מורפולוגיה לטינית

Eldad S

New member
מורפולוגיה לטינית

אני מעלה את ההודעה הזאת בשמו של אחד הגולשים, שמסיבה טכנית, הודעתו לא הייתה יכולה לעלות לפורום.

האם בשמות מה-2nd declension
ששייכים לתת הקבוצה של puer, ager,vir וכו'
התנועה i שב-vir היתה בעבר e קצרה?
(זה נראה בעיני מתבקש מתוך הקרבה המורפולוגית של המילים בתת הקבוצה הזו. וכך או כך הלטינית יוצרת קשר די חזק בין שתי התנועות הללו, כמו למשל ב-ablaut כמו המעבר מ-conlego ל-colligo)

ואיך קוראים לתופעה שבה הגזע של הנטיה "מאבד" תנועות או מתנוון
כשהוא נוטה ב-nom.? האם יש לזה מונח מיוחד בדקדוק?
(הגזעים של המילים הנ"ל הם -puero-, agro-, viro וב-nom. ה-o הקצרה הזו נעלמת)
 
בדקתי ולא מצאתי

באף ספר דקדוק וגם לא במילון הגדול של אוקספורד (בעריכת P.G.W Glare) לא כתוב משהו על התנועה i שהיתה פעם e קצרה. המילון הגדול של אוקספורד מספק מידע על צורות ארכאיות וצורות שעברו מן העולם ועל שינויים מורפולוגיים שעברו מילים במהלך שנות קיומה של הלאטינית; אך תחת הערך vir לא מצויין דבר על שינוי מורפולוגי כלשהו, וגם בספרי הדקדוק (גילדרסליב & לודג' ושל בנט) לא כתוב שום דבר.
 

Cymelo

New member
הצעה חלופית

אני חושב שהתהליך אינו איבוד של תנועה ב-stem, אלא להיפך, החדרה של תנועה. אני בדיוק כותב עבודה על שמות ה- er- של הדקלינציה השנייה. נראה לי שבאופן סינכרוני יותר נכון לתאר את התופעה כהחדרה, על מנת שמבנה ההברה תכבד את עיקרון ה-SSP (שהרי agr,* fabr, *socr* כולן מפירות אותו, מכיוון שהעיצור הראשון אובסטרואנט ואילו השני סונורנטי). ללטינית יש מבנה הברה קבוע - כאשר יש יותר מעיצור יחיד העיצור שקרוב לגרעין ההברה הינו סונורנטי ואילו הרחוק מהגרעין הינו אובסטרואנט (חוץ מ-s שמפירה את הסימטריה הזו. ממה שקראתי נוטים לנתח את ה-s הזו כאקסטרה-מטריקלית). בנוסף, תמיד מדובר באותה תנועה ש-"הולכת לאיבוד", דבר שמעיד בד"כ על החדרה (מה גם שהתנועה האפנטטית הדיפולטית של הלטינית היא e). אך אני לא בטוח שניתן לקבוע בצורה בטוחה שזהו התהליך הדיאכרוני שחל פה.... בשביל לבדוק זאת צריך מילון אטימולוגי לטיני טוב, עם האטימולוגיות הפרוטו-איטליות.
 
אז לכך יש את המילון האטימולוגי של דה-ואאן

Michiel de Vann, Etymological Dictionary of Latin and the other Italian Languages
שיצא לאור בשנת 2008 בהוצאת בריל.
 
למעלה