת את ימינו (וזה דבר שאני רואה ביטויים שונים שלו במקומות שונים בעולם המערבי, אגב). אדם לא מצופה בכלל שיתעלה מעל ללהיות טוב בשביל הקבוצה שלו וישאף להיות טוב לכולם, ובוודאי שלא לאיזה מוסר וצדק כלליים ונצחיים.
ואגב, כשאני מסתכלת על מעשי הממשלה הנוכחית, אני רואה גם את המעשים החברתיים/כלכליים המסוימים שאכן תורמים (או שמא מצ'פרים, מקילים על החיים לפחות בקטנה) בדיוק לאותו מעמד בינוני-נמוך שהוא התיימר לייצג בבחירות. במילים אחרות, אני רואה דברים שבהם דרעי וחבריו אכן מספקים את הסחורה שבוחריהם מצפים לה מהם, ואולי בגלל זה הם גם מוכנים למחול לו מוסרית על השחיתות האישית שנתפס בה. אני לא חושבת שזה קשור לטמטום של הבוחרים, כמו שאת משערת. אני לא חושבת שהם מופתעים כל כך מזה שדרעי היה מסוגל לגעת בכסף שלא שלו. אני חושבת שרבים כבר הביאו את האפשרות הזאת בחשבון, קבעו שהוא בכל זאת עדיף על אחרים ובחרו בו בכל מקרה.

(וזה כשאני מתעלמת כרגע ממה שאפשר לקרוא לו "משמעת רבנית" בהצבעה, שזו תופעה שקיימת בחברה החרדית, ומתייחסת לבוחרים כאילו כולם בוחרים משיקוליהם הפרטיים ובלי הנחייה מגבוה).
 

debby12

New member
מנהל
ואללה, את כנראה צודקת

בדיוק פתחתי את הטור השבועי של רוביק רוזנטל, "הזירה הלשונית" שמגיע אלי למייל כל שבוע, ובמקרה הפעם הוא מדבר על עשרת הדיברות, לכבוד חג מתן תורה - אז בחרנו שבוע טוב לדון בנושא


והוא מסביר שם באופן מעניין איך השימוש הלשוני מראה שגניבה לא נתפסת כחטא או בעיה מי יודע מה. ראי פה:

http://www.ruvik.co.il/הטור-השבועי/2017/2617.aspx

לגבי החשיבה הסקטוריאלית/שיוכית/שבטית או איך שלא נקרא לזה, אני לא בטוחה שזה משהו שמאפיין דווקא את ימינו. זה משהו שנעוץ באופי האנושי משחר ההיסטוריה, לא? בעיני דווקא בימינו יש מקומות שבהם קצת השתחררו מזה (נגיד, לתחושתי, שבדיה פחות סקטוריאלית מלבנון מבחינה פוליטית) גם אם הרוב נשארו כאלה.

את גם צודקת לגבי הלספק-את-הסחורה לבוחרים. בוושינגטון די סי היה פעם ראש עיר, מאריון ברי, שנוי במחלוקת שרוב תומכיו היו ממעמד נמוך כי הוא דאג ועזר להם ולילדיהם בכל מיני טרדות יום יום, עבודות וכאלה. הוא גם ישב בכלא - אבל על שימוש בסמים ולא על עבירות מסוג גניבה. זה בעיני הבדל גדול....
על כל פנים - הוא חזר להיבחר אחרי שיצא מהכלא

https://en.wikipedia.org/wiki/Marion_Barry
 
חמוד, רוביק רובנטל...


לגבי החשיבה הסקטוריאלית / שבטית, אני קושרת את זה איכשהו גם לגל שהגיע למיטב ידיעתי מארה"ב עם פרוץ הפוליטיקלי-קורקט לחיינו לפני שני עשורים או מתי שזה היה. זאת לא הייתה הכוונה המקורית בגישת הפוליטיקלי-קורקט, כמובן, ואני יכולה להבין את הכוונה הטובה שבה, אבל לקיחת החשיבה הזאת לקיצונות גדולה יותר ויותר הביאה לאיזה שיח שבו כל אחד נחרד מזה שיפגעו חלילה בציפור נפשו ובקבוצת היחס שלו, נחפז להיעלב מדברים שבעבר היו נתפסים כחלק מדיון או כבדיחה לא מזיקה או כהתייחסות לאדם ספציפי ולא לקבוצת יחס, ובהמשך, דבק יותר ויותר בקבוצת היחס שלו ועומד על זה שעיקר השיח צריך להיות "פשוט לפרגן". זה לא חייב להיות על בסיס של סקטור לאומי או דתי דווקא, ולכן זה יכול לעבוד בכל מקום. הכל הולך. אם לא תפרגן, תירגם בעגבניות ותבקש סליחה, וזה לא מצחיק!!!!! (ועכשיו מחכה לעגבניות...)

לגבי הלספק את הסחורה לבוחרים, התכוונתי לדברים שהם באמת בגדר מדיניות והכנסת חוקים, לא התכוונתי לטובות אישיות שדרעי, או מישהו אחר, עושה לאנשים שפונים אליו (אולי גם זה קורה, כמובן, אני לא יודעת, אבל לא התכוונתי לאספקט הזה). אני רואה חוקים כאלה שמועברים בשנים האחרונות, וגם מיושמים. לא רק אישית מכיוונו של דרעי, כמובן. בכל אופן, לא כדאי לזלזל בשיקול כזה שמפעילים אנשים לבחור במי שהם רואים שמקדם את הדברים האלה.

דוגמאות:
טיפולי שיניים חינם לילדים - הצעת חוק שהתקבלה לפני מספר שנים (לפני הקדנציה הנוכחית) ומקורה בח"כים חרדים. ליצמן, ולפניו העלו את הרעיון אלי ישי או דרעי (אחד מהם, אני לא זוכרת מי). מכיוון שטיפולי שיניםהם דבר לא זול וזו הוצאה שוטפת שמתמודדות איתה הרבה משפחות, זה משמעותי ומקל מאוד. וכמובן שהחוק הזה הותקף בזמנו כ"פופוליסטי". הרי ידוע שמהלך שמיטיב באמת עם הצורך של מעמדות נמוכים יותר (שלא לומר, יותר מכולם הצורך של משפחות מרובות ילדים... אתם יודעים באיזה מגזר יש הרבה כאלה... ישר מופעל שריר הסלידה) יוגדר, על ידי מי שזה לא האינטרס האישי שלו, לא כ"חברתיות" אלא כ"פופוליזם".

בקדנציה הנוכחית, מחירי התחבורה הציבורית ירדו (!!!) אני שמה הרבה סימני קריאה כי אני לא זוכרת שדבר כזה קרה אי פעם בישראל. ולא זו בלבד, אלא שקווי אוטובוס חדשים נוספו בשנים האחרונות, ורשת האוטובוסים התעבתה. נכון שהדבר האחרון קורה גם מתוך הרמה המקומית. אבל זה מתאפשר בפירוש כי זה לא נחסם ברמה הארצית. אני לא זוכרת אי פעם מגמה כזאת. תמיד היה ידוע שהמגמה היא שרק מבטלים לאט לאט עוד ועוד אוטובוסים, כי זה פאסה, או שזה "לא רווחי", ושאנשים יקנו כבר רכב וגמרנו. ולהוריד מחירים? זה בכלל היה מדע בדיוני, לכל היותרהיה אפשר להאט את עלייתם. עכשיו זה קרה. זה לא הפריע לאי-אלו אנשים בשנה האחרונה להעלות מניפסטים בפייסבוק שבהם הם מאשימים את הממשלה בין שאר הדברים גם ב"הרס התחבורה הציבורית", ככה על הדרך, וזה מצחיק אותי. בטח שמי שמתנהל כל יום מהאוטו הפרטי שלו משער - בלי לדעת - שהממשלה בטח גם הרסה את התחבורה הציבורית, למה לא.

- קייטנות מסובסדות לילדים ביסודי, בעיקר בפריפריה - נכון, זה התחיל בקדנציה הקודמת, ולאו דווקא בא מדרעי או ממפלגות חרדיות בכלל. אני מביאה את זה כדוגמא למשהו חדש שנכנס ומאוד מקל ומאוד משמעותי עבור משפחות רבות, בעוד שאנשים שמרוויחים מעל לממוצע הרבה פחות מרגישים את המשמעות של זה ולכן פחות מחשיבים את זה. כשזה נכנס, בקדנציה הקודמת, בהתחלה כהצעת חוק לכל היסודי ואז הוגבל לכיתות א'-ב' כפיילוט, אני - ישראלית צינית שכמוני - הייתי בטוחה שתוך כמה שנים ימצאו כבר דרך לנגוס בזה, שזה יבוטל לגמרי או שבמקרה הטוב יישאר רק לכיתות א'-ב'. והנה, זה נשאר, והקיץ זה דווקא מתרחב גם לכיתות ג'. וואללה.

- דרעי העביר בקיץ שעבר חוק שהכניסה לחופי הים חייבת להיות חינם והכריז שאסור לגבות על הים כסף, גם אם החופים מוכרזים ויש שירותי הצלה, כי זה משאב ציבורי שזכאים ליהנות ממנו כל הציבור. נכון שבחופים מסוימים מנסים להתחכם וגובים על החניה במקום על החוף. אבל פעם היו גובים גם על החניה ובחלק מהחופים גם על החוף עצמו, ויש כיום יותר חופים שבאמת לא גובים בכלל - חלקם חופים יפים ומסודרים מאוד, כמו חוף דור. (ועד כה, לא נראה שזה גורם לפחות חופים להיות מוסדרים. להיפך, רשויות מקבלות תקציבים מיוחדים לתת שירותים מלאים בחוף).

במקרה של דרעי מדובר גם בחוקים דתיים שהוא מנסה להעביר, שאין לומר שהם באינטרס של כל מי שמרוויח סביב החציון או מתחתיו, אבל הם כן באינטרס של הבוחרים החרדים שהם חלק מבוחריו והם מן הסתם ציפו לזה ממנו והגיוני שיהיו מרוצים ממנו.
 

debby12

New member
מנהל
מעניין - תודה

נראה שהוא באמת העביר הרבה חוקים חברתיים שעוזרים לאוכלוסיות חלשות יותר מבחינה כלכלית.

לא ייאמן שהורידו את מחירי התחבורה הציבורית - בחיי. וגם הרפואת שיניים בחינם די מדהימה. אני תוהה אם יש עוד מדינה בעולם שעשתה את זה [זה לכולם כולם? או שצריך להוכיח עם תלושי משכורת וכו' שההכנסה נמוכה? האמת שהאפשרות האחרונה נראית לי הגיונית/רצויה]

אני חושבת שאולי הסקטוריאליות הזו התחזקה בגלל העליה ביוקר המחיה. פעם (מזמן...) משפחה זוגית ממוצעת היתה יכולה לחיות היטב ממשכורת אחת בלבד עם הורה אחד שהית/ה עקר/ת בית, והיו הרבה משפחות כאלה [ואולי גם מספר הילדים הממוצע שלהם היה קטן יותר מבחינה סטטיסטית]

היום זה הפך קשה יותר. ומכיון שיותר קשה כלכלית, האוכלוסיה בגדול יותר זקוקה לכאלה חוקים....
 
למעלה