מקלדת ערבית וירטואלית מתקדמת (עם ניקוד)

מא ג'אא' אלאולאד אלא מחמד. איך תנקדי מחמד?

ג'אא' אלאולאד אלא מחמד. אין תנקדי כאן מחמד?
 
מא ג'אא' אלאלולאד אלא מחמדאנ (תנוין פתח)

أو: ما جاء الأولاد إلا محمدُ (تنوين ضم), כי מדובר בبدل. لأن هذا استثناء تام منفي. المستثنى منه له حالتان: إما النصب على أنه مستثنى منه، أو (في هذه الجملة) الرفع على أنه بدل.
 
אנטיגונה: מא לגבי ג'אא' אלאולאד אלא מחמד?

דהיינו: כל הילדים באו פרט למוחמד. איך מנוקד כאן מחמד?
 
ג'אא' אלאולאד אלא

محمدًا. المستثنى منصوب لأن الاستثناء تام مثبت، وفي هذه الحالة لا يمكن أن نعتبره بدلاً ولذلك لا يأتي في حالة الرفع (بدلاً).
 
אנטיגונה: יופי של הסברים. בניתוח בשיטה

ה"אירופית" ההסבר הוא זה: במשפטי הוצאה מן הכלל ישנו הכלל וישנו המוצא מן הכלל. אם הכלל בא על דרך השלילה - יבוא המוצא מן הכלל עפ"י מקומו התחבירי במשפט. לפיכך מא ג'אא' אלאולאד(ו) אלא מחמד(ון) = אף אחד מן הילדים לא בא פרט למ(ו)חמד. אם הכלל בא על דרך החיוב - יבוא המוצא מן הכלל ביחסת נצב. לפיכך ג'אא' אלאולאד אלא מחמד(ן) = כל הילדים באו פרט למ(ו)חמד. אני מודה לך על שנתת לי הזדמנות להיזכר בכללים שלא השתמשתי בהם מזה שנים רבות.
 
המדקדקים חלוקים בדעותיהם אם הניקוד של לא

א-נאפיה הוא יחסה (לו הייתה יחסה אז מדוע ללא תנווין?). איך היית מנקדת "אין כאן ילד גדול"? כביר(ון)? כביר(ן)? כביר (רא מפתוחה?) לילה טוב ושבוע נהדר.
 

Eldad S

New member
אין כאן ילד גדול?

לאיזה משפט כוונתך? לא יוג'ד הנא ולד(ון) כביר(ון) - משפט פשוט מדי, ואני מבין שלא לכך התכוונת. תוכל אולי לכתוב את המשפט שאליו התכוונת? ואז אפשר יהיה להגיד מהו הניקוד הסופי שמקבלת המילה "כביר".
 
למעלה