אירוח בנושא לקויות למידה בשיתוף משרד החינוך

uzi2

Active member
כן אבל.....

ככלל, כל ליקוי למידה הוא בעיה נוירולוגית, אבל המוח שלנו מאוד גמיש, וכל הזמן משתנה - במידה רבה, כתוצאה מהפעילות הקוגניטיבית והמנטלית שלנו.
לכן גם בעיות נוירולוגיות לפעמים ניתן לטפל בהן על ידי טיפולים פסיכולוגיים.
באופן ספציפי לגבי הפרעות קשב וריכוז (והכוונה היא לא לבעיות קלות של קשב וריכוז) בד"כ היעילות של טיפולים לא תרופתיים מוגבלת. יש מעקפים, כגון שינוי סביבת העבודה, עבודה בצוות, גישות ביהייביוריסטיות, וכדומה, שיכולים לעזור. תרופות, צריך בזהירות, ולבחון תופעות לוואי, אבל לפעמים הן יכולות לחולל ניסים. ולפעמים לוקח קצת זמן וניסוי עד שמוצאים את האיזון האופטימלי.
התופעה הנפוצה היא ספיגת יתר של דופאמין.
 
מבחן TOVA (Test of variables of Attention)

שלום חיה
מבחן TOVA (Test of variables of Attention) הינו מבדק ממוחשב המסייע למומחה בתהליך אבחון הפרעת קשב וריכוז. במהלך הבדיקה נבדקים מספר פרמטרים כמו אימפולסיביות, מוסחות, זמן תגובה, יכולת לשמור על עקביות ועוד- כולם מדדים המתייחסים לקשב וריכוז.
חשוב להדגיש כי לא ניתן לקבוע אבחנה של הפרעת קשב על סמך בדיקה זו בלבד ועל הגורם המאבחן להסתייע בכלים ומידע נוסף.
בסיום תהליך האבחון של בתך הרופא המאבחן ימסור את תוצאות האבחון ובמידה ובתך סובלת מהפרעת קשב, יתכן וימליץ על טיפול תרופתי ו/או המלצות טיפוליות נוספות. מומלץ ליישם המלצות אלה ואף להיות במעקב תרופתי אצל הגורם המאבחן שכן אם לא, בתך תצבור פערים לימודיים ותסכול.
במידה ואת חוששת, ממליצה לך לפנות להתייעץ תחילה עם מחנכת הכתה, יועצת ביה"ס או הפסיכולוג החינוכי העובד בביה"ס. הם יוכלו ל הסביר לך מה הסיבות המעלות חשד וצורך באבחון.
יש לציין כי על כל הגורמים המאבחנים והמטפלים חלה חובת שמירת סודיות.
מאחלת הצלחה רבה בתהליך!
 
תשובה לשאלה: מתי ניתן לדעת אם לילד יש לקות למידה

שלום רב,
הדאגה שלך לבנך מוצדקת ויש לבדוק את הסיבות להתנהגותו. הן יכולות לנבוע גם מקושי אובייקטיבי אך גם, מסיבות אישיות כמו בעיה חברתית, משפחתית או אישית אחרת.
ראשית אני מציעה לקיים שיחה עם בנך בה תנסי לשאול ולברר את הסיבות -האם חוסר ההתעניינות הוא בכל המקצועות? האם יש מקצועות בהם מגלה יותר עניין? מה ההסבר שלו? האם חווה קושי, פערים לימודיים ועוד.
בהמשך, אני מציעה לפנות להתייעצות למחנך/ת הכתה ולקבל מידע על נקודות המבט של הצוות החינוכי- כולל התערבויות שעשו עם בנך, מה יכול לסייע ועוד.
בשלב הבא, במידת הצורך, ניתן לבקש להתייעץ עם יועצת ביה"ס ואף עם הפסיכולוג החינוכי העובד בביה"ס.
רק לאחר שתהיה לך תמונה יותר ברורה וכוללנית ניתן יהיה לחשוב, יחד עם הצוות החינוכי האם נחוץ לפנות לאבחון, לצורך זיהוי מוקד הקושי ובניית תוכניות התערבות.. לא נכון לפנות לאבחון כצעד ראשון!
 
התאמות על רצף הלמידה והבחנות

שלום ציפי
ראשית, ממליצה לך ולכל הקוראים לעיין במסמך מדיניות "התאמות על רצף הלמידה והבחנות" המסביר את חשיבות העבודה המתמשכת בכל הגילאים. רצ"ב קישור:
http://meyda.education.gov.il/files/Shefi/pdf/tfisa.pdf
משרד החינוך מאפשר מתן התאמות בדרכי הבחנות לתלמידים עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב שלא הצליחו להתגבר על קשייהם, למרות שניתן סיוע פדגוגי. קיימות התאמות שונות, בהתאם לדרגות הקושי של הלקות. רצ"ב קישור לפירוט בעניין:
http://meyda.education.gov.il/files/shefi/liikoheylemida/2017/perut_hatamot.pdf
בהקשר לאבחון הפרעת הקשב, עפ"י חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס. 8/08 (אפריל 2008) האבחון חייב להתבצע ע"י איש מקצוע רפואי, המומחה בתחומו אשר התמחה ורכש נסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז- פסיכיאטר ילדים או מבוגרים, נוירולוג ילדים או מבוגרים או רופא ילדים עם נסיון בהתפתחות הילד או רופא ילדים מומחה שעבר התמחות ורכש נסיון בתחום הפרעות קשב וריכוז. עפ"י אותו חוזר הרופאים רשאים להיעזר באנשי מקצועות הבריאות האחרים (פסיכולוגים, עו"סים, מאבחנים דידקטיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת).
 
תשובה לשאלה: גיל שנתיים

שלום רב,
לא, לקות למידה ניתן לאבחן רק לאחר התחלת תהליך רכישת מיומנויות היסוד של קריאה, כתיבה וחשבון.
בכל מקרה, גם בגילאים הצעירים של ביה"ס היסודי חשוב לא לאבחן מיידית עם גילוי הקשיים, לצורך תיוג וקבלת אבחנה, אלא לנסות התערבויות מותאמות שונות שיכולות לקדם את התלמיד ברכישת מיומנויות אלה.
במידה ואת חוששת כי לבנך/ בתך יש קשיים בהתפתחות אני ממליצה לפנות להתייעצות עם גורם טיפולי
 
תשובה ל: האם הפרעות קשב וריכוז זוהי בעיה נוירולוגית ?

שלום יואב,
כן, הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית המתבטאת בקשיי קשב, ריכוז, היפראקטיביות, אימפולסיביות בדרגות חומרה שונות (חמורה, בינונית וקלה).
 
תשובה לשאלה: מה השוני בין ילד עם הפרעות קשב לילד ללא ?

שלום שני,
ילד הסובל מהפרעת קשב מגלה קשיים בקשב, חוסר שקט, מוסחות, טווח הריכוז שלו קצר, לעיתים יגיב בחוסר סבלנות ובאימפולסיביות. בכל מקרה, במידה ואת חוששת או שואלת את עצמך האם לבנך/ בתך יש הפרעת קשב, אני ממליצה לפנות להתייעצות לאנשי מקצוע. אבחון זה נמצא כיום בכל קופות החולים ובמרפאות לבריאות הנפש של משרד הבריאות
 
תשובה לשאלה: הפרעת קשר וריכוז ותסמונת טורט

שלום אסף,
לא יהיה מקצועי מצידי להתייחס כאן לשאלה מעין זו. רופא מקצועי אמון על אבחנות אלה. במידה ואתה מתקשה לקבל אבחנה זו ממליצה לך לפנות ולבקש חוות דעת נוספת. כך, בהמשך תהיה בטוח יותר גם באשר לטיפול בבנך.
עם זאת, יש לציין כי לעיתים, כתוצאה מהקשיים אותם חווה הילד, גם הדימוי העצמי נפגע והוא יסבול מחוסר בטחון. אני מחזקת אותך על ערנותך להיבטים הרגשיים וממליצה לטפל גם בהיבטים אלה.
 
תשובה לשאלה: מותר לקיים הכתבות (אנגלית) לתלמידים בעלי פטור?

שלום זיו,
ההתאמות בדרכי ההבחנות הן לבחינות הבגרות ולכן ההחלטה הסופית בדבר אישור ההתאמות במבחני הבגרות הינה לקראת מועד הבחינות (בסןף כיתה י'). עד אז למורה יש שיקול דעת בנושא. תהליך הלמידה מתבצע לאורך כל השנים וחשוב שהתלמיד ימשיך להתקדם. כל אחד בהתאם ליכולותיו ומידת הלקות שלו.
 
יותר שעות לילדים לקויי למידה

שלום עדן
ביה"ס מקצה שעות סיוע לתלמידים בהתאם למשאבים העומדים לרשותו וצרכי התלמידים. יש לקחת בחשבון כי עם הרפורמות של המורים "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" יש אפשרות לקבל גם שעות פרטניות, הכל בכפוף לצרכים והחלטת מועצה פדגוגית
 
נבחנים לקויי מידה - כתב יד

שלום חגית
תלמידים הסובלים מלקות בכתיבה, דיסגרפיה, שכתב ידם אינו קריא זכאים לשעתוק. יש לפנות להנהלת ביה"ס ע"מ לאפשר שעתוק גם במהלך שנת הלימודים
 
שימוש במילונית לתלמידי חטיבת ביניים

שלום רונית
ההחלטה על אישור במילונית בחט"ב נתונה למועצה הפדגוגית. יש לזכור כי חשוב ללמד את התלמידים להעזר ולהשתמש במילון רגיל. רק במקרים נדירים בהם התלמיד מגלה קושי רב, יהיה נכון לוותר על רכישת מיומנות זו
 
ילדה כבדת שמיעה

שלום רב
הטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים הינו באחריות אגף חינוך מיוחד. אני מציעה לך לפנות למפקחת על החינוך המיוחד של ביה"ס
 
התמודדות מערכת החינוך עם ילדי קשב וריכוז + אבחון

שלום מורן,
משרד החינוך שואף להכשיר את כלל המורים העובדים במערכת ע"מ שיקבלו כלים מתאימים לסייע ולקדם את התלמידים בכלל והתלמידים הסובלים מהפרעת קשב בפרט.
אין הנחיה לחייב אבחון כל מספר שנים אלא רק במעברים או כאשר עולה צורך
 
רציתי לדעת מהן ההשפעות השליליות של הריטלין.

שלום סיון,
אני שמחה שאת מגלה עירנות וחשיבה בכל הנוגע לטיפולך בבתך.
כפי שכבר כתבת, אכן בטיפול התרופתי יש יתרונות, וייתכן שגם חסרונות.
תמיד מומלץ לשקול נזק אל מול תועלת.
הנכון ביותר, ואף חיוני ונחוץ, לערוך היוועצות עם הרופא שאבחן אותה ולהיות במעקב.
מאחלת לך בהצלחה רבה.
 
תשובה לשאלה: בתי בגן חובה ולא אוהבת לצייר

חן שלום,

ערנותך למתרחש סביב הלמידה של בתך ברוכה וחשובה מאוד.
כדאי להמשיך לעקוב אחר המתרחש ולדלות מידע נוסף.

כמובן לא הייתי ממהרת להצביע על בעיה. צריך לזכור שיש שונות בהתפתחות הקוגניטיבית כמו גם הרגשית והמוכנות ללמידה אצל כל ילד וילד.

העובדה שבבית היא כן משתפת פעולה מעודדת בהחלט. לגבי מידת הקשב כדאי לנסות להאריך את זמן הפעילות ע"י חיזוקים חיוביים.
אני מניחה שלגננת יש הצעות ו
רעיונות נוספות, מומלץ לקבוע שיחה עימה ועם יועצת החינוכית של הגן.

בהתאם לממצאים תקבלו החלטה על ההמשך.

בהצלחה.
 

uzi2

Active member
מה שטוב בריטלין

הוא שתופעות הלוואי שלו מסתלקות ברגע שמפסיקים. (יחד עם זאת חשוב לפעמים להמתין (תוך התייעצות עם הרופא) כי יש תופעות לוואי שחולפות אחרי תקופה קצרה של שימוש).
כלומר ניתן לנסות מינון מסוים (בהמלצת פסיכיאטר), לבחון האם יש שינויים שאינם חולפים תוך זמן קצר בהרגשה או בהתנהגות שלו, ואם הם חיוביים או שליליים או גם וגם, ובהתאם, הרופא ימליץ על שינוי מינון או לעבור לתרופה אחרת מאותה משפחה או להפסיק. פשוט מנסים ומתייעצים. באם רואים שזה מזיק יותר מאשר עוזר - אפשר להפסיק.
 
אירוח בנושא לקויות למידה בשיתוף משרד החינוך


לקות למידה היא הפרעה נוירו-התפתחותית המתבטאת בקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות.
משרד החינוך מאפשר מתן התאמות עבור תלמידים עם לקות למידה, שמסייעות להם לגשת לבחינות באופן שמותאם לצרכים שלהם ולהגיע להישגים לימודיים בהתאם ליכולתם.

עם זאת בשנת תשע"ה כ- 40% מתלמידי התיכונים בארץ השתמשו בהתאמה מסוג "הקראה והכתבה", מחקרים בעולם מראים שהתאמות מיותרות עלולות לעורר נזק התפתחותי. המוח מתרגל להשיג דברים בדרך קלה וללא מאמץ.

אנו שמחים לארח את דני ז'ורנו, מנהלת האגף ללקויות למידה במשרד החינוך שתיתן מענה לכם, ההורים, על שאלותיכם בנושא, ביום שלישי ה- 29.11 בין השעות 17:00 – 19:00

מה זו לקות למידה?
מי זכאי להתאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות?
האם די באבחון?

אתם מוזמנים לשרשר את שאלותיכם כבר מעכשיו



 

אשרז4

New member
שאלת חטיבה

אנחנו לפני מעבר לחטיבה
הבת שלי לאחר איבחון דידקטי בכתה ד'
בו נמצא שיש לה לקויות למידה מסויימות.
המאבחנת ציינה הקלות מסויימות שלדעתה צרכות להנתן לה אך חלקן לא רלוונטיות לבית הספר היסודי (לפי דברי היועצת)
&nbsp
אשמח לדעת האם נכון הדבר והשנה כבר אין מבחנים מותאמים באנגלית?
מהיועצת הבנתי שניתן לתת תוכנית מותאמת אך המבחנים יהיו המבחנים הרגילים.
&nbsp
כמו כן, האם בכתה ז וככלל בחטיבה יש איזו התחשבות / הבנה /כוונה לילדים עם לקויות למידה.
איזה איבחון נדרש?
איזה הקלות אפשריות?
&nbsp
אני מתנצלת, יודעת שבשיח בנושא נשמע לפעמים שההקלות הן העיקר.
לי אישית אין זה כך.
הבת שלי מקבלת באופן פרטי שיעורי הוראה מתקנת שמטרתם ללמד אותה איך, על אף הקשיים והשוני, להצליח ולמצות את היכולות שלה.
עדיין, ישנם דברים שיכולים לעזור ולהקל עליה מעט בכדי שמעבר לציון תהיה לה גם תחושת הצלחה ויישום את שלמדה.
 
למעלה