בעל הפאה הוא בעל הדעה.
בדיוק לכבוד פורים נשאלה שאלה בענייני פאות ב'
מקוראשון' : =-=-=-=- בינינו / גאולה גרוסמן
לשמור על קיפי שמי ציפי. לאחר סיום לימודי במכללה, התחלתי לעבוד השנה כמחנכת וכמורה למדעי הטבע באחת מהאולפנות הידועות בארץ. אני צנועה אך מקפידה על הופעה אופנתית בלבוש, באיפור ובתסרוקת. התחתנתי בשעה טובה בט"ו בשבט וקניתי פאה בסגנון 'קוצים', שלדעתי מאד מתאימה לי. יש לי שתי בעיות. (א) בעלי הטרי מאוד אוהב את הפאה וטוען שהיא נראית יפה הרבה יותר משערותי הטבעיות. הוא רוצה שאחבוש אותה גם בשינה. זה לא נוח, וגם הורס את הפאה (ב) כשחזרתי ללמד לאחר השבוע של 'שבע ברכות', בנות כיתות ז' - מכשפות לא-קטנות - בקושי הסתירו את לעגן וזלזולן. הן מצחקקות ומכנות אותי "קיפי". אני אומללה. מה לעשות? תשובה: ----- אחת האסטרטגיות הידועות לטפל בבעיה כואבת היא להפיק תועלת חיובית ממציאות קשה, וכך להפוך חיסרון ליתרון. בתפקידך כמחנכת וכמורה לטבע, תוכלי להעשיר את הידע של תלמידותייך ולהפיח רוח חדשה בשיעורייך. תוכלי לעשות אינטגרציה מרשימה בין לימודי טבע, כישורי חיים, פוליטיקה, גיאוגרפיה, שפות, ולימודי מחשבים.
למשל, תוכלי לשלב הקניית מידע על הקיפוד ביחידת לימוד העוסקת בבטיחות בדרכים. קחי, לדוגמה, את הידיעה המעניינת הבאה: "היפגעות בכבישים היא אחת מסיבות המוות העיקריות של קיפודים בארצות מפותחות. בדנמרק, למשל, מצאו שיעור דריסה של שני קיפודים לקילומטר, במשך שנה אחת. שיעור דומה לכך נמצא בארץ ישראל" (מתוך 'החי והצומח של ארץ ישראל', כרך ז', עמוד 50). יש לציין שזה היה המצב עוד לפני הופעת הקריקטורות האנטי-מוסלמיות בדנמרק. ייתכן ששיעור הדריסה יעלה אם נהגים מוסלמים יחשדו שהקיפודים פועלים בשליחות האויב הציוני ומתאמנים בפינצ'ור צמיגים שיעיים במחטיהם. ניתן להעלות סוגיה מרתקת זו בשיעור. נהוג לחשוב ש'כל הקיפודים אותו דבר', אך לא כן המצב. במשפחת הקיפודים יש שתי תת-משפחות: הקיפודים ה'רגילים', Erinaceinae, והקיפודים חסרי הקוצים, Echinosoricinae. מצד שני, למרות שכל בעלי המחטים מכונים בעברית קיפודים, יש בעצם שתי משפחות שונות לחלוטין: ה-hedgehog הנפוץ ברחבי אירופה, אסיה ואפריקה הוא יונק קטן שאוכל חרקים, ואילו ה-porcupine הוא מכרסם גדול מאמריקה שניזון מצמחים. באוסטרליה חי ה-echidna, יצור מוזר עם תכונות של יונק ותכונות של זוחל (מטיל ביצים, למשל). שאלה לדיון: האם יש מכנים משותפים בין פוליטיקאים לקיפודים ו/או לדמויי-קיפודים? אם אינך מצליחה לכבוש את לב הבנות בדרכים חינוכיות ומעניינות (שיטת הגזר), ניתן לעבור לשיטת המקל. יש שני סוגים של מוטיבציה שמניעים את החוטא: 'תשובה מאהבה' ו'תשובה מיראה'. אין צורך לאיים על הכיתה בצורה ישירה. אפשר גם בדרך רמז. במערך שיעור חביב על חיי הקיפוד, הדגישי את הפרט הבא: "ידוע שקיפודים אינם נרתעים מאכילת בעלי חיים בעלי בלוטות ארס. תפריט הקיפודים כולל למשל.... נחשים. משום כך, אין הם מהססים לתקוף את הנחשים ולאכול אותם" (שם, עמ' 49). המסר הוא ברור:
לא כדאי להן להתחיל איתך! הקיפוד הוא יצור אמיץ שיודע להגן על עצמו, להשיב מלחמה שערה ואף לחסל חיות ארסיות! הדפיסי את מערך השיעור הזה באותיות גדולות ומאירות ופזרי מספר עותקים ברחבי דירתך. כך יועבר המסר גם לאישך. אם אף אחת מהעצות הנ"ל אינה מועילה, יש לשקול החלפת פאה, אך בשום אופן לא לעבור ל'קוקו', מטעמים מובנים. התלמידות תשמחנה לעזור לך, על ידי חיפוש באלפי האתרים המוקדשים לתסרוקות. הן סוף סוף תלמדנה משהו פרקטי באולפנה! פורים שמח! =-=-=-=-=-=