בעיה בהתמודדות

בעיה בהתמודדות

שלום אני בן 44, מנהל אורח חיים רגיל עד כמה שאפשר, עובד בחברת אינטרנט, במקור אדריכל. סובל מהתקפי חרדה באים והולכים, הולכים ובאים, מטופל בציפרלקס, ריספרדל וקלונקס בשעת חירום.

יש לי פסיכולוגית טובה, אני גם משתדל לתרגל נשימות ויוגה אך מאבד את הצפון למרות הכל, נלחץ מהמחשבות שמתעתעות בי וגורמות לי לא לתפקד, אני מנוטרל ונהיה אפאטי, העיניים שלי כבויות, הבטן מתהפכת, הדופק משתגע ואני מרגיש שאני עומד לאבד את השפיות.

אני כבר עובד עיצות, אתמול הייתי בלוויה וזה החריף לי את החרדה, כמו כן הפחד העצום מלאבד את אבא שלי מוביל אותי למחשבות מה יהיה לגוף שלי, איך הוא יחזיק מעמד, אני לא אהיה מסוגל לאכול, אני אזחל מחדר לחדר, אני אבכה בלי הפסק, יכנס ואצא משהירותים, איך אוכל לתפקד לאורך זמן. החרדה הכי גדולה שלי היא מאשפוז.
אני מרגיש מיני התעלפויות, השאלות שלי הן כדקלמן:
  1. בתרחיש הקיצוני של חרדה קשה לאחר איבוד הורה האם לקרוא לאמבולנס?
  2. אם כן לאן האמבולנס יקח אותי?
  3. איך בן אדם מסוגל להמשיך לתפקד כך כשהכדורים לא הכי עוזרים?
  4. שמעתי שקיים מוסד במושב רשפון שאפשר להתאשפז ללא כל מיני אלימויות וכפיות אבל זה פרטי. אני שואל את עצמי אם אני מגזים, קשה לי לכתוב דבר כזה, לא תיארתי לעצמי בסיוטים הכי גדולים שלי שאגיע למצב כזה, אין לי בעיות אחרות מלבד חרדשה קשה. מה דעתכם תודה.
 

EZCA

New member
כאשר תפסיק לדאוג ולכעוס בצורה קיצונית,אז

תרגיש טוב בצירוף השימוש בכדורים.
כאשר תרגיש טוב עוד יותר ,אז השיפור ימשיך אצלך להשתפר.
לכן קח את החיים בקלות יתר וקודם כל תפסיק לדאוג לאבא שלך.
הרי הדאגות לא יפתרו לך שום בעיה והן רק מזיקות לך.
אין צורך שתזמין אמבולנס, כי בבית החולים לא יתנו לך תרופות פלא נוספות נגד הפחדים שאתה מפיל על עצמך.
 

jacolevi

New member
המחשבות האלו שלך , ניסית פעם בכלל להבין אותן ? מה הן אומרות?

בוא ואומר לך מה אני חושב על זה .
בגדול כל המחשבות שלנו ,של כולנו , של כל האנשים שסובלים מחרדות הן כמו שוט מונף , הן אף פעם לא תצלפנה באמת כי אם כן ,אם הן כן תצלפנה בנו אנחנו בעצם נראה שהשד אינו נורא כל כך ואז נפסיק לפחד , נפסיק לחוות חרדה . זה אחד התסמינים הידועים והמנוולים של מחשבות מהסוג הזה שהן אינן מתגשמות והן נמצאות שם על מנת לענות , מה הסיבה שהן ישנן ומה הסיבה שהן פשוט נעלמות לפעמים , את זה גם אני לא יודע לפענח , אבל אני יכול להגיד לך בביטחון של אלף אלפי אחוזים , אתה לא תזחל מחדר לחדר ואתה תאכל כמה שצריך.וגם אם יקרה הגרוע מכל מבחינתך ותצטרך להתאשפז (ואני כמובן לא יודע מה מצבך הבריאותי הכללי כי אם אתה בריא אז מה פתאום אשפוז) תאמין לי שלא תהיה לך בעיה ,ואם תרצה אני גם אסביר לך למה .
ואם אתה שואל את עצמך "האם אני מגזים" ? כנראה שאתה לבדך יודע את התשובה.
לגבי המקום ברשפון שציינת (או כל מקום אחר בעצם ) אין לי דעה לגבי זה , אני אישית לא אוהב את הפתרונות האלה .
 
תסמיני חרדה קשים

לפני חצי שנה בקושי אכלתי, רצתי לשירותים מרוב פחד מהחיים,הפחד לאבד שליטה על מה שמחכה לי עם הורים קשישים, אחות במוסד, ילד בדרך, הכדורי הרגעה עזרו במקצת אבל איבדתי את העבודה, שכבתי על הרצפה וחיכיתי למות, זו הרגשה נוראית לפגוש את מלאך המוות שמופיע בדלת ומגחך ואתה יודע שאתה כזה לוזר, בחור שרק לפני 8 חודשים היה נורמלי (אומנם עם ציפרלקס אבל עדיין) והכל קורס מול העיניים.....
 

Gali04

New member
דרך המגע

ציינת שלפני 8 חודשים היית נורמאלי. האם קרה משהו ספציפי שגרם למהפך אצלך? האם אתה יכול לשים את האצבע על אירוע ממוקד שהיווה טריגר עבורך?
 
כן

פחד מלאבד את אבא שלי, פחד מלהיות אבא, חרדה ממחלות, מלאבד שליטה על החיים, פחד מהתקף חרדה עצמו, חרדה מהלתעלף. להמשיך?
 
היי דרך המגע

ראשית, גם אותך אני אשאל - האם ביקרת אצל רופא משפחה כדי לבקש בדיקות כלליות? רצוי מאוד לעשות את זה כדי לשלול בעיות פיזיולוגיות שעלולות לגרום לתחושות דומות לחרדה.
&nbsp
שנית, אני לא בטוחה איך לענות לשאלות שלך, אבל יכולה להזדהות מאוד עם הפחד הזה לאבד הורה. כבר איבדתי את שניהם לפני הרבה מאוד שנים, את אבא שלי כשהייתי בת 16, ואת אימא שלי לפני 13 שנים. היא נפטרה מול העיניים שלי. במשך כל זמן המחלה שלה 'גססתי' יחד אתה. הייתה לי פחות משנה להתרגל ליתמות הוודאית שנכפתה עליי. המחשבות שלי היו דומות מאוד לשלך. האמנתי בכל לבי שלא אמשיך לחיות לאחר שאמי תמות, כי היינו קשורות באופן סימביוטי-משהו. אין לי מושג איך אני מדברת אתך היום, 13 שנים אחרי, וזה לא קרה. אני המשכתי לחיות. אמי נפטרה מול העיניים שלי, כשנגעתי בה הייתה עדיין חמה. עניין של כמה דקות לכל היותר, או אולי זה קרה ממש לנגד עיניי. אני מעדיפה לא לפרט לך בדיוק איך ומה, אבל המסר החשוב שלי הוא שאני ממשיכה לחיות. כן, עם דיכאון, עם חרדה, עם הפרעת אכילה, עם טראומה מתמשכת, אבל אני כאן, נעה בין תפקוד חלקי לחוסר תפקוד.
&nbsp
ועוד דבר - האם יש לך משפחה ראשונית? ומשפחה שאתה הקמת? מזה שכתבת שיש ילד בדרך (או אולי כבר נולד?) אני מסיקה שכן. ושאתה לא חי בבית הוריך. האם הפחד הזה הוא רציונלי? האם אביך חולה במשהו? והאם הפחד הזה קיים גם בנוגע לאמך? ולאנשים אחרים? מה קרה לפני 8 חודשים שגרם לכל זה?
לי לא הייתה תמיכה כלל. הייתי לבד, וכל הקשר שלי עם העולם שבחוץ התבטא בשיחות ל'ער"ן' כמעט מדי לילה, כשהייתי חוזרת הביתה מביה"ח. איש לא הציע עזרה, ואני לבד בבית. עצה שלי - אם יש לך במי להיעזר - חברים, משפחה, וכמובן הפסיכולוגית, שקראתי שאתה מטופל אצלה - בקש את העזרה הזאת. הדבר הכי חשוב בכל ההפרעות האלה שלנו הוא תמיכה.
&nbsp
תמשיך לעדכן
.
 
ההבדל ביני לבינך הוא:

שנותרת חזקה גם שנים לאחר המוות, אני לעומתך פיסת נייר ברוח וסף השבירה שלי נמוך מאד, אני מדבר על חרדות בעוצמות מאד גבוהות, אני מדבר על אשלייה של מוות, שהוא מכרסם בך ומגחך בצד שעוד שנייה זה נגמר, על זה שבמהלך יום חרדתי אפשר לחרבן 8 פעמים ביום מרוב פחד, על זה שאני עומד להתעלף בכל שנייה,שאין לי תאבון ויש לי בחילות, על התפרצויות בכי, זאת חרא-דה. לעיתים אתה מרגיש שלא אכפת לך שיקצצו לך את הידיים והרגליים רק יתנו לך לנשום ולהיות רגוע, זו הרגשה קשה ביותר, לא יתואר.
הטריגר היה שהפסקתי ליטול ציפרלקס והתחלתי תהליך הורות משותפת עם בן אדם איום השהשפיעה עליי קשות וכן גם פחד מלאבד את אבא.
 
מאיפה אתה יודע איך אני הייתי לפני?

ומאיפה אתה יודע איך תהיה אתה אחרי? הכול בראש. כמו שוורדה אמרה - תסריטים. אי אפשר לדעת. וזה מצחיק לקרוא לי חזקה אחרי כל ההתמוטטויות שעברתי, האשפוזים, התרופות, הרצונות האובדניים, וזה שלא יצאתי מהבית כמעט בכלל במשך כמה שנים וגם לא נתתי לאף אחד להיכנס אליי הביתה... ולא ניקיתי פה כלום...
&nbsp
התיאורים שלך דומים מאוד למה שעבר עליי. לי לא צריך להסביר מה זו חרדה, ובפרט מה זו חרדה לאבד הורה. יש לי רזומה עשיר

היה לי ברור תמיד שהחיים שלי יסתיימו ביום שהחיים שלה גם. איכשהו, באורח מופלא, זה לא קרה.
 
את ראויה להערצה

אם עברת סבל כזה ואת עדיין כאן, מוריד את הכובע.
הפסיכיאטר שלי אומר שלא מאשפזים על חרדה (הוא עובד בגהה) ואני מת מפחד כשאני שומע ב״ח פסיכיאטרי, אני רואה קשירות, אלימות חוויות לא נעימות, תנאים סניטריים גרועים, החרפה במצבי.
איך הצלחת?? מה יהיה אם לא אוכל לעמוד על הרגליים כשאאבד הורה, מה אעשה אם לא אוכל להגיע ללוויה מרוב חולשה חרדתית, האם אגיע למיון רגיל? האם אשרוד אם בכלל? אני רואה רק שחורות.
 
קודם כול

אתה לא חייב ללכת לשום הלוויה. אבל ממש לא חייב. מבחינתך זו סכנת נפשות, אז אתה לא חייב ללכת. אני מדברת אתך באופן תאורטי, כן? שום הלוויה של הורה לא באמת נראית באופק עכשיו. אתה תשרוד. תאמין לי שאתה תשרוד. בהלוויה של שני ההורים שלי, בהפרש של 13 שנה זה מזה, הלכתי ל-ב-ד. אף אחד לא נתן לי יד. אף אחד לא חלילה חיבק אותי. אף אחד לא היה לצדי - רק השמש הקופחת (אימא) או מזג האוויר הצונן (אבא) וזהו. רק אני והתהלוכה והבור. הלכתי וכשלתי, מישהו דחף לי וליום בהלוויה של אבא, וסבתא שלי צרחה עליי אז (הייתי בת 16) שאפסיק לבכות כבר כי אני מבזה את כבוד המת. גם בהלוויה שלה בכיתי ככה. ואם תרצה להגיע לחדר מיון - תגיע לחדר מיון. זו לא החוויה הכי נעימה בעולם, אבל גם לא הכי גרועה בעולם. הייתי בחדרי מיון לא מעט פעמים. לצערי, לא עזרו לי שם יותר מדי, אבל הם בנויים רק לעזרה ראשונה וכמו שזה נשמע - למיון, כלומר לאשפוז או בחזרה לקהילה. הכרתי אנשים שהפיקו הרבה מאשפוז ולמדו ממנו, והכרתי גם אנשים שסבלו שם מאוד. זה לגמרי אינדווידואלי.
&nbsp
בי"ח פסיכיאטרי זה לא תענוג גדול, זה נכון. אבל לא כולם מוזנחים ומקולפי תקרות. לא בכולם רואים רק אנשים כבויים ומזילי ריר, אלוהים ירחם על נשמתם. לא בכולם יש קשירות ולא כל מצב 'מזכה' בקשירות. ישנם בתי חולים סטריליים ועד כמה שאפשר יחסית נעימים, ועם מאושפזים אינטיליגנטים ונחמדים.
&nbsp
עכשיו, אינטואיטיבית, בא לי לשאול אותך מה עם אשפוז יום. עכשיו, לא כשחלילה ימות לך מישהו. אולי זה יכול להרים אותך קצת על הרגליים?
&nbsp
ובאשר אליי, הרבה אומרים לי שהם מעריצים אותי. אני חייבת לציין שאני לא מבינה את הביטוי הזה ולא מרגישה שהוא שייך אליי בכלל. כלומר, תודה, וזה, אבל אותי? מה יש להעריץ אותי? אני פוחדת למות. נורא נורא פוחדת. לפעמים זו סיבה מספיק טובה להישאר בחיים... אבל מה יש להעריץ מישהי שלא יוצאת מהבית פרט לטיפולים רפואיים, וגם זה הרבה פעמים עם ליווי? מה יש להעריץ מישהי שהחלום שלה זה לנסוע לבד באוטובוס למקום שלא מכירה? מה יש להעריץ מישהי שלא מפסיקה לאכול ומגיעה ל-BMI מפלצתי ביותר? מישהי שנראית כמוני? מישהי ללא שום רצון בזוגיות או בילדים, אבל עם פחד נורא גדול להישאר לבד? מישהי תלותית שבוכה מכל דבר ושיש לה תיק רפואי כמעט בכל מחלקה שאפשר להעלות על הדעת? שלוקחת 15 סוגי תרופות ביום? שיש לה נכות ובקושי יכולה ללכת ולנשום? שמתחברת למכשיר חמצן בלילות? את זה להעריץ? את זה? מישהי שמתקשה מאוד לעמוד על שלה ולהשיג דברים באופן אסרטיבי?
&nbsp
אבל אחרי המון שנים בעולם הזה, בפרט בשנים שלאחר מותה של אמי, ואני מדברת בשם עצמי בלבד, כי אני לא אוהבת את הקטע הזה של 'אם אני יכולה אז כולם יכולים' כי זה בולשיט אחד גדול, אני כן יכולה להגיד שהמצב יכול להשתפר. אני מייחסת את זה הרבה מאוד לצוות השיקום שלי שלא נותן לי ליפול ושהרים אותי על הרגליים בזמנים הכי קשים. ולקבוצות של OA שהייתי פעילה בהן הרבה שנים ולצערי עזבתי. לתרופות שלי. לצוות המטפל שהתחלף כבר מיליון פעמים בערך. הרבה גורמים ביקום חברו כדי להחזיק אותי בחיים. כל כך הרבה צ'אפחות וכאפות ובעיטות של ממש בבטן קיבלתי בחיים, כל כך הרבה פעמים הייתי על הגבול.
&nbsp
ועכשיו קורים דברים מדהימים שלא הייתי מעזה אפילו לחלום עליהם, בנוגע לתחום המקצועי. וגם בתחום הלימודי אני מזהירה ואין לי מושג איך זה קורה. אני לא מרגישה ראויה לשום כתרים וסרטים. כשנפרדתי מאמי, או יותר נכון מגופתה, הבטחתי לה שאני לא אעשה לעצמי כלום. לא לגמרי עמדתי בזה, אבל אני נורא משתדלת.
&nbsp
רוצה לומר: לא רק שלא האמנתי שאחיה אחריה, גם הייתה לי דרך 'ללכת', ומי בכלל דיבר על לימודים אקדמיים (שהתחלתי בגיל נורא מאוחר) ועל קריירה בתחום שהכי מושך אותי בעולם. וזה אפשרי, דרך המגע, זה אפשרי. אני באמת לא רוצה להגיד שאם אני הצלחתי, גם אתה תוכל. לא יודעת. לא מכירה אותך. אבל אני כן רוצה לתת לך תקווה. גם אם לא לשום דבר אחר ממה שהזכרתי, אז רק להישארות בחיים. עם תרופות אפשר להתייצב. עם הרבה עבודה פנימית אפשר להתייצב. אפשר גם להיות לא מאוזנים לתקופות, אבל אתה מדבר עם הבן אדם שהיה לגמרי הכי פסימי וחרדתי בעולם. עד היום החרדות שלי משתקות אותי בהמון היבטים של החיים. אבל גם כשאני רוצה כבר לוותר, לא 'מרשים' לי.
&nbsp
יש לי הרגשה שאתה תהיה בסדר. אני רוצה להאמין שאתה יכול. פשוט תנתב את האנרגיות הכל כך קשות שאתה מתאר כאן ושמצמררות אותי עד העצם, למקום של עשייה, של אמונה בעצמך וביכולות בעצמך. אל תישאר לבד. תעשה את זה עם העזרה של הפסיכולוגית, אולי אשפוז יום, אולי טיפול מדיסיפלינה אחרת.
&nbsp
האם אתה מתחבר למשהו מכל מה שתיארתי?
 
החלמה

הי אלומת אור
אשפוז יום לא עשה לי טוב (למה בכלל זה נקרא אשפוז יום), הלכתי לרמת חן יום אחרי יום, נמצאים שם מתמחים שלא יודעים מימינם או משמאלם, קבוצות דביליות שלא נותנות כלום ופסיכיאטר שעשה הסבה מרופא כללי. זה הוסיף לי רק חרדה.הדבר היחיד שהיה טוב הוא שבדקו לי את בלוטת התריס.זהו
נכון לעכשיו אני מטופל אצל פסיכולוגית מעולה אבל דברים לא מחלחלים והפחד מלאבד את ההורים גדול ממני, כמו כן הפחד מלהיות אבא, אני נושם אבל לא חי, כאילו שאבו ממני את החיים.
הלוואי והיה מקום אשפוז פסיכיאטרי רך שבו מתנהכים אליך בהומניות, יש צוות של פסיכולוגים ופסיעירטאים בעלי סבלנות והם מרגיעים אותך (יש דבר כזה? אולי פרטי?)
החרדה היא גבוהה מאד ואני לוקח גם כדורים חזקים מאד ולא יוצא מזה....
 
השפעת הדמיון על יצירת פחד

אתה אדריכל במקצועך,
אבל אתה גם תסריטאי מוכשר.

לא ברור אם יש לך סיבה מיוחדת לחשוש לאביך בשלב הזה,
מה שכן ברור שהפחד נובע
מתסריט אותו אתה כותב,
בתסריט, המעיד על דמיון מפותח, אתה השחקן הראשי,
אתה "לא מסוגל לאכול, זוחל מחדר לחדר, בוכה בלי הפסקה..."
אין ספק שזה תסריט מעורר חרדה.

באותה מידה שאדם ההולך בלילה,
ושומע רשרוש מבין השיחים,
יכול לחשוב שזה רחש של חתול ולהמשיך ללכת כאילו כלום,
או לדמיין שמישהו מסתתר שם, ולחשוש ממנו
ואז יגיב בהתאם.

כתסריטאי של חייך,
אתה יכול לבחור לך תסריט אחר,
רצוי חיובי, בו אתה מתפקד היטב,
התרחשויות חיוביות קורות.
ההרגשה שלך, מן הסתם, תשתנה בהתאם.
 
למעלה