יש לכן רופא/ת משפחה?

debby12

New member
מנהל
יש לכן רופא/ת משפחה?

הכתבה הזו גרמה לי להרהר:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4964015,00.html

לצערי אין לנו יותר רופאת משפחה. היתה לנו עד לפני כמה שנים. אבל תמיד היה שם תור מזעזע אז התייאשנו. ועברנו למין "מרפאת חירום" כזו שבה תמיד אפשר לבוא בלי לקבוע תור מראש ולהיראות על ידי רופא/ה תוך חצי שעה גג. ופתוח שם מ9 בבוקר עד 9 בערב 7 ימים בשבוע....אז זה נוח

אבל הם מוגדרים emergency care ולא רופאי משפחה, ולדעתי אין לנו אצלם "תיק" או משהו כזה. כל פעם שבאים - זה כאילו מחדש.

לצרכים שלנו זה מספקים אבל רופא/ת משפחה ממש שיודע מי אתה, לדעתי זה לא
 

עדיקים

Active member
רופא משפחה


היה לי רופא מעולה עד לפני שנה+. אחד שהייתי מבקרת אצלו המון רק בזכות האנושיות והמקצוענות שלו. לצערי הוא עזב את העבודה (נסע לטפל בהוריו) ונשארתי ללא רופא.
כשאני צריכה יש לי רופא בקופה אבל אני כמעט לא מבקרת שם וכשצריכה דברים אני מבקשת דרך האתר.
לבעל יש רופא משפחה שאני מאוד לא אוהבת אבל הוא לא מוכן לוותר עליו ולכן הוא אצלו(הוא לא איתי בקופת חולים). לא סומכת עליו בכלל.
לילדים יש רופאים במרפאה ממש ליד הבית מעולים. יש כמה רופאים לפי תורנויות שונות אני אוהבת את כולם.

לצערי עם השנים למדתי שאנחנו מכירים את הגוף שלנו הכי טוב ויכולים לדעת הרבה דברים לבד אבל ברור לי שיש בדיקות שאנחנו לא יודעים לפענח ולדעת מה הסיכונים ולצערי לי ולבעלי אין רופא שאני יכולה לסמוך עליו בדברים האלה.

לא הספקתי לקרוא את הכתבה אקרא אותה יותר מאוחר.
 

mykal

New member
לענין הזה כמה הבטים,

חשוב לומר תחילה, שזה כמו בכל במקצוע תלוי אדם
יש מי שמשקיע ואכפתי ומשתדל ויש מי שלא.
ולשאלתך,
1)לי יש רופאת משפחה מעולה, מאבחנת טובה,
וגם וזה חשוב ביותר קשובה ואנושית.
אבל--ואבל גדול--
הנהלת הקופות מסרסות את עבודתה בכמה אופנים:
1) כי לא יתכן שצריכים להיות אצלה בדיוק כל חולה 10 דקות,
ואז או שתדלג על המקצועיות, או שהתור משתרך לשעות.
2)הנהלת הקופה מבקשת הפניה לכל רופא מקצועי, אז כן היא
חייבת לתת ניירת ואישורים וגם תרופות כרוניות לחידוש.
3)גם כשהיא מפנה לרופאים מקצועיים, אם היא מתערבת
לטובת החולה היא ננזפת. אז למה היא תרצה לעשות זאת?

ככלל רציתי להוסיף ולומר--הקופות הפכו עצמם לעסק כלכלי,
לא טובת החולה מקבל השירות, אלא הרוחים הכספיים שלהם
עומדים לנגד עינהם,
ואז --הכסף מעוור ומסנור ולא רואים את האדם החולה.
 

Dr T noki

New member
סעיפים 1 ו-2 בהחלט קיימים ובעייתיים מאד כמו שגם אני כתבתי


לגבי סעיף 3 אני אישית לא נתקלתי בנזיפה כאשר אני מפנה ליועצים ואני רואה זאת כחובתי להתערב לטובת החולה.

אחת הסיבות לכך שהקופות הפכו לגופים כלכליים היא המדינה שמתקצבת אותן כבר שנים בחסר, זאת למרות החלטת בית המשפט העליון שקבע שהמדינה חייבת כספי עתק לקופות אך לא משלמת.
אגב, קופת חולים לנצח תהיה עסק לא רווחי ולא כלכלי עקב אופי הארגון ולכן רווח בוודאי שאין כאן אלא בעיקר צמצום גרעונות. אנשים חולים וזקנים עולים כסף, לא מרויחים כסף.
 

michal@gal

Active member
מנהל
לגבי אישורים וחידוש תרופות

את זה אפשר לעשות באינטרנט או במשרד. אין שום סיבה לבזבז זמן בתור לרופאת המשפחה בשביל זה.
 

Dr T noki

New member
אני מסכימה עם mykal- תלוי איזה אישור

סיכום מידע רפואי למשל אין בעיה להשאיר אבל עבור בדיקה לרשיון נהיגה צריך להגיע, גם לחידוש תרופות צריך להגיע פעם בכמה חודשים לבדיקה ומעקב.

ורק הערה לסיום - כל הבקשות בלי להגיע במחשב לא נעשות אוטומטית...יש בן אדם שיושב שעות ועושה אותן, בד׳״כ בלי לקבל שעות נוספות ומעבר לשעות הקבלה במרפאה (מדובר כמובן ברופא המשפחה).
 
לנו יש רופאת משפחה

אנחנו מעדיפים ללכת אליה כפניה ראשונה (כשצריך כמובן
), בגלל הזמינות והידע (מודה שלפעמים זה בסדר הזה...)
לקח לנו זמן ללמוד ללכת אליה לפני שפונים לרופאים מקצועיים.

אני מצטערת שרופאת הילדים שלנו עזבה, אחרי שכבר למדה להכיר את הילדים ואותנו.
לפניה היה רופא נהדר, שתמיד היה מרגיע (כשהילדים היו קטנים זה היה מאוד חשוב)
עכשיו יש לנו רופאה ותיקה שמשדרת לחץ. לדוגמא:
הלכתי עם שנים מהילדים: הנבדק, והשני (שהצטרף אלינו כי לא היה לי סידור אחר), ראתה לרגע את השני ואמרה : "למה הוא חיוור"? ובדקה גם אותו (הוא בהיר טבעית...)
 

Dr T noki

New member
הו, כמה דברים יש לי לומר בנושא, כמו שאת מתארת לך


בתור רופאת משפחה בעצמי אני מרגישה דומה למה שכתבה ד״ר אביבה אלעד, רופאת משפחה שכתבה ספר מומלץ בשם ״חלוק לבן פרום״ ומובילה מהלך לשינוי פני הרפואה הציבורית, לאחר שגם חוותה את הקשיים באופן אישי.

רופא משפחה טוב אמפתי ומקצועי הוא נכס לכל אדם ולכל משפחה. מי שלא מבין זאת מפסיד בגדול. הבעיה שלא נותנים תנאים לתת את הרפואה הטובה שלה הוכשרנו. התוצאה (לפחות אצלי) היא המתנה ממושכת בתור, מכיוון שאני לא מקדישה 10 דקות ברוב המקרים ולא זורקת אף אחד מהחדר כשנגמר לו הזמן. העומס הבלתי נסבל והעדר הקצאת משאבים (וזמן הוא משאב יקר ביותר) גורם לכך שהרופא עצמו צריך להחליט אם הוא מתפשר על איכות הרפואה שהוא נותן, או שמחליט להקצות בעצמו את המשאב היקר הזה - על חשבונו. זה אומר להשאר זמן רב לשעות נוספות ללא שלום כשמי שמשלם את המחיר זה אתה ומשפחתך . גם עומס נפשי של מתן בשורות קשות, הצורך לעשות החלטה רפואית כל כמה דקות, בלי לעשות טעויות, הבדידות שבהחלטה שאותה עושים לבד, גודל האחריות, והכל בתוך מעטפת לחוצה מאד של זמן מקום ואנשים שכל הזמן בלחץ.

אם מערכת הבריאות על כל גווניה תשכיל להבין זאת ולהקצות משאבים וגם להמנע מבזבוז זמנו של רופא המשפחה על שטויות מנהלתיות כולנו נרוויח רפואה טובה , פחות אשפוזים, יותר סבלנות ואמפתיה לחולים.
 

mykal

New member
יש משהו שחשוב

לומר, רפואה היא ענין יקר, אבל, הפרט משלם הרבה מאוד בשבילה,
אחת הסיבות שקופות החולים בגרעונות כי נפחו מנגנונים לא יעילים.
למשל--הכוכבית לתורים--
כשמצלצלים להזמין תור--(לרפואה מקצועית) מקבלים תורים כעבור חודש או חודשים,
אבל לי כואב עכשיו. את הפקידה שיושבת שם לא מענין.אין לה שליטה,
ואני מזמינה אותך לראות כמה אבטלה סמויה יש שם.
מסדרונות ריקים, פקידים מעשנים, רופאים מסתובבים.
למה בכלל צריך פקידות כפולה? זה בזבוז.
אני לא צעירה, ובקושי צריכה את הקופה, תודה לאל,
אבל עכשיו אני עם ציסטה בייקר מאחורי הברך, כבר מפסח התור לרופא אורטופד ברך, יהיה ב--27/6 בהתערבות פניות ציבור. נראה לך הגיוני?
אני אומרת לך--יש אורטופדים שאין להם מה לעשות.
המנגנון מנופח --כן אז יש גרעונות,
אותו דבר עקשנות הקופה על טיפול בבי"ח שלה ולא במה שיעיל לחולה,
למרות שאצלה יותר יקר. (יש לי עובדות בענין ואפילו סיפור שחבל
שאני לא כותבת מאמרים/ספר)
יש ברפואה גם בקופות וגם בבתי חולים המון שחיתות. וזה ע"ח חולים.
וזה ע"ח רפואה ותרופה. (וזה לא בגלל רופאי משפחה בנמצאים בפרונט,
זה בגלל המנגנון וההנהלות.
 

Dr T noki

New member
אני האחרונה שאסנגר על מערכות בזבזניות

ויש הרבה מאד מקומות לקצץ בהם, וצריך לעשות את זה כחלק מתהליך יעול, אבל אורך התורים, לפחות מנסיוני כאן בפריפריה, נובע ישירות ובעיקר ממחסור ברור בכוח אדם מכל הסוגים. לדוגמה - אנדוקרינולוגים אני מכירה כאן באיזור חיפה מספר קטן מאד של מומחים. התור לפחות 3 חודשים. וזו רק דוגמה אחת מיני רבות.
ולא, זה לא הגיוני ולא הוגן
 

mitmit11

New member
זה גם מחסור בכ"א אבל גם מחסור בתקציבים

בבתי"ח לפחות יש מרפאות שלמות שלא עובדות אחהצ בגלל אי כדאיות כלכלית. עלות השכר אחהצ (שהוא בד"כ ססיוני - שכר פר פעולה) גבוהה וההכנסה בגינה היא בעיקר ביקורי רופא וקודי שירות שונים שמשרד הבריאות מתמחר בחסר. בי"ח ציבורי לא יכול להפעיל עוד משמרת כי אז הוא נכנס לגרעון.
 

debby12

New member
מנהל
מעניין. דווקא הנתונים הסטטיסטיים לא רעים

לפי נתוני ה OECD, בישראל יש 3.5 רופאים לכל אלף תושבים. שזה מקום לא רע על הסקאלה (הכי נמוך זה הודו עם 0.7 רופאים לכל 1000תושבים בערך, והכי גבוה אוסטריה עם קצת יותר מ5 רופאים לכל אלף).
הנתונים הם מהאתר הזה: https://data.oecd.org/healthres/doctors.htm

אבל איכשהו למרות שהיחס לא רע יחסית, משהו שם "מתפספס"


גם אצלנו לוקח לפחות 3 חודשים לקבוע תור לאנדוקרינולוג ילדים. נדמה לי שאנדוקרינולוגיים אחרים יותר קל. אולי זה כי זה תחום שבישראל פחות פונים אליו כי יש פחות סיכוי לפרקטיקה פרטית משגשגת?
 

debby12

New member
מנהל
אכן - תיארתי שיהיו לך תובנות


וברור לי שאת עובדת בתנאים מתסכלים ולא פשוטים....

אין סיכוי לעזור עם בזבוז הזמן על ידי הקצאת עוזר/ת/מזכירה שאינם רופא/ה שיכולים לחסוך לך זמן על ידי הדפסה של כל מיני הפניות ומרשמים? למיטב זכרוני מהארץ, חלק ניכר מזמן הביקור אצל רופא "מתבזבז" על הזמן שבו הרופא/ה מחפשים במחשב את הקוד הנכון, והמרשם הנכון וכו'

אגב, בארה"ב ביקור רופא הוא.... לגמרי לא ממוחשב. את ההפניה או המירשם הם משרבטים בכתב יד על דף קטן - כמו בארץ לפני מיליון שנה. ואז הם תולשים, נותנים לך ביד ועפים מהחדר חיש לפציינט הבא. כך שאין מצב שבו "המחשב לא נותן" או הם לא מוצאים במחשב או משהו כזה

אני מסכימה איתך שרופא/ת משפחה טובים הם אחלה. היו לי בילדותי, אבל איכשהו לא עוד
 
לי יש רופאת משפחה מדהימה!

ישראלית לשעבר, צעירה אבל עם הרבה ניסיון יחסית לגילה כי היא מהגאונים האלה שהם סטייל דוגי האוזר
, מאוד מקצועית ומגדילה ראש.
&nbsp
פעם ישבה יחד איתי והייתה בשיחת טלפון עם אבא שלה שהוא גם רופא והעברית שלו יותר טובה כדי לתרגם את החיסונים השונים לקראת תהליך של קבלת גרין קארד. זה היה מיוזמתה לגמרי ולי ממש לא היה נעים אבל היא התעקשה.
&nbsp
אומנם יש לה המון מטופלים אבל היא זוכרת כל מטופל וכל עניין שהיה לו בעבר מבלי להסתכל. הבחור הולך אליה בתדירות גבוהה יותר לבדיקות מסודרות וכו' ותמיד היא שואלת לשלומי ואיך הולך עם הכניסה להריון(בתקופת הטיפולים) וכשהוא סיפר לה שאני בהריון בפעםה קודמת שהיה אצלה- היא ממש קפצה ונתנה לו חיבוק והתקשרה אליי במיוחד כדי לאחל מזל טוב. הייתי קופצת עם הקטנה לומר לה שלום ושתראה אותה אבל מעדיפה פחות לחשוף אותה לאנשים חולים וכו'...גם כשתהיה מחוסנת
.
 

Ani15

New member
לנו לא

כי המרפאה ביישוב שלנו לא מאפשרת את זה: התורים לרופא המשפחה (למבוגרים) מתחילים מהמתנה של שבוע לרופא הראשון הפנוי, ואם להיות אצל רופא קבוע אומר המתנה של שלושה שבועות ומעלה, זה פשוט לא יקרה. גם הענין הזה של 10 דקות לכל תור הופך את ענין ההיכרות וכו לצחוק מהעבודה. מה כבר אפשר לדבר בעשר דקות שכוללות גם בדיקה פיסית וטופסולוגיה.
להורים שלי יש רופאת משפחה קבועה מקסימה ואכפתית, באמת שאנחנו אסירי תודה לה ביותר. הבעיה היא שהיא לא מומחית בגריאטריה, ולכן הטיפול שלה באנשים מבוגרים ממש (בני 90+), אכפתי ככל שיהיה, איך לומר, לא מיטבי (היא פספסה דליריום רציני אצל אבא שלי, שהגריאטר תפס בשניה וגם אמר מיד איך לפתור אותו, וגם אישרה לאבא שלי לנהוג בגיל 90, כשהוא כבר כמעט לא שומע - גם עם מכשיר - וגם הראיה לא משהו, כי "הוא צלול לגמרי ושיקול הדעת שלו מושלם".) אכפתיות ו"ראיה כוללת" זה לא תמיד תחליף לידע, וחבל שהפניה לרופא משפחה לפעמים מעכבת את ההגעה למומחים.
 
לי יש רופא משפחה, ויש רופאת ילדים

אושניהם אותם רופאים שהיו לנו כבר קרוב לעשר שנים. אבל אין בזה יתרון מיוחד במקרה שלנו. כלומר, אני מרגישה שההיכרות ארוכת השנים של רופאת הילדים עם הילדים שלי לא משנה בפועל את מה שקורה בכל פעם שאנחנו מגיעים אליה מסיבה כלשהי. כשאני נאלצת להגיע עם אחד הילדים למרפאה בעיר השכנה (כשהמרפאה ביישוב שלנו סגורה), אני רואה את זה: הרופאים התורנים שם, שלא ראו את הילדים מעולם, נותנים שירות לא פחות טוב / נעים / מדויק.
לא שרופאת הילדים היא נוראה במיוחד, אבל אין שם גם ערך מוסף: האבחנה נעשית באופן נקודתי או בהתאם להמלצות של רופאים מקצועיים שאני מגיעה אליה עם המלצותיהם. כנ"ל לגבי רופא המשפחה שלי. הוא איש חביב ומנומס ונתן לי להרגשתי טיפול נכון ומתאים במקרים שונים, אבל אני לא חושבת שהוא מקשר כל מקרה שבו אני באה אליו עם מקרים אחרים שבהם פניתי אליו, ולא משתמש בידע שיש לו עלי מהעבר.
 
למעלה