בתים שמרגישים עצובים (רשמי מסע ל Falling Water)

debby12

New member
מנהל
בתים שמרגישים עצובים (רשמי מסע ל Falling Water)

בסופ"ש האחרון, לרגל חג ההודיה, ביקרנו ב- Falling Water. מדובר בבית שתכנן האדריכל האמריקני הנחשב-עד-מאוד פרנק לויד רייט - אחד מהבתים הכי מפורסמים שלו - ראו פה http://www.fallingwater.org/explore?to=0 

מבחוץ הבית מזכיר מאוד בעיני אדריכלות באוהאוס בחיפה (חיפה ולא תל אביב מכיון שהוא בנוי במפלסים על צלע ההר). על כל פנים - אין שנכנסנו פנימה - היה יפה/מעניין אבל הרגיש עגמומי. לא יכולה לשים את האצבע למה. סך הכל מלא שם בכל מיני פסלי אמנות מפוארים, ומדובר בבית שנחשב מהיפים בארה"ב. ובכל זאת - לי הוא הרגיש עצוב ובעל אנרגיה מבאסת.

היתה שם גם תמונה של בעלי הבית. אבא, אמא ובנם היחיד. כולם חייכו למצלמה והכל אבל אפעס לא הרגיש לי נכון.

חשבתי לעצמי שזה בטח אני והשטויות שלי (חוש שישי עאלק). ובכל זאת - זה עניין אותי מספיק כדי לחקור קצת במופלא ממני כששבתי הביתה. או אז גיליתי ש....

בעל הבית המקורי, אדגר קופמן (יהודי מפיטסבורג, אם כי הוא לא ממש היה ב"קטע" יהודי), התחתן עם בת דודתו ליליאן - כדי לזכות לנהל את החנות המשפחתית שהיתה שייכת לארבעה אחים.

כנראה שהיו להם נישואים על הפנים. הוא הרבה לבגוד בה. בסוף היא התאבדה בבית הזה - לקחה הרבה כדורי שינה. במקום לקחת אותה לבית חולים מקומי הוא נסע איתה ברכב לפיטסבורג מרחק שעתיים וחצי + נסיעה....[כנראה ידע מה הוא עושה
]

חודשים ספורים אחרי מותה היא נישא לפילגש בת -34 שלו (פחות ממחצית גילו)

בנם המשותף לא ממש סבל את האבא. אחרי ששניהם מתו הבן דאג שאמו תוצא מקברה בפיטסבורג ותיקבר לצד אבא שלו (שלא ממש שם עליה בחייה כנראה...)

מסתבר שהבן תמיד האדיר את שם עצמו כמי ששידך בין האב לפרנק לויד רייט. אבל זה לא מדויק היסטורית. האב הכיר את רייט קודם, והוא זה שסידר לבן "אינטרנשיפ" בסדנה של רייט באריזונה (טלייסין) עד שרייט זרק אותו משם.

וגם - מסתבר שהאדרת שם הבית זה כגולת הכותרת וכו' וכו חייבת הרבה ממנה לכישורי השיווק של האב, שארגן/תפר את זה שהבית יופיע על שער המגזין טיימס. וכל העסק שירת גם את רייט וגם את קופמן האב. לרייט זה הרים מחדש את הקריירה שהיתה בקרשים לגמרי. לקופמן זה עזר להתגבר על האנטישמיות והאפליה נגדו בפיסטבורג משל: "אני הבעלים של הבית הכי נחשב בארה"ב - לא תוכלי להפלות כנגדי"

למטה אני מצרפת שני קישורים שלא תחשבו שבדיתי את כל זה ממוחי הקודח. הזמנתי את הספר השני (משומש, מאמאזון) ואני סקרנית לקרוא אותו.

על כל פנים. כל הכסף והתהילה וכו' - אבל כמה נאחס, פיכס, אנרגיה שלילית ועצב בבית אחד "נחשב"


יש מין מקומות כאלה בעולם. שנכנסים בדלת ומרגישים אנרגיה מבאסת למרות שהם מקומות שבאופן אובייקטיבי אמורים להיות נעימים ושווים. מנסה להיזכר בעוד אבל לא עולים לי כרגע.

יצא לכן לבקר פעם במקום/אתר שהאנרגיה השלילית שלו מהעבר "דיברה" אליכן?

http://www.aplacecalledroam.com/home/the-secrets-of-frank-lloyd-wrights-fallingwater

http://old.post-gazette.com/books/reviews/20031130falling1130p2.asp
 

עדיקים

Active member
קודם כל וואו, בצעירותי כל-כך רציתי לבקר בבית הזה

לא ידעתי כמה הוא עצוב.
לא ידעתי מי גר בו, חשבתי שפרנק לויד רייט בנה אותו בשביל עצמו.
למדתי משהו חדש ממה שכתבת לנו כאן, ומשהו עצוב מאוד.

לצערי, וזה ישמע ממה גרוע אני יודעת אבל הבית בו גדלתי, ולא אוסיף עוד
.
בית זה 4 קירות, מה שחשוב זה מה יש בתוכו, לא מספיק שיהיה יפה, גדול ומרשים, חשוב מי ואיך גרים בתוכו.
מוזר לי לכתוב את זה עכשיו כשאנחנו לפני מעבר לביתנו החדש, נראה לי פתאום כל-כך לא נכון ויחד עם זאת כל-כך נכון. לבחון ולעשות צעדים נכונים במעבר הזה.
 

debby12

New member
מנהל
על הבית שבו גדלת. אבל גם

שמחה איתך שהבית שבנית בעצמך מוצלח יותר


רמת היכולת שלנו להשפיע על הבית שבו גדלנו היא אפסית


ספרי עוד על הבית החדש! הוא חדש עבורכם או חדש לגמרי? שיפצתם? שיניתם?
 

עדיקים

Active member
תודה


הבית החדש (דירה ליתר דיוק
) הוא חדש דנדש מהניילונים.
מצריך מאיתנו המון אנרגיות בתקופה הקרובה אבל הסוף קרב ואיתו שמחה גדולה.
סופסוף מתחילה להתרגש ולשמוח עם כל העומס שבא עם זה.
המון עבודה מול בעלי מקצוע מתחילה עכשיו, מה שאומר ששנינו נצטרך להשקיע יותר כל אחד בתחומו לקידום המעבר כמה שיותר מהר כי יש לנו תאריך לפינוי הבית הנוכחי (עם אופציה להארכה שתעלה לנו המון אז כדאי שלא נגיע לזה).
הבית החדש יהיה בשבילי אני מקוה גם התחלה חדשה אחרי התהליך האישי הארוך שעברתי בשנים האחרונות וסופסוף אני רואה איך גם הסביבה שלי עוברת איתי את התהליך הזה וזה כל-כך חשוב אחרת מה בעצם עשיתי אם לא עברתי תהליך גם עם הסובבים אותי.
 

אגוזים1

New member
נשמע מרגש

וממלא וגם... עמוס

מנסיון אישי, המעבר (והשיפוץ שעשינו כמה שנים אחר כך) היו מאוד עמוסים וקשים, אבל אחר כך כל כך נהנינו שזה היה שווה כל רגע!
&nbsp
שיהיה המון בהצלחה
גם עם הבית וגם עם התהליך שאת עוברת.
 

debby12

New member
מנהל
נשמע מעולה


אף פעם לא גרתי בבית/דירה חדש דנדש/ה מהניילונים.

הכי קרוב שהגעתי זה הבית הנוכחי שלנו שעבר שיפוץ סופר-מסיבי בשנה שעברה (כזה שחייב אותנו לעבור לדירה חלופית ל-7 חודשים). אז הוא מרגיש מאוד חדש וכו' אבל 3/4 ממנו "מולבש" על בית בן 75 (נבנה בשנת 1940).

רמבו ואני תמיד צוחקים שנדע שאנחנו "באמת גדולים" אחרי שיהיה לנו פעם אוטו חדש מהניילונים או דירה/בית חדשים מהניילונים. שניהם טרם קרו. יש למה לצפות.

מחזיקה לך אצבעות שהעבודות יזרמו במועדן
 

עדיקים

Active member
לנו זו לא פעם ראשונה

גם בדירתנו הנוכחית (ובקרוב לשעבר) זה היה ככה.
יש שוני ענקי בין שתי הדירות במצבנו המשפחתי ומצבנו הכלכלי.
יש גם שוני ברצונות שלנו במיוחד כי אז ידענו שזו דירה לתקופה X (שהתארכה הרבה יותר ממש שחשבנו) ועכשיו אנחנו יודעים שזו דירתנו הקבועה. מתאימה במידותיה למשפחה שהקמנו.
היום אני מבינה שאז הייתי ילדה (למרות שהייתי רחוקה מגיל מהילדות), היום אני הרבה יותר בוגרת, שקולה ומבינה מה אנחנו עושים ולכן זה יותר קל וגם יותר קשה בגלל הרצון שלנו לעשות כמה שיותר לפני שאנחנו עוברים לגור בדירה.
המעצב שלי
מעדיף דירה חדשה ואני יחד איתו. באזור שאנו גרים בו אין הבדל במחיר בין דירה חדשה לקיימת, ההבדל היחיד הוא הזמן שאתה צריך לחכות שהדירה תהיה מוכנה וכמובן מלחמות מול הקבלן לתיקונים ואי הידיעה האם תקבל בזמן והאם יש ליקויים, מצד שני אתה יכול לעצב את הבית בדיוק כמו שאתה רוצה וכמעט ולא צריך להתפשר.
אוטו מניילונים מעולם לא היה לי ולא נראה לי גם שיהיה. אין לי שאיפה שכזו, חבל לי על הכסף.
גם שיפוץ מסיבי ודירה חלופית זה לא פשוט וכן, אחרי שמשפצים כמו שאת מתארת נראה לי שאתה אמנם נמצא באותו המקום פיזית אבל בבית שונה לחלוטין, שכנים שלנו עשו ככה לדירה שלהם כשהילדים גדלו להתאים לצרכים החדשים של בני הבית. הלוואי שיכולנו לעשות ככה היינו צריכים דירה גדולה יותר. אני מאוד אוהבת את המקום שאנחנו גרים בו ועכשיו נצטרך להתרחק קצת מהנוחות הזו.
 

אדוינה

New member
מתכננת להיות שם באפריל.

ואז אם אזכור, אכתוב תגובה.
אגב, אני נוסעת לפילדלפיה להשתלמות של שבועיים. מעבר לכל ההמלצות הרגילות ברשת, האם יש לך במקרה המלצה נוספת על האיזור? (יהיו לי גם כמה ימים חופשיים). תודה.
 

debby12

New member
מנהל
הייתי בפילדלפיה פעם אחת כתיירת

ועוד פעמיים לשתי פגישות/אירועי עבודה נקודתיים (בהם לא ממש תיירתי אבל יצא לי קצת להתרשם מהעיר ולאכול במסעדותיה).

האמת? לא התרשמתי. מרכז העיר עמוס בהרבה חסרי בית ומסכנים למיניהם [אני לא רוצה להיות לא-אמפטית...אבל אם מדברים על מקומות לטייל בהם בהתנדבות]

ראינו את פעמון החירות ומרכז המבקרים הגדול, ואת אזור הממשלה הישן. היה פ'סדר - לא שוס בשום קנה מידה [שהינו במלון מרכזי - נדמה לי מריוט]. היה חורף אז אולי זה חלק מהסיבה [אבל גם אצלך יהיה חורף]

הדבר היחיד שעולה בדעתי לא מאוד רחוק זה מפעל השוקולד של הרשי עם מרכז מבקרים וכו'. אבל זה נראה לי יותר לילדים (והשוקולד שלהם לא משהו בעיני. אם כבר לחטוא אז שיהיה טעים...)

אם יש לך יום או ימים שלמים ההמלצה האישית שלי היא לתפוס רכבת לוושינגטון די סי הבירה (טוב נו - אולי אני לא אובייקטיבית
) או לניו יורק. הרכבה המהירה (אסלה) תיקח אותך למרכז וושינגטון לדעתי תוך שעה וקצת. לא יותר משעה ורבע. תסתכלי באתר הרכבות (Amtrak). מה שכן - הרכבות יקרות בהרבה מהאוטובוסים. אבל אוטובוס לדעתי ייקח קרוב לשלוש שעות כל כיוון.

פילדלפיה בערך באמצע הדרך בין ניו יורק לדי סי. לדעתי קצת יותר קרובה לניו יורק

בדי סי יש המון המון מה לראות - בעיקר אם לא ביקרת בה אף פעם
 

אדוינה

New member
תודה!

אני גם מתכוונת לקחת איתי את המשפחה. מקווה שלא יהיה מאוד משעמם עבורם. בסופי שבוע ניסע וגם עוד שבוע טיול בסוף. תודה בכל מקרה!
 

Ani15

New member
ביקרתי בכמה וכמה בתים של לויד רייט

באריזונה ובקליפורניה
מעבר לזה שהם מרתקים (אם יוצא לך, אל תוותרי על טאלייסין ווסט), כולם השרו עלי עצבות. אולי זה התכנון שלו, אולי זו העובדה שהם מאוד מיושנים ביחס לבניה והתכנון המודרנים שאנחנו מכירים. לא הייתי גרה בהם, אם היתה לי הבחירה.
 

debby12

New member
מנהל
אכן. ביקרנו בטלייסין באריזונה לפני שנתיים

בערך. היה בהחלט מעניין ויפה. ועכשיו, משאני חושבת על זה, פחות מדכא מ"פולינג ווטר". אבל גם אולי כי זה סדנה של צעירים, פרחי-ארכיטקטורה שכאלה - אז יש בזה משהו שטבוע בו שמחת יצירה ועלומים וכאלה.

אני מסכימה איתך - לא הייתי רוצה לגור בבית שהוא עיצב.

ראשית, כי הם מרגישים קלסטרופוביים ולא נעימים - עם המסדרונות הצרים והתקרות הנמוכות-כדי-להכריח-אותך לשבת. הם גם לא פרקטיים - עם ספות ארוכות מאוד מאוד - אבל שום כיסא או ספה ממול - איך האורחים אמורים לדבר אחד עם השני?

שנית, כי לפי הכתבים על האיש הוא היה מגלומן ואיש מאוד לא סימפטי - כך שבתור לקוחה הוא לא היה שורד אצלי הרבה זמן. ביקרנו גם בקנטאק נוב שזה בית שנמצא רבע שעה נסיעה בערך מפולינג ווטר - http://kentuckknob.com/ - ובמסגרת הסיור שם תיארו קצת את היחסים שלו עם בעלי הבית ששילמו לו הון עתק על שירותיו ואיך הוא התייחס אליהם. כך למשל - כשהזמינו אותו לחנוכת הבית הוא אמר "לא תודה - אני יודע איך הוא נראה". הוא גם לא טרח לבקר באתר הבניה לפני שתכנן כדי לראות את השטח - לא היה לו זמן/חשק. והוא השאיר להם מדרגה מעצבנת ומסוכנת בטיחותית ביציאה החוצה כי סירב לתכנן את הגינה. בקיצור נשמה טובה...

ולבסוף, מסיבה פרקטית. הוא היה אמן גדול אבל מהנדס בניה קטן. הבתים מתפורררים. פולינג ווטר היה נופל מזמן לתוך הוואדי אלמלי מיליוני דולרים שהושקעו בלתקוע בו כל מיני קורות פלדה לתמוך בו מלהתפרק. גם בבית השני בו ביקרנו - התקרה שוקעת ועקומה

בקיצור - אם להסתכל על חצי הכוס המלאה - היה כיף לחזור לביתנו הנעים והסימפטי [גם אם לא תכנן אותו פרנק לויד רייט אלא ארכיטקט נחמד שעזר לנו להוציא ממנו את המקסימום
]
 
וואו! נשמע ממש סיפור מרתק מאחורי בית מיסתורי


כל הכבוד שחקרת והתעניינת מעבר. סיקרנת אותי!
 

טליונום

New member
בצירוף מקרים מפתיע

אני בדיוק קוראת עכשיו את 'הנשים', שכשמו מספר על הנשים של פרנק לויד שגם הן, יש לציין, לא רוו יותר מדי נחת מחייהן לצדו. את הסיפור מספר כביכול אחד מהשוליות שלו בטלייסין, והוא בהחלט מצייר דמות סוציומטית, אנטיפתית ואינפנטילית.
בקיצור, כנראה לא היה כיף אתו, ואולי זו גם הסיבה (האנרגטית) לזה שהבתים שלו מבאסים כל-כך...
 

debby12

New member
מנהל
מעניין - ואיך הספר? מומלץ? קריא?

נדמה לי שהיו לו 4 נשים (?). אני מקווה שלפחות הוא לא "דחף" אף אחת מהן להתאבד <ודה פקטו "עזר" לה למות> כמו מר קופמן


הסבירו בסיור שגם לספרה של איין ראנד, כמעיין המתגבר, יש קשר לבית הזה. נדמה לי שהיא גם התארחה בו אולי (לא בטוחה). מודה ומתביישת שלא קראתי אותו מעודי למרות שהוא נחשב נכס צאן ברזל

עוד אורחים מפורסמים בבית היו אלברט איינשטיין, ופרידה קאלו (שביומנה התלוננה שתקעו אותה בחדר עם הרבה מדרגות להגיע אליו -צודקת... כל הבית הזה הוא שורה של גרמי מדרגות צרים וארוכים
)
 

טליונום

New member
כן, איזה ארבע

אני בשלישית
. בואי נאמר שהוא לא תרם לתוחלת החיים שלהן...
ובכל אופן, גם איין ראנד, כמדומני, לא חסרו לה שריטות מגלומניות ואחרות.
בתור אמריקאית, את מוזמנת לארגן סיור חובק יבשת ברוח 'בתים של ופכים קטנים על דמויות בולטות בתרבות האמריקאית והפרעות האישיות שלהן'. אני באה!
 

debby12

New member
מנהל
נשמע אחלה טיול מאורגן - סגרנו


נפגשים ב-6 בבוקר ליד הבית הלבן בוושינגטון, כדי לדון בביל קלינטון והרומן המעוות שלו עם מוניקה לווינסקי הצעירה עד מאוד [שהרס לה את החיים עד היום - היא מעולם לא הקימה משפחה ולא מצאה את עצמה מקצועית. בעוד הוא שועט בדרכו לבית הלבן, הפעם בתור "בעלה של". החיים הם לא עניין הוגן....]

ומשם - אני מסכימה איתך שיש מחוף לחוף חומר מספיק לאיזה 6 חודשים טיול לפחות.

לגבי נשים מס' 2-4 של רייט - אשקרה לא ברור לי. מילא הראשונה - לא ידעה. אבל אלה שבאו אחריה שמעו מן הסתם ריקושטים על הנישואים הקודמים. הן אשקרה חשבו שדווקא הן ילקקו אצלו דבש? זה חומר לשרשור אחר של פחדים אימהיים אולי [הפחד שבנותי יתחתנו עם איזה #$%$#%# דרעק שיתנהג אליהן לא יפה. רמבו בכלל מקווה שהן יהיו לסביות - לטענתו מבחינה סטטיסטית טהורה נשים הן עם הרבה יותר סימפטי, אז ככה סיכוייהן "ליפול" יהיו נמוכים יותר]
 
למעלה