אירוח בנושא לקויות למידה בשיתוף משרד החינוך

מדיניות בנוגע להתאמות בדרכי הוראה והבחנות

שלום רב,
משרד החינוך פרסם לפני כשנתיים מסמך מדיניות בנוגע להתאמות בדרכי הוראה והבחנות. אני ממליצה בחום לעיין בו ולנסות ולהבין את הרציונל העומד מאחורי התפיסה כי יכול להגרם נזק במתן התאמות בדרכי הבחנות שלא לצורך . רצ"ב קישור:
http://meyda.education.gov.il/files/Shefi/pdf/tfisa.pdf
בתך עדיין לומדת בבי"ס יסודי וחשוב שעיקר ההשקעה והמשאבים יתמקדו בהתאמות בדרכי הוראה- שיסייעו לה לחוות חויות של מסוגלות והצלחה.
לאורך כל שנות הלימודים יש התייחסות לתלמידים עם ל"ל אך חשוב שהתייחסות זו תכלול בעיקר התערבויות שיקדמו את תהליך הלמידה שלה.
לא בטוח שיש צורך באבחון בשלב זה שכן, לטענתך היא כבר עברה אבחון בהיותה בכתה ד'. אני ממליצה להתייעץ עם מחנכת הכתה והיועצת ע"מ לגבש ביחד מה הפעולות הנדרשות השנה ולקראת המעבר לחט"ב.
שיהיה בהצלחה!
 

עדימ

New member
הגעתי מהראשי. איני אימא לילד לקוי למידה אך לקוית למידה בעצמי

לכן הרגשתי שמאוד חשוב לי להגיב כאן.
&nbsp
עברו כמעת 10 שנים מאז שסיימתי את לימודי בבית הספר.
12 שנים של סיוט וחוסר התחשבות.
בתקופת הגן והיסודי היו מורים שכן התחשבו ללא אבחון כי הבינו מיד שיש צורך במבחן בעל פה ותוספות זמן.
&nbsp
מרגע שעברתי לחטיבה חל שינוי של 180 מעלות. הוצאתי הון כסף על אבחון שכלל לא הואיל. דיבורים אל הקיר ומורים שלא מוכנים כלל לתת את ההקלות המגיעות לי-תוספות זמן, בחינה בעל פה והכתבה לבוחן זר לאחר שהסתבר כי בבחינה בעל פה עלי לרשום ראשי פרקים ולא להיבחן רק בעל פה למרות שזה מה שהכי נוח לי ומאפשר לי להתרכז במענה.
בכל השנים הללו בתיכון היו בדיוק 2 מורות שעשו שיעורי בית ונתנו לי את ההקלות המגיעות לי מיוזמתן ומעבר.
&nbsp
בסופו של דבר יצאתי ממערכת החינוך עם טראומות ענק וחוסר רצון עז ללמוד משהו נוסף.
ההקלות הן חובה ומי שיגיד שמתן ההקלות גורם לחוסר פיתוח יכולות למידה טועה ומטעה.
&nbsp
הערה כללית-מערכת החינוך היא מפעל של ציונים ומשאבת כסף ולא מעבר.
עצוב אך זו המציאות.
 

hlustig1

New member
אני לקוית למידה ואמא לילדה לקוית למידה

שלום,

אני לא מסכימה כל כך עם מה שרשמת במקרה שלך לא הייתה הבנה.
אני בת 37 מה שאומר שאת התיכון סיימתי מזמן.
אובחנתי כשהייתי בכיתה ב ומאז מערכת החינוך כן תמכה ,
את הבגרויות עשיתי עם כל ההקלות האפשריות,ולאורך השנים קיבלתי את ההקלות המגיעות לי.
והיום גם עבור הבת שלי בת ה 10 - כיתה ה אני מקבלת את ההתחשבות וההקלות שלהן היא זקוקה בתקווה שזה ימשיך ככה לכל אורך 12 שנות הלימוד.
האבחון חשוב ולא רק עבור הקלות אלא כדי להבין מול מה מתמודדים ואיזה עזרה להגיש לילד ככה שתהיה הכי מותאמת לצריכים שלו.
פעם ראשונה שנתקלתי בקושי היה מול האוניברסיטה ולכן הלכתי ללמוד בפתוחה שכן נתנה לי את התנאים המתאים והיום אני בוגרת תואר ראשון של האוניברסיטה הפותחה
 

עדימ

New member
אני באמת שמחה עבורך שבמקרה שלך ושל ביתך אין כל בעיות

למזלי יש לי אפשרות לעבוד אצל הורי בתור מזכירה בהתאם לצרכי.
ואם כבר לקות למידה בהמשך, אני חושדת שאבי דיסלקט לא מאובחן. מה שמן הסתם מקשה על העבודה בינינו...
&nbsp
ועדיין מערכת החינוך איכזבה אותי.
היא גרמה לכך שהמורים שהערכתי גם כבני אדם פרשו מן המערכת בגלל שהמערכת מתרכזת בציונים ולא בחינוך והלימוד עצמו.
 

uzi2

Active member
לפעמים אפשר לתת הקלות נקודתיות

ובמקביל לאמן את האדם להתגבר על לקויות הלמידה.
יתכן שמה שכתבת נכון עבורך. הקלות במבחן תמיד קשורות גם לשאלה "מה רוצים לבחון". אבל כאמירה כללית מה שכתבת על ה"טועה ומטעה" אינו מדויק. הכל תלוי בפרטים. אם אפטור סטודנטים לתואר ראשון בפיסיקה מלזכור משוואות, על ידי כך שאאפשר להם דפי נוסחאות מורחבים, הם יוכלו להצליח בבחינות מבלי להזדקק לזכירת נוסחאות, אבל אם הם לא יתמודדו עם חוסר היכולת לזכור נוסחאות וישפרו את עצמם (כי פטרו אותם מהצורך), פיסיקאים טובים הם לא יהיו. במציאות אין דפי נוסחאות - יש גוגל וספרים וויקיפדיה, אבל ללא יכולת זכירת נוסחאות לפעמים לא יודעים מה לחפש במאגרי המידע.
המציאות הרבה יותר מורכבת ממקרה פרטי כזה או אחר.
 

עדימ

New member
נדמה לי שמי שלקוי למידה בדרך כלל מקבל פטור מפיזיקה וחבריה

כך שבאקדמיה כמובן שלא יפנו לתחום.
לכן נדמה לי שהדוגמא שלך לא כ"כ רלוונטית.
אישית אני קיבלתי פטור מערבית, פיזיקה, כימייה וביולוגיה.
&nbsp
ולא, לא הציעו לי כל כלי ועזרה להתגבר על הלקויות.
פשוט קיבלתי הרבה שיעורים פרטיים.
&nbsp
הדברים הבודדים שרציתי ללמוד לבד אחר כך מצאתי שיטות בעצמי כמו לימוד מול המחשב או האפליקציה או הקראה.
 

uzi2

Active member
נתתי את זה כדוגמה

צריך לבחור בין שתי אפשרויות. ללמוד לחיות עם לקות הלמידה, לעקוף אותה מתי שצריך, או להתמודד איתה ולצמצם את הלקות. כמובן שזו בחירה. זה כמו השאלה, האם להשתפר היכן שחלשים או דווקא היכן שחזקים. אין לכך תשובה פשוטה.
את הדוגמה נתתי כי בעבר היו נותנים דפי נוסחאות מורחבים לבעלי לקויות מסוימות במקצועות הריאלים וכיום הגישה (ככלל, בצדק) היא לא לתת. תוספת זמן היא בד"כ לא בעיה, אולם לדעתי אלא אם לזמן יש חשיבות צריך שהזמן לא יהיה פקטור גם עבור אלו שאינם מוגדרים כלקויים.
 
תשובה לשאלה: איני אימא לילד לקוי למידה אך לקוית למידה בעצמי

שלום רב,
צר לי לקרוא את דברייך המתארים מצבור של קשיים ותסכולים ומזמינה אותך לשיח עם המערכת החינוכית במסגרת בה לומדת בתך. יכול להיות אחרת!
ידוע כי לעמדת ההורים השפעה מכרעת על גיבוש תפיסות ועמדות בקרב ילדינו והרי אני משוכנעת כי אינך רוצה שבתך תחווה חויות דומות לא כן?
בהקשר להערה שלך על אבחון לצורך קבלת תוספת זמן עלי לציין כי החל משנה"ל תשע"ה הצוות החינוכי שהגיע למסקנה כי קצב הקריאה והכתיבה ו/או תהליכי העיבוד של התלמיד איטיים יותר, יהיה רשאי לאשר תוספת זמן ללא אבחון.
 

עדימ

New member
שלא יהיה ספק: הורי ומשפחתי תמכו בי לכל אורך הדרך

כולל במאבק על הזכויות, ההקלות שמגיעות לי. אלמלא השקעת משפחתי לא הייתי גומרת את בית הספר ובתעודת הבגרות ניתן לראות זאת.
ולמרות זאת התחושה הייתה דיבורים אל הקיר. כך שגם אם יש הורים פעילים אם הצד השני אדיש ולא קשוב התוצאה ידועה מראש.
&nbsp
לי לא יהיו ילדים, אבל אני מאחלת לאחייני שלא יסבלו כמוני או אפילו שלא יסבלו מלקות כלל.
 

עופר 249

New member
שלום דני ותודה מראש

יש לי ילד בן 14 עם הפרעת קשב ולקויות למידה רבות
בבית ספר היסודי אכן התחשבו בו ובכל ההקלות שמגיעות לו במיוחד בהבחנות בעל פה והקלה בשעורי בית ואכן ציוניו היו בהחלט בסדר גמור
עכשיו שהוא עבר לתיכון נאמר לנו שאין הקלות למרות האיבחונים עד לבגרות כלומר עליו לכתוב במבחנים ואין לו אפשרות להבחן בעל פה כתוצאה מכך כל ציוניו ירדו בבת אחת וכן גם ביטחונו העצמי שגם ככה לא היה מזהיר
מדוע משרד החינוך לא מאפשר את ההתאמות המגיעות לו אלה רק לבחינות הבגרות? מה יעשה ילד כזה שבאמת הוא רוצה ומשתדל ואינו יכול מה יעשה שנתיים עד לבחינות הבגרות ? מהבית ספר נאמר שהם צריכים להוכיח למשרד החינוך שהילד לא יכול להבחן בכתב ובשביל זה הוא צריך לנסות לכתוב בבחינות מה שהוא יכול כלומר במילים אחרות קודם תכשל ואז אולי נעזור לך
בשביל מה עשינו איבחונים מכתה ב ועד התיכון לא רק שזו הוצאה כספית לא מבוטלת אלה היא חסרת ערך היום בבית ספר תיכון
 

עדימ

New member
אני רואה שאני לא היחידה שחושבת כך... ראה הודעתי למעלה...

 
תשובה לשאלה: יש לי ילד בן 14 עם הפרעת קשב ולקויות למידה רבות

שלום עופר,
אני מתרשמת מהדאגה ומהאיכפתיות לבנך. עם זאת, עלי לשאול- האם ביה"ס היסודי ש"התחשב" בו ואיפשר לו את כל "ההקלות המגיעות לו" סייע לו או מנע ממנו התפתחות והתמודדות?
לצערינו, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה בה לתלמידים רבים ניתנות התאמות בדרכי הבחנות בגילאים צעירים מאד במקום לנסות ולסייע להם בהתערבות מותאמות לקשיים. יש לזכור שתפקידה של מערכת החינוך היא כי תלמידיה יהיו בוגרים עצמאיים המסוגלים להתמודד בהצלחה עם מטלות הלמידה. אולם, המציאות בישראל היא כי כ- 40% מכלל מסיימי יב' לפני כשנתיים נזקקו להקראה ו/או הכתבה לבוחן נייטרלי והתקשו להתמודד עם מטלה זו באופן עצמאי. האם לכך אנו שואפים?
לפני כשנתיים המשרד פרסם מסמך מדיניות. מצ"ב קישור ואני ממליצה בחום לקרוא ולעיין בו:
http://meyda.education.gov.il/files/Shefi/pdf/tfisa.pdf
 

אור410

New member
מחוננים לקויי למידה

דני שלום,
האם קיימת בארץ ובפרט בירושלים מסגרת לימודית למחוננים לקויי למידה החל מכיתה ז?.
בתודה מראש על התשובה
 

אור410

New member
המשך שאלה

האם במבחני הקבלה לחטיבות הביניים מתחשבים באבחון לקויות למידה, בו נקבע כי היכולת האמיתית לא באה לידי ביטוי במבחנים מוגבלי זמן בכתב עקב ליקויי למידה?
 

אימם

New member
איטיות בכתיבה וקשיי התארגנות

דני שלום,
בני מחונן אבל בגיל 13 עקב קושי בלסיים מבחנים בזמן, הלכנו לאבחון -פסיכודידקטי.
נמצא שמבחינה אינטלקטואלית רמת תפקודו גבוההה מבני גילו
נמצא שקיים פער מובהק בין הרמה המילולית (מעולה) לבין המערכת הביצועית (ממוצע), לטובת המערכת המילולית.
הוא קיבל המלצה לתוספת זמן מירבית אך בפועל מקבל 25% תוספת זמן ולא תמיד מקבל אותה.
הוא לומד בכיתה י"א (עוד מעט הבגרויות)
כמעט בכל המבחנים הוא לא מספיק ולכן נוצר פער בין יכולותיו לציוניו
שמתבטא לפעמים בפער גדול
דיברתי עם היועצת שהמליצה על קואצ'ינג אבל זה לא עוזר.
האם בבגרויות הוא יוכל להיבחן עם תוספת זמן מרבית?
מהי תוספת מרבית?
מה המלצתך? הנער מתוסכל כי הוא יודע את כל התשובו אך אינו מספיק.
תודה
 
איטיות בכתיבה וקשיי התארגנות

שלום רב אימם,
ראשית נשמע כי לבנך יכולות גבוהות, תבורכו!
תוספת הזמן המאושרת לתלמידים עם ל"ל היא 25% כלומר עוד רבע שעה לכל שעת מבחן.
חשוב לבדוק עם ביה"ס מה הסיבות לכך שאינו מקבל את תוספת הזמן בכל המקצועות. בכל מקרה, אם הוא זקוק לתוספת זו בגלל קשיים רגשיים, חרדת בחינות, לחץ וכו' חשוב שירכוש כלים להרגעה והתמודדות עם מצבי המבחן.
 

אימם

New member
תודה אבל גם 25% לא מספיק לו

הוא קיבל הארכת זמן מירבית.
אין לו חרדת בחינות או קושי רגשי או לחץ. הוא פשוט איטי
איזה פתרון יש למשרד החינוך לבן שלי? שיכולותיו הגבוהות אינן נראות במבחנים בשל כך
תודה
 
רטלין

אני לא מעוניינת לתת לילדה שלי רטלין.
הבנתי שיש לזה השפעה שלילית רבה. מהם התחליפים הממומלצים שקיימים כיום בשוק?
 
למעלה