קצת על האולימפיאדה ועל המשחקים האולימפיים

קצת על האולימפיאדה ועל המשחקים האולימפיים

בשעה טובה ומוצלחת, הגיעו המשחקים האולימפיים לסיומם. ימים קשים עברו עלי, היות וקמתי בשעות לא שגרתיות לצפות בתחרויות שבימים כתיקונם לא מעניינות אותי. אני בכלל מחזיק בדיעה שכל עוד לא רודפים אחריך, אין טעם לרוץ.
בכל אופן, יצא לי לשמוע בכמה הזדמנויות אנשים שמתבלבלים בין "משחקים אולימפיים" לבין "אולימפיאדה". אז הנה, הבה ונעשה קצת סדר בבלאגן.
המשחקים האולימפיים הם המשחקים עצמם. הם נערכים מדי ארבע שנים, והמשחקים ששוחקו בריו דה-ז'ניירו הם המשחקים ה-XXXI למניין המשחקים בעידן המודרני. הברון פייר דה קוברטין חידש את המשחקים בעת החדשה, והמשחקים הראשונים נערכו באתונה בשנת 1896.
אולימפיאדה הוא פרק הזמן בן ארבע שנים בין המשחקים (מהאחד בינואר, ועד השלושים ואחד לדצמבר של השנה של המשחקים הבאים) כך גם מנו את השנים בעת העתיקה. כך למשל, אם נרצה להתייחס לאירוע שהתרחש בשנת 1897, נוכל לציין שהוא התרחש בשנה השנייה של האולימפיאדה הראשונה. (האולימפיאדה הראשונה: מ-1/1/1896 ועד 31/12/1899. וכן הלאה: האולימפיאדה השנייה: מ-1/1/1900 ועד 31/12/1903. האולימפיאדה השלושים ואחת: מ-1/1/2016 ועד 31/12/2019). בואו נראה אם אתם מבינים: אז מתי נערך טורניר המונדיאל האחרון, שגם אותו אירחה ברזיל? נכון מאוד, בדיוק! המונדיאל נערך בשנה השלישית של האולימפיאדה השלושים. (המשחקים האולימפיים השלושים עצמם נערכו בלונדון בשנת 2012, למי ששכח).
בגלל מלחמות העולם, לא התקיימו המשחקים האולימפיים שתוככנו לשנים 1916 (האולימפיאדה השישית) ולשנים 1940 ו-1944 (האולימפיאדות השתים-עשרה והשלוש-עשרה) אך מניין האולימפיאדות נשמר (שהרי מדובר בתקופת הזמן, לא משנה אם מתקיימים משחקים או לא).
 

Eldad S

New member
תודה רבה על הדיוק הלשוני, דאנטה.

השכלנו.
מצד שני, בעידן המודרני המילה "אולימפיאדה" קיבלה את המשמעות של המשחקים האולימפיים עצמם, ומן הסתם, המשמעות הישנה היטשטשה (למעשה, רבים לא הכירו אותה כלל, וגם לא ייצא להם להכירה בעתיד, היות שהמילה כבר לא משמשת במשמעות זאת). שבשתא כיוון דעל – על. לא נצליח בעניין הזה להחזיר את הגלגל לאחור.

עם זאת, טוב להכיר את המשמעות המקורית, כדי לדעת להבין אותה בהקשריה הרלוונטיים.
 
למעלה